Simulaattori-keskustelu

Ei ollenkaan näin. UAV:lle on annettu korkeus, nopeus ja reitti etukäteen. UAV katsoo tiettyyn alaviistoon kulmaan ja pitää trajektorinsa aina.
Tykistö päivittää koko ajan piipun kulmiaan siihen "karttaruutuun" minkä uav näkee! Simppeli servomoottori hoitaa sen, erityisen helppoa krh:lla.

UAV lähettää vain YHDEN AINOAN BITIN. Se on laukaisuhetki, trigger. Yhtä bittiä ei voi vihollinen edes häiritä, jos se on tietynlainen.
UAV:n peräkamera ottaa kuvia muutaman sek päästä, tallettaa sd-kortille. Trajektori ei muutu, etsintä jatkuu. Reitiltä ei koskaan poiketa, ei tietenkään voitaisikaan, tai omat ampuis.

Edellä mainitut 6 kohtaa voi lyhentää yhden ainoan bitin lähettämiseen.

En halua halkoa hiuksia, mutta

Etkös nyt selitä vastatykistötoimintaa ja aluksi selitit sitä että lennokin avulla voidaan antaa varoitus mahdolliselle maalialueelle. Kaksi eri asiaa?

Itsekkin kyllä lisäsin Kohdan 3. vastatykistön sinne mukaan mutta ajattelin että kun kerran ne koordinaatit tiedetään
 

Image: Northrop Grumman

If the Army is going to keep up with military readiness pressures while also seeing a reduction in troop size and stagnant budgets, then it’s going to need more cutting-edge videogames.

Last week, the Army Contracting Command issued a Sources Sought notice for companies interested in demonstrating “mature technologies” for military training. Northrop Grumman thinks its Virtual Immersive Portable Environment (VIPE) Holodeck just may be the answer.
http://www.wired.com/dangerroom/2014/01/holodeck/
 
En halua halkoa hiuksia, mutta

Etkös nyt selitä vastatykistötoimintaa ja aluksi selitit sitä että lennokin avulla voidaan antaa varoitus mahdolliselle maalialueelle. Kaksi eri asiaa?

Itsekkin kyllä lisäsin Kohdan 3. vastatykistön sinne mukaan mutta ajattelin että kun kerran ne koordinaatit tiedetään

Joo huomasin että ensin puhuttiin varoittamisesta, mutta sitten joku alkoi puhua tulenjohdosta, niin asia laajeni hieman.
Ja uav oli ensin hyökkääjän työkalu, tulenjohdossa puolustajan. Mutta nää on näitä.
 
Hiukan sitä tässä uudenvuodenkuohuissani aprikoin, että kuinkahan hyödyllistä tuollaisten amatöörivoimin tehtyjen pelien/modien/simujen käyttö on noin koulutusmielessä. Meinaan, että jos sellainen perusasia kuin pst-aseiden toiminnan mallintaminen on päin peetä, kuten tuosta OFp-modista huomasimme, niin voi tulla tosipaikassa suru puseroon jos sinkoja on muutenkin rajallisesti ja sitten niitä roiskitaan minne sattuu, kun on OFp:sta opittu että Apilaksella voi kosauttaa puolen kilometrin päähän, ja että ennakkoa ei kannata ottaa.:mad:

Erittäin hyödyllisiä. Nimittäin sen vuoksi koska teinit ei tee muuta kuin pelaa pilipaliräiskintöjä.Valitettavasti ne antavat vielä vääremmän kuvan. FdfMod on epärealistinen mm että voi lukita vuoren taakse. Se on bugi. Myös sinkojen ampumaetäisyydet ovat epärealistisia. Sen sijaan tähtääminen, ballistiikka on otettava huomioon kiväärillä.. Ja mikä parasta kun vihollinen on 100-200metrin päässä ryhmän voimin etkä ole kunnolla suojassa niin todennäköisesti sinuun osuu. Se on noissa peleissä se paras anti. Luoti sattuu ja se myös osuu ja on kuolettava tai pahasti haavoittava.
Siinä on koulutusvaikutusta. Kuten siinäkin että tankkia juostaa metsään piiloon eikä avoimelle niitylle. Meillä kasvaa noiden Battlefield pelien myötä sellainen sukupolvi että se ampuu kessillä helikopteriakin ihan kokeilumielessä.

,
 
Arma3 sai Real Armore modin. Kaivattu mod poistaa hitpointteihin perustuvan vauriomallinnuksen kokonaan vaunuista.
Vaunun vaurio määräytyy täysin läpäisystä. Ammukset jotka eivät läpäise,eivät myöskään aiheuta mitään vahinkoa vaunulle.
Käytännössä tuo tekee panssarivaunun tuhoamisen pelissä älyttömän vaikeaksi. Normaalisti riittä että ampuu konetykillä minuutin kylkeen,niin jossain vaiheessa se possahtaa. Hitpointteja niistäkin tulee vaikka vähäisiä.Nyt se ei toimi.
Samoin jalkamiehen ja tankin kohtaaminen muuttuu haasteelliseksi. Edestäpäin ei kannata Rpg-7 uhrata..
 
