Sähköautot.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Starpom
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Teslan faceen liittyneenä, ei kyllä ihan viaton pirssi ole.. Kannattaa lukea tuolta mikä on todellisuus.
 
Alkaa patteriautojen määrä ja sitä myötä verotulojen lasku ylittämään verottajan havaintokynnyksen. Tervetuloa mukaan yhteiskunnan pönkkäämiseen. Tieliikenne ja erityisesti yksityisautoilu onkin ollut verottajan erityisen huomion kohteena.
Yksinkertaisin tapa rangaista sähkö- ja hybridiautoilijoita olisi varmaan ajokin painoon perustuva vuosittainen vero. Mitä painavampi akku sitä enemmän pikkulasten pienillä kätösillä kerättyjä akkumineraaleja ja sitä enemmän tiestökin kuluu.
Olisko tuo vaikka euron/omapainokilo vuodessa? MB EQS SUV painaa 2810 kg, joten eihän tuo olisi kuin 234 €/kk.
Kohta on satatuhatta täyssähköautoa, joten tulisi noista jo rapia kaksisataa miljoonaa vuodessa pohjattoman kirstun täytteeksi.
Hybrideiltä sitten lisää toiset parisataa miltsiä.
Noilla voisi jo palauttaa kehitysavun leikkaukset?
Kun ovat autonsa pelkällä ALV:lla saaneet niin voisihan tuo vero olla tuplakin, jotta saataisiin tuo vääryys mahdollisimman nopeasti korjatuksi. Omilla aurinkokennoilla tehdystä verottomasta lataussähköstä vielä kirjanpitovelvollisuus, jotta voidaan verottaa sitäkin. Se olisi kaikki kotiopäin. Jos ei kirjanpitovelvollisuus nappaa niin 5000 euroa arvioveroa vuosittain niin alkaa kulutuskirjanpito kiinnostamaan.

Sähköautojen verottomuus on jossain määrin harhaa. Vaikka autoista ei peritä ns. autoveroa, niin alv:tä kertyy keskimäärin enemmän. Myös vuotuinen käyttömaksu on yli kaksinkertainen. Sähköstä joudutaan myös maksamaan verot, jotka eivät tietenkään näy autoista kerättynä.
Suurin ero tulee siitä, että auto ei haaskaa energiaa (josta sitä veroa maksetaan) samalla tapaa kuin polttomoottorit.
Parasta on kuitenkin se, että voidaan vähentää hiilivetyjen tuomista.
 
Sähköautojen verottomuus on jossain määrin harhaa. Vaikka autoista ei peritä ns. autoveroa, niin alv:tä kertyy keskimäärin enemmän. Myös vuotuinen käyttömaksu on yli kaksinkertainen. Sähköstä joudutaan myös maksamaan verot, jotka eivät tietenkään näy autoista kerättynä.
Suurin ero tulee siitä, että auto ei haaskaa energiaa (josta sitä veroa maksetaan) samalla tapaa kuin polttomoottorit.
Parasta on kuitenkin se, että voidaan vähentää hiilivetyjen tuomista.
Juuh, mutta verottajaa kiinnostaa verotulot. Sähköautoilussa on mahdollisuus veropohjan laajentamiseen ja kyllä verottaja sen käyttää.
Argumentointisi sinänsä ihan ok, mutta jostakin pitää tilalle kerätä ja vanhan vitsin mukaan ne alkaa "alkoholi, autot, bensa, diesel". Nyt sitten sähköautot tulossa seuraavaksi ja tupakkihan siinä seuraa, mutta tupakoijia nykyään niin vähän, joten sähköautoiluun se iskee.
 
Sähkö- ja muutkin hitech-autot pinteessä
Juu, ei ole pelkästään sähköautojen ongelma, omassa polttiksessa ei tartte kummaista kuuraa olla keulalla kun on joku varoitus kojelaudassa.
Joissain merkeissä vielä käsittämättömästi että adaptiivisen vakkarin myötä tippuu pois myös perinteinen vakkari.
 
Juu, ei ole pelkästään sähköautojen ongelma, omassa polttiksessa ei tartte kummaista kuuraa olla keulalla kun on joku varoitus kojelaudassa.
Joissain merkeissä vielä käsittämättömästi että adaptiivisen vakkarin myötä tippuu pois myös perinteinen vakkari.
Joo, minun autossa ei muuta vakkaria olekaan kuin adaptiivinen. Tutka peittyy kohtalaisen helposti lumisateessa. Ja kyllähän nuo LED-valotkin helposti peittyy sopivalla kelillä, niin edestä kuin takaa.
 
