Sähköautot.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Starpom
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kiinalaisen BYD:n laturi tarjoaa jo 1 megawatin lataustehoa 1 000 voltin jännitteellä ja 1 000 ampeerin virralla. Lupaa 400 kilometrin energian viidessä minuutissa.
Alkaa olla jo riittävä nopeus.


 
Kiinalaisen BYD:n laturi tarjoaa jo 1 megawatin lataustehoa 1 000 voltin jännitteellä ja 1 000 ampeerin virralla. Lupaa 400 kilometrin energian viidessä minuutissa.
Alkaa olla jo riittävä nopeus.


Yksi megawatti on 1341 hevosvoimaa. Oletetaan keskinopeudeksi 100 km/h, niin 400 kilometriä menee neljässä tunnissa eli 240 minuutissa, mikä on sama kuin 48 latausjaksoa. Jos unohdetaan häviöt, niin käytettävissä on keskimäärin 28 heppaa, mikä lienee ihan uskottava tulos. Sähköautoilija varmaan laskisi, että megawatilla saa 80 kWh akun täyteen viidessä minuutissa ja että sillä pääsee 400 kilometriä, mutta ainakin itselle hepat on helpompia hahmottaa kuin megawatit.
 
Kiinalaisen BYD:n laturi tarjoaa jo 1 megawatin lataustehoa 1 000 voltin jännitteellä ja 1 000 ampeerin virralla. Lupaa 400 kilometrin energian viidessä minuutissa.
Alkaa olla jo riittävä nopeus.





Vaatii muuten aikamoiset piuhat siihen latauspisteelle, että tuo toteutuu. Ei ihan jokapojan latausasema todellakaan.
 
Latauskentillähän ylittyy jo nyt megawattien tehot, mutta yksittäisestä laturista ei vielä moisia tehoja saada revittyä irti. Eipä niitä autojakaan vielä ole mitkä pystyvät moisia tehoja imemään.
Esimerkkinä ABC Renkomäen latauskentän kokonaisteho on 2400kW ja yhdestä laturista saa irti max 400kW.Screenshot_20250323_195223_ABC-mobiili.webp
 
Vaatii muuten aikamoiset piuhat siihen latauspisteelle, että tuo toteutuu. Ei ihan jokapojan latausasema todellakaan.
Zeekr:lta on tulossa 1,2 megawatin latausta. Suomessa on muistaakseni ST1:llä ainakin yksi 400 kilowatin latausasema, joten ero on melko iso, toki tuotakaan nopeutta ei vielä pystytä hyödyntämään nykyisillä sähköautoilla. Tehoikkaissa latausasemissa on nestejäähdytetty latauskaapeli, jotta käyttäjä ei kokisi kaapelia epämiellyttävän kuumaksi.

Latauskartta


https://tekniikanmaailma.fi/bydin-m...milla-latureilla/?shared=1438561-f54299ea-500
 
Se että sähköauto menee huonolla akulla arvottomaksi mutta että hybridi kokee saman kohtalon on aika yllättävä.
Eikös noilla hydrodeillä voi kuitenkin pensalla ajaa vaikka sen ajo akku on entinen ?
Taitaa tulla viimeistään katsastuksessa hylky ?
Käyttöarvoahan tuolla on vielä vaikka kuinka. Eikä katsastusmiehet taida akkujen kuntoa tutkia, kun ei auto itse mitään vikaa ilmoita.
 
Se että sähköauto menee huonolla akulla arvottomaksi mutta että hybridi kokee saman kohtalon on aika yllättävä.
Eikös noilla hydrodeillä voi kuitenkin pensalla ajaa vaikka sen ajo akku on entinen ?
Taitaa tulla viimeistään katsastuksessa hylky ?



Kaverilla on lataus hybridi-skoda työsuhdeautona. Sanoi, että bensan kulutus maltillinen 4 l/100 km. Jos akku pääsee tyhjäksi, niin kulutus nousee noin 10 l /100 km. Pelkkää tyhjää painoa noi akut on silloin, jos niistä ei ole hyötyä.
 
Se että sähköauto menee huonolla akulla arvottomaksi mutta että hybridi kokee saman kohtalon on aika yllättävä.
Eikös noilla hydrodeillä voi kuitenkin pensalla ajaa vaikka sen ajo akku on entinen ?
Taitaa tulla viimeistään katsastuksessa hylky ?



Riippuu kai autosta mutta tietyt volvothan taisi mennä konkeloon jos akku rikkoutuu.
 
Kaverilla on lataus hybridi-skoda työsuhdeautona. Sanoi, että bensan kulutus maltillinen 4 l/100 km. Jos akku pääsee tyhjäksi, niin kulutus nousee noin 10 l /100 km. Pelkkää tyhjää painoa noi akut on silloin, jos niistä ei ole hyötyä.
Seat Leon täsmälleen samalla tekniikalla: Pelkällä bensalla n. 5.1 satasella, kunhan vaihtaa hybriditilan asetuksen niin, että akkua ei ladata muuten kuin jarrutusenergialla. Jos taas haluaa ladata akkua moottorilla, niin silloin kulutus kyllä nousee helposti kympin pintaan. Jostain se latausenergia on otettava. Bensalla lataaminen maksaa n. euron / kWh.

E:typoja
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top