Savotta Jääkärireppu

Spadekessu

Luutnantti
Vaikka kyseistä tuotetta myös työkseni kaupittelen, niin jopa viraalimarkkinointikauhisteluidenkin uhalla koen res. kansalaisvelvollisuudekseni uutisoida tästä ihmeestä "kohdeyleisölleen". Ja näin ihan yksityishenkilönä ja vielä vapaa-ajalla.

Suomalaisista sotilas- ja sotilastyylisistä sivilistirepuista Jääkäri on varmaan ensimmäinen laatuaan, kokoluokka, modulaarisuus ja kantomukavuus on semmonen yhdistelmä mitä ei aiemmin ole nähtykään. Vähän M05 TST pientä reppua pienempi, paljon mukavampi kantaa ja hirveän paljon paremmin säädettävissä ja muunneltavissa. Ja toisaalta taas LJK:n päiväreppua paljon isompi, tukevampi jne. muuten samat jutut kuin yllä. Väliinputoaja, mutta tosi hyvällä tavalla. Itse olen ainakin kovasti kaivannut justiinsa tämän kokoluokan reppua semmosille yön tai kahden metsäreissuille.

Savotta nyt perinteiseen tapaansa on vähän hidas näissä kaupallisissa jutuissa, joten tällä hetkellä Jääkäriä saa ostettua vain "Eräästä Nimeltämainitsemattomasta Varusteliikkeestä". Paljon kivoja kuvia löytyy täältä: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152833536641776.1073741860.199181136775&type=1

Voisin kuvitella, että tällä foorumilla väkeä kiinnostaa, joten jos on jotain ihmetyksiä niin voi kysyä. Todennäköisesti osaan vastata, sattuu niinkin nätisti, että olen ollut aika oleellinen tekijä tämän repun suunnittelussa ja synnyssä.
 

Liitteet

  • jääkärireppu1.jpg
    jääkärireppu1.jpg
    92.1 KB · Luettu: 137
  • jääkärireppu2.jpg
    jääkärireppu2.jpg
    100.1 KB · Luettu: 131
Ihan vilpittömästi voin sanoa että ellei minulla olis jo Kifarun 30 litrainen reppu niin kovasti tuo jääkärireppu kiinnostaisi. Mutten voi millään motivoida itselleni ostaa uusi reppu vain koska se on sikasiisti kun ottaa huomioon nykyisen varallisuusasteeni.
 
Pikasilmäyksellä mainio reppu moneen tarpeeseen. Nyt vaan spadekessu sponssaamaan reppuja, aloitat moderaattoreista nyt ensin. :rolleyes:
 
Nyt vaan spadekessu sponssaamaan reppuja, aloitat moderaattoreista nyt ensin.
Juuuuu, ja markkinointibudjetin vartijat kiittää :solthum:

Muistin tuossa, että Savotta teki tämmöisen aika metkan videonkin. Ei hirveän tieteellinen mutta näyttää hyvin minkälaista runtua kunnon tavara kestää, täytteenä oli päälle 10 kg halkoja. Yritin linkittää tämän jotenkin kivasti suoraan tähän viestiin, mutta facebook on vaikea ja sain ripulin, sitten lakkasin yrittämästä:

https://www.facebook.com/Savotta/videos/vb.397891797387/10153765178937388/?type=2&theater



Tuo reppu oli esillä Oulun Erämessuilla, ainoat vauriot olivat selän toisen yläkulman noin viisisenttinen suora repeämä ja toisen olkaviilekkeen läppäsoljen pieni vääntymä joka ei tosin vaikuttanut toimivuuteen millään lailla. Kankaan repeämä tuli tuosta kun reppua vedettiin kilometri hiekkatiellä, sen oli "tarkoitus" pomppia kivasti puolelta toiselle, mutta raahautuihin samassa asennossa koko matkan. Kangas sitten kului puhki selän vahvikelevyn kulmaa vasten, muuten kaikki hyvin.

