Savotta Jääkärireppu

@Spadekessu , mitäs mieltä, olisiko mahdollista keksiä jotain nerokasta, että tuollaisen saisi irrotettua/kiinnitettyä riisumatta liiviä?
Luonnollisesti, silläviisiin tuo on jo nykyisellään. Ylhäällä olkaimissa ja alhaalla kyljissä SR-soljet, tuossa kokeillussa muodossa suht helppo irroittaa itse, mutta kiinnittäminen ilman apua vaatii jo vähän yrittämistä. Lopputulos tulee todennäköisesti olemaan semmonen, että käyttäjä voi itse valita haluaako yläsoljet taakse niskaan, olkapäiden päälle tai eteen rinnuksille ja myös alakulmien solkien kiinnityspiste/suunta yms. on vapaasti vaihdettavissa. Noita erilaisia solkien yhdistelmiä ja kiinnitystapoja on melkein loputtomasti, eli aika räätälöitävästä jutusta on kyse.
 
Jahans, katsotaan mitä tästä tulee vai tulee vain geneerinen yleisreppu...
https://www.facebook.com/Varustelek...99181136775/10154071080091776/?type=3&theater

Mua noissa kuvissa kiinnostaa tuo rintalaukku, onko lekalta tulossa jotakin hill people gear-tyylistä ja mieluusti toki kohtuullisempaan hintaan? Etureppu löytyy toki itseltä luontaisesti:).

Muokkaus: Itse itselleni vastaten ,että kyseessä taitaakin olla platecarrierissa oleva molle-pussukka. Ei mitään tälläistä: https://www.hillpeoplegear.com/Products/tabid/762/CategoryID/1/ProductID/1/Default.aspx
 
Viimeksi muokattu:
Tervehdys,

Onko täällä jollain käytännön kokemuksia triple aught designin repuista? Tässä nyt olen miettinyt kauan sopivaa reppua edc hommiin ja tällä hetkellä vaihtoehdot ovat jääkärireppu tai TAD litespeed. Kovasti haluaisin kuulla mielipiteitä molemmista. Ehdoton plussa jääkärirepulle on sen kotimaisuus, mutta hieman parempi lokeroitavuus taas litespeedissä vetää puoleensa ja tykkään myös siitä kuinka sen repun saa kokonaan auki.
 
TADin vehkeissä työn laatu, materiaalit ja viimeistely on Savotan tekelettä kertaluokkaa tai kahta parempia. Litespeed on EDC-reppuna varmaankin parempi, Savotan Jääkäri kun on suunniteltu lähinnä kenttäkäyttöön, jossa se itsellänikin palvelee tällä hetkellä. Toki siinäkin on muutamat asiat paremmin monikäyttöisyyttä ajatellen, kun ylipakkaaminen ja ylipitkien esineiden kuljettaminen onnistuu paremmin.
 
TADin vehkeissä työn laatu, materiaalit ja viimeistely on Savotan tekelettä kertaluokkaa tai kahta parempia. Litespeed on EDC-reppuna varmaankin parempi, Savotan Jääkäri kun on suunniteltu lähinnä kenttäkäyttöön, jossa se itsellänikin palvelee tällä hetkellä. Toki siinäkin on muutamat asiat paremmin monikäyttöisyyttä ajatellen, kun ylipakkaaminen ja ylipitkien esineiden kuljettaminen onnistuu paremmin.

Kiitos vastauksesta.
 
Minijääkäri ulkona, milloin tulee Ylijääkäri? Semmoinen 34-45 litraa + ylipakkaus+irtotaskut, "Patrol" tai 72h reppu kesättalvet.
 
Rajajääkäri on sitten vähän liian iso... M05 pikkureppu on lähellä.
 
Ehkäpä tähän ketjuun voisi esittää kysymyksen minijääkäri repusta.

Eli onko porukalla millaisia kokemuksia ko. repusta? Olisi nimittäin tarve suunnilleen tuon kokoiselle repulle mutta jotenkin kun tuota kaupassa pyörittelee niin ei oikein osaa päättää. Jotenkin tuntuu kalliihkolta kun kuitenkin kyse on aika yksinkertaisesta repusta ja vähän letkusta sellaisesta. Jääkärireppu ei kuitenkaan olisi nyt kuin sen 70€ kalliimpi ja ko. rahalla kyllä selkeästi saa enemmän. Jääkärireppu ei nyt kuitenkaan ole vaihtoehto, koska se on liian suuri aioittuun käyttötarkoitukseen. Minijääkärissä toisaalta miellyttää jonkin sorttinen yksinkertaisuus, esim. läpän rullasulku on simppeli ja varmaankin nopea käyttää.
 
