Sekalaista mussuttelua

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hmm. Tänään täällä paskakaupunnissa ulkolämpötila oli aamulla -29 ja nyt -31 astetta. En liiemmin ulkoillut, mutta pakkasin varalta karvalakin ja toppahousut autoon matkaan kun ajelin töihin. Matkalla aprikoin sitä, kauanko +460k ajetun kiisselivetoisen ruotsitraktorin akku kestää. Se on meinaan originaali ja auton vuosimalli on 3/2004.
 
Yllättävän vaikeaa pitää sormet ja varpaat toimintakykyisinä pyäräillessä 20-30 kilsaa kun on -20C tai alemma.

Jalkaisin tai suksin aika hitosti helpompaa. Hangessa lumi suojaa tuulelta ja ilmalta.
 
Brittien pattern 85 smock, combat, dpm; siinä on vetoketjun päällä nappisulku, melko normaali taittuva kaulus (ei kiinteää huppua), kangas on todennäköisesti pelkkää puuvillaa ja taskut lähes yhtä isot kuin noissa CS95-pukimissa.

Erinomainen takki, jota pystyy pitämään ympäri vuoden.

CS95-smokkien kangas on 50/50 puuvilla-polyesteria, ja vaikka muutaman pesun perästä muuttuukin melko pehmeäksi, niin muovinen tunne säilyy ja varsinkin hiostavuus.
Ja kiinteä huppu, ja kaulus yleensä on ihan perseestä: hankaa kaulaa ja tarranauhat karvaantuvat nopeasti (velcro on helvetistä...).
Hyvä juttu näissä on noi isot, hihnalla kiinniommellut 'kanada-napit', jotka saa auki ja kiinni kintaillakin. Kunpa niitä olisi käytetty tarranauhan sijasta takin sulkuun.
 
Viimeksi muokattu:
Yllättävän vaikeaa pitää sormet ja varpaat toimintakykyisinä pyäräillessä 20-30 kilsaa kun on -20C tai alemma.
Itsellä oli aikoinaan samaa ongelmaa. Jälkeenpäin hoksasin, että jotain tämän tyylistä olisi pitänyt kokeilla:

 
Itsellä oli aikoinaan samaa ongelmaa. Jälkeenpäin hoksasin, että jotain tämän tyylistä olisi pitänyt kokeilla:


Jotkut tuulelta suojaavat kuttaperkkasuojat vois kyllä toimia käsille. Sitten jää vielä jalat. Tosin, kyllä huopikkailla - vaikka niistä tuuli painaakin lävitse - pysyy aika pitkään varpaat lämmössä.

Jos ääreisverenkierto on heikko, kuten itselläni todennäköisesti on, niin ei siinä toisaalta auta yhtään mikään. Keskikeho ja nuppi voi olla ihan tulessa, mutta varpaita ja sormia saattaa kylmätä.
 
Vieläkö näitä muuten on saatavilla?
Melko vähän. Isompia eriä ei tule käytännössä enää lainkaan suomalaisille ylijämääkauppiaille.

Eikä tule muuten flecktarn- tai tropentarn-kuvioisiakaan, koska Saksan liittoarmeija lopetti ylijäämäkaupan ainakin noiden pukujen osalta. Noiden maastokuvioisten parkojen ero tuohon vanhempaan molskiparkaan on kiinteästi asennettavan vuoren puute (niille on sellainen irrallinen toppavuori, jossa on villaresorit ja -putkikaulus) ja nappien korvaaminen neppareilla. Kangas on edelleen samalla tavalla kudottua moleskiniä, mutta mitä uudempa erää, sitä enemmän niissä on puuvillan seassa polyesteria (ja sitä oli jo noissa vanhoissakin, ainakin loppupään tuotannossa).
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tästä. Täytyy kaivaa jostain esille. Ostin uudenveroisen joskus 2003 ja hintaa oli muutaman kympin. Edelleen uuden veroisessa kunnossa. Vieläkö näitä muuten on saatavilla?

