Mitäpä kenenkään tarvitsee kadehtia, siihen riemuunhan pääsee, kun käy kouluja ja hakee duunia.
En tiedä sitten paljonko minulle pitäisi maksaa, että voisin kuvitella itseni peruskoulun yläasteen apinatarhaan töihin.
Jälkikasvua kävi Italiassa ja Itävallassa vierailulla koulunsa puitteissa. Ja äimistelivät suu oona sitä, miten hirvee kuri siellä oli....joo, onhan se tieten kiusallista, kun hatun joutuu riisumaan narikkaan ja puhelimella ei saa pelata tunteja läpeensa, opettajille ei voi haistatella ja tovereitaan uittaa vessanpytyissä.
Meinaatko ettei n. 2850€ lähtöpalkka houkuta (pätevän, eli aineopettajana yläkoululla toimivan maisterin palkka täysillä tunneilla)? Tosin omalla kohdalla ikälisät, ylitunnit, luokanvalvojuus ja ATK-vastaavana toimiminen nostavat palkkaa huomattavasti. Tosin vähän epäilen, että osa palkanlisästä tulee siitä, että jokaisella koululla pitää olla senttaali läskiä uhrattavaksi tarvittaessa "yleisen edun" nimissä.
Apinatarhat on semmoisia, mimmosiksi ne päästetään. Meillä otetaan hattu päästä oppitunnilla, puhelimet jätetään luokan etuosaan (joo, tiedän, harmaata aluetta) ja ainakaan minulle ei haistatella. Ainakaan sama oppilas kahta kertaa.
Luokka on (minun mielestäni) kuin peili. Jos oppilaita kohtelee kuin ihmisiä, selkeitä ja johdonmukaisia sääntöjä noudattaen, järkeviä ja ymmärrettäviä tehtäviä antaen, menee homma ihan näpsäkästi. Oppilaat pitää mulkkuna, mutta reiluna ja tasapuolisena mulkkuna, joka mahdollistaa työrauhan kaikille ja jopa auttaa oppimisessa.
Tässä hommassa vain on se hyvä ja huono puoli, että tätä tehdään niin pirun paljon omalla persoonalla ja se mikä sopii yhdelle opettajalle tai opetusryhmälle, ei sovi huonostikaan toiselle opettajalle tai opetusryhmälle, yksittäisistä oppilaista puhumattakaan. Mulla on se hyvä puoli, että olen keski-ikäinen ja keskikokoinen mies, joten tietynlainen uskottavuus on paljon helpompi saavuttaa kuin esimerkiksi jonkin aran ja ujon nuoren naisihmisen. Opetusmenetelmät pidän yleensä simppeleinä, jolloin niitä on helppo seurata ja juonesta pääsee äkkiä kiinni. Kaikki ei tietenkään tykkää, eikä tarvitsekaan tykätä. Jotkut ryhmät toimivat minulla kuin unelma ja toisilla huonommin ja toiset taas ovat perässävedettäviä kivirekiä minun tunneilla ja toisilla opettajilla mahtavia. Mutta se on asia, jonka kanssa vain pitää oppia elämään.
Toiset aikuiset tuottaa enemmän haastetta. Esim.:
-Jos lapsi rikkoo ikkunan, isä (lääkäri) kiistää kaiken todisteiden puutteissa, valvontakameran kuvaa nähdessään vetoaa luvattomaan nauhoitukseen ja lopulta ilmoittaa, että veronmaksajana on jo maksanut ikkunan eikä aio maksaa lainkaan. Onneksi ei tarvinnut itse selvittää tuota sotkua.
-Tai siivoojat ilmoittavat, että vuosisiivousta luokassa ei tehdä, ellei pulpeteista ole rakennettu massiivista rakennelmaa luokan etuosaan, koska siivoojan työtehtäviin ei kuulu pulpettien siirtäminen.
-Jolloin tietysti opettajat ilmoittavat, että pulpettien siirtäminen ei kuulu heidänkään virkaehtosopimuksensa mukaisiin tehtävänimikkeisiin.
-Ja kouluisäntä (talkkari) aloitti eläkettä edeltävän loman jo toukokuun viimeisenä päivänä (tai työt se oli lopettanut jo silloin 8 vuotta sitten, kun ensimmäisen kerran tulin taloon), joten sieltäkään ei apua löytynyt.
-Tai rehtori kysyy vittu seihtemännen kerran, että onnistuuko varmasti tietokoneiden siirtäminen paikasta toiseen kahden viikon päästä (joo) ja on sitten hyvin hämmästynyt, kun se homma tosiaan on EK:n toimesta hoidettu määräaikaan mennessä onnistuneesti.
-Tai koulupalvelukeskus pyytää suunnittelemaan uuden arviointijärjestelmän koko kaupungin historian ja yhteiskuntaopin opetukseen toissapäiväksi, ilman mitään tarkempaa ohjeistusta siitä, mitä ja miksi halutaan, lupaa kuitenkin että palkkaa ei sitten makseta kun tuskin kyse on kovin isosta jutusta ja loppujen lopuksi koko homma haudataan, kun johtoportaassa ei vieläkään tiedetä mitä ja miksi halutaan.