Ehkäpä tähän ketjuun voisi esittää kysymyksen minijääkäri repusta.

Eli onko porukalla millaisia kokemuksia ko. repusta? Olisi nimittäin tarve suunnilleen tuon kokoiselle repulle mutta jotenkin kun tuota kaupassa pyörittelee niin ei oikein osaa päättää. Jotenkin tuntuu kalliihkolta kun kuitenkin kyse on aika yksinkertaisesta repusta ja vähän letkusta sellaisesta. Jääkärireppu ei kuitenkaan olisi nyt kuin sen 70€ kalliimpi ja ko. rahalla kyllä selkeästi saa enemmän. Jääkärireppu ei nyt kuitenkaan ole vaihtoehto, koska se on liian suuri aioittuun käyttötarkoitukseen. Minijääkärissä toisaalta miellyttää jonkin sorttinen yksinkertaisuus, esim. läpän rullasulku on simppeli ja varmaankin nopea käyttää.

Noita pikkureppuja kyllä löytyy lukuisia alle 100e hintaluokassa - alkaen Lekan rynnäkkörepusta joka on jo melko halpis. Melkein heittäisin että jos ei hinta ja speksit kohtaa, niin kannattaa katsella muita.

Jääkärireppu on vaihtoehto lie jos haluaa pomminkestävän vehkeen, varmaan lähinnä oikeaa sotilasvarustetta mitä kaupasta saa. Itse kun tuota katselen, niin tärkeimpänä plussana että nauhakujat ovat järeää tekoa ja niitä löytyy myös ylhäältä ja pohjasta, jolloin pystyy ripustamaan kaikenlaista rojua kyytiin huoletta, telamiinoista lähtien. Lisäksi myös läppäsulku mahdollistaa ylipakkausta ja sälän tunkemista läpän alle. Mutta omassakin lähinnä kaupunkikäytössä varmaan olisi vähän ylimitoitettu kestävyyden puolesta, ja toisaalta vähän myös esim. selkä- ja remmipehmusteista tingitty joka voi päivittäisessä käytössä kostautua.

Itse katselin Helikon Raccoonia joka oli ekana versiona just sopiva yksitaskuinen, nyt siinä on sitten toinenkin korkea vetskaritasku lisättynä. Mutta se ei taas rehellistä läppäsulkua sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
Kellään kokeiltuna miten pulttilukko/AR-sukuinen kivääri drag bagissä tai ilman asettuu kiinni tuohon Savotan Jääkärirepun nauhakujaan? Ajatuksena olisi että menisi myös lintujahdissa reppuna siten että luotipyssy voisi kulkea nauhastossa kiinni selässä joko pelkkänä aseena tai sitten nauhastolla olevassa drag bag-tyyppisessä pussissaan ja ryynipyssy tietty kourassa. Vai onko lopputulos parhaimmillaankin vain huonon kiväärirepun veroinen? Minulla on jo olemassaan Savotan metsäkanalintohommiin tehty kiväärireppu mutta siihen ei saa rakkoa, ei kamoja kiinni nauhakujiin ja hankala pitää kamoja kun on vain yksi iso tasku.
 
Itse katselin Helikon Raccoonia joka oli ekana versiona just sopiva yksitaskuinen, nyt siinä on sitten toinenkin korkea vetskaritasku lisättynä. Mutta se ei taas rehellistä läppäsulkua sisällä.

Itse mietin kanssa tuota mini-jääkäriä, mutta päädyin lopulta käyttämään loppuun BW:n Gebirgsjäger repun.

Oma tarve on päivä-/partioreppu rinkan eli kenttävarustuksen kaveriksi. Tärkeimmät vaatimukset kestävyys ja pakattavuus pieneen tilaan tyhjänä eikä vetoketjuja. Molemmilla varmasti nämä ominaisuudet yhtäläiset. Ulkoisille molle-lenkeille ei niinkään tarvetta, joten päädyin tyytymään vanhaan BW:n reppuun.

Leka antaa Savotan mini-jääkärille 5v takuun, mutta BW:n Gebirgsjäger repulle ikuisen. Jos reppu hajoaa käytössä Lekan olemassaoloaikana niin heiltä saa rahat takaisin tai uuden repun. :D
 
Viimeksi muokattu:
Rajajääkäri on sitten vähän liian iso... M05 pikkureppu on lähellä.

Kokeile Berghausin Centuriota, löytyy oliivinvihreänä, kojoottina ja mustan. Ebaysta löytyy molemmat koot, 30/45 litraa. Itsellä 30 litrainen sivutaskuilla, niillä 30l muuttuu 50 litraiseksi. Ainoa heikko kohta on ollut pikasoljet, ne vaihdoin suosiolla toisiin. Lueskellut netistä, että muillakin ollut sitä ongelmaa. Muuten reppu on kyllä luja ja mukava kantaa.
 
