Se muu varustus, makuupussit, patjat jne.

@Spadekessu Hahaa, juurikin tuota! Kyllä tuli ihan kylmiä väreitä noista kuvista, ei oo näköjään touhunta ihan ylettömästi muuttunut ja metsän nopeimmat eläimet sitoo edelleen reteesti sissihuivin päähän :D.

Kiitos myös @=MaK alkuperän paljastamisesta, ajattelinkin etten tässä ihan omiani horise :D.

Eikös tuo ole vähän samanlaista tavaraa kuin Supernovan myymä Jenkkien sniper veil?

https://www.supernova.fi/product/3157/us-army-sniper-veil-verkkohuivi-hyvakuntoinen

Aika samanlaiselta kamalta näyttää. Noita verkkohuiveja on paljon erilaisia, tossa on ehkä vähän isompaa reikää kuin "sissihuivissa" mutta pienempää kun mun aikoinaan hankkimassa scrim scarfissa. Toiminnallisesti aika lähellä toisiaan, uskoisin. Tosin tykkään enempi tuosta mun harsohuivista :).
 
Aa, sniper veil. Mulla on ollut se käytössä aseen ympärillä metsästyshommissa. Varsinkin kyyhkyt on tosi arkoja metallin kiillolle puskasta, camoharsolla saa tussarin naamioitua. Mikä lienee yksi alkuperäisistä käyttötarkoituksistakin.
 
Onko jollakin kokemusta bilteman retkisängystä? Tarve olisi parille retkisängylle, ja haenko sängyt Biltemasta vai tilaanko Varustelekasta Mil-Tecin sängyt?
Samaa paskaa eri etiketeillä, molempi "parempi". Jos kunnollista kenttäsänkyä halajaa niin kannattaa ettiä armeijaylijäämää, mm. jenkki-intin vastaavat on aika kovaa tavaraa, niitä löytynee nettihuutokaupoista aika helposti.
 
Olisko kellään vinkata mistä tarkalleen saisi 100kg painoisen satunnaista käyttöä kestävän kenttävuoteen järkevällä kustannuksella? Tuntuu löytyvän ns ihan umpikiinanpaskaa 50€ kpl ja sitten 300€ varuste.net-tasoista hienosti brändättyä aluputkea. Satkun noin voisin sijoittaa kun tulee tukikohtana pidettyä kotatelttaa ja retkelle lähtö olisi viikon päästä niin siinä olis sopiva motivaattorikin kukkaronkaivuulle. Myös se on ihan hyvä tieto jos tuollainen esim Miltecin halpis täyttäisi tuon tarpeen.
 
Olisko kellään vinkata mistä tarkalleen saisi 100kg painoisen satunnaista käyttöä kestävän kenttävuoteen järkevällä kustannuksella? Tuntuu löytyvän ns ihan umpikiinanpaskaa 50€ kpl ja sitten 300€ varuste.net-tasoista hienosti brändättyä aluputkea. Satkun noin voisin sijoittaa kun tulee tukikohtana pidettyä kotatelttaa ja retkelle lähtö olisi viikon päästä niin siinä olis sopiva motivaattorikin kukkaronkaivuulle. Myös se on ihan hyvä tieto jos tuollainen esim Miltecin halpis täyttäisi tuon tarpeen.
Jos jostain löytyisi Savotan isompaa mallia..
 
Ranskan armeijalla on myös hyviä.
Jos sattuu vain jostain löytymään.
Painavat aika helvetisti mutta ei niitä paskaksikaan saa.
 
Kiitos konsultaatiosta, ranskiksia oli ainoastaan lontoonmurretta osaavalle nihkeesti mutta brittien "upseerin kenttäsänkynä" kuvattu kapistus oli repinyt viittä tähteä pelkästään joten päätin pelastaa kaksi sellaista brexitiltä kun yhteishinta rahteineen jäi johonkin kuuteen kymppiin kahdesta.
 
Olen todistanut että Mil-tec:in sänky kestää kovaakin menoa. Helposti tuntu kestävän 80kg + n. 90kg jumpan. PS. en ollut itse asialla, mutta viereisestä huoneesta kuulin. :D
Toinen on tietysti 2 x retkipatjaa päälekkäin, kevyt ja helppo vaihtoehto.
 
