Sekalaista mussuttelua

Mitä kiristämiseen tulee, niin palkkakustannukset ovat vaatimaton osa kokonaisuutta. Siellä käytetään todella kalliita koneita ja omistajat ovat vetäneet rahaa ihan suokuokalla.
Tuossapa sitä oikeudenmukaiset perusteet silla, että joka siivoojankin piti kuulua paperiliittoon ja koneet pantiin heti seis, jos ei työnantajan edustajan tapa toimia miellyttänyt pääluottamusmiestä. Pyörät seis vaan.

Ja ei, kyse ei ole kateudesta.
 
Tuossapa sitä oikeudenmukaiset perusteet silla, että joka siivoojankin piti kuulua paperiliittoon ja koneet pantiin heti seis, jos ei työnantajan edustajan tapa toimia miellyttänyt pääluottamusmiestä. Pyörät seis vaan.

Ja ei, kyse ei ole kateudesta.
No nyt se selvisi mullekkin, sitä on tehty työt vanhoilla ja halvoilla koneilla ettei sitä palkkaa tehdystä työstä voi vaatiakkaan.
Heti Juhannusjuhlien jälkeen pitää koko konekanta uudistaa siihen viimeisimpään malliin niin sitten....Mihin niitä rahoja saa edes mahtumaan:rolleyes:.
 
Isäukko oli aikoinaan paperitehtaalla ainoa, joka ei koskaan kuulunut liittoon. Kovasti uhkasivat lakkoilla hänet ulos, mutta eipä onnistunut. Kahdenkesken oli kuulemma moni tullut taputtelemaan olalle, että oletpa kova mies, ja ettei itsekään haluaisi kuulua, mutta kantti ei kestä.
Eipä paperitehtaalla, tai monella muullakaan alalla, palkat olisi olleet sitä mitä saivat jos liittoja ei olisi ollut. Liittoon kuulumatonkin sai kuitenkin samat edut/palkan mitä liittoon kuuluva. No, tienas enemmän kun ei maksanut liitonmaksuja.
 
Aivan epäilemättä nuo periaatteellisista syistä ammattiliittoon kuulumattomat henkilöt ovat myös periaatteellisista syistä kieltäytyneet ammattiliiton neuvottelemista työehdoista, ja neuvotelleet itselleen paremmat, ihan kahden kesken johtajan kanssa, ja totta kai johtaja on silloin suonut sellaiset heille.
 
Eipä paperitehtaalla, tai monella muullakaan alalla, palkat olisi olleet sitä mitä saivat jos liittoja ei olisi ollut. Liittoon kuulumatonkin sai kuitenkin samat edut/palkan mitä liittoon kuuluva. No, tienas enemmän kun ei maksanut liitonmaksuja.
Kaiketi pääasiallinen syy isäukolla oli se 1960-70 -lukujen punainen paska, mitä ay-liike oli turvoksenaan. Siihen lisäksi tuo pakkomeininki, niin siinä se.
 
Eipä paperitehtaalla, tai monella muullakaan alalla, palkat olisi olleet sitä mitä saivat jos liittoja ei olisi ollut. Liittoon kuulumatonkin sai kuitenkin samat edut/palkan mitä liittoon kuuluva. No, tienas enemmän kun ei maksanut liitonmaksuja.
Enemmänkin...
Aivan epäilemättä nuo periaatteellisista syistä ammattiliittoon kuulumattomat henkilöt ovat myös periaatteellisista syistä kieltäytyneet ammattiliiton neuvottelemista työehdoista, ja neuvotelleet itselleen paremmat, ihan kahden kesken johtajan kanssa, ja totta kai johtaja on silloin suonut sellaiset heille.
En ota kantaa ammattiliittojen punaisuuteen tai sinivalkoisuuteen. Uskon että isolle osalle työntekijöitä nuo liitot ovat olleet juurikin hyväksi eli jokainen on saanut tehtävänsä mukaisen palkan. Ei kykyjensä. Tuollainen "tehtävänsä mukainen palkka" on hyvä takuu työrauhalle missä tahansa työympäristössä missä on enemmän ku 1 työntekijää.

Noh, nyt ei ole serkku, tuttu tai isä ollut paperitehtaalla töissä, vaan minä olin. Lähdin sinne sähköosastolle kesätyöntekijäksi. Se perjantai kun kesätyöt loppui, verstaan pomo sanoi että kai tulet maanantaina töihin. Tulin. Ja eka hommana liittyä paperiliittoon. Oli ammattikoulustä valmistuneelle nuorelle miehelle ainoa vaihtoehto. Mutta...

Tein töitä enkä istuskellut tuntia kahvitunnilla...paskanen tai kuumassa tehty työ tuli vain tehtyä. Kolmantena vuonna mulla oli TESsin hissin mukaisesti 9 vuotta paperiliiton sähkömiehenä olleen palkka. Eli sovin palkkani työnantajan kanssa suoraan, ohi ay-liikkeen. Työkavereita oikeasti vitutti. Kun otin loparit 4,5 vuoden jälkeen, olin ylimmässä palkkaluokassa, eli "15 vuotta alalla". Kun ja jos muut lakkoili, olin töissä. Sanoin työkavereille että "en noitten lakkojen syytä ymmärrä ja ei minun kanssa tartte olla työkaveri, jos suututtaa. Osaan tehä hommia yksinkin, mutta älkää tulko kysymään sitten neuvoja kun menee sormi suuhun". Ymmärsivät koska minusta oli tullut kovan luokan moniosaaja, jolta kysyttiin neuvoa ongelmissa. Sain vetää omaa linjaa ja kaikkiin kolleegoihin oli toimivat välit. Tehtaan pääluottamusmies inhosi minua ja niin minäkin häntä. Joskus sanoinkin että älä tule lyöntietäisyydelle. Ei tullu. Viimeisenä työpäivänä tuli meijän osaston luottamusmies, jonka kanssa ei ollut puhuttavaa, puristamaan kättä "olet sinä saatana lappalainen".

No sen koommin en ole ollut liitossa. Työttömyyskassan 60€/v riittää.
 
Pakko kysyä, kieltäytyikö isäukkosi tuon ay-liikkeen mukanaan tuomista työehdoista, muun punaisen paskan lisäksi?
Olen ollut tilaisuudessa hiukan kurkistaa tuonne verhon taakse.

Joskus nuorena 70-80 - lukujen nurkilla tein joskus sellaisia rahtaushommia, että kävin syömässä erilaisten tuotantolaitosten ruokaloissa.

Voi vittu sitä juttua, tuo ilmaisu punainen punainen paska on aika siisti ilmaisu. Ja siis ihan normi ruokatauoista kyse, ilman että erillistä agiteerausta olisi kukaan esittänyt.

Työehdoista taistelemisen ymmärrän oikein hyvin, mutta siitä ei ole kyse.
 
Aivan epäilemättä nuo periaatteellisista syistä ammattiliittoon kuulumattomat henkilöt ovat myös periaatteellisista syistä kieltäytyneet ammattiliiton neuvottelemista työehdoista, ja neuvotelleet itselleen paremmat, ihan kahden kesken johtajan kanssa, ja totta kai johtaja on silloin suonut sellaiset heille.
Ammattilainen saa toki paremmat työehdot suoraan neuvottelemalla. Liitto ajaa keskimääräisten ja sitä huonompien tekijöiden asiaa, eikä asiansa osaavan tekijän tarvitse tyytyä liiton tasoon, ei tietenkään. Kuvitelma, ettei yritys / työnantaja ymmärtäisi ammattilaisten arvoa on AY- / vasemmistopropagandaa. Jos yritys / työnantaja ei ymmärrä osaajan arvoa, osaajat lähtee ja yritys kuolee pois.
 
Ammattilainen saa toki paremmat työehdot suoraan neuvottelemalla. Liitto ajaa keskimääräisten ja sitä huonompien tekijöiden asiaa, eikä asiansa osaavan tekijän tarvitse tyytyä liiton tasoon, ei tietenkään. Kuvitelma, ettei yritys / työnantaja ymmärtäisi ammattilaisten arvoa on AY- / vasemmistopropagandaa. Jos yritys / työnantaja ei ymmärrä osaajan arvoa, osaajat lähtee ja yritys kuolee pois.
Ilmeisesti ei ole tuttuja ravintola-alalla?
 
Olen ollut tilaisuudessa hiukan kurkistaa tuonne verhon taakse.

Joskus nuorena 70-80 - lukujen nurkilla tein joskus sellaisia rahtaushommia, että kävin syömässä erilaisten tuotantolaitosten ruokaloissa.

Voi vittu sitä juttua, tuo ilmaisu punainen punainen paska on aika siisti ilmaisu. Ja siis ihan normi ruokatauoista kyse, ilman että erillistä agiteerausta olisi kukaan esittänyt.

Työehdoista taistelemisen ymmärrän oikein hyvin, mutta siitä ei ole kyse.
Iäkkäämpi kollega muisteli joskus kesätyöaikojaan Kotkassa, olisko ollut Wärtsilän Kotkan konepaja. Ei saanut sen kesän aikana ainuttakaan täyttä palkkaa lakkojen takia. Eräänkin kerran kaikki työntekijät marssi ulos telakalta ilman mitään ennakkoilmoitusta ja seuraavana päivänä alettiin sitten selvittämään että mitähän vittua taas.

Kävi ilmi että joku oli nähnyt kun pääluottamusmies oli leimannut itsensä ulos siviilit päällä kesken päivää joten luontainen johtopäätös oli että lakossa ollaan. Tosiasiassa luottamusmiehellä oli iltapäivä vapaana viisaudenhampaan poistamisen takia.
 
Pakko kysyä, kieltäytyikö isäukkosi tuon ay-liikkeen mukanaan tuomista työehdoista, muun punaisen paskan lisäksi?
Eipä hän lapsille palkoista puhunut, mutta muistan hänen kyllä päivitelleen Paperiliiton ahneutta ja kohtuuttomuutta, ja että palkankorotukset ja etuudet olisivat kuuluneet mieluummin firman metsätyöntekijöille. Nämä kun tekivät oikeasti raskasta työtä vain murto-osalla paperimiehen palkasta ja joutuivat hankkimaan työvaatteensakin itse, vaikka niiden tarve ja kulutus oli jotain muuta kuin tehdassalien nappaskenkämiehillä.
 
Olen ollut tilaisuudessa hiukan kurkistaa tuonne verhon taakse.

Joskus nuorena 70-80 - lukujen nurkilla tein joskus sellaisia rahtaushommia, että kävin syömässä erilaisten tuotantolaitosten ruokaloissa.

Voi vittu sitä juttua, tuo ilmaisu punainen punainen paska on aika siisti ilmaisu. Ja siis ihan normi ruokatauoista kyse, ilman että erillistä agiteerausta olisi kukaan esittänyt.

Työehdoista taistelemisen ymmärrän oikein hyvin, mutta siitä ei ole kyse.
Juuri tuollaista se kai oli. Vielä vanhoilla päivillään isä puisteli päätään ja kertoi, kuinka ruokalassa riemuittiin, kun tehtaalla työskennellyt urakoitsija kuoli. Olihan taas yksi porvari vähemmän. Melkoinen porvarihan se on, jos omistaa traktorin tai kuorma-auton..
 
Iäkkäämpi kollega muisteli joskus kesätyöaikojaan Kotkassa, olisko ollut Wärtsilän Kotkan konepaja. Ei saanut sen kesän aikana ainuttakaan täyttä palkkaa lakkojen takia. Eräänkin kerran kaikki työntekijät marssi ulos telakalta ilman mitään ennakkoilmoitusta ja seuraavana päivänä alettiin sitten selvittämään että mitähän vittua taas.

Kävi ilmi että joku oli nähnyt kun pääluottamusmies oli leimannut itsensä ulos siviilit päällä kesken päivää joten luontainen johtopäätös oli että lakossa ollaan. Tosiasiassa luottamusmiehellä oli iltapäivä vapaana viisaudenhampaan poistamisen takia.
Tuohon aikaan ne työolot ja palkat parani toisin kuin näinä lakottomina aikoina.
 
Tuohon aikaan ne työolot ja palkat parani toisin kuin näinä lakottomina aikoina.
No nyt paperiteollisuus on hinnoitellut itsensä ulos. Suomessa tuotettu paperi ei ole kilpailukykyistä, joten tuotantoa siirretään muualle. Sinne missä se on, syitähän tälle on varmasti muitakin kuin vain henkilöstökustannukset, mutta lopulta se duunari on se joka jää työttömäksi.
 
No nyt paperiteollisuus on hinnoitellut itsensä ulos. Suomessa tuotettu paperi ei ole kilpailukykyistä, joten tuotantoa siirretään muualle. Sinne missä se on, syitähän tälle on varmasti muitakin kuin vain henkilöstökustannukset, mutta lopulta se duunari on se joka jää työttömäksi.
Itse palkkatyössä, ja kuulun ihan liittoonkin ( en tosin sak:laiseen), mutta kyllähän ne tietyt liitot on aika kovaa linjaa aikoinaan vetäneet. Paperimiehet varmaan pahimmin sahanneet omaa oksaansa lopulta, saunatunteineen yms. Varmaan se kohtuus olisi ollut hyväksi niin kerjätessäkin kuin edunvalvonnassakin. Itse ajattelen että ehkä ne työnantajan ja työntekijän edut ovat osin muös yhteneväiset, ja ilman toista ei ole oikein toistakaan. Tietysti myös pakko sanoa, että on se ay-liike tuonut paljon hyvääkin suomalaiseen (ja omaankin elämään), mutta kyllä suomalaisen työelämän jäykkyys on osin myös ay-liikkeen luomus suojatyöpaikkoineen ja ammattisaikuttajineen.
 
Tuohon aikaan ne työolot ja palkat parani toisin kuin näinä lakottomina aikoina.
Niinpä. Ja lähes joka vuosi devalvoitiin. Kannattaa vaikka lueskella jostain kansantaloustieteen oppikirjasta, ketkä nuo devalvaatiot loppupeleissä sai kustantaa.
Mutta ei siinä mitään, lakko-oikeutta ei ole poistettu (työrauhavelvoitteen aikana lakkoilua yritetään ehkä rajoittaa), seuraavan kerran sopimuksia väsätessä punalippu mukaan ja lakkoilemaan, viimeseen siniseen saakka niin kyllä se kapitalisti nöyrtyy. Palkat nousee, kaikille paremmat työasut ja pomot joutuu kohtelemaan kaikkia paremmin. Kyllä varmasti antaa kapitalisti periksi, kun uhkatiukalle vedetään.

Edit. typo
 
Viimeksi muokattu:
Ja minä alan uskoa Joulupukkiin koska se ei vaihda mielipiteitään.
Onhan Saksan teollisuus jo jonkinasteisessa kriisissä kun ei voida jatkuvasti talous kasvaa.Varjele näitä Suomen herroja en muuta virka ja hyvää juhannusta.
 
Itse palkkatyössä, ja kuulun ihan liittoonkin ( en tosin sak:laiseen), mutta kyllähän ne tietyt liitot on aika kovaa linjaa aikoinaan vetäneet. Paperimiehet varmaan pahimmin sahanneet omaa oksaansa lopulta, saunatunteineen yms. Varmaan se kohtuus olisi ollut hyväksi niin kerjätessäkin kuin edunvalvonnassakin. Itse ajattelen että ehkä ne työnantajan ja työntekijän edut ovat osin muös yhteneväiset, ja ilman toista ei ole oikein toistakaan. Tietysti myös pakko sanoa, että on se ay-liike tuonut paljon hyvääkin suomalaiseen (ja omaankin elämään), mutta kyllä suomalaisen työelämän jäykkyys on osin myös ay-liikkeen luomus suojatyöpaikkoineen ja ammattisaikuttajineen.
Erittäin hyvin sanottu.
Säälittävää on, ettei AY-liikkeessä ole ymmärretty tätä.
 
Back
Top