Arma3 sai Real Armore modin. Kaivattu mod poistaa hitpointteihin perustuvan vauriomallinnuksen kokonaan vaunuista.
Vaunun vaurio määräytyy täysin läpäisystä. Ammukset jotka eivät läpäise,eivät myöskään aiheuta mitään vahinkoa vaunulle.
Käytännössä tuo tekee panssarivaunun tuhoamisen pelissä älyttömän vaikeaksi. Normaalisti riittä että ampuu konetykillä minuutin kylkeen,niin jossain vaiheessa se possahtaa. Hitpointteja niistäkin tulee vaikka vähäisiä.Nyt se ei toimi.
Samoin jalkamiehen ja tankin kohtaaminen muuttuu haasteelliseksi. Edestäpäin ei kannata Rpg-7 uhrata..

Hankala on tehdä simulaattoria joka vastaisi täysin todellisuutta.

Meinaan, että vaikka läpäisyä ei tosielämässä tule vaikka kuinka pikkuaseilla kylkeä nakuttelisi, niin kyllähän taisteluvaunulle tosielämässä vahinkoa tulee, jos joku posottaa konetykillä kylkeen pitkän sarjan: tähtäinprismoja, elektroniikkaa, viestivälineitä, optiikkaa, mahdollisia reaktiivilevyjä ja kaikenlaista kannelle säilöön laitettua tavaraa ainakin menee tuhannen päreiksi, ja sillä on vaikutusta vaunun taistelutehoon.

Lisäksi, jos reaktiivilevyt ovat päreinä, niin yhtäkkiä panssarin suoja-arvo sinkoaseita vastaan on laskenut oleellisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kyljestä ampuu, niin ekana tulee mieleen telakoneisto joka ottaa vahinkoa. Saattaa jopa tela katketa.
 
Armeija aikana lasersimulaattorit löytyi PST-PSV-mättöön, kiväärimiehillä ei tätä mahdollisuutta joten tuo on yksi syy miksi olin pirun tyytyväinen että lähdin PST:hen (vaikkakin kivääripuoli oli kaikissa muossa suhteissa mukavampaa). Tosin eipä tuokaan kovin hyvä simulaattori ollut, yhdeltä istumalta (ilman aseman vaihtoja tai mitään) teurastettiin eräässä egon-kohotus harjoituksessa pataljoonan varren T-54 vaunuja... Kun meillä oli viimeisen päälle viritetyt naamioverkkot, luoti-sirpalematot, huippuhyvät asemat ampua vihollisvaunuja kylkeen ja ampumamatkaa 500-1000 metriä. Niin T-54 vaunu on aika heikoilla tuossa tilanteessa. Edes joku paukku-savu-merkki laukauksen yhteydessä olisi antanut vähän realistisemmat mahdollisuudet. Mutta kyllä tuo teki mahtavaa, koska sitä ennen oli sekä AUK että E-kausi hierottu pelkää tekniikkaa ja tuhottu mielikuvitusvaunuja.

Kyllä minä armeija-aikana pelasin pienellä porukalla airsoftia ja tuossa mielessä olin pirun tyytyväinen etten kivääripuolelle mennyt.

Nyt reservissä ollessa on tullut kokeiltua käytännössä kaikkia simuloinnin tapoja:
-Tietokonepelit on kyllä aika toimiva, mutta hupia ja opetustilannetta ei ehkä saisi sekoittaa toisiinsa, joka ainakin minulla tuppaa olemaan emäsynti. Lisäksi nuo ehdottimasti vaatii muun harjoittelutavan jo pelkästään siksi että tietokoneruutu on tietokoneruutu. Noilla olisi kyllä pirun hyvä laajentaa työkalupakkia erilaisten skenaarioiden valossa. Immerssio on kyllä hemmetin tärkeä, itse vihaan ArmAa enkä pysty suhatutumaan siihen vakavasti, mutta aikanaan mm Vietkong tarkasti mallinetun viidakkomaastonsa kautta opetti aika paljon. Nykyäään kun on paljon nettipelejä niin homma on vielä aivan toista, koska omalla puolella ja vastassa on ihmisiä, osa helvetin taitavia joten nöyrtymään joutuu. Kaksipuoleinen ajattelu on ehkä se mitä ihmisvastus tuo mukanaan. Yksi merkittävä tekijä etenkin nykyään on myös se että materiaalivahvuudet ja läpäisy on alkaa olemaan mallinnettu. Eli se lautaseinä ei tarjoa suojaa kuten airsfotissa tai tasissa.

-Airsoft ja paintball. Kyllä aika korvaamaton, homma toimii maastossa joten joten hupihommistakin hyötyy aika paljon. Opettaa aika paljon lähitaistelutilanteen pelisääntöjä, ei nosteta päätä samasta kohtaa kahdesti, opitaan ajattelemaan kaksipuoleisesti eikä vain omaa suorittamista. Eipä tämä tasista muuten ehkä eroa kuin että tätä voi tehdä nimenomaan hupihommana määrällsiesti paljon, toistoja-toistoja-toistoja. Tärkein ero tietokonepeleihin on mielestäni just se että tässä ammutaan oikeasti ihmistä ja homma tapahtuu oikeasti maastossa. Tietokoneella ainakin itselläni jaksaa keskittyä ehkä puolituntia tai jopa vähemmän ja sitten alkaa väärin opettelu. Toisaalta tietokoneella on mahdollista yhdistää lähitaistelu ja pidemmät ampumamatkat yhdeksi kokonaisuudeksi, joka ei taas airsoftissa onnistu. Joka johtaa helposti 30+ metrin matkoilla aika hazardiin toimintaan.

-Tasi, tällä sitten se homma kruunataan. Ongelmana vaan että milloin sitä pääsee kokeilemaan. Itse vietin yhden kesän siten että pelailin vietkongia ja kävin pelaamassa airsoftia ja paintballia. Kesän lopun kruunasi sitten Tasi-harjoitus, joka ainakin omalla kohdalla vahvisti sitä käsitystä että tuollaisella kaavalla ilman PV:tä tai ampuma-asetta saa hierottua aika hyvät toimintavalmiudet, minullakin aktiivisista airsfot ajoita oli jo 7-8 vuotta ja monet perusjutut painuneet unholaan. Etenkin airsfotin puolella pääsi nauttimaan (tai kärsimään miten sen nyt ottaa) itseäni paljon taitavampien pelaajien toimintatavoista ja toimintanopeudesta.

Simulaattoriharjoittelun tärkeimmäksi tekijäksi nostaisin nimenomaan sen että siinä toimitaan ihmistä vastaan. Pahvin puhkominen kun on siinä mielessä aika rajallista hommaa että sitä voisi verrata säkin hakkaamiseen... Tärkeä perustaito, mutta jos sparria vaaditaan jotta opitaan toimimaan ihmistä vastaan. Lähitasitelutilanteessa kun ennenkaikkea voittaa se jolla on ylivoimainen asema, ei se joka on nopein tai tarkin. 90asteen kulma tappaa ja niin pois päin. Itse tykkään sanasta "Martial arts", ja siitäpä tässä on kysymys.

Olipa pitkä viesti. huh-huh.
 
Meinaan, että vaikka läpäisyä ei tosielämässä tule vaikka kuinka pikkuaseilla kylkeä nakuttelisi, niin kyllähän taisteluvaunulle tosielämässä vahinkoa tulee, jos joku posottaa konetykillä kylkeen pitkän sarjan; tähtäinprismoja, elektroniikkaa, viestivälineitä, optiikkaa, mahdollisia reaktiivilevyjä ja kaikenlaista kannelle säilöön laitettua tavaraa ainakin menee tuhannen päreiksi, ja sillä on vaikutusta vaunun taistelutehoon.
Näiden mallintaminen tietokonesimulaatioon ei pitäisi olla vaikea juttu. En ole sen vertaa armaa pelannut että en tiedä onko noita mallinnettu., mutta muistaakseni esimerkiksi vanhoissa lentokonesimulaattoreissa tuollaiset vauriomallinnukset oli hyvin tehty.

Battlefieldissä on sitten toki reaktiivipanssarit ja niiden tuhoutuminen mallinnettu 8) ...
 
Näiden mallintaminen tietokonesimulaatioon ei pitäisi olla vaikea juttu. En ole sen vertaa armaa pelannut että en tiedä onko noita mallinnettu., mutta muistaakseni esimerkiksi vanhoissa lentokonesimulaattoreissa tuollaiset vauriomallinnukset oli hyvin tehty.

Battlefieldissä on sitten toki reaktiivipanssarit ja niiden tuhoutuminen mallinnettu 8) ...

Aiemmissa Bohemian teoksissa helikopterissa oli mallinnettu laitteistovauriot. Arma2:n lisäosan myötä tuli myös bensatankin vauriot. Tankeissa vauriot on jäänyt telan katkeamiseen tai tornin jumiutumiseen. Molemmat vaativat vaunun hylkäämisen.
 
PV tiedote 14.3.2014:

***
Puolustusvoimien taistelusimulaattorijärjestelmää päivitetään

Puolustusministeri Carl Haglund on valtuuttanut Maavoimien materiaalilaitoksen esikunnan solmimaan kaksipuolisen taistelun simulointijärjestelmän (KASI) tuki- ja ylläpitoa sekä joukko-osastosarjojen huoltoa koskevan palvelusopimuksen ruotsalaisen Saab AB, Training & Simulationin kanssa.
Samalla Saab AB, Training & Simulationin kanssa on solmittu hankintasopimus KASI-järjestelmän elinkaaripäivityksistä ja joukko-osastosarjojen