Monelle"kyllä pitää olla metallisoljet!" -jäärälle arvokas oppi on, ettei yksikään repun muovisoljista mennyt miksikään, pintanaarmuja vain. Nykyään nämä laadukkaat muovisoljet ovat oikeasti parempi juttu kuin vanhat metallisoljet. Metallisolki vääntyy ja katkeaa, muovi on kimmoisaa ja joustaa iskusta ja jos se halkeaa niin palautuu silti muotoonsa ja toimii ainakin riittävästi kunnes päästään korjaamaan. Ja nämähän sietävät pakkastakin vielä tosi hyvin.
 
Ok no se ei paha ole. Jämyn oloinen reppu. Usein tahtoo kuitenkin nuo pommin kestävät olla painavia.
 
Siinä olisi mielenkiintoinen reppu, sopiva päivän parin keikoille. Tosin mulla on jo kantovälineitä eri koossa , Deutereita 3, haglöfs, fjällrävet tur, erinlaisia pilkkireppuja..
Mutta tuossa Jääkärirepussa on jotain kiihoittavaa.
 
Ensisijaisesti sotareppuhan tuo on, joten zivilist-hommiin varmaan löytyy muitakin... etenkin jos stressaa grammoista. Itse aion käydä koppaamassa yhden Jääkärirepun, nykyisen Kamelilaukun on aika siirtyä syrjään. Yksi iso päätasku ilman liiallista lokerointia, mutta silti muunneltavissa ja mietityin yksityiskohdin on se, mitä nurmenporaamiseen kuvittelen tarvitsevani.
 
Ensisijaisesti sotareppuhan tuo on, joten zivilist-hommiin varmaan löytyy muitakin... etenkin jos stressaa grammoista. Itse aion käydä koppaamassa yhden Jääkärirepun, nykyisen Kamelilaukun on aika siirtyä syrjään. Yksi iso päätasku ilman liiallista lokerointia, mutta silti muunneltavissa ja mietityin yksityiskohdin on se, mitä nurmenporaamiseen kuvittelen tarvitsevani.
Itse olen yrittänyt keksiä MIHIN? tarvitsen tämän koko luokan reppua. Taistelussa selässä pidettäväksi tämä on liian iso ja tukikohta repuksi aivan liian pieni.

Eli kysymys: Minkälaiseen käyttöön meinasit reppua käyttää?
 
Nimenomaan taisteluvarustuksen jatkeeksi ns. rynnäkkörepuksi. Loppupeleissähän tämä ei ole kuin n.30-litrainen (Eli noin Source Patrol-kokoluokkaa) ja kiitos hyvien säätömahdollisuuksien, on mahdollinen ylimääräinen tila kiristeltävissä pois suht tehokkaasti. Esimerkiksi M05 pikkureppuhan taitaa olla sen 40 litraa? eli jopa isompi.

Käytännössä reppuun menee:
-taukopuku+mahd vara-/lisä-/sadevaatekerrat/pukineet
-ruokailuvälineet
-varavesipullo (tai esim. juomarakko)
-kenttälapio ja kaasunaamari
-vara-ammukset yms. TVÄL-materiaali joka ei löydä paikkaansa taisteluliivistä, esim. KES:n paikka on tuossa sivussa, hirtettynä kiristysremmien alle, putken alapää tuon kupin sisällä.
-jatkuvasti kannossa oleva ryhmäkohtainen materiaali
-muu sälä (esim. varamuona, sekalaiset kantoon annetut sattumukset)
(-pataljoonaradio+varusteet jos sattuu olemaan rasisti, radio-yhteensopiva reppu on ihan saatanan hyvä juttu. Parempi sääsuoja kalustolle ja esim. taukopuku kulkee samassa repussa)

Toki reppu kevenee selästä tilanteen salliessa/sanellessa, mutta käytäntö on osoittanut että ainakin kevyen jalkaväen hommissa on järkevää kantaa mukana tämän kokoluokan reppua tarpeellisella sisällöllä, kun tukikohtaa saatika tukikohtareppua ei välillä näe hyvään hetkeen, eikä mahdollinen ryhmäkohtainen ajoneuvo ole jatkuvasti läsnä jotta siellä voisi säilyttää mitään tarpeellista.

