Se muu varustus, makuupussit, patjat jne.

Käytetyistä suosittelen Jenkkien modulaarisen makuupussijärjestelmän pusseja, (Patrol-, Intermediate ja Goretex-bivvybagi + kantopussi) Itse olen pärjännyt lähinnä tuolla keveimmällä Patrol-mallisella, joka on virallisen ohjeen mukaan -1c:hen asti (comfort vai extreme, en nyt tähän hätään osaa hihalysoida, riippuu niin paljon henkilostäkin) Riippuen tarpeesta voi siis investoida vain yhteen osaseen paketista, tai kokonaisratkaisua halutessaan koko järjestelmään. Perkeleen hyvä ja fiksu systeemi, eikä käytettynä maksa maltaita.
Otin sitten Stagideuksen neuvosta siinä määrin vaarin, että päädyin tähän modulaariseen kanadalaiseen: Käyttökokemukset viime kevättalvesta alkaen ovat olleet pelkästään positiivisia.
Kanadan%20armeijan%20untuvapussisetti.jpg
 
Vaikuttaa hyvältä setiltä, mutta yksi ominaisuus mietityttää: Tuo on vissiin untuvatäytteinen... Muovitäytteiset kenties kuivuisivat paremmin eivätkä ime itseään niin täyteen vettä kastuessaan?
 
Vaikuttaa hyvältä setiltä, mutta yksi ominaisuus mietityttää: Tuo on vissiin untuvatäytteinen... Muovitäytteiset kenties kuivuisivat paremmin eivätkä ime itseään niin täyteen vettä kastuessaan?
On untuvapussi juu. Verrattuna vanhaan kuitupussiini en osaa tuossa suhteessa ottaa vielä voimallisesti kantaa. Syksyn märkien kelien luulisin kartuttavan kokemusta sitten tässä.
 
Jaanpa yhden oman parannuksen yöpymiseen liittyen.

Moni on sivunnut sitä asiaa, miten makuupussissa saattaa tulla vilu, vaikka se eristäisikin periaatteessa hyvin, jos tuuli pääsee käymään yhtään lävitse. Olen todennut tämän itse erityisesti Ruotsin ja Norjan kölivuoristossa. Vaikka teltassa nukkuu, niin kovalla tuulella käy virtaus myös teltan sisällä.

Tähän sitten kehitin makuupussin tuulipussin. Se on vähän kuin makuupussin sisäpussi, paitsi että se on ulkopussi ;) Käytännössä se on ommeltu perseen kohdalle asti kiinni, ja siitä ylös liepeet jätetty auki. Näin se pysyy paikallaan, mutta ei rajoita yläosasta.

Materiaalina käytin tätä http://www.extremtextil.de/catalog/...ric-unprocessed-36g-sqm-2nd-choice::1770.html

Painoa tuli 100g.

Tuosta reippaasti tyyriimmällä kankaalla saisi painoa vielä lähes puolet pois http://www.extremtextil.de/catalog/Ripstop-Nylon-downproof-ultralight-7den-22g-sqm::1974.html

Käyttökokemukset: Toimii erittäin hyvin. Kuten kaikki tietävät, ilma eristää, ja tuo ei päästä ilmaa liikkumaan lävitse. Tuon kanssa olen ihan selkeästi pystynyt keventämään muuta varustusta. Kesällä menee vaatteiden kanssa pelkästään tuollakin, ja hyvin kevyt makuupussi (600g) riittää tuon kanssa aika mukavasti myös keväälle ja syksylle siinä missä aikaisemmin olisi pitänyt olla järeämpää pussia mukana.
 
Jaanpa yhden oman parannuksen yöpymiseen liittyen.

Moni on sivunnut sitä asiaa, miten makuupussissa saattaa tulla vilu, vaikka se eristäisikin periaatteessa hyvin, jos tuuli pääsee käymään yhtään lävitse. Olen todennut tämän itse erityisesti Ruotsin ja Norjan kölivuoristossa. Vaikka teltassa nukkuu, niin kovalla tuulella käy virtaus myös teltan sisällä.

Tähän sitten kehitin makuupussin tuulipussin. Se on vähän kuin makuupussin sisäpussi, paitsi että se on ulkopussi ;) Käytännössä se on ommeltu perseen kohdalle asti kiinni, ja siitä ylös liepeet jätetty auki. Näin se pysyy paikallaan, mutta ei rajoita yläosasta.

Materiaalina käytin tätä http://www.extremtextil.de/catalog/...ric-unprocessed-36g-sqm-2nd-choice::1770.html

Painoa tuli 100g.

