Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuossa ovat minun perheautoni arvot. Kyllä sillä normaaliin rytmiin pääsee, vaikka ei mikään Maserati tai sähköauto ole.Sen sijaan liikenneturvallisuuden kannalta sitkeyskiihtyvyys, eli esim 60 km/h --> 100 km/h olisi tärkeää; esim liittymästä päätien liikennevirtaan solahtamisen kannalta. Tätä arvoa vain harvoin näkee missään.
Eka sähköauto monilla oli Scalextric. Se irtosi radasta, jos ei hallinnut peukaloa.Se 0-100 kuuluu lähinnä niihin autokortteihin, joilla lapsena pelattiin.
Kosketusnäyttöhelvetit ja rengasmetelit sekä alustan kovuudet leimaavat minusta omien kokemuksien mukaa yleisestikin nykyautoja, ei pelkästään sähkötoimisia.Usean koeajon ja autolehtien testin perusteella voi todeta, että sähköautojen käyttöliittymissä on vielä enemmän tai vähemmän kehittämisen varaa. Monen ajossa tarpeellisen toiminnon käyttö olisi helpompaa ja turvallisempaa ko. tehtävää varten dedikoidulla ja ergonomisesti oikein sijoitetulla namiskuukkelilla kuin hipellysnäytön valikkorakenteen sekamelskaa hipeltämällä.
Auton kiihtyvyydessä olennainen tekijä on liikenteen rytmiin sovittautumiseen ja ohitustilanteisiin liittyvä kiihtyvyys, kuten mm. @YJT on loihenut lausumaan. Monissa sähköautoissa tätä ominaisuutta luulisi ilmoitettujen suoritusarvojen perusteella löytyvän. 0-100km/h kiihtyvyys ei ole olennainen tieto arjen liikennetilanteita varten, vaikka toki sekin antaa selkeitä viitteitä suorituskyvystä eri liikennetilanteissa.
Tuossapa onkin sitten käytetyn markkinoilla mukava arpoa sen akun kuntoa kun kilometrit ei kerrokkaan yhtään mitään.Hesarissa oli hauska (maksumuurin takana oleva) juttu, jossa telttailtiin sähköautossa, ja käytettiin sähkögrilliä, kahvinkeitintä ym sähköauton akulla. Tämä on tavallaan jatkoa jutulle, jossa toimittaja yöpyi Teslassa kovalla pakkasella. Tämä tilannehan saattaa tulla vastaan kenelle tahansa ukkomiehelle...
Ei ihan vakavahenkinen juttu ja kuten toimittajakin toteaa; jos on varaa jutun auton hintaiseen sähköautoon, niin on luultavasti varaa myös majoittua hotellissa.
![]()
Sähköautot | HS:n toimittaja nukkui isossa sähköautossa helteellä – testi enteilee valtavaa muutosta
Tympiikö kuuma asunto tai liian kallis sähkö? Sähköauto voi olla yllättävä ratkaisu ongelmiin. HS testasi autossa yöpymistä, ja aamulla akkua oli vielä rutkasti jäljellä.www.hs.fi
Mutta jutussa tuodaan esiin tapoja käyttää sähköautoa esim kodin energiapankkina: sähköauton akku täyteen halvalla yöaikaan, ja kun päivällä sähkö on kalliimpaa, niin sähkölaitteita voi käyttää auton akulla. Kukaanhan ei tietenkään osta sähköautoa tämän takia, mutta se on mahdollista, kunhan V2H -tekniikka yleistyy.
Katso liite: 98766
Joo. Joku ecoBoost 0,9 -bensaturbo ei hirveästi houkuta esim. 250.000 km ajettuna.On hassua että nimenomaan sähköautolla pitäisi päästä miljoona kilometriä, kun se on dieseleillekin harvinaista ja nykyisissä bensa-autoissa puoletkin siitä on paljon.
Nuo mainitsemani km-luvut eivät olleet mitään laskennallisia vaan käytäntöä. Eri asia sitten, miten auton muut osat kestävät. Ja akkupakettiahan ei tarvitse vaihtaa kerralla, vaan vain kuluneet osat.
Muistaakseni olen myös joskus korjauttanut jotain vikoja polttisautosta, joten eivät nekään ilman korjauksia selviä.
Eipä sillä, minulla ei ole euroakaan kiinni sähköautoilussa, mutta olen kyllä kiinnostunut aiheesta. Ja olen huomannut, että paljon on ennakkoluuloja; nimenomaan akuston kestävyyden suhteen.
Kilometrejä saa kyllä, kun auton huoltaa asiallisesti, mutta yleensä kori ruostuu pilalle ainakin suola-etelässä. Se koskee kaikkia autoja. Auto on kuluerä, jonka arvo sulaa 3000 euroa vuodessa polttoainejärjestelmästä riippumatta.Joo. Joku ecoBoost 0,9 -bensaturbo ei hirveästi houkuta esim. 250.000 km ajettuna.
Eri asia joku perinteistä teknologiaa (= esim. ilman kusipumppua) oleva 2+ -litrainen dieselkone tai vaikka 2000-2010 -vuosien 1,5+ -bensakone.. Eikä noillakaan kuitenkaan mitään valtavia kilometrimääriä ajeta. Riippuu todella paljon merkistä ja koneesta ja omasta tarpeesta.
Akun kuntotesti kertonee aika tarkasti akun kunnon, ja ajotietokoneen näytöltä näkee summittaisesti. Paljon helpommin kuin polttomoottoriauton moottorin kunnon, missä saattaa myös olla erilaista vikaa ja kulumaa eri tavalla kuin matkamittarista voisi päätellä.
Edelleen ollaan siinä kysymyksessä, että kuinka paljon se sähköauton akku kestää, ja paljonko sen uusiminen maksaa.
Haii, sie hyvän neuvo annoit!Jos tällainen yleistyy, niin käytetyt sähköauton akut ovat arvotavaraa, ja ne voi myydä sitten kun auton muu tekniikka alkaa pettämään ja kori lahoamaan.