Joo, minun autossa ei muuta vakkaria olekaan kuin adaptiivinen. Tutka peittyy kohtalaisen helposti lumisateessa. Ja kyllähän nuo LED-valotkin helposti peittyy sopivalla kelillä, niin edestä kuin takaa.
Volvoissa taisi olla niin hienosti joskus ajateltu, että vaikka muut valot oli ledeillä, niin sumarit oli polttimoilla niin että ne sulaa lumisateella (y) En tiedä nykyisistä kiinalaista
 
Eikös tuo ole ihan sama systeemi kuin esim. Opel Amperassa?
 
Sähköautojen hinnanlasku koitui ketjun kohtaloksi.
Voisi ehkä olettaa hintojen laskun lisäävän kysyntää, mutta nyt ostajalla onkin pelko hinnan putoamisesta. Luultavasti seuraavaksi sähköautojen leasing- hinnat nousevat samasta syystä, mutta työsuhdeautoissa ovat myös fossiilisten autojen hinnat nousseet.
 
Olisiko täällä sähköautoilijaa, joka osaisi kertoa autonsa kilometrihinnan, jossa on huomioitu pelkän polttoainekulun lisäksi myös muut kulut eli mm. verot, vakuutukset, huollot, korjaukset, rengaskulut, arvonalenema, pääomakulut jne.

Laitetaan esimerkkilaskelmaan vaikkapa kolmen vuoden omistusaika ja 60 000 km ajot, joille jyvitetään kiinteät kulut.

Vertailun vuoksi, minun 2011 mallisella 2-litraisella D-segmentin diesel-farkulla kilometri on maksanut viimeisen viiden vuoden ja 100 000 km ajoilla 23 snt, kun mukaan lasketaan kaikki em. kulut.
Tästä polttoaineen osuus on ollut 9,7 snt/km.

Tuosta kilometrihinnasta ei ole vähennetty firman työajoista maksamaa korvausta.

Väitän, että uuden vastaavan kokoisen sähköauton kulu on lähemmäs 2 € / km.
 
Olisiko täällä sähköautoilijaa, joka osaisi kertoa autonsa kilometrihinnan, jossa on huomioitu pelkän polttoainekulun lisäksi myös muut kulut eli mm. verot, vakuutukset, huollot, korjaukset, rengaskulut, arvonalenema, pääomakulut jne.

Laitetaan esimerkkilaskelmaan vaikkapa kolmen vuoden omistusaika ja 60 000 km ajot, joille jyvitetään kiinteät kulut.

Vertailun vuoksi, minun 2011 mallisella 2-litraisella D-segmentin diesel-farkulla kilometri on maksanut viimeisen viiden vuoden ja 100 000 km ajoilla 23 snt, kun mukaan lasketaan kaikki em. kulut.
Tästä polttoaineen osuus on ollut 9,7 snt/km.

Tuosta kilometrihinnasta ei ole vähennetty firman työajoista maksamaa korvausta.

Väitän, että uuden vastaavan kokoisen sähköauton kulu on lähemmäs 2 € / km.
Voi olla että myös uudella diesel-autolla on paljon korkeammat kulut kuin sinulla? Tottakai kalliit kilometrit poisajettu auto on edullisempi ylläpitää. Parempi vertailukohta olisi samanikäiset ja kokoiset kärryt.

Edit. En toki kiellä vertaamaasta ja itseänikin kiinnostaa jos joku on laskenut kulut auki :) tähän on olemassa hyviä äppejäkin, esim Fuelio ja Mycar
 
Tottakai uudella autolla on korkeammat kulut. Minua lähinnä pännii se, että kaikkialla mainostetaan, kuinka halpaa sähköautolla ajaminen on mutta samalla unohdetaan autuaasti kaikki muut autoilun kulut.

Median mukaan vanha diesel on saatanasta ja se pitää vaihtaa pois, koska uudella sähköautolla ajaminen on niin paljon halvempaa.

Vanhaa dieseliä on myös aika vaikea verrata sähköautoon kun ei oikein ole mihin verrata. Kiinnostaisikin tietää onko edes olemassa vastaavan ikäisiä ja hintaisia D-segmentin sähköautoja.
 
8,4 senttiä per kilometri saadaan tällä videolla Teslan kuluiksi. Tuolloin oli tosin sähköautokupla menossa jolloin käytetystä sähköautosta maksettiin enemmän kuin uudesta autosta. Toisaalta auton hinta vertautuu aika hyvin käytettyyn autoon missä auton arvo ei kauheasti enää muutu.

