Sekalaista mussuttelua

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miheikki
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ei sinua, @Ottoville, kukaan yritä täällä mustamaalata. Joskus viestisi ovat vaan vaikeaselkoisia eivätkä ihan heti aukea. Yritetään huomioida herkkähipiäisyytesi...
 
Tällä saa edes vähän esittää omia mielipiteitä,näkemyksiä,havaintoja,ideoita,kuvia jne ilman että aletaan kysellä outoja niiden sisällöstä.





Ps. Kun kysytään niin vastaan mutta, muuten meillä ei ole mitään kommentoitavaa keskenään.

Koska sinä ja Rauhantekijä olette halunnet tahallaan musta maalata minua.
Ihan itse olet itseäsi mustamaalannut, ei siinä muita ihmisiä ole tarvittu. Katso peiliin, iso mies.
 
Onhan se nyt selvää että olkatuellinen pistoolinpatruuna ampuva ase on "parempi" kuin itse pistooli muttakun sen pistoolin tarkoitus ei ole olla ase millä ammutaan +70 metriin vihollista. Lisäksi kun otsake on pistooli sra ammuntaan, niin tuollaiset perälliset on pistoolirasteilla kielletty.


Tuolla kun oli ”joutoaikaa” niin.

Niin paras tulos oli ”Jasteri nurin” 6 kertaa 32 patruunalla (ei oma suoritus).
Matkaa oli vaatimattomat 156m.

Muut olikin sitten ”helppoja” kaataa, mutta ne olivatkin lähellä (30-120m).
 

Onnistunut lentoonlähtö samanlaisella vehkeellä. Saattaa olla, että tuossa ylemmässä moottori ei ota täysiä kierroksia. Ihan korvakuulolta arvioituna ja verrattuna tähän. Lisäksi tuossa @tulikomento postaamassasi epäonnistuneessa lentoonlähdössä näytti olevan hieman myötätuulta, joka on aina huono juttu lentoonlähdössä sekä laskeutuessa, etenkin jos tilan kanssa on tiukkaa. Tuohon vielä lisäksi painava kone, niin remonttia tulee.

Pilotin arviontivirhe oli lopullinen kaputin syy, yhdistettynä noihin muihin tekijöihin. Lähtökiito olisi pitänyt keskeyttää ajoissa, eikä yrittää väkisin.
Lentäjä teki huonon päätöksen. Useimmiten suurin onnettomuuksiin vaikuttava tekijä, niin tässäkin.



Eikö tuo kuski ohjaa liikaa vasemmalle (kuskin paikalta katsoen).

Nousukiito on päin rantaa, vaikka joki jatkuu kuinka pitkälle koneen oikealla puolella.

Videon lopussa näkyy että , laskeutumispaikka on ~100m vesirajan väärällä puolella
 
Jos taskulampuissa liikutaan olisi Olightin s15-malli kokeilun arvoinen. Hinnat tulleet alas, en tiedä tarkkaan, netistä löytää... Lampulla 5v:den takuu ja mainittakoon, että sain tänä keväänä uuden hajonneen tilalle kytkimen vuoksi. Lamppu oli sitä ennen todella kovassa käytössä! Perusmallissahan on pieni runko, toimii AA-paristolla, tai -akulla (jälkimmäisellä kauemmin), saa magneetin ansiosta esim jääkaapin oveen kiinni, jos jotain projektia keittiössä mm. Ruokahalun kasvaessa saa siihen jatkopalankin, joskin sitten se ei pysy magneetin avulla. Plussana akkuja käytettäessä saa aina ladatuksi taatusti kaksi saman tehoista akkua. Jokin vartioliikkeen vyökotelo-malli maksoi n7e, joka kestää (corduraa vissiin?) kelejä paremmin, kuin mahdollinen nahkakotelo. Eikä vartiomiehetkään kaupoissa pitkästy tuon ja muun varustuksen kanssa kirmaillessa. Ei nuo feniksit, ledlenserit tai vastaavatkaan varmaan jää halpislamppujen kanssa toiseksi. Sekin tietysti, että missä se säästö näkyy, kun pimeässä korvessa halpisversio sanoo työsopimuksen irti sinulta lupaa kysymättä? t:leatheroil

https://www.uittokalusto.fi/olight-...GDARwfDFDlGS4nXGOINYtiViTmvUB3wxAYaAjRc8P8HAQ

http://www.valostore.fi/tuote/olight_s15/
 

Tuolla kun oli ”joutoaikaa” niin.