Melko vähän. Isompia eriä ei tule käytännössä enää lainkaan suomalaisille ylijämääkauppiaille.

Eikä tule muuten flecktarn- tai tropentarn-kuvioisiakaan, koska Saksan liittoarmeija lopetti ylijäämäkaupan ainakin noiden pukujen osalta. Noiden maastokuvioisten parkojen ero tuohon vanhempaan molskiparkaan on kiinteästi asennettavan vuoren puute (niille on sellainen irrallinen toppavuori, jossa on villaresorit ja -putkikaulus) ja nappien korvaaminen neppareilla. Kangas on edelleen samalla tavalla kudottua moleskiniä, mutta mitä uudempa erää, sitä enemmän niissä on puuvillan seassa polyesteria (ja sitä oli jo noissa vanhoissakin, ainakin loppupään tuotannossa).

Juurikin noin. Ostin omani viime vuonna Varustelekasta. Ei taida enää olla heilläkään valikoimassa.
 
Hmm. Tänään täällä paskakaupunnissa ulkolämpötila oli aamulla -29 ja nyt -31 astetta. En liiemmin ulkoillut, mutta pakkasin varalta karvalakin ja toppahousut autoon matkaan kun ajelin töihin. Matkalla aprikoin sitä, kauanko +460k ajetun kiisselivetoisen ruotsitraktorin akku kestää. Se on meinaan originaali ja auton vuosimalli on 3/2004.
Mulla tais noilla suunnilleen samoilla kilsoilla mennä vaihtoon ekankerran akku ja takajarrut, mun vehjes on muistaakseni parivuotta vanhempi. Nytkin se lähtee ku palmun alta vaikka sen lohkolämmitintöpselin särjin jo joitain vuosia sitten kun lähdin vikan kerran liikenteeseen irrottamatta autoa piuhasta. Pakkanen vaikuttais myös sammuttaneen ilahduttavan monta varotusvaloa. Mutta kyllä se karvalakin ja pilkkihaalarin vaatii, tein tänään tieteellistä tutkimusta, takalasit sulaa 1,5tunnin tyhjäkäynnin kohalla.

huomattavasti tuoreempi korealainen on hautautuneena lumihankeen. Kellään ollu vielä tarvetta lähteä tekemään talvitestiä sillä, jäätyy vielä muutaki ku varpaat.

mä sillon jokuvuosi takaperin kun lahenmotarilla oli se 300 autoa ketjurutussa, pyyhkäsin tuolla volvolla sen kolarisumpun sievästi vanhaa tietä kiertäen saatanallisessa kelissä töihin, nakkasin konttorin akkunasta roikan ulos ja autoon kiinni ja yöllä kotiin -32 pakkasessa niitä autonromuja väistellen. Kotipihassa totesin et kyl toi on harvinaisen pätevä kuljin vähän haastavammissaki olosuhteissa.

se on muuten vinkeetä kuinka tollanen rapsakka pakkanen saa aina muistamaan mistä kohtaa on joskus ollu luut kappaleina. Tahtoo vähän vihloa. Kummatkin käsivarret (hevoset) nenä (hevonen ja isoveli), useampi kylkiluu (hevoset), jalkapöytä (hevonen) ja sääri- ja pohjeluu (unissakävely) takaa sen ettei tartte mittaria kattella ku tietää että pakkanen kiristyy. Sentään hyvä että riittää lumenlapiointia, puunkantoa ja veden kantoa niin pysyy ruoto liikkeessä. Vittu että tympiää nää kelit ku kaikki pukkaa umpijäähän, olo on vähintään vinkeä kun ei oikeen taho syöminen ja juominen maistua mutta energiankulutus on ihan hirvee eikä kahvi ja särkylääkkeet taida olla riittävän energiapitoinen ruokavalio.
 