Tuosta reippaasti tyyriimmällä kankaalla saisi painoa vielä lähes puolet pois http://www.extremtextil.de/catalog/Ripstop-Nylon-downproof-ultralight-7den-22g-sqm::1974.html

Käyttökokemukset: Toimii erittäin hyvin. Kuten kaikki tietävät, ilma eristää, ja tuo ei päästä ilmaa liikkumaan lävitse. Tuon kanssa olen ihan selkeästi pystynyt keventämään muuta varustusta. Kesällä menee vaatteiden kanssa pelkästään tuollakin, ja hyvin kevyt makuupussi (600g) riittää tuon kanssa aika mukavasti myös keväälle ja syksylle siinä missä aikaisemmin olisi pitänyt olla järeämpää pussia mukana.

Tuo käyttämäsi materiaali on kyllä todella edullista eikä painokaan ole paha. Tuota voisi kokeilla myös jaetun varustuksen kanssa. Lainaisikohan perheen pikkuneiti vähäksi aikaa Pfaffia...
P.S. Kuva olisi kiva.
 
Nonniin. Nyt on muutamaan kertaan testattu Vapon polttobriketit kenttäolosuhteissa. Löytyy nykyään marketkamana ja jos sisältö kiinnostaa, googlettakaa.

Käytännössä tuo briketti kannattaa panna kolmeen osaan polttaessa. Syttyy hyvin arabiantuohella eli Sinolilla. Toki voi pelata myös perinteisten syttöjen kanssa, Sinol on siti jees, myös lamppuöljy toimii hyvin.

16 kilon säkkejä taitaa tarvita yön seutuna noin kaksi per kamina, riippuu tietysti siitä, miten kauan kaminaa pouruutetaan. Ilmoitettu lämpöarvo on varmasti totta jossain laboratorio-olosuhteissa, mutta miinustaa jonkin verran erityisolosuhteissa. :rolleyes: Eli tässä matoisessa de facto-elämässä.

Ei nokea putkia ja vehkeitä samoin kuin metsästä koijattava polttoaines tai edes halkopinosta klovattu tavara.

Joskus käytiin sitä kenttäarmeijan halkokeskustelua ja tästä innoittuneena tämä kokeiltiin. Tuottajana VAPO ja varmasti melkoinen kyky tuottaa brikettiä myös sotavaltion käyttöön. Hinta on suolaisempi kuin halkotavaralla suht. lämpöarvoon. Taitaa heilua säkin hinta 4.50 euron kahta puolta. Lavasatsissa on toki halvempi ja rekkakuorma tietysti siitä vielä alaspäin saati sitten mojova tälli kansallisen puolustuksen tarpeisiin. No, tulipahan kokeiltua.
 
Nonniin. Nyt on muutamaan kertaan testattu Vapon polttobriketit kenttäolosuhteissa. Löytyy nykyään marketkamana ja jos sisältö kiinnostaa, googlettakaa.

Käytännössä tuo briketti kannattaa panna kolmeen osaan polttaessa. Syttyy hyvin arabiantuohella eli Sinolilla. Toki voi pelata myös perinteisten syttöjen kanssa, Sinol on siti jees, myös lamppuöljy toimii hyvin.

16 kilon säkkejä taitaa tarvita yön seutuna noin kaksi per kamina, riippuu tietysti siitä, miten kauan kaminaa pouruutetaan. Ilmoitettu lämpöarvo on varmasti totta jossain laboratorio-olosuhteissa, mutta miinustaa jonkin verran erityisolosuhteissa. :rolleyes: Eli tässä matoisessa de facto-elämässä.

Ei nokea putkia ja vehkeitä samoin kuin metsästä koijattava polttoaines tai edes halkopinosta klovattu tavara.

Joskus käytiin sitä kenttäarmeijan halkokeskustelua ja tästä innoittuneena tämä kokeiltiin. Tuottajana VAPO ja varmasti melkoinen kyky tuottaa brikettiä myös sotavaltion käyttöön. Hinta on suolaisempi kuin halkotavaralla suht. lämpöarvoon. Taitaa heilua säkin hinta 4.50 euron kahta puolta. Lavasatsissa on toki halvempi ja rekkakuorma tietysti siitä vielä alaspäin saati sitten mojova tälli kansallisen puolustuksen tarpeisiin. No, tulipahan kokeiltua.

Onko tuo vastaava kuin Bilteman pellettihalko?

http://www.biltema.fi/fi/Koti/Sisus...ikkeet/Pellettihalot-12-kpl-10-kg-2000030599/

En siis ole kokeillut, mutta näin kyseisessä kaupassa käydessäni.
 
