Sekalaista mussuttelua

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Minusta paras on se, kun Pekka Siitoimen leski, eli varmaankin "avopuoliso", soitti Mellerille radioon. Hän kertoi rukoilevansa Siitoimen puolesta, jotta tämä pääsisi taivaaseen. "Se on turhaa!" vastasi Meller suoraan. :D
Tuossa asiassa Meller vain toi esille käsityksen, että eläessään ihminen joko ottaa pelastuksen vastaan tai torjuu sen. Kuoleman hetkellä se juna menee ja homma on taputeltu, eikä mitkään rukoukset vainajan puolesta enää vaikuta asiaan. Sillä ei ole merkitystä, onko kyseessä Siitoin vai tavallinen Virtanen. Tämä on yleisesti protestanttien opetus, mutta mm. katolisilla lienee asiasta hieman erilainen näkemys.
 
On se jännä seikka, että nämä TV-pastorit ja ym. "hengen miehet" käärivät rahaa taskuihinsa ihan sikana. Ovat unohtaneet tietysti yhden kristinopin viisaista lauseista (apostoli Paavali kai lausunut) "On autuaampi antaa kuin ottaa". No tietysti jotkut "hengelliset" käsittävät tämän käänteisesti. Sama tietysti koskee muitakin uskontoja. Intialaiset "gurut" ajelevat Rolls Royceilla" ja Partiarkka Kirill käyttää 20000€ rannekelloa (Kirill tietysti myös ylistää Putinia ja kiroaa Ukrainaa). Aina kun on "uskon julistajista" kysymys niin siihen joukkoon löytyy myös vedättäjiä/kusettajia aivan yhtä lailla.
Totta. Suhteessa rahaan on kaksi ääripäätä: Mm. Mellerin edustama menestysteologia, jossa rikkaus on merkki Jumalan suosiosta ja siksi tietysti tavoiteltava asia. Tämä ajattelu on meillä lähinnä tuontitavaraa rapakon takaa, eikä käsittääkseni kovin yleistä. Vastakkainen suunta on asketismi, jossa kaikki maallinen hyvä nähdään haitallisena, jotkut kerjäläismunkit tästä varmaan parhaina esimerkkeinä. Suomessa tätä ajattelua on ollut jossain herätysliikkeissä, missä saatetaan edelleenkin edellyttää esim vaatimatonta pukeutumista.
 
Mahtaisko kukaan muistaa mitä tapahtu kesällä -88? Kun ite en muista miks näin tehtiin.... Joku suurempi asia ilmeisesti oli kysymyksessä... Olin uunituore heitinpuolen keisari ja myöhän mentiin kovia hakemaan nuljulla varastolta, koko KymJP oli lomakiellossa... Myö sinne VT7 varrelle mentiin Lelun tiehaaran kohille väijymään... Meille selvitettiin kuin Jäksterikomppaniat on tuolla ja tuolla, PST ampuu tohon sillan maastoon jne... Myö kaks päivää kovien kanssa siellä telttailtiin, sit kasattiin vermeet ja lähettiin kassulle..... En tie, joku sen varmaan tietää... Kovat haettiin heittimelle ja kaikki lipasti kovat rynkkyyn... Hyvä oli kyl asema " jos ne sinkosimot saa kären tohon seis, ni alkaa lihaa syntymään", ei tarttenu kuitenkaan koittaa....
Haminassa! Joo Lelun tienhaara on tuttu mesta vielä näilläkin vuosirenkailla...
 
Mielenkiintoinen juttu siitä miten Bodomin murhakeissin teltta on samalla poliisin todistusaineistoa sekä myös museoesine.


Juu. Mulla on naapurina hiukkasfyysikko. Se teoreettinen.
Hän on aikalailla ainoa ihminen joka tuosta teltasta pystyisi enää mitään kaivaa..
 
Toivottavasti vankilapaikkoja lisätään huomattavasti niitä tullaan tarvitsemaan.
Ei millään pahalla, mutta nyt tuli kyllä sen verran vakuuttavasti, että jäi mietityttämään, että joko syytteet on selvillä tai lait säädetty? Vai onko tämä taas niitä aikoja, että tuomittavat tiedetään, mutta oikeuslaitosta vasta valmistellaan prosessia varten? "Tuomitkaa pyrkien Orpon tahtoa kohti!" :D
 
Tuossa asiassa Meller vain toi esille käsityksen, että eläessään ihminen joko ottaa pelastuksen vastaan tai torjuu sen. Kuoleman hetkellä se juna menee ja homma on taputeltu, eikä mitkään rukoukset vainajan puolesta enää vaikuta asiaan. Sillä ei ole merkitystä, onko kyseessä Siitoin vai tavallinen Virtanen. Tämä on yleisesti protestanttien opetus, mutta mm. katolisilla lienee asiasta hieman erilainen näkemys.
Joo. Tuo on totta. Ilmaisi sen vain lähetyksessä harvinaisen suoraan, pohjustamatta lainkaan.