Paras hinta/laatu suhde on Mil-tec Assault Pack. Hyvin kestänyt jo useita vuosia työmatkakäytössä. Niin kävellessä, pyöräillessä kuin leireillä ylimääräistä tavaraa roudatessa. Ja pari lyhyttä Libanonin reissuakin jo kestänyt.
https://www.varusteleka.fi/fi/product/mil-tec-assault-pack-large/20563
En minään metsärymyäsmisreppuna käyttäisi, mutta muuten toimii loistavasti.

Yleensä halpisreputkin kestävät aika hyvin kevyttä peruskäyttöä, jos niihin ei tunge mahdottomana painavia tai teräväkulmaisia asioita. Joku vanha Karhun perusreppu on palvellut meikäläisellä varmaan 20 vuotta kohta, alkujaan oli koulureppuna ja sittemmin siinä on kulkenut urheilukamat ja muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Kokeile Berghausin Centuriota, löytyy oliivinvihreänä, kojoottina ja mustan. Ebaysta löytyy molemmat koot, 30/45 litraa. Itsellä 30 litrainen sivutaskuilla, niillä 30l muuttuu 50 litraiseksi. Ainoa heikko kohta on ollut pikasoljet, ne vaihdoin suosiolla toisiin. Lueskellut netistä, että muillakin ollut sitä ongelmaa. Muuten reppu on kyllä luja ja mukava kantaa.

Niin, se jäi mainitsematta, että Centurion lantiovyö ei paljoa painoa ota vastaan, on enemmän vain vakauttamassa kantamista. Mutta kyseessä on reppu, ei rinkka jolloin paino on kuitenkin enemmän hartioilla.
 
Hyviä vaihtoehtoja tuli, kiitoksia siitä.

Minulla on ollut nyt käytössä Brittien partioreppu joka on ollut aika soppeli mutta siitä puuttuu ulkopuoliset kiinnityspisteet mitä tarvittaisiin. Ja rymyämis kestävä pitäisi olla.

Yhdellä kaverilla on Vääpelin kuvaama Mil-tecin reppu. On ollut tyytyväinen kyllä ja kestäväkin kuulemma on. Pienoisena ongelmana on se, että reppua ei voi tilata mistään vaan se pitäisi kyetä ostamaan ns. tavallisesta kaupasta. Näin siksi koska työnantaja maksaisi ko. repun. Tämä rajaakin mm. Varustelekan ostopaikkojen joukosta pois.

Väri mielellään vihreä kun metsä/sa-hommiin tulisi mutta ei välttämätön. Tilavuutta pitäisi olla ehkäpä sellaisen yhden, kahden yön yli reissujen verran kaiken varalta kevyillä kantamuksilla.

Savotan 202 pikkureppu minulla oli aikaisemmin(tai on vieläkin mutta eri käytössä) mutta se on liian pieni ja eikä siinäkään ole ulkoisia kiinnityspistetä, mollea lähinnä siis. Muuten kyllä tykkäsin, tai tykkään ko. pikkurepusta.
 
Hyviä vaihtoehtoja tuli, kiitoksia siitä.

Minulla on ollut nyt käytössä Brittien partioreppu joka on ollut aika soppeli mutta siitä puuttuu ulkopuoliset kiinnityspisteet mitä tarvittaisiin. Ja rymyämis kestävä pitäisi olla.

Yhdellä kaverilla on Vääpelin kuvaama Mil-tecin reppu. On ollut tyytyväinen kyllä ja kestäväkin kuulemma on. Pienoisena ongelmana on se, että reppua ei voi tilata mistään vaan se pitäisi kyetä ostamaan ns. tavallisesta kaupasta. Näin siksi koska työnantaja maksaisi ko. repun. Tämä rajaakin mm. Varustelekan ostopaikkojen joukosta pois.

Väri mielellään vihreä kun metsä/sa-hommiin tulisi mutta ei välttämätön. Tilavuutta pitäisi olla ehkäpä sellaisen yhden, kahden yön yli reissujen verran kaiken varalta kevyillä kantamuksilla.

Savotan 202 pikkureppu minulla oli aikaisemmin(tai on vieläkin mutta eri käytössä) mutta se on liian pieni ja eikä siinäkään ole ulkoisia kiinnityspistetä, mollea lähinnä siis. Muuten kyllä tykkäsin, tai tykkään ko. pikkurepusta.
Jos työnantaja maksaa, niin sit vaan Savottaa kehiin.
 
Back
Top