Hei arvoisat sotakaverit.

Mistä saisi ostettua sellaista "tuubihuivia" mikä olisi tehty verkosta (helppo hengittää läpi) ja missä olisi naamiokuvio.
Normaalista tuubi huivista on vaikea hengittää läpi kun se kastuu. Kasvomaaleilla ei jaksaisi aina pelailla.

Aikoinani erkkarilla näin sellaisen "tuubi" huivin mikä oli verkkoa ja verkossa naamionti.
Ilmeisesti jotain joustavaa materiaalia kangas.
 
Mistä saisi ostettua sellaista "tuubihuivia" mikä olisi tehty verkosta (helppo hengittää läpi) ja missä olisi naamiokuvio.
Normaalista tuubi huivista on vaikea hengittää läpi kun se kastuu. Kasvomaaleilla ei jaksaisi aina pelailla.
"Spandoflage" on se mitä vissiin etsit: https://www.rothco.com/product/spandoflage-head-net
Mitään yhtä ja virallista valmistajaa noille ei vissiin ole, mutta googlettamalla "spandoflage" niin löytyy paljon nettikauppoja joista tuota tavaraa saa kommandopipojen ja tuubien muodossa.
 
Minä ostin brittiläisen hyttysverkon, väriltään ruskea. https://www.supernova.fi/product/3324/brittiarmeijan-hyttyssuojahuppu-uudenveroinen
Peilin edessä katsottuna se kyllä auttavasti toimii jonkinlaisena naamiona eli kasvot eivät paista niin vaaleana ja hiukan rikkoo pään muotoa. Se on sen verran pitkä että jos ei laita lakin päälle vaan alle niin voi taittaa kaksinkerroin saaden siitä paksumman ja paremmin kasvojen vaaleutta peittävän kuitenkaan ilman että haittaa näkemistä verkon läpi.
Minä kyllä tosin ostin sen juri hyttyssuojaksi enkä naamioksi mutta pitäähän sitä katsoa asiaa monelta kantilta.
 
Jaanpa tässä uusimman suosikkivarusteeni kun huiveista ja muista asusteista puhutaan. On vieläpä mallia tee se itse ja säästä.

Mulla oli pitkään semmoinen verkkohuivi, "scrim scarf" tai mikälie. Se oli hyvä mutta vähän liian pieni, ja sen rei'ät oli aika isoja. Muistelin sitten, että joskus taannoin saatiin "sissihuiveiksi" palasia jotain puuvillaista, pienireikäistä, melkein harsomaista naamioverkkoa, lieneekö ollut neuvostovainaan peruja. Se oli monella tapaa etevä varje, harmi että hukkasin omani.

Joten tein ittelleni "harsohuivin" nappaamalla jemmasta reilun pätkän, ehkä vajaan pari metriä, vauvan pukluliinaa (taitaa maksaa kangaskaupassa pari euroa metri) ja heittämällä sen koneeseen kun satuin värjäämään muita kamppeita. Tuli hyvä ruskea. Toimii erinomaisesti kaulaliinana, huivina, naamioharsona ja retkipyyhkeenä. Kuivuu nopsasti kun levittää auki, mutta pyyhkii ihan yhtä hyvin kuin oikea pyyhe, eikä sillai kun ne kalseat "retkipyyhkeet." Eikä ole paloarka tai rupea löyhkäämään kuolemalle samoin kuin keinokuitu. Tai ei ainakaan yhtä nopeasti. Pitää hyttysiäkin loitolla paremmin kuin isoreikäinen verkkohuivi, ja peittää muodot paremmin.

Pari vuotta olen nyt käyttänyt ja hyväksi havainnut. Toi on mulla vähintään repun pohjalla nykyisin joka reissulla. Mietin että syttyjäkin siitä saisi jos kova hätä tulisi, ja voisi sillä varmaan vedestäkin isoimmat roskat suodattaa jos tarttee.
 
Monissa kangas huiveissa on vain se ongelma että kun se kastuu hengityksen myötä muuttuu myös sen läpi hengittäminen raskaaksi.
 
Muistelin sitten, että joskus taannoin saatiin "sissihuiveiksi" palasia jotain puuvillaista, pienireikäistä, melkein harsomaista naamioverkkoa, lieneekö ollut neuvostovainaan peruja. Se oli monella tapaa etevä varje, harmi että hukkasin omani.
Kerro lisää! Oliko tämä ajalta ennen henk. koht. naamioverkkoja? Onkohan tuo sama joka mainitaan Luonnonmuonaohjeessa nimellä "Sissiverkko"? LuMossa siitä puuhastellaan kalaverkkoja, olenkin pohtinut, että mikäs varusesine oikeen lienee kyseessä.