Niin paras tulos oli ”Jasteri nurin” 6 kertaa 32 patruunalla (ei oma suoritus).
Matkaa oli vaatimattomat 156m.

Muut olikin sitten ”helppoja” kaataa, mutta ne olivatkin lähellä (30-120m).

Mielenkiinnosta, mitä säätöä ampuja tekee kiikariin loppu hetkillä (0:42)? Suurennos?
 
Onkos täällä muuten yhtään nais kommentoijaa? Ei sillä, aattelin että testosteronin hajuiseen tarvittaisiin välillä järkeä... 900 naista on käynyt RUK:in.

Ja he AUK:n käyneet lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:


Aivan, noistahan niitä saa ja sekin niissä on plussaa, että tavalliset AA-paristot löytää hätätapauksessa mistä vain, alkalit myös & sitten tarvii jo akkuja, jos tehoa haluaa. En nyt muista mallia, mutta V-Lekalta oli olightin lamppu tilauksessa, kun tajusin, että siihen käy vain 18650-akku. Joten muutin tuohon s15-malliin. Mikä olisi tietty kova sana näissä akuissa, niin sama teknologia ,kuin nykyisissä akkuvääntimissä etc. Kun jotain lähtee harvoin tekemään ja se, että tietää akuissa olevan virtaa antaa toivoa... Skillin ruuvinväännin oli pettymys, jos se ´70 luvulla porakoneena oli legenda ei näistä 3,7v:n ruuvinvääntimistä voi samaa sanoa, purkaavat akut itsekseen & toimivat oman halunsa mukaan. Nyt on ollut vuoden sininen bosch 10,8v.n pora/väännin. On säästynyt lukuisilta harmeilta:). t:leatheroil
 
Bonus meidän joka olet kirjanpidossa
Pyhitetty olkoon sinun määräsi
Tulkoon sinun ylijäämäsi
Tapahtukoon sinun summasi
Myös verotuksessa niin kuin säästötilillä
Anna meille tänä päivänä
Meidän jokapäiväinen korkomme
Ja anna meille meidän riskisijoituksemme anteeksi
Niin kuin mekin lopulta anteeksi annamme niille
Jotka ovat varojamme väärin sijoittaneet
Äläkä saata meitä konkurssiin
Vaan päästä meidät lamasta
Sillä sinun on osuus, hankinta ja verovähennyskelpoisuus
Iankaikkisesti
Aamen



Olut meidän joka olet jääkaapissa
Pyhitetty olkoon sinun tölkkisi (/pullosi)
Tulkoon sinun maltaasi
Tapahtukoon sinun makusi
Myös rinnuksilla niin kuin suussamme
Anna meille tänä päivänä
Meidän jokapäiväinen hörppymme
Ja anna meille meidän läikkymme anteeksi
Niin kuin mekin anteeksi annamme niille
Jotka ovat juomiaan meitä vastaan läikyttäneet
Äläkä saata meitä putkaan
Vaan päästä meidät maijasta
Sillä sinun on taksikyyti, puheenlahjat ja humala
Iankaikkisesti
Aamen



Mamma meidän joka olet keittiössä
Pyhitetty olkoon sinun sanasi
Tulkoon sinun jälkiruokasi
Tapahtukoon sinun tahtosi
Myös pihoilla niin kuin kodissa
Anna meille tänä päivänä
Meidän jokapäiväinen ateriamme
Ja anna meille meidän sotkumme anteeksi
Niin kuin mekin anteeksi annamme niille
Jotka ovat juureksia meille syöttäneet
Äläkä saata meitä siivoukseen
Vaan päästä meidät talosta
Sillä sinun on valkoviini, naistenlehti ja päiväunet
Iankaikkisesti
Aamen
 
Eli voidaanko sanoa, että Suomen hävittäjävalinta siinä tilanteessa ja niillä resursseilla oli kuitenkin oikea. Vaikka Fokker sitten Jatkosodassa ei enää ollutkaan hävittäjänä käyttökelpoinen.