Itse tullut nukuttua muutamia öitä tuossa Mil-tec:in halpis sängyssä. En väitä että kokemus olisi ollut hyvä, mutta kesti (80-90kg) ja oli parempi kuin lattialla tavan kenttäpatjalla.
 
Teltan pohjalle sopivasti muotoonleikattua routaeristemattoa. On muistaakseni jotain 5senttiä paksua ja retkipatjamaista solumuovia. Voisi vielä tehdä sopivan uran ulkopäätyyn josta voisi taittaa seinälle eristeeksi ja tuulisuojaksi. Eristäisi hyvin ja varmasti tasoittaisi jäykkyydelläänja paksuudellaan maaston kiviä, käpyjä ja juuria.
 
siirretty oikeaan lirpakkeeseen.
 
Last edited by a moderator:
Avaruuslakana. Pelastuspeite. Eli alumiinipintainen muovi jolla saadaan torjuttua kylmää.
Löytyisikö fysiikan ja matematiikan taitajia tai parempia googlettajia kyseisen tuotteen toimivuudesta ihoa vasten asennettuna?
Itselleni ei riitä kantahenkilöiden tai reserviläisten vakuuttelut sen toimivuudesta.

Jos tavallinen höyrynsulkumuovi tms. laitetaan asiakkaan ihoa vasten, niin siitä menee lämpöenergiaa läpi johtumalla ja säteilemällä. Jos taas käytetään avaruuslakanaa, niin se alumiini vähentää lämpösäteilyn aiheuttamaa lämmönhukkaa. Johtumiseen alumiini taas ei vaikuta muovia enempää. Tuon säteilyn suhde johtumiseen? Eli voidaanko tällä alumiinin käytöllä vaikuttaa merkittävästi lämpöhukkaan, vai onko johtumalla tapahtuva lämmönhukka niin iso, että alumiinilla voidaan vaikuttaa vain esim. kymmeneen prosenttiin kokonaisenegiahukasta?

Ja kaipaan tieteellisiä perusteluja. Mulle ei riitä vastaukseksi, että "jenkitkin tekee niin", tai "niin meille on opetettu".
 
Avaruuslakana. Pelastuspeite. Eli alumiinipintainen muovi jolla saadaan torjuttua kylmää.
Löytyisikö fysiikan ja matematiikan taitajia tai parempia googlettajia kyseisen tuotteen toimivuudesta ihoa vasten asennettuna?
Itselleni ei riitä kantahenkilöiden tai reserviläisten vakuuttelut sen toimivuudesta.

Jos tavallinen höyrynsulkumuovi tms. laitetaan asiakkaan ihoa vasten, niin siitä menee lämpöenergiaa läpi johtumalla ja säteilemällä. Jos taas käytetään avaruuslakanaa, niin se alumiini vähentää lämpösäteilyn aiheuttamaa lämmönhukkaa. Johtumiseen alumiini taas ei vaikuta muovia enempää. Tuon säteilyn suhde johtumiseen? Eli voidaanko tällä alumiinin käytöllä vaikuttaa merkittävästi lämpöhukkaan, vai onko johtumalla tapahtuva lämmönhukka niin iso, että alumiinilla voidaan vaikuttaa vain esim. kymmeneen prosenttiin kokonaisenegiahukasta?

Ja kaipaan tieteellisiä perusteluja. Mulle ei riitä vastaukseksi, että "jenkitkin tekee niin", tai "niin meille on opetettu".
En tiedä mihin se teho perustuuu, mutta EA hommissa ja treeneissä kun päälle kiskotaan avaruuslakana, vaikka olet lumista ja kylmää maatavasten, niin kuuma on alle parissa minuutissa. Ja lakana kiskotaan päällysvaateiden alle, että vaatteet sit eristää maasta.
 
Screenshot_20200208-094531_Drive.jpgScreenshot_20200208-100533_Chrome.jpgScreenshot_20200208-100624_Chrome.jpg

Nopeasti vilkaisin TCCC asiakirjan ja toisen tutkimuksen aiheeseen liittyen. Pointtina on siis ei suoraan iholle tuleva tuulensuoja ja eriste ettei kehosi lämpö mene harakoille ja shokki rupea hiipimään.
 
Back
Top