Tuostahan päästään niihin mielenkiintoisiin pohdintoihin, että päättääkö Jumala ihmisen kohtalon jo syntymän hetkellä ja jos päättää, voiko ihminen vaikuttaa siihen sen jälkeen? Ja jos Jumala ei päätä sitä heti, niin milloin ja miksi? Voiko ihminen vaikuttaa siihen omilla teoillaan tai uskollaan? Ja jos ihminen uskoo ja katuu, mikä riittää? Riittääkö uskominen ja katuminen elämän lopussa vai pitääkö uskoa ja katua koko ajan? Ja mitä pitää uskoa ja mitä katua? jne.

Eikä ole tarkoitus pilkata. Minun puolestani jokainen saa uskoa tai olla uskomatta ihan mihin haluaa ja miten haluaa, kunhan ei vahingoita muita ihmisiä. Sitä minä voin pilkatakin.
 
Ei millään pahalla, mutta nyt tuli kyllä sen verran vakuuttavasti, että jäi mietityttämään, että joko syytteet on selvillä tai lait säädetty? Vai onko tämä taas niitä aikoja, että tuomittavat tiedetään, mutta oikeuslaitosta vasta valmistellaan prosessia varten? "Tuomitkaa pyrkien Orpon tahtoa kohti!" :D
Köyhyys lisääntyy lisääntyy myös rikollisuus.
 
Joo. Tuo on totta. Ilmaisi sen vain lähetyksessä harvinaisen suoraan, pohjustamatta lainkaan.

Tuostahan päästään niihin mielenkiintoisiin pohdintoihin, että päättääkö Jumala ihmisen kohtalon jo syntymän hetkellä ja jos päättää, voiko ihminen vaikuttaa siihen sen jälkeen? Ja jos Jumala ei päätä sitä heti, niin milloin ja miksi? Voiko ihminen vaikuttaa siihen omilla teoillaan tai uskollaan? Ja jos ihminen uskoo ja katuu, mikä riittää? Riittääkö uskominen ja katuminen elämän lopussa vai pitääkö uskoa ja katua koko ajan? Ja mitä pitää uskoa ja mitä katua? jne.

Eikä ole tarkoitus pilkata. Minun puolestani jokainen saa uskoa tai olla uskomatta ihan mihin haluaa ja miten haluaa, kunhan ei vahingoita muita ihmisiä. Sitä minä voin pilkatakin.
En näe tässä mitään pilkkaavaa, vaan nuo ovat ihan niitä kysymyksiä, joita ihmiset ovat miettineet ja jotka jakavat eri kirkkokuntia. Esimerkiksi kalvinistien yksi perusoppi on usko siihen, että Jumala on määrännyt ihmisen kohtalon jo etukäteen, ja katoliset puolestaan pitävät sielunmessuja vainajien puolesta. Uskon ja tekojen suhde on myös ikuinen kiistakysymys, tämä oli ehkä merkittävin syy protestanttien eroamiseen katolisesta kirkosta: Katolisilla Jumala tulee vastaan, kun ihminen ensin ansaitsee armoa katumusharjoituksilla ja hyvillä teoilla. Protestanteille riittää, kun uskoo Jeesuksen jo sovittaneen välit Jumalan kanssa ja hyvät teot ovat vain kiitollisen ihmisen seurausta tästä. Ja jos Jeesus on korkein auktoriteetti, niin hänen mukaansa riittää kääntymys vaikka elämän viime minuuteilla, kuten kuolemantuomiotaan kärsineen ryövärin tapaus osoittaa; tuossa vaiheessa mies ymmärsi, että elämä on vedetty vihkoon ja rikottu Jumalaa vastaan, mutta tunnusti asian saaden anteeksiantamuksen.
 
Joo. Tuo on totta. Ilmaisi sen vain lähetyksessä harvinaisen suoraan, pohjustamatta lainkaan.

Tuostahan päästään niihin mielenkiintoisiin pohdintoihin, että päättääkö Jumala ihmisen kohtalon jo syntymän hetkellä ja jos päättää, voiko ihminen vaikuttaa siihen sen jälkeen? Ja jos Jumala ei päätä sitä heti, niin milloin ja miksi? Voiko ihminen vaikuttaa siihen omilla teoillaan tai uskollaan? Ja jos ihminen uskoo ja katuu, mikä riittää? Riittääkö uskominen ja katuminen elämän lopussa vai pitääkö uskoa ja katua koko ajan? Ja mitä pitää uskoa ja mitä katua? jne.

Eikä ole tarkoitus pilkata. Minun puolestani jokainen saa uskoa tai olla uskomatta ihan mihin haluaa ja miten haluaa, kunhan ei vahingoita muita ihmisiä. Sitä minä voin pilkatakin.
Rippikoulusta on jo hieman aikaa vierähtänyt mutta käsittääkseni se että kuolinvuoteella katuu syntejään ne annetaan anteeksi ja taivaspaikka on taattu.
 