 
Viimeksi muokattu:
Vanhaa dieseliä on myös aika vaikea verrata sähköautoon kun ei oikein ole mihin verrata. Kiinnostaisikin tietää onko edes olemassa vastaavan ikäisiä ja hintaisia D-segmentin sähköautoja.
Ei ainakaan nettiautossa ollut myytävänä yhtä ainoaa 10-11-vuotiasta.

Minulla on useita ajoneuvoja, mutta käytössäni on myös kymmenen vuotta vanha kaksilitrainen TDi. Siinä on paljon tilaa, neliveto ja 170 kaakkia ahdettuna. Suurin vaihdettu osa on ollut hiukkassuodatin.

Samaa vuosimallia myydään vielä hintaan 5000-6000. Kun pitää päästä paljon ja pitkälle ja takaisin, se on hyvä juhta edelleen. Säännöllisesti menty leimasta läpi.

Jos minulla olisi kymmenen vuotta vanha sähköauto samoilla kilometrillä, ajoakku olisi jo ainakin kerran vaihdettu, todennäköisesti kaksi. Se on varmaan 20 000 arvoinen osa, ainakin. Ei sen ikäistä Model S:ää ole enää missään myyntikunnossa. Model 3 tuli vuonna 2016, mutta vanhimmat myytävät ovat noin viisivuotiaita.

Joku insinööri minullekin laskeskeli, että jos vuosittaiset ajot jäävät 5 000 kilometriin, sähköauton takaisinmaksu tapahtuu nopeimmillaan noin 60 vuodessa ja hitaimmillaan noin 103 vuodessa. Kun ajokilometrit kasvavat 50 000 kilometriin vuoden aikana, takaisinmaksuajat ovat hieman houkuttelevampia.
 
8,4 senttiä per kilometri saadaan tällä videolla Teslan kuluiksi. Tuolloin oli tosin sähköautokupla menossa jolloin käytetystä sähköautosta maksettiin enemmän kuin uudesta autosta. Toisaalta auton hinta vertautuu aika hyvin käytettyyn autoon missä auton arvo ei kauheasti enää muutu.

Miten sen nyt sitten laskee? Käyttöetu vähän reilu kuutisensataa kuussa, seitsemässä kuukaudessa reilut 6000 km ajoa, kahta latausta lukuunottamatta lataukset toistaiseksi K-latauksen 3 vuotta/ 30 000 km/ 30 000 kW kampanjaan, eli "ilmaisia". Kilsat siis joko noin 1,4 EUR/ km tai "0" EUR/ km.

Edit: Hintaeroosion johdosta en kyllä tämän hetken tietämykselläni uskaltaisi ostaa omaksi, vaikka helkkarin mukava on volkkari ajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko täällä sähköautoilijaa, joka osaisi kertoa autonsa kilometrihinnan, jossa on huomioitu pelkän polttoainekulun lisäksi myös muut kulut eli mm. verot, vakuutukset, huollot, korjaukset, rengaskulut, arvonalenema, pääomakulut jne.

Laitetaan esimerkkilaskelmaan vaikkapa kolmen vuoden omistusaika ja 60 000 km ajot, joille jyvitetään kiinteät kulut.

Vertailun vuoksi, minun 2011 mallisella 2-litraisella D-segmentin diesel-farkulla kilometri on maksanut viimeisen viiden vuoden ja 100 000 km ajoilla 23 snt, kun mukaan lasketaan kaikki em. kulut.
Tästä polttoaineen osuus on ollut 9,7 snt/km.

Tuosta kilometrihinnasta ei ole vähennetty firman työajoista maksamaa korvausta.

Väitän, että uuden vastaavan kokoisen sähköauton kulu on lähemmäs 2 € / km.
Eihän vertailu ole relevantti kun joku on maksanut siitäkin autosta aikanaan ne kalleimmat kilometrit. Sama koskee kaikkia autotyyppejä. Ilman uusia autoja ei ole käytettyjä autoja ja jos lopetetaan uusien ostaminen niin ollaan kohta Pohjolan Kuuba, siihenkö meidän pitäisi mennä?

Kulu/km on aikalailla riippuvainen niistä kilometreistä per vuosi.

Ei liene sattumaa, että taksit, postiautot ja jakeluautot siirtyvät nopeimmalla vauhdilla sähköön, koska juuri ne käyttökulut laskevat ja pääomakulut ovat jotakuinkin samat.

Mikäli autolla ajaa 1000 km vuodessa niin kulut per km ovat todella korkeat, silti tuollaisiakin auton omistajia on.
 
Back
Top