Koulu on rikki -Sarek1damuksen synkkää pohdintaa. Jos halutaan, voin siirtää koulutusketjuun.
Koulutuksen ongelmista voisi näillä kilometreillä kirjoittaa suhteellisen paksun kirjan, joten oiotaan vähän mutkia ja tiivistellään tarinaa. Olkoon tämä vaikka ensimmäinen palanen palapelissä eli koulutuskalenterin vähemmän yllätyksiä sisältävä luukku 1.
...
2000-luvulla eräs aikansa hallitus halusi digihumppaa kouluihin. Muuan insinöörismies ajoi digidigiä vahvasti, mutta söi vaalien jälkeen sanansa siitä, ettei koulutuksen rahoituksesta leikattaisi. Koodausta piti kaikkien opetteleman. Laitteet piti saada kaikille ja niiden uskottiin ratkaisevan kaiken. Tässäkin opetuksesta ja kasvatuksesta omasta mielestään tietävät tahot jättivät sen varsinaisen sisällön ja opettajien kouluttamisen jokseenkin herran haltuun.
...
Tasokurssien poistaminen 80-luvun loppupuolella oli emämunaus. 7. vuosiluokalta alkaneen tasokurssijärjestelmän heikkoutena nykysilmin katsottuna oli, että se rajasi mahdollisuuksia hakea perusopetuksen jälkeisiin opintoihin. Oppimisen näkökulmasta tason mukaisessa ryhmäjaossa oli paljon hyvää; tasoryhmittely muutamissa oppiaineissa (siten että se ei rajoita yhteishakua ja siten, että ryhmien välillä voi siirtyä jos se on tarpeen) mahdollistaisi opetuksen antamisen kullekin oppilasryhmälle sopivalla tasolla ja menetelmillä.
Esimerkkitapaus: 90-luvulla eräällä paskakaupunnin yläkoululla 9. vuosiluokan oppilaiden matematiikan tunnit olivat lukujärjestyksessä yhtä aikaa. Oppilaat jakautuivat tasoryhmiin, jotka oli muodostettu oman toiveen ja opettajien ohjaamina. Ryhmien välillä oli mahdollista siirtyä. Opettajat sopivat keskenään vuosittain, mitä ryhmää kulloinkin opettivat. Hikarit etenivät lukion pitkän matematiikan sisältöihin, lukumääräisesti suurin keskiryhmä tavanomaiseen tahtiin ja hitaimmat oppijat keskittyivät ydinainekseen ja sen hyvään hallintaan. Yksikään 9. luokan oppilas ei tarvinnut erityisopettajan palveluita, vaikka muiden oppiaineiden tunneilla laaja-alaista erityisopetusta annettiin. Järjestyshäiriöitä ei ollut ja opettajat olivat motivoituneita. Kaikkien oppimistulokset olivat tasoon suhteutettuna hyviä.