Suomen kurssilla opittiin, että kebab on turkulainen perinneruoka
Ruoka14:45Anna-Elina Perttula
Ruokakulttuuriin tutustuminen oli osa kesäkurssia. Osallistujat pääsivät maistelemaan niin mämmiä kuin rössypottuakin.
JAANA KANKAANPÄÄ
Pannukakku on yksi puolalaisen Paulina Zurawskan lempiruuista. Hän pääsi suomen kielen kurssilla tutustumaan suomalaiseen ruokakulttuuriin.
Puolalainen Paulina Zurawska teki selvitystä alueellisista perinneruuista ja löysi sekä eroja että yhtäläisyyksiä Suomen ja Puolan ruokakulttuurien välillä.
Zurawska vietti kolme viikkoa Oulussa suomen kielen kesäkurssilla ja pääsi tutustumaan suomalaiseen ruokakulttuuriin.
Osallistujille tarjoiltiin esimerkiksi poromakkaraa ja mämmiä, joka maistui kuulemma yllättävän monelle.
Hän opiskelee pääaineenaan suomalaista filologiaa Poznanin yliopistossa Puolassa ja vastaa kysymyksiin sujuvalla suomen kielellä.
"Kurssin lopputyönä meidän piti pitää puhe suomalaisesta kulttuurista ja minun ryhmäni teemana oli ruoka. Minä ja kaksi kaveriani päätimme puhua ruokakulttuurista eri puolilla Suomea", Zurawska kertoo.
Kolmikko keräsi tietoja sähköisellä kyselylomakkeella, josta tiedusteltiin eri alueiden tyypillisistä ruuista. Vastauksia tuli 145 eri puolilta Suomea aina Helsingistä Rovaniemelle. Vastausten suuri määrä yllätti ryhmän:
"Vastauksia ja myös reseptejä tuli tosi runsaasti. Ajattelin tietäväni paljon suomalaisesta ruuasta, mutta vastauksissa oli monia minulle uusia aterioita."
Alueiden väliltä löytyi eroa ruuissa ja mahtuipa vastausten sekaan myös muutama odottamatonkin vastaus.
"Turkulaiset vastaajat sanoivat, että perinteinen ruoka on kebab. Kuopiossa perinneruokana on kalakukko ja Oulussa rössypottu", Zurawska luettelee.
Ryhmä päätti tehdä itse rössypottua ja tarjota sitä muille.
"Kaverit Suomesta ja muista maista eivät aluksi halunneet maistaa sitä, koska siinä käytettiin veripalttua. Maistamisen jälkeen he olivat yllättyneitä siitä, että se oli hyvää."
Zurawskan mukaan suomalaisen ja puolalaisen keittiön suuri yhtäläisyys on perunan suosiminen. Suomessa juodaan enemmän maitoa ja syödään leipää aterialla. Myös kalan kulutus on Suomessa suurempaa. Tietyt suomalaisherkut eivät maistu puolalaisille ollenkaan ja niillä tuskin on suurta vientipotentiaalia.
"Kukaan ei syö lakritsia tai salmiakkia ja niistä ei pidetä."
Zurawskan omat suomalaiset lempiruuat ovat pannukakku ja perunalaatikko.