Mutta kyllä se karvalakin ja pilkkihaalarin vaatii, tein tänään tieteellistä tutkimusta, takalasit sulaa 1,5tunnin tyhjäkäynnin kohalla.
Mikähän tuommosen autossa käytettävän lasin sulamispiste on? Jos taas pelkästään jäätä sulattelet niin lämmitysvastukset ja/tai raappa on huomattavasti nopeampia vaihtoehtoja. :geek:
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Ei voi sanoa että polttoiaine yhtään liian kallista jos on varaa pitää auto tyhjäkäynnillä puolitoista tuntia. Selvästi on korottamisen varaa ja reilusti. Tai sitten on rahaa kun paskaa.
Henkilöauton diesel syö tyhjäkäynnillä arviolta litran tunnissa. Mistään hirvittävästi rahan nuotiolla poltosta ei ole kyse.

Mistäkö tiedän? Traktorin 6.6 litran kutosessa kulutusmittari ja se vie 2.5 l/h tyhjäkäynnillä.
 
Viimeksi muokattu:
Kaivurimies oli mulla hommissa ja välillä tehtiin hommia käsipelillä, kaivuri kävi vieressä. Minä sitten kysäisin häneltä, että etkö aio sammuttaa välillä. Hän vastasi aikovansa, sitten kun menee nukkumaan.
Kaivuri kävi vakiokierroksilla, melko kovillakin, mutta ei se paljoa vie kun ei pumpussa ole vastusta.
Jatkoin lapiointia, vakiokierroksilla.
 
Ei voi sanoa että polttoiaine yhtään liian kallista jos on varaa pitää auto tyhjäkäynnillä puolitoista tuntia. Selvästi on korottamisen varaa ja reilusti. Tai sitten on rahaa kun paskaa.

Pakkasautoilun aa ja oo on se, että jäisellä autolla ei pidä lähteä ajelemaan. Suurin osa hinattavista sammuu pari kilsaa kotoa lähdettyään. Eli lähdetään jäisellä autolla, konehuone jäässä, nesteet ja öljyt tahmeina, pikkasen kertynyttä vettä polttonesteissä ja letkuissa, pieni jäähelmi ruiskuissa ja se on siinä.

Suht nykyaikainen auto polttaa ainetta todella vähän tyhjäkäynnillä, jopa niin vähän, että ei meinaa lämmetä kovimmilla pakkasilla. Eritoten dieselit polttavat tosiaan tuo litran puolitoista ja on selvää, että ei siinä paljon hukkalämpöjä konehuoneeseen kehity. Ennen wanhaan tawallinen traktori poltti noin 3-4 l tunti tyhjäkäynnillä. Pakko niitä oli käyttää ennenkuin ryhtyi ajoon tai käyttämään ulosottoja tai hydrauliikkaa. Jäässä olevat vehkeet on parasta aina vähän lämmitellä. Muistan vieläkin millaisia ääniefektejä syntyi, kun kenttäsaha pantiin pyörähtelemään traktorivoimin pakkasella. Oli viisautta käynnistellä touhua ilman kiirusta. Sama pätee talviautoiluun.

Eli tavallaan kyseessä on esileikki, jossa objektia lämmitetään luistavaan kuntoon ja kas, kone hyrrää ja mouruaa varsin kiitollisesti kerrasta toiseen. Kylmiltään kuivaan ajoon alistettu vehjes on herkkä vikuroimaan.
 
Pakkasautoilun aa ja oo on se, että jäisellä autolla ei pidä lähteä ajelemaan. Suurin osa hinattavista sammuu pari kilsaa kotoa lähdettyään. Eli lähdetään jäisellä autolla, konehuone jäässä, nesteet ja öljyt tahmeina, pikkasen kertynyttä vettä polttonesteissä ja letkuissa, pieni jäähelmi ruiskuissa ja se on siinä.

