Palaan vielä kerran tähän Terraferma elokuvaan, joka on erittäin ajankohtainen nyt, vaikka se on tehty jo muutama vuosi sitten, ennen tätä invaasiota. Minulle jäi epäselväksi: pakolaiset ovat Efiopiasta, kertomuksen mukaan matka kesti 2 v (sen vielä voi ymmärtää, jos raha ei ole, liikutaan millä sattuu ja jalain, ja vankilaankin laitettu) Mies on jossain Euroopassa jo töissä 5 vuotta, mies lähettää ja maksaa rahat vankilan henkilökunnalle jotta naista ja hänen lasta vapautetaan, ihmiset ymmärttäkseni paenneet köyhyyttä. Kohta, jossa nuori italialainen perhen mies yöuinilla italialaisen turistitytön kanssa valaisee meren ja näkee ison joukon valoa kohti uivia pakolaisia vedessä, he tarttuvat veneen kylkeen ja nuorimies hakkaa jollain metalliputkella heidät käsille, on karmaiseva. Tyttö kiljuu että vene kohta menee nuriin ja niin se olisi voinut varmaan käydäkin kun vedessä olevat henkensä edestä tarttuvat sen kylkeen, eikä venekään ole edes iso. Ja sitten he ajavat nopeasti pois sieltä, jättäen luonnollisesti onnettomat mereen. Aamulla sitten rannalle huuhtuutuvat ruumit.
Etiopialainen nainen kerro miten monta päivä ne olivat siellä lautalla, vailla ruoka ja juoma, hän mainitsee heidät näkeviä ja kylmän rauhallisesti ohi ajavia laivoja ja veneita.
Mutta. Laki sano ettei heitä saa ottaa veneisiin, vene voidaan takavariokoida laittomasti rajan ylittavien auttamisesta. Se on rikos. Kuitenkin italialainen kalastaja perhe, joka itse taistelee toimeentulosta, ja joutunut vuokramaan oman asunnon turisteille ja itse meni autotalliin asumaan, antaa kuitenkin turva naiselle, vanhempi mies sano ettei hän jättää ketään hukkumaan mereen. Nainen on raskana ja synnyttää heidän kotona, hänellä on oma poikakin mukaan. Loput (miehia) joita he ottaneet kalastajalaveneeseen, pakenevat yön pimeyteen. Ymmärrän että se on elokuva, mutta todellisuus varman ihan sama, ellei nykyisin pahempaa. Minulla on kysymys, oliko silloin Italiassa sellainen laki, joka käännytti venepakolaiset takaisin, miksi perhe piilottaa heitä? Olisiko Italia voinut kääntä etiopialaisia koska siellä ei ole sota?
Minulle, nyky pakolaisuuteen kriittisesti suhtautuvalle, inhimmillisyys ole vierasta.
Joskus oli niin, että YK maksoi maille pakolaisista, mitä nykyisin?