Wanhaa luminaamioverkkoa olen nähnyt joka on hyvin harso/hyttysverkkotapaista.
 
Monissa kangas huiveissa on vain se ongelma että kun se kastuu hengityksen myötä muuttuu myös sen läpi hengittäminen raskaaksi.

Näin on. En tykkää noita käyttää nenän päällä juuri tuosta syystä, paitsi sillai käärittynä, että räkäreiät on vapaana. Eli ei korvaa tuota spandoflagea, aattelin vaan että joku muukin voisi tämmöisestä kaulahuivista tykätä. Varsinkin kun on aika halpa kokeilla, etenkin talviversiona :).

Kerro lisää! Oliko tämä ajalta ennen henk. koht. naamioverkkoja? Onkohan tuo sama joka mainitaan Luonnonmuonaohjeessa nimellä "Sissiverkko"? LuMossa siitä puuhastellaan kalaverkkoja, olenkin pohtinut, että mikäs varusesine oikeen lienee kyseessä.

Wanhaa luminaamioverkkoa olen nähnyt joka on hyvin harso/hyttysverkkotapaista.

Melko varmasti on sama kuuluisuus. Mulla on siitä vielä jossain palanen jossain keikkalaukun pohjilla jäljellä vaikka varsinaisen huivin hävitin; kyseessä on hailakanvihreä puuvillakangas jossa ehkä himpun isompaa reikää kuin hyttysverkossa, mutta harvemmassa. Kankaassa on painettu jonkinlainen maastokuvio, mutta siinä vaiheessa kun me noita saatiin niin se oli kyllä kulunut tunnistamattomaksi. Haju oli aika yleisliittolais-varastorasvainen, mutta voi sitä koulutushaaraylpeyttä kun saatiin tälläsii rätei mitä ei jokaiselle jaettukaan......

Ja tää oli ajalta ennen tulen keksimistä ja muita NATO-yhteensopivia himpatuksia, kuten "henkilökohtaisia naamioverkkoja". :) Voi tuo hyvin olla sen luminaamioverkon kesäversiokin ja siten suomalaista tekoa, itte en ole tuota vanhaa luminaamioverkkoa tietääkseni nähnyt ja jostain sain päähäni että toi sissihuivi olisi ollut itänaapurista kotoisin.

Luminaamiosta muistan kyllä että puklukankaasta puhuttiin ja sanottiin, että sitä vois ottaa tarpeen tullen muutaman metrin mukaan.
 
@Deeiii Eikun perkele, nyt tais kello soida! Pari vuotta sitten näin valokuvissa Kainuun Prikaatin tiedustelijoilla tosi, tosi CCCP team special -henkisiä verkkohuiveja. Nyt katotaan onnistuisinko löytämään ne kuvat jostain, pakko olla sama rätti tai siitä polveutunut varusesine.

Edit: Noniin löytyhän ne, Trombi 2013 ja PKarPr löytyy muistiinpanoista:
pkarpr.jpg

M05 liivi, TASI-valjaat ja LJK-rinkka, oli varmaan kiitettävä yhdistelmä.
 
Viimeksi muokattu:
@Deeiii Eikun perkele, nyt tais kello soida! Pari vuotta sitten näin valokuvissa Kainuun Prikaatin tiedustelijoilla tosi, tosi CCCP team special -henkisiä verkkohuiveja. Nyt katotaan onnistuisinko löytämään ne kuvat jostain, pakko olla sama rätti tai siitä polveutunut varusesine.

No se oli kyllä hyvinkin CCCP team special :D. Pistä kuvia jos löydät niin tunnistan, olin aina kalustontunnistuskokeissa hyvä!
 
Siis tuo verkkohan on venäläistä btr:ien mukana tullutta naamioverkkoa, paksua puuvillaista käännettävää harsoa. Niitä alettiin käyttää röllipuvuissa ja ennen pitkää myös aseenpuhdistusrättinä, kun naveksi se oli varsinkin märkänä liian painavaa ja homehtui helposti.
 
Siis tuo verkkohan on venäläistä btr:ien mukana tullutta naamioverkkoa, paksua puuvillaista käännettävää harsoa. Niitä alettiin käyttää röllipuvuissa ja ennen pitkää myös aseenpuhdistusrättinä, kun naveksi se oli varsinkin märkänä liian painavaa ja homehtui helposti.
Olisihan se pitänyt arvata, että jos joku sen alkuperänkin osaisi sanoa, niin... :D
 
Back
Top