Sekalaista mussuttelua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mahtaisko kukaan muistaa mitä tapahtu kesällä -88? Kun ite en muista miks näin tehtiin.... Joku suurempi asia ilmeisesti oli kysymyksessä... Olin uunituore heitinpuolen keisari ja myöhän mentiin kovia hakemaan nuljulla varastolta, koko KymJP oli lomakiellossa... Myö sinne VT7 varrelle mentiin Lelun tiehaaran kohille väijymään... Meille selvitettiin kuin Jäksterikomppaniat on tuolla ja tuolla, PST ampuu tohon sillan maastoon jne... Myö kaks päivää kovien kanssa siellä telttailtiin, sit kasattiin vermeet ja lähettiin kassulle..... En tie, joku sen varmaan tietää... Kovat haettiin heittimelle ja kaikki lipasti kovat rynkkyyn... Hyvä oli kyl asema " jos ne sinkosimot saa kären tohon seis, ni alkaa lihaa syntymään", ei tarttenu kuitenkaan koittaa....

Valjakkala uutisointi silloin tuona kesänä??

Mahtaisko kukaan muistaa mitä tapahtu kesällä -88? Kun ite en muista miks näin tehtiin.... Joku suurempi asia ilmeisesti oli kysymyksessä... Olin uunituore heitinpuolen keisari ja myöhän mentiin kovia hakemaan nuljulla varastolta, koko KymJP oli lomakiellossa... Myö sinne VT7 varrelle mentiin Lelun tiehaaran kohille väijymään... Meille selvitettiin kuin Jäksterikomppaniat on tuolla ja tuolla, PST ampuu tohon sillan maastoon jne... Myö kaks päivää kovien kanssa siellä telttailtiin, sit kasattiin vermeet ja lähettiin kassulle..... En tie, joku sen varmaan tietää... Kovat haettiin heittimelle ja kaikki lipasti kovat rynkkyyn... Hyvä oli kyl asema " jos ne sinkosimot saa kären tohon seis, ni alkaa lihaa syntymään", ei tarttenu kuitenkaan koittaa....

Valjakkala uutisointi silloin tuona kesänä.

YLE:

Suomi on menettämässä suurtapahtuman, jos venäläispainijat eivät saa viisumia – ”Vastausaikaa ensi keskiviikkoon”

Tähän on tultu... Toivottavasti menetetään. Olisi kyllä kiva tietää nämä isänmaalliset tahot, jotka on alkanut suunnitella kisoja suomeen Espanjan kieltäydyttyä. Alla pari poimintaa:

"Kansainvälinen painiliitto vaatii, että Venäjän ja Valko-Venäjän urheilijat pääsevät Tampereelle nuorten MM-kisoihin. Muuten uhkaa jättikisojen menetys. Ulkoministeriö ei pysty lupaamaan viisumeita."

"UWW aktivoitui Suomen suuntaan, koska alle 20-vuotiaiden EM-kisat järjestävä Espanja ei suostunut myöntämään viisumeita venäläisille ja valkovenäläisille. Sen ansiosta taas Ukraina suostui tulemaan kisoihin mukaan. Ukraina jää Tampereelta ilman muuta pois, jos Suomi laskee sen sotaviholliset maahan."

YLE:

Suomi on menettämässä suurtapahtuman, jos venäläispainijat eivät saa viisumia – ”Vastausaikaa ensi keskiviikkoon”

Tähän on tultu... Toivottavasti menetetään. Olisi kyllä kiva tietää nämä isänmaalliset tahot, jotka on alkanut suunnitella kisoja suomeen Espanjan kieltäydyttyä.
– Tähän pitää suhtautua erittäin vakavasti. UWW antoi meille vastausaikaa ensi viikon keskiviikkoon. Mutta Painiliitto ei ole se taho, joka voi antaa takuita viisumeista saati myöntää niitä, sanoo liiton toiminnanjohtaja Pasi Sarkkinen.
Ulkoministeriön konsulipäällikkö Jussi Tanner kommentoi viisumiasiaa Yle Urheilulle torstaina yleisellä tasolla. Hän on ollut UM:ssä henkilö, jota Painiliitto on konsultoinut. --- – En tietenkään ennusta, miten prosessissa käy. Jokainen hakija saa yksilöllisen ja reilun käsittelyn. Kollektiivisesti näitä asioita ei käsitellä.
Aivan järjetöntä jättää tuollainen asia ulkoministeriön, ja vieläpä Jussi Tannerin ratkaistavaksi.

Painiliitto - teidän tulee ilmoittaa että ei, ei ja ei.

Tannerin yksilölliset ja reilut käsittelyt /c:stä :poop:

Kello 22:30, aurinko paistaa ja on niin kuuma että t-paitaisena hiki valuu päästä, varjossa pitää koittaa olla mutta sääsket... Kohta pakko loikata laiturilta järveen. Eipä ole tällaista juhannussäätä ennen näkynyt, vois ilmastonlämpeneminen pitää pikku paussia.
Sama täällä Oslossa jo kohta 3 viikkoa, muutamalla paussilla... alkaa noi paikallisjoet olla 20 astetta (Akerselva, Lysakerelva), kun noi paikalliset tunturijärvet pissivät puomien yli pelkkää pintavettä alavirtaan, mikä tarkoittaa endeemisille jokitaimenille tosi tukalia aikoja. Lisäksi täällä on Oslovuonon pohjoispää ja Bunnefjorden lämmenneet siihen pisteeseen että yölämpötilat kaupungin amfiteratterin muotoisessa puolikattilassa (etelään päin siis) on 20-22 astetta pari kertaa viikossa.
Uusi, toivottavasti tilapäinen kämppä on yksiö, suoraan etelään 140 metriä merenpinnasta, paikallisen Kehä-III:n yläpuolella heti (jep, ei ole ollut huippuvuosi meikäläisen elämässä tää 23'nen tähän saakka...)
Tukahduttava kuumuus! Siis sanat eivät riitä... joku ikuinen erityisasiantuntija Suomesta tai faking Australiasta mahdollisesti ilmoitti että 26 astetta on se mihin ihminen kykenee.

Howabout kokeile 36C, sisällä. Keskiyöllä. Tää on niikuin Hong Kong ilman A/C:tä.... (en vuoden siellä asuessani koskaan edes kokeillut. )

Plus kaikki t-paidat lahoaa ihan täysin, ensin hikeen ja pesun jäkeiseen hitaaseen kuivumiseen ilmankosteudesta johtuen, niitä pitää ostaa lisää 3-4 kuukaudessa.

Sillä saisi vaikka kuinka paljon kylmää herkullista olutta!

Tasapaino järkkyy kun keskeisiä resursseja pitää haaskata itselleni lähes merkityksettömiin asioihin.

Eikä tämä koska pelkkää Osloa, vaikka täällä on virallisesti Norjan lämpimin paikka, Nordstrandin itärinne, ihan hiistoriallisestikin... nyt on uutisoitu historiallisista kassilohikuolemista Tromssan tasollakin.

Eikä tämä koska pelkkää Osloa, vaikka täällä on virallisesti Norjan lämpimin paikka, Nordstrandin itärinne, ihan hiistoriallisestikin... nyt on uutisoitu historiallisista kassilohikuolemista Tromssan tasollakin.
Tuo on erittäin hyvä uutinen. Mulla on henkilökohtainen vihasuhde kassiloheen. Maistuu tunkiolta. Meidän koirakaan ei syö sitä. Kassilohen rehun tekemiseen troolarit troolaa rannikkovedet puhtaaksi kaloista, mm. Marokolaiset kalastajat ei saa syötävää. Tein ison teon kun työpaikkamme keittiö lopetti käyttämästä norjan lohta ruoaksi. Pari vuotta sitä sotaa käytiin ennenku emäntä antoi periksi. Kun meillä on punaista kalaa, se on kotimaista kirjolohta, taikka hyvänä päivänä Inarin taimenta.

Suomen järvien kalakanta riittäisi tyydyttämään suomalaisten kalantarpeet ja meillä syödään 70% tuontikalaa kokonaiskulutuksesta. Esim särki maistuu kalalle, kassilohi vessanaluselle.

Mutta joo, tuossa jokunen vuosi sitten oltiin lomailemassa Italiassa. Gardajärven rannalla oleva leirintäalue. Taisi olla kesäkuun toka viikko. Minä se lähin aamukahdeksalta ulos ja käveleskelin siellä täällä ja kävin suomalaisten karavaanareitten luona kyselemässä kirjoja lainaan. Kymmeneltä mökkiin ilmastointikoneen alle lukemaan ja iltaseitsemältä lähin taas ulos palauttelemaan kirjoja ja tapaamaan perhettä. Sai siinä ripakopallisen matkailukokemusta 4000 €urolla.

Mutta nyt ei hätää. Kesäloma alkoi ja luvattu yöpakkasia tänne.

kyselemässä kirjoja lainaan.
Tuon olen tehnyt itsekin, Pärnussa, ja koska vaihtarini oli

Seppälä, Helge: Karl Lennart Oesch: Suomen pelastaja

sain pari pokkaria takaisin, ml. yhden Remeksen jota en ollut lukenut. Hävytön kirjojen tuurivaihto lomalla on hyvä idea, jota liian harvat kokeilevat.

Tuon olen tehnyt itsekin, Pärnussa, ja koska vaihtarini oli

Seppälä, Helge: Karl Lennart Oesch: Suomen pelastaja

sain pari pokkaria takaisin, ml. yhden Remeksen jota en ollut lukenut. Hävytön kirjojen tuurivaihto lomalla on hyvä idea, jota liian harvat kokeilevat.
Tuo täytyy lukea ! Olen lukenut jonkin verran kannaksen suurhyökkäyksestä, taikka sen torjunnasta. Ja just siitä miten siellä joukkoja käytettiin. Itseäni kiinnostaa kemiläisten rooli tuolla. Tarttee mennä penkomaan ukkini jäämistöä; "suomi 5 sodan vuotta" kirjasarja on olemassa. Hän, siis ukkini, oli mukana kahinassa ja sai 2 eri kertaa kuulan kroppaansa. Mutta sinne vain aina takas koska "ei se pikkuveli pärjää tuolla ilman minua". Molemmat tuli takas riskeinä miehinä.

Tuo täytyy lukea ! Olen lukenut jonkin verran kannaksen suurhyökkäyksestä, taikka sen torjunnasta. Ja just siitä miten siellä joukkoja käytettiin. Itseäni kiinnostaa kemiläisten rooli tuolla. Tarttee mennä penkomaan ukkini jäämistöä; "suomi 5 sodan vuotta" kirjasarja on olemassa. Hän, siis ukkini, oli mukana kahinassa ja sai 2 eri kertaa kuulan kroppaansa. Mutta sinne vain aina takas koska "ei se pikkuveli pärjää tuolla ilman minua". Molemmat tuli takas riskeinä miehinä.
Juu, tuossa elämänkerrassa on ainakin savolaisuutta kerrakseen... siinä muun muassa kerrotaan anekdoottia vahvemmin kuuluisa kohtaus jossa sotamies Kannaksen ratkaisutaisteluissa pelmahti kenraalin komentotelttaan, ja jotain nahjusteli sen verran että kenraali Oesch kysyi käskytyksenä "tiedättekö kuka minä olen?" (Kenraalin isä muutti Suomeen ja Savoon juustontekijäksi Sveitsistä, syyt Härmän orgaaninen kylmäketju, homogeeninen lypsykarja, Pietarin hovin loputon kysyntä... kuka tietää.

Isä tunnettiin savolaisittan Juusto-Össinä.

- joten savolainen sotamies vastas kenraalille:

"jaa ekkönää oo sen juusto-össin poeka?"

Juu, tuossa elämänkerrassa on ainakin savolaisuutta kerrakseen... siinä muun muassa kerrotaan anekdoottia vahvemmin kuuluisa kohtaus jossa sotamies Kannaksen ratkaisutaisteluissa pelmahti kenraalin komentotelttaan, ja jotain nahjusteli sen verran että kenraali Oesch kysyi käskytyksenä "tiedättekö kuka minä olen?" (Kenraalin isä muutti Suomeen ja Savoon juustontekijäksi Sveitsistä, syyt Härmän orgaaninen kylmäketju, homogeeninen lypsykarja, Pietarin hovin loputon kysyntä... kuka tietää.

Ja Petroskoin torilla sama edellisen kerran, kun vanhempi sotamies ei heti hoksannut tervehtiä vastaan kävelevää kenraalia. "Sinnout se Juusto-Össin poeka!"

Tosin siitähän se ei pitänyt, kun kehuttiin, että varuskunnan siatkin tuntevat komentajan ja tervehtivät "Ösh-ösh. Ösh-ösh."

Ja siis sori tuo edellinen viesti. Tuostakin tapauksesta vain on aika monta eri versiota.

Kuten siitäkin, missä ja kuka on se ruotsinkielinen kenraali, joka 1920-luvulla kysyi tammikuun jäätävässä pakkasessa muodossa seisovilta varusmiehiltä:
"Viluttaako poikia?"
"EI VITUTA! HERRA KENRAALI!"
"Pitikin kysyä..."

Ja siis sori tuo edellinen viesti. Tuostakin tapauksesta vain on aika monta eri versiota.

Kuten siitäkin, missä ja kuka on se ruotsinkielinen kenraali, joka 1920-luvulla kysyi tammikuun jäätävässä pakkasessa muodossa seisovilta varusmiehiltä:
"Viluttaako poikia?"
"EI VITUTA! HERRA KENRAALI!"
"Pitikin kysyä..."
Oliko se kenraali Gustav "Chopper" Hägglundin faija, joka tapatti suomenkielisiä Talvisodassa Laatokan saaressa... mikä sen nimi nyt olikaan. Todella tarpeeton tapahtuma.
Otan selvää.

Oliko se kenraali Gustav "Chopper" Hägglundin faija, joka tapatti suomenkielisiä Talvisodassa Laatokan saaressa... mikä sen nimi nyt olikaan. Todella tarpeeton tapahtuma.
Otan selvää.
Aiemmin. Esim. Ignatius yms. 1920-luvun "ryssänkenraaleita" ja Mannerheimin (lähes) umpiruotsinkielisiä kavereita on shortlistillä.

Edit.
Korjattu kenraalin nimi.

Viimeksi muokattu:
Tuo on erittäin hyvä uutinen. Mulla on henkilökohtainen vihasuhde kassiloheen. Maistuu tunkiolta. Meidän koirakaan ei syö sitä. Kassilohen rehun tekemiseen troolarit troolaa rannikkovedet puhtaaksi kaloista, mm. Marokolaiset kalastajat ei saa syötävää. Tein ison teon kun työpaikkamme keittiö lopetti käyttämästä norjan lohta ruoaksi. Pari vuotta sitä sotaa käytiin ennenku emäntä antoi periksi. Kun meillä on punaista kalaa, se on kotimaista kirjolohta, taikka hyvänä päivänä Inarin taimenta.

Suomen järvien kalakanta riittäisi tyydyttämään suomalaisten kalantarpeet ja meillä syödään 70% tuontikalaa kokonaiskulutuksesta. Esim särki maistuu kalalle, kassilohi vessanaluselle.

Mutta joo, tuossa jokunen vuosi sitten oltiin lomailemassa Italiassa. Gardajärven rannalla oleva leirintäalue. Taisi olla kesäkuun toka viikko. Minä se lähin aamukahdeksalta ulos ja käveleskelin siellä täällä ja kävin suomalaisten karavaanareitten luona kyselemässä kirjoja lainaan. Kymmeneltä mökkiin ilmastointikoneen alle lukemaan ja iltaseitsemältä lähin taas ulos palauttelemaan kirjoja ja tapaamaan perhettä. Sai siinä ripakopallisen matkailukokemusta 4000 €urolla.

Ei ne osaa perkaa niitä kaloja.
Kyllä se harmittaa kun muuan kerran vuodessa on CM:n matalikolla tuoretta kotimaista kalaa tarjolla.
Norjassa hätäteurastettua (lohitäi) smolttia enimmäkseen. Kuhaa joskus, Inarin kääpiöitynyttä siikaa (hyvää) välillä, ahventa perämereltä kerran vuuessa.
Ei ole vieläkään jaksanut itte alakaan pyytää. On sitä laiska.

Norjan possu on Saatanasta. Onneksi täällä saa torstaina/perjantaina kotimaista kirjolohta/taimenta kaupoista. Tosin (kauppiaan kertoman mukaan) saanti heikkenee huomattavasti pääsiäisen jälkeen. Kuusamon lohi meni sinne tumman harmaalle alueelle ja mainosti kirjolohtaan, tosin lohi olikin lähtöisin Norjasta ja vain käsitelty Suomessa. Hyi Saatana!

Ei ne osaa perkaa niitä kaloja.
Kyllä se harmittaa kun muuan kerran vuodessa on CM:n matalikolla tuoretta kotimaista kalaa tarjolla.
Norjassa hätäteurastettua (lohitäi) smolttia enimmäkseen. Kuhaa joskus, Inarin kääpiöitynyttä siikaa (hyvää) välillä, ahventa perämereltä kerran vuuessa.
Ei ole vieläkään jaksanut itte alakaan pyytää. On sitä laiska.
Covidin jälkeen koneet perkaa/ mutiloi noita nykyään enimmäkseen Norjassa, ainakin pohjoisessa. Halvempaa.
Muistan vielä kläpinä (lounais) saaristossa kun saatiin syödä savukampelaa kesäisin, olin 7-8 -vuotias. Paikalliset saaristolaiset myi.

Ja Suomenlinnan edessä juksattiin turskaa, Helsingin matalikolla, ja tämä oli varmasti 1981.

Paljon on Suomenlahti muuttunut.

Back