Tämän lisäksi koulutusteknisestä näkökulmasta repun koko on juuri passeli, jotta yksi kantolaite kattaa useimmat tarpeet esimerkiksi siirryttäessä päivän aikana ympäriinsä erisisältöisiin koulutuksiin, erilaisin varustarpein.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä olisi mielenkiintoinen reppu, sopiva päivän parin keikoille. Tosin mulla on jo kantovälineitä eri koossa , Deutereita 3, haglöfs, fjällrävet tur, erinlaisia pilkkireppuja..
Mutta tuossa Jääkärirepussa on jotain kiihoittavaa.
Tiedän, tiedän... se on se MOLLE nauhakujat;)
 
Mielummin vähän liian iso reppu, kuin vähän liian pieni reppu.
LJK rinkka on kyllä jotenkin niin rakas, toivottavasti pärjää sille.

Tuota esittelykuvissa olevaa hyttysverkkoa haluaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Noita hyttys/naamioverkkoja ei ollut kuin muutama myynnissä eräällä toisella foorumilla. nimimerkillä sain viimeisen tai toiseksi viimeisen ja kuulema lisää ei tule.
Mutta repuista, itsellä ei tarvetta moisella. Enemmän kaipaisin tst-reppua. Joka pitäisikin olla kehitteillä Savotta-Verseidag-PV akselilla. Eli mikä toimii tst-tehtävissä patruuna, murtovälineiden yms kantamiseen soveltuvana.
 
Vaikka kyseistä tuotetta myös työkseni kaupittelen, niin jopa viraalimarkkinointikauhisteluidenkin uhalla koen res. kansalaisvelvollisuudekseni uutisoida tästä ihmeestä "kohdeyleisölleen". Ja näin ihan yksityishenkilönä ja vielä vapaa-ajalla.

Tässä aiheen vieressä voisi kysellä että onkos nimeltämainitsematon lyömävälinekauppa muuten koettanut tiedustella mahista tuottaa M/05-kuviolla olevia asusteita ja tarpeita, ts. kaikkea muuta sälää kuin niitä siviilihenkilöillä vaarallisia Virallisen Ainutlaatuisen Sotilaspuvun pääosia? Repuille, hatuille ja huiveille voisi lupa irrota helpommin.
 
Noita hyttys/naamioverkkoja ei ollut kuin muutama myynnissä eräällä toisella foorumilla. nimimerkillä sain viimeisen tai toiseksi viimeisen ja kuulema lisää ei tule.
Mutta repuista, itsellä ei tarvetta moisella. Enemmän kaipaisin tst-reppua. Joka pitäisikin olla kehitteillä Savotta-Verseidag-PV akselilla. Eli mikä toimii tst-tehtävissä patruuna, murtovälineiden yms kantamiseen soveltuvana.

Lienekö vanhuudenhöperöys jo tullut vai mikä mutta mielestäni monenlaisille repuille on tarvista ja tärkeää on se, minkä itse kokee parhaiten toimivaksi ratkaisuksi. Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana harjoituksissa on useimmiten ollut mukana myös oma pikkureppu romun kuskaamiseen ja tietysti reissun sisältöön sovitettuna. Muutama malli on pyörinyt mukana Savotan pilkkirepusta lähtien (laiskan on mukavampi istua jakkaralla aterioidessa). Kalleimpia ja hienoimpia kantimia ei minulla ole ollut völjyssä, sillä rymyharjoituksissa käsitteellä "expendable" on omat etunsa. Ei ainakaan harmita niin paljon jos jotain sattuu. Kova tilanne on tietysti kokonaan oma juttunsa.