Suht nykyaikainen auto polttaa ainetta todella vähän tyhjäkäynnillä, jopa niin vähän, että ei meinaa lämmetä kovimmilla pakkasilla. Eritoten dieselit polttavat tosiaan tuo litran puolitoista ja on selvää, että ei siinä paljon hukkalämpöjä konehuoneeseen kehity. Ennen wanhaan tawallinen traktori poltti noin 3-4 l tunti tyhjäkäynnillä. Pakko niitä oli käyttää ennenkuin ryhtyi ajoon tai käyttämään ulosottoja tai hydrauliikkaa. Jäässä olevat vehkeet on parasta aina vähän lämmitellä. Muistan vieläkin millaisia ääniefektejä syntyi, kun kenttäsaha pantiin pyörähtelemään traktorivoimin pakkasella. Oli viisautta käynnistellä touhua ilman kiirusta. Sama pätee talviautoiluun.

Eli tavallaan kyseessä on esileikki, jossa objektia lämmitetään luistavaan kuntoon ja kas, kone hyrrää ja mouruaa varsin kiitollisesti kerrasta toiseen. Kylmiltään kuivaan ajoon alistettu vehjes on herkkä vikuroimaan.
Se just noin, ja kun puhutaan koneista joissa on öljyletkuja metrikaupalla pitkin puominvartta, öljysailiötä ja sähköohjattua hydrauliikkaa niin se sopiva alkulämmittely säästää helposti ison rahan. Ja ne moottorilämmittimet, eberit/webastot ja vaikka hydrauliikkasäiliön lämmitykset ei lämmitä sitä öljyä niissä letkustoissa siltikään.
 
Pakkasautoilun aa ja oo on se, että jäisellä autolla ei pidä lähteä ajelemaan.
Uskon, että ääripäiden "jäisellä autolla tielle" ja "puolitoista tuntia tyhjäkäyntiä" väliin mahtuu aika monta fiksumpaa vaihtoehtoa.

Takalaseja tuskin kenenkään oikeasti tarvitsee sulatella tyhjäkäynnin tuottamalla vähäisellä lämmöllä. Esim. tämä on keksitty:

tbzjj17.jpg
 
Pakkasautoilun aa ja oo on se, että jäisellä autolla ei pidä lähteä ajelemaan. Suurin osa hinattavista sammuu pari kilsaa kotoa lähdettyään. Eli lähdetään jäisellä autolla, konehuone jäässä, nesteet ja öljyt tahmeina, pikkasen kertynyttä vettä polttonesteissä ja letkuissa, pieni jäähelmi ruiskuissa ja se on siinä.

Suht nykyaikainen auto polttaa ainetta todella vähän tyhjäkäynnillä, jopa niin vähän, että ei meinaa lämmetä kovimmilla pakkasilla. Eritoten dieselit polttavat tosiaan tuo litran puolitoista ja on selvää, että ei siinä paljon hukkalämpöjä konehuoneeseen kehity. Ennen wanhaan tawallinen traktori poltti noin 3-4 l tunti tyhjäkäynnillä. Pakko niitä oli käyttää ennenkuin ryhtyi ajoon tai käyttämään ulosottoja tai hydrauliikkaa. Jäässä olevat vehkeet on parasta aina vähän lämmitellä. Muistan vieläkin millaisia ääniefektejä syntyi, kun kenttäsaha pantiin pyörähtelemään traktorivoimin pakkasella. Oli viisautta käynnistellä touhua ilman kiirusta. Sama pätee talviautoiluun.

Eli tavallaan kyseessä on esileikki, jossa objektia lämmitetään luistavaan kuntoon ja kas, kone hyrrää ja mouruaa varsin kiitollisesti kerrasta toiseen. Kylmiltään kuivaan ajoon alistettu vehjes on herkkä vikuroimaan.
Miettikää millaista touhua on kylmä kelin autoilu ollut ennen pakkasnesteiden tuloa..vaarini haastattelusta kävi ilmi, että koko kaluston osalta illalla laskettiin vedet pois yöksi ja aamulla keiteltiin kuumat vedet koneisiin. Rivissä oli toistakymmentä laitetta, joten melkoinen savotta on ollut.

Lisäksi eksotiikkaa lisäsi ajoviiman lämmittämät ohjaamot..
 
Back
Top