En näe tässä mitään pilkkaavaa, vaan nuo ovat ihan niitä kysymyksiä, joita ihmiset ovat miettineet ja jotka jakavat eri kirkkokuntia. Esimerkiksi kalvinistien yksi perusoppi on usko siihen, että Jumala on määrännyt ihmisen kohtalon jo etukäteen, ja katoliset puolestaan pitävät sielunmessuja vainajien puolesta. Uskon ja tekojen suhde on myös ikuinen kiistakysymys, tämä oli ehkä merkittävin syy protestanttien eroamiseen katolisesta kirkosta: Katolisilla Jumala tulee vastaan, kun ihminen ensin ansaitsee armoa katumusharjoituksilla ja hyvillä teoilla. Protestanteille riittää, kun uskoo Jeesuksen jo sovittaneen välit Jumalan kanssa ja hyvät teot ovat vain kiitollisen ihmisen seurausta tästä. Ja jos Jeesus on korkein auktoriteetti, niin hänen mukaansa riittää kääntymys vaikka elämän viime minuuteilla, kuten kuolemantuomiotaan kärsineen ryövärin tapaus osoittaa; tuossa vaiheessa mies ymmärsi, että elämä on vedetty vihkoon ja rikottu Jumalaa vastaan, mutta tunnusti asian saaden anteeksiantamuksen.
Muslimit vetää niin hard corena, että Jumala on päättänyt pelastuvat ja kadotuksen joutuvat jo maailmaa luodessaan. Ihmisellä itsellään ei siis ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa asiaan. Periaatteessa jokainen voi valita aina ongelmatilanteissa joko oikean tai väärän ratkaisun, mutta Jumala siis tietää jo etukäteen, kumman ihminen aina valitsee. Tämä johtaa siihen ongelmaan, että ihminen voi siis perseillä eläessään kuinka tahansa, koska se on Jumalan määräämä asia. Ja silti Jumala voi halutessaan pelastaa ihmisen. Tai vastaavasti ihminen voi tehdä mitä tahansa hyvyyksiä, mutta jos Jumala ei huoli, niin se ei huoli.

Tämä on yksi erittäin suuri ongelma islamilaisessa teologiassa ja sen vuoksi siihen ei ole oikein syntynytkään hirveästi pohdiskelua, toisin kuin kristillisessä kirkossa. Koska Jumala on täysin kaikkivoipa ja kaikkitietävä, totaalinen superentiteetti, ei ihmiselle voida jättää pienintäkään mahdollisuutta vaikuttaa omaan kohtaloonsa. Tästä taas seuraa fatalismi, jolla on ollut aikamoinen merkitys islamilaisen maailman kehitykselle vuosisatojen aikana.
 
Jessus. Olin ihan varma, että lauantaina tuli hommattua bannit, mutta näköjään ei. Ihmeiden aika ei ole ohi.
 
Muslimit vetää niin hard corena, että Jumala on päättänyt pelastuvat ja kadotuksen joutuvat jo maailmaa luodessaan. Ihmisellä itsellään ei siis ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa asiaan. Periaatteessa jokainen voi valita aina ongelmatilanteissa joko oikean tai väärän ratkaisun, mutta Jumala siis tietää jo etukäteen, kumman ihminen aina valitsee. Tämä johtaa siihen ongelmaan, että ihminen voi siis perseillä eläessään kuinka tahansa, koska se on Jumalan määräämä asia. Ja silti Jumala voi halutessaan pelastaa ihmisen. Tai vastaavasti ihminen voi tehdä mitä tahansa hyvyyksiä, mutta jos Jumala ei huoli, niin se ei huoli.

Tämä on yksi erittäin suuri ongelma islamilaisessa teologiassa ja sen vuoksi siihen ei ole oikein syntynytkään hirveästi pohdiskelua, toisin kuin kristillisessä kirkossa. Koska Jumala on täysin kaikkivoipa ja kaikkitietävä, totaalinen superentiteetti, ei ihmiselle voida jättää pienintäkään mahdollisuutta vaikuttaa omaan kohtaloonsa. Tästä taas seuraa fatalismi, jolla on ollut aikamoinen merkitys islamilaisen maailman kehitykselle vuosisatojen aikana.
Allah on luonut ihmisen, hänen jokaisen tekonsa sekä niiden seuraukset. Näin ollen ihminen on lähinnä Allahin luoman koneiston osa, joka mekaanisesti toteuttaa Allahin tahtoa. Kristittyjen ajatus ihmisen vapaasta tahdosta, tai Jumalasta rakastavansa isänä ja ihmisestä hänen kuvanaan ja lapsenaan on muslimeille täysin mahdoton.
 
Back
Top