Sisäministeriössä aikanaan varusmieskoulutuksen käyneenä kantaisin mieluiten jotain seuraavan tyyppistä varustusta: LJK -rinkka (kehitettiin meillä aikanaan varusmieskoulutuksessa testattujen prototyyppien pohjalta), tiedustelijan liivi, pikkureppuna joku kätevä ja oikeasti käytännöllinen tst-reppu, ei mikään solkkusäkki.

Nykyisestä siltavahtivarustuksesta eli nämä perusjantterin kantolaitteet ja liivit en ole kovin innoissani, mutta "kyllä kait ne välttää" etenkin jos täydentää niitä omilla erikoismausteilla. Halpa ei aina ole hyvä, mutta kukkarolle ja käyttötarpeelle täytyy yrittää löytää kultainen leikkaus.

Yhdellä kupeitten hedelmällä on ollut koulureppuna Mil-Tecin suurempi assault pack. Halpa reppu ja on kuulemma ollut käytännöllinen. Nyt kun nuoremmat sisarukset vinkuvat samanlaisia (kuulemma tytöillekin sopiva väri löytyy ja joku haluaa maastoväriä), voisi olla mahdollista ujuttaa salaa oma taistelurepputilaus sekaan hallituksen huomaamatta... ;)
 
Mil-teceistä pysyisin kyllä erossa. Laatu on, sanoisinko, kirjavaa.

Nimim. "ei kiva huomata jontkassa, että ompeleet purkautuivat itsestään kolme kilsaa sitten"

Itte olen todennut, että mitä kevyemmin niin sitä kevyemmin. Joten en viittisi kantaa rinkan ohella jotain kiloja tyhjänä painavaa ja hankalasti kokoon puristuvaa hightech-repuketta. Savotan 123 on ollu mulle riittävän hyvä päivärepuksi, toki se ei oo varmaan optimaalinen jos kannettavat tavarat ovat perin muhkuraisia. Ja noitten laatu on myöskin sukeltanut syvälle kun valmistus siirtyi Kiinaan.
 
Jedem Das Seine, sano saksalainen. Mil-Tecin reppu on vain esimerkki ja lapset ovat tilaamassa sellaisia syksyksi. Ns. tst-reppu, josta tuo on vain halpisesimerkki, ei paina mahdottomasti eikä se tartu kapeana kiinni ahtaissakaan paikoissa, siinä on tuhottomasti lokeroita, jotka pitävät tavarat hölskymättä järjestyksessä ja toisistaan erillä. Käyttötarve ratkaisee paljolti sen, millainen reppu on kätevä missäkin tilanteessa. Esim. Savotan pilkkireppu on kätevä taskullinen ja irroitettavalla jakkaralla varustettu solkkusäkki. Sellaisellekin on käyttönsä.

Savotan 123 on kestävä mutta rakenteeltaan perinteinen solkkusäkki, jossa irtotavara pyörii kuin pyykkikoneen rummussa. Rynnäkkötyyppiseksi tst-repuksi sitä ei ole tehty. Aika suuri osa ompeluhommista tehdään nykyään halpismaissa. Kaapissa oleva 05 on tehty jossain muualla kuin meillä ja laatu on... No, säästö näkyy tuotteessa. Pojan repussa ei ole ollut mitään vikaa missään kohdassa. Ikää repulla on reilut 2v ja käyttöä on ollut. Sitä ei tosin ole nakeltu tai retuutettu pitkin ojanpohjia.

Ylimääräisen repun tuoma pieni lisäpaino on mielestäni jokseenkin merkityksetön seikka. Olen usein kantanut harjoituksissa pikkureppua edessä siirtymisten aikana. Nykyliikut tapahtuvat usein tosin osittain motorisoidusti, joten kaiken roinan kanniskelu yhtäaikaisesti ei ole jatkuvaa touhua.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top