Sekalaista mussuttelua

"Totta puhuen en hirveästi mieti miten käyttäydyn. Käyttäydyn aika omana itsenäni."
Jari Taponen 1.11.2019 H-S

No sitten...
 
Niin siinä kävi, että jälkikasvu järkiintyi ;) Kummasti aamuisin mulle jäi mustapekka eli bemari kouraan, naisväki nappas molemmat Volvot. No, se pit nähdä mahdollisuutena ;) Kävin vaihtaa neidin bemarin XC70:iin,ompahan mulla parempi auto sitten ajella metsäautoteitä.
 
Mulle kun jäisikin bemari tuossa arvonnassa aamuisin. Tahtoo jäädä sellainen pahvilaatikon kokoinen Fiat, johon ahtautuminen on jo suoritus, pää naputtaa kattoa tasaisesti kuoppien tahtiin ja polvet ovat hiihtohokkiasennossa.
En nyt tollasta pikkusta 316:sta kovin kehuis. Asiansa ajoi, saatiin tytölle ajatettua kortti mutta muuten aika heikko esitys ”laatumerkiksi”. Volvojen kohdalla on ehkä sitten vain parempi tuuri, tuo XC70 on nyt 10. ruotsin lahja meidän perheessä. Mukava kapistus ajella toi XC, ei tarvi isommin varoa metsäautoteillä ja näin ensimmäisillä lumillakin nelipotku on mukavalta tuntunut. Ostin tarkoituksella tollasen 10 vuotta maailmaa nähneen, ei harmita niin pahasti jos tuolla metsäreissuilla tulee osumaa risuista tms.

Ja toisaalta tarkoitus oli ostaa sellainen auto, ettei akkaväki ainakaan heti sitä veisi ;) Sitä en nyt varmaksi tiedä, epäilen että vaimo ihastuu nelipotkuun saman tien. Mutta parhaani olen tehnyt että auto ei olisi niin houkutteleva, takakontti on varustettu pientä zombie-apokalypsiä varten erilaisilla retkeily ja metsästyskamppeilla :D
 
Last edited by a moderator:
Mulle kun jäisikin bemari tuossa arvonnassa aamuisin. Tahtoo jäädä sellainen pahvilaatikon kokoinen Fiat, johon ahtautuminen on jo suoritus, pää naputtaa kattoa tasaisesti kuoppien tahtiin ja polvet ovat hiihtohokkiasennossa.
Nyt voit pelastaa maailman uusimalla hiivattisi...

 
No sekin :D
Ja onhan tuo tullut opittua se kiinnijäämisen riemukin jumalan selän taakse. Silloin pakkasvaatteet, tulivehkeet ja kirves on ihan mukavaa luksusta :)
Talvihaalari, karvalakki, huopakumisaappaat huovilla+villasukilla varustettuna, kirves, lapio, puukko, vetoliina, pari painepulloa paikka-ainetta, 12-v kompura, nesteitä, ea-laukku, polttimoita, sulakkeita, sammutin + vielä jotain pientä.
Porokolarit on täällä aika yleisiä, joten kirves ja puukko tarvitaan jo ihan lopetushommiin.
 
Talvihaalari, karvalakki, huopakumisaappaat huovilla+villasukilla varustettuna, kirves, lapio, puukko, vetoliina, pari painepulloa paikka-ainetta, 12-v kompura, nesteitä, ea-laukku, polttimoita, sulakkeita, sammutin + vielä jotain pientä.
Porokolarit on täällä aika yleisiä, joten kirves ja puukko tarvitaan jo ihan lopetushommiin.

Missä sinä asut kun täytyy noin varautua:)??

Täällä...

Kuvahaun tulos haulle himalaya mountains

Vai täällä?

Kuvahaun tulos haulle sahara desert
 
Nyt alkaa olla sellanen käsin kosketeltavan kokoinen multivitutus.

mies on sairaalassa ja pysyy vähintään muutaman päivän. Lykkäs infektion leikattuun jalkaan. Naapuri sen sinne heitti kun mulla puski niskaan tää kaikki hässäkkä tässä kotona.

kävin eilen spinningissä. Kassalla selvis että mun kortti oli vanhentunut. Uutta ei oo näkyny. Nyt näyttäis siltä että käteisvarat ja ainoo toimiva kortti on keskussairaalassa. Mun auto ties missä. On mulla tässä toi toinen mut ne turvaistuimet on siinä vehkeessä mikä on joko naapurissa, sairaalalla tai jossain siltä väliltä.

vittu ku tympi jo lähtökohtaisesti enempi ku tarpeeks. Koko syksyn ku oon enimmäkseen yksikseni tätä rallia pyörittäny ni enempää ny en olis kaivannu kiusakseni
 
Missä sinä asut kun täytyy noin varautua:)??

Täällä...

Katso liite: 34157

Vai täällä?

Katso liite: 34158
Kun työmatkaa on 50 km suuntaansa napapiirin takaa eteläänpäin, niin talvella on vähän pakko varautua. Tolppatielläkin apua voi joskus joutua odottelemaan. Se -30 -jakso kestää parisen viikkoa ja dieselauto pikkuisen epäilyttää tuossa suhteessa.

Lisäksi vapaa-ajalla saattaa ajella teitä, joita ei niin valtavasti hoideta.

Pari kertaa on pitänyt nypätä joku onneton vetoliinalla penkasta. Lapio helpottaa sitä hommaa kummasti. Yksi poro olisi pitänyt lopettaa, muttei ollut kirvestä mukana (vielä silloin). Pissapojan- ja jäähdyttäjänneste sekä sopiva moottoriöljy kuten myös sulakkeet lienevät auton perusvarusteita... On mulla vararengaskin, mutta etenkin se ei välttämättä joka paikkaan riitä ja etenkin toisille autoilijoille sitä on ikävä lainata.

Tuttava tuli kerran kolaripaikalle ja kirosi myöhemmin, kun ei ollut sammutinta mukana. Joutui katsomaan kun kuski paloi autonsa viereen. Pikkupullo ei tietysti paljoa auta, mutta antaa edes vähän pelivaraa.

Niin ja auto on -17 neliveto Dacia Duster, eli jatkuvasti noita ei tarvita (paitsi pissapoika tyhjenee aina välillä). Ainoa ongelma on tähän mennessä ollut pakkasjakson aikaan huohotinputken jäätyminen, mutta se on kuulema melko vakio uusissa dieseleissä, paitsi niissä joissa on erillinen vastus sulattamassa. Varoitusvalon nollaus on riittänyt huoltotoimenpiteeksi. Silti mieluummin kuljettaa mukanaan vähän ylimääräistä romua turhaan kuin kiroaa silloin kun niitä sitten tarvittaisiin.
 
Back
Top