Salon arvokuljetus ryöstö

Videokuvaa Suomusjärven arvokuljetuksen ryöstöpaikalta – Tekijät yhä karkuteillä, konetuliaseita käytetty
Poliisi etsii nyt 5–6 ryöstäjää. G4S Suomen mukaan ryöstö jäi yritykseksi ja henkilövahingoilta on vältytty. Poliisi ei vahvista tietoa.
ageRestriction-0_fi.png

Arvokuljetusryöstön yritys Suomusjärvellä - uutta kuvaa tapahtumapaikalta1 min






13-1-3328576.jpg

Poliisi sai hälytystehtävän Suomusjärven ryöstöstä klo 8.40 torstaina. Kohde oli G4S Suomen arvokuljetusauto. Tekijät poistuivat paikalta nopeasti, ja poliisitehtävä jatkuu nyt etsintänä.

Arvokuljetusautoon ei ole vielä räjähdysaineiden pelossa voitu mennä sisään. Poliisin terroripommiryhmä selvittää tilannetta.

– Ryöstäjät poistuivat paikalta kahdella ajoneuvolla, mutta todennäköisesti heillä oli aluksi käytössään myös kolmas ajoneuvo, joka on sytytetty tuleen moottoritien kaistalla, kertoo ylikomisario Timo Malinen Lounais-Suomen poliisista.

Pakoautot ovat sininen Mercedes Benz ja hopeanharmaa Ford Transit. Kumpikin auto on löytynyt hylättynä melko läheltä tapahtumapaikkaa, ja pako on jatkunut muilla autoilla.

– Ryöstäjiä on kaikkiaan ollut 5–6 henkilöä. Hätäkeskusilmoituksessa mainittiin konetuliaseet, ja niillä on myös ammuttu, sanoo Malinen.

– Ainakin ryöstäjien joukossa oli suomalaisia, sillä tapahtumapaikalla puhuttiin suomea, toteaa Malinen.


Kuva: Andy Ödman / Yle



"Ryöstö jäi yritykseksi"
Arvokuljetusautossa oli vain kuljettaja, ei muita henkilöitä. Henkilövahingoilta on vältytty.

– Saamiemme tietojen perusteella kyseessä oli ryöstö, joka jäi yritykseksi, sanotaan G4S Suomen tiedotteessa.


Poliisi tapahtumapaikan läheisyydessä. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva



Poliisi ei vahvista tietoa.

Helsingin moottoritie oli aluksi poikki molempiin suuntiin Kivihovin kohdalla, ja paikalle järjestettiin kiertotie. Sittemmin liikenne avattiin Turun suuntaan, mutta Helsingin suuntaan moottoritie on suljettuna vielä useita tunteja.

Lounais-Suomen poliisi järjestää asiasta tiedotustilaisuuden Turun poliisiasemalla klo 14. Tilaisuus lähetetään suorana Yle Areenassa.


Kuva: Andy Ödman / Yle

Ryöstöyrityksen kohde G4S-arvokuljetusauto. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Kuva: Kalle Mäkelä / Yle
 
Mikähän tuon kuorma-auton rooli tapauksessa on? Onko ryöstäjät elokuvatyyliin avanneet takaovet ja ryhtyneet ryöstöön vai onko satunnainen pullakuski joutunut väärällä hetkellä väärään paikkaan?
 
MIetin samaa tosta kuorkista... onko simuloitu moottorikko ja venattu arvokuljetusautoa kohdalle?
 
Kova sielä on ollut yritys jos kerran ammuttukkin on. Arvokuljetusauton tuulilasissa näkyy ainakin yksi osuma.
 
Nimenomaan yritys, ryöstön yritys.

Tiedotustilaisuudessa kerrotaan kulku. Lottoan, että on ajettu eteen ja viittoiltu aseella uhaten pysähtymään. Ehkä tehostettu vaatimusta pienellä sarjalla. Mutta miksi jäi kesken? Onkohan mahdollista, että arvokuljetuksen kuljettajat eivät kykene avaamaan lastia matkalla omin toimin lainkaan?

Pianhan tuon kuulee.
 
Mikähän tuon kuorma-auton rooli tapauksessa on? Onko ryöstäjät elokuvatyyliin avanneet takaovet ja ryhtyneet ryöstöön vai onko satunnainen pullakuski joutunut väärällä hetkellä väärään paikkaan?
Kuorma-auto oli ilmeisesti varastettu Espoosta. Lähde Radio Suomi-pop:n uutiset.
 
Nimenomaan yritys, ryöstön yritys.

Tiedotustilaisuudessa kerrotaan kulku. Lottoan, että on ajettu eteen ja viittoiltu aseella uhaten pysähtymään. Ehkä tehostettu vaatimusta pienellä sarjalla. Mutta miksi jäi kesken? Onkohan mahdollista, että arvokuljetuksen kuljettajat eivät kykene avaamaan lastia matkalla omin toimin lainkaan?

Pianhan tuon kuulee.
Itse olen sitä mieltä, että pitäisi pystyä avaamaan. Koska tämä voi säästää ihmis henkiä vastaavissa tilanteissa.
 
Ryöstön yrittäjillä 1 kuorma-auto 2 pakettiautoa 1 henkilöauto.
Veikkaan että kuorma-auton massa on riittävä panssaroidun turvakuljetuksen pysäuttämiseen mutta tavallisella pakettiautolla ei ehkä ole vaikutusta.
Yleisesti ottaen noita rahoja ei ole helppo saada omaan käteen vaikka sen laukun saisitkin haltuun.
Kuunnellaans tiedotteet.....
 
Ryöstön yrittäjillä 1 kuorma-auto 2 pakettiautoa 1 henkilöauto.
Veikkaan että kuorma-auton massa on riittävä panssaroidun turvakuljetuksen pysäuttämiseen mutta tavallisella pakettiautolla ei ehkä ole vaikutusta.

Tuollaisen rahankuljetusauto eli Mersu Varion kokonaismassa on jossakin 6-10 tonnin paikkeilla. Pakettiautolla sitä ei tosiaankaan pysäytetä, mutta kuorma-autolla kylläkin.
 
Ihmetyttää että kuljettaja oli yksin autossa. Mahtaako noissa olla silloin paljoakaan rahaa? Kiinnostaa myös erityisesti mitä aseita käytetty ja mista ovat ne hankkineet. Onko ressukoväärejä muutettu sarjatulelle vai dekoaseita ennallistettu?
 
Kiinnostaa myös erityisesti mitä aseita käytetty ja mista ovat ne hankkineet. Onko ressukoväärejä muutettu sarjatulelle vai dekoaseita ennallistettu?
Kevennys:
Riittää kun ovat mustia ja sotilasaseen näköisiä. Nähkääs Suomessakin tarvitsee kohta ihan oikeesti perustella kansalaisille miksi ne EU:n suunnittelemat puoliautomaattien kiellot pitää saada voimaan Suomessakin.
Tämä tapaushan tuli kuin poliitikkojen tilauksesta.
 
Itse olen sitä mieltä, että pitäisi pystyä avaamaan. Koska tämä voi säästää ihmis henkiä vastaavissa tilanteissa.

Olen toista mieltä. Jos homma on niin helppoa, että asetta näyttämällä saadaan keikattua satoja tuhansia tai miljoonia euroja, niin se jos mikä houkuttelee kaikenlaisia latvakakkosia ryöstöihin. Jonkun loukkaantuminen ryöstön yhteydessä on aina potentiaalinen riski, ja etenkin paetessa ammutaan surutta kohti poliisia. Jos yleisessä tiedossa taas on, että arvokuljettaja ei pysty luovuttamaan lastia (ainakaan ilman sen vaurioitumista, esim. väripanokset), niin se vähentää suoraan yritysten määrää.
 
Kyllähän tälläisiä isompia "leffojen tyylisisiä" tapahuu ja siitä nyt onkin jo pidemmän aikaa kulunut, kun Pohjoismaissa - saati Suomessa - on tälläistä sattunut.
 
Olen toista mieltä. Jos homma on niin helppoa, että asetta näyttämällä saadaan keikattua satoja tuhansia tai miljoonia euroja, niin se jos mikä houkuttelee kaikenlaisia latvakakkosia ryöstöihin. Jonkun loukkaantuminen ryöstön yhteydessä on aina potentiaalinen riski, ja etenkin paetessa ammutaan surutta kohti poliisia. Jos yleisessä tiedossa taas on, että arvokuljettaja ei pysty luovuttamaan lastia (ainakaan ilman sen vaurioitumista, esim. väripanokset), niin se vähentää suoraan yritysten määrää.
Siis tarkoitin että on mahdollisuus päästä salkkuihin/laatikoihin käsiksi. Mutta ei välttämättä varsinaiseen sisältöön, joka on suojattu mahdollisilla väripanoksilla ja ym.
 
Aseista eivät osanneet sanoa mitään.
Olisivat edes kaliberin kertoneet hylsyistä. Liedon epäonnistuneessa iskussa käytettiin vanhaa uzia sekä helkkarin heikossa hapessa ollutta Kalashnikovia.
2000 luvun alussa Turun Prisman pihalla tapahtunut yritys käsitti Scorpion konepistooleita
 
Ja arvokuljetusta suorittaneella firmalla varmasti sisäinen tutkinta hyvässä vauhdissa. Sääntöhän tuntuu olevan, ettei kukaan yritä arvokuljetusryöstöä ilman sisäpiiritietoa mm. reitistä, kellonajoista, lastista, henkilöstöstä yms.

Taitaa onneksi poliisi hoitaa tuonkin perkaamisen. Sisäisen tutkinnan kohdallahan kenelläkään ei ole velvollisuutta kertoa yhtään mitään. Tietysti asiaa perataan sisäisestikin ja syötetään poliisille listaa sopivista nimistä, joilta sietäisi kysellä lisää.
 
Back
Top