Sekalaista mussuttelua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Minä olen kerran nähnyt tyypin menevän junaan sisään, olleen siellä mitä lie 5-10 minuutta ja tullut sen jälkeen ulos ja häipyi. Eli ei aikomusta matkustaa eli ilmeisesti etsi varastettavaa. En itse uskaltaisi olla omista matkatavaroista kuin parin metrin päässä junassa kun tullaan väliasmille.
Varmaan sama kaveri joka viimesyksynä vei mun repun, missä oli paskasia kalsareita ja työsukkia sillävälin kun käväsin ravintolavaunussa, en jäänyt kaipaan...

Wot ? Ainakin 3 eri siikalajia Inarilla (pohja-, lehti- ja riikasiika (istukas)) ja kääpiöitynyttä siikaa emme ole nähneet. Reeskaa sanotaan kääpiösiiaksi, mutta oma geneettinen laji se on. Mutta joo, eilen uistimet perässä joitakin tunteja ja kuten hallikaisen kuuran kukkia myötäillen; "aivan turhaan".
Jep,se taitaa olla Lokan ja Porttipahdan altaissa lähinnä niinkutsuttu "peled"-siika, joka on kääpiökasvuista sillä perusteella että isoja yksilöitä ei ole, eikä tule.

Mielenkiintoinen juttu, varsinkin pihjalan historia suomalaisten heimojen pyhänä puuna! Olen aina itse pitänyt sitä pajun kaltaisena metsän rikkaruohona, ja haapaa sekä leppää samoin.

Polttopuihin liittyviä uskomuksia ja kansanperinteitä​

Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen juttu, varsinkin pihjalan historia suomalaisten heimojen pyhänä puuna! Olen aina itse pitänyt sitä pajun kaltaisena metsän rikkaruohona, ja haapaa sekä leppää samoin.

Polttopuihin liittyviä uskomuksia ja kansanperinteitä​

Pihlaja on Raunin fyysinen vastine tämänpuoleisessa. Rauni on ruotsin rönn, joka vastaavasti tarkoittaa pihlajaa. Tässäkin ollaan sen verran vanhojen asioiden kanssa tekemisissä, että suomen tai ruotsin kielet eivät vielä olleet sellaisinaan olemassa. Itämeren alueella liikutaan kuitenkin.

Sellainen käsite kuin "valtion velka" on aika jänskä juttu. Maailman velkaantunein valtio, Japanian jälkeen, lienee tuo vapauden ja mahdollisuuksien kehto, eli USA, missä myös tuloveroprosentti ja vero muutenkin on varsin maltillinen, USA:n sosiaaliturva on myös olematon. Ei niissä silti vaalikampanjoita käydä uhkailemalla kansalaisia jälkipolvien perikadolla tms jos valtio velkaa ottaisi

No nyt paperiteollisuus on hinnoitellut itsensä ulos. Suomessa tuotettu paperi ei ole kilpailukykyistä, joten tuotantoa siirretään muualle. Sinne missä se on, syitähän tälle on varmasti muitakin kuin vain henkilöstökustannukset, mutta lopulta se duunari on se joka jää työttömäksi.
Äidin puolelta useampi sukulainen oli aikoinaan Voikkaan paperitehtaalla töissä. Yksi sukulainen oli tehtaan laitosmiehenä 41 vuotta ennen kuin lappu meni luukulle. Kun Voikkaa suljettiin 2006, niin lähes 700 työpaikkaa katosi tehtaalta ja ulkoistetuista toiminnoista katosi lähes 2000 työpaikkaa. Sanonta, että "suomi elää metsästä" oli joskus totta. Nyt useimmat entiset paperitehtaan ovat vain muisto ja niiden työntekijät "rumentavat" työttömyyskortistojen tilastoja. Yksi syy miksi paperitehtaita lopetettiin juuri suomessa eikä saksassa, johtui siitä, että suomessa YT-neuvottelut ovat paljon edullisempia. Täällä pitää maksaa neljän-kuuden kuukauden irtisanomisajan palkka + sopeutusrahaa kun saksassa työantaja joutui maksamaan vuoden palkan tehtaan lopettaessa. Kilpailukyvyn rapautuminen on hiljalleen tappanut suomalaisen paperiteollisuuden.

Sellainen käsite kuin "valtion velka" on aika jänskä juttu. Maailman velkaantunein valtio, Japanian jälkeen, lienee tuo vapauden ja mahdollisuuksien kehto, eli USA, missä myös tuloveroprosentti ja vero muutenkin on varsin maltillinen, USA:n sosiaaliturva on myös olematon. Ei niissä silti vaalikampanjoita käydä uhkailemalla kansalaisia jälkipolvien perikadolla tms jos valtio velkaa ottaisi
Riittävän iso ja tehokas armeija pitää taalan arvossaan. Japsit kirjoittaa velkakirjoja toisilleen, ei vaikuta ulkomaailmaan.

Katso liite: 80469Se tunne, kun tetsaat pari kilsaa mettälammelle kalaan ja käy näin 🤔
Tosin tuli sieltä pikku palkintokin👇
Katso liite: 80473
Väittävät että pyssykylän terveyskeskuksen odotusaulassa oli taideteos, joka koostui varsin lukuisasta määrästä uistimia.

Kun teosta katsoi tarkemmin, huomasi että jokaisesta uistimesta puuttui yksi koukku...

Lähtikö tuo koukku muuten omin voimin?

Väittävät että pyssykylän terveyskeskuksen odotusaulassa oli taideteos, joka koostui varsin lukuisasta määrästä uistimia.

Kun teosta katsoi tarkemmin, huomasi että jokaisesta uistimesta puuttui yksi koukku...

Lähtikö tuo koukku muuten omin voimin?
Lähti, painoin väkäsen läpi ja sivuleikkureilla poikki...

Jos heti olis tonkin ottanu pois niin aika kivuttomasti olis lähteny, tossakin kolmevarttia kesti ennen kun pääsin autolle hakeen sivuleikkurit, niin rupes jo aika arka oleen kinnas

Viimeksi muokattu:
Back