Jos katsotaan mitä haluttiin.
Hävittäjä joka

Nousee 6000m alle 7,5min

Nopeus 3000m korkeudessa vähintään 400km/h

Aseistus 1-2 20mm tykkiä ja 2 kiinteää 7,5mm konekivääriä

Polttoainetta matkalennossa 2,5h

Yksipaikkainen.



Fokker XXI valittiin nimenomaan tykki aseistuksensa takia

Perusteissa todetaan että jollei tykki olisi ehdoton vaatimus niin, paras vaihtoehto olisi NA-16-15

NA-16-15 olisi maksanut 1,07 kertaa sen mitä halvin vaihtoehto vastaavasti Fokker XXI 1,08 kertaa.
Eli hinta ei ollut esteenä valita ”Amerikkalainen vaihtoehto”.
Esteenä oli aseistus, joka oli 4*7,6mm konekivääriä tai 2*12,7mm konekivääriä, tykki puutui.



Vaikka aseistus oli yksi tärkeimmistä valintaperusteista.

Niin aseistusta ei kokeiltu ennen koneen hankintaa tai sen jälkeen.

Kun sitten vain yhteen Fokkerilta tilattuun koneeseen asennettiin tykit (20 mm Oerlikon FF),tyyppilennot lennettiin tällä koneella(1937 )
”31. tammikuuta 1938 Ilmavoimien komentaja päätti, että lisenssikoneiden aseistukseksi tulee 4 kpl 7,7 mm Browning-konekiväärejä, eikä mihinkään koneeseen tule tykkiaseistusta."



Eli yksi tärkeimmistä asioista unohdettiin talvisotaan asti.
Kun Fokkerin aseistuksen heikkous paljastui niin tykki tuli uudelleen ajan kohtaiseksi.
Mutta aseiden silotuksen johdosta kone heilui rekyylin voimasta niin että viholliseen osuminen oli vaikeata.

Jos aseistukseen olisi oikeasti panostettu olisi pitänyt.

Ostaa NA-16-15 kahdella 12,7mm aseella.
Siirtää Fokkerin tykit siiven tyveen tai moottorin päälle tahdistettuna.
Vaihtaa siipiaseet, moottorinpäällä olevat aseet tai kaikki 12,7mm aseisiin.

Aikaa kokeiluihin ja muutoksiin olisi kyllä ollut mutta halua ei.
 
Valmistelut uuden hävittäjän hankkimiseksi aloitettiin vuonna 1935, jolloin lähetettiin tarjouspyyntö 26:lle lentokoneen valmistajalle. Vaatimuksia määritettäessä pidettiin oleellisena sitä, että hävittäjä kykenee torjumaan hitaan mutta raskaasti aseistetun NL:n raskaan pommikoneen, TB-3:n. Näin ollen nopeutta tärkeämpi tekijä oli hävittäjän aseistus. Tässä tarkoituksessa pyrittiin hankkimaan hävittäjä, joihin voitaisiin asentaa 20 mm tykki. Lisäksi vaadittiin vähintään 400 km/h huippunopeus 3 000 metrissä, korkeintaan 7,5 minuutin nousuaika 6 000 metriin ja tykkiaseistuksen lisäksi kaksi kiväärikaliiperista konekivääriä.

Tarjouksia saatiin seitsemän koskien seuraavia koneita: Gloster Gladiator, North American NA-50 A, Vought V-143, Dewoitine 510, Morane-Saulnier 405, PZL P-24 ja Fokker D.XXI.

Ilmeisesti suorituskykyisemmät koneet NA-50 A, Vought V-143, Dewoitine 510 ja M-S 405 tipahtivat hinnan takia pois pelistä.

vought_143_01.jpg

Aika paljon Zeron oloinen oli Vought V-143. Kumpi oli toisen kopio?o_O
Mitsubishi A5M oli lentäjien suosiossa erittäin ketteränä koneena, A5M kääntyi paremmin kuin A6M Zero.
Muilta ominaisuuksiltaan Zero olikin sitten ylivoimainen.

NA-16-15 oli varmaan kone, josta saatiin tarjous (ensilento 01,04,1935)

NA-50 lensi ensilentonsa vasta 03,1939, joten sitä tuskin tarjottiin suomelle.
 
Kehoitatko siis pahoinpitelemään palvelustoverin? Olkoonkin kyseessä tuiki arvokas ja toimiva "sisäinen kuri" niin se on silti väärin. Noh, aika lienee ollut tuolloin toinen. Toisekseen, tuskin se sakinhivutus hirveästi lämmittää sitä jonka viikonloppuna piti lähteä vaikka raveihin, juomaan tai raveihin juomaan. Tai jotkut tekevät jopa töitä viikonloppulomilla.

Niin vain tapahtui Parolassa, aikana jolloin vartiomiehellä oli vielä ase,patruunat ja lupa ampua.

Mutta mitäpä noita kertomaan.

Ja se on nyt poistettu historian hämärään, sinua haittaamasta.
 
Pitäisikö ihan yleisenä tempauksena vaihtaa profiilikuvansa pelkkään M05 kurkkusalaattikuvioon sitten maanantaina... Mielellään koko foorumin valkoinen tausta vaihdettaisiin kurkkusalaatiksi :D

EDIT: Ei vaan foorumin tausta metsäkuvioksi, profiilikuvat M05:ksi

Sitten ihmetellään idioottimaisesti "Minne profiilikuvat hävisivät?!"

Ha.
Haha.
Ha.
 
Viimeksi muokattu:
Pakko ihmetellä, miten tasapuolisesti ylläpito hoitaa moderointia?

Edit. Eli siis ei kovin. Tämä kannattaa sitten jokaisen mieltää, kun miettii, mihin keskusteluihin osallistuu ja millä tavoin.


Tuosta voi yleisohjeena tiivistää et, älä osallistu ja älä kirjoita.

Ellei mielipiteesi ole linjassa muiden kanssa.
 
Mun mielestäni yleisohje on - osallistu jos siltä tuntuu. Ja lisäksi - rohkea rokan syö.
Vapaata pulinaahan tämä on eikä niin vakavaa. Muidenkaan otsikoiden alla ole niin vakavaa.
 
Tuosta voi yleisohjeena tiivistää et, älä osallistu ja älä kirjoita.

Ellei mielipiteesi ole linjassa muiden kanssa.

Sehän menee ainakin itsellä helposti niin, että jos on kaikesta keskustelussa samaa mieltä, niin lähinnä lukaisee lävitse ja ehkä tykkäilee sitten joistakin erityisen mainioista viesteistä. Ja siitä seuraa, osin valitettavasti, että itse osallistuu keskusteluun lähinnä kolmesta näkökulmasta
  1. Esittää lisäkysymyksiä, jos ei tunne aihepiiriä
  2. Lisää uutta tietoa keskusteluun liittyen, kuten useimmat tekevätkin, ja siitä se hyvä keskustelu tuleekin
  3. Tai sitten esittää eriävän näkemyksen. Ja valitettavasti joissakin ketjuissa keskustelu on aika paljon näitä "eriäviä näkemyksiä" :oops:
  4. Usein tämä #3 johtuu myös siitä, että vastaa itselle esitettyihin kysymyksiin / viesteihin, joissa on eriävä näkemys
Olettaisin joka tapauksessa, että kaikki asiallinen keskustelu foorumilla on hyvästä.

Samalla pitää todeta, että on paljon ketjuja, joihin ei itse osallistu ollenkaan. Kiinnostus ja/tai osaaminen ei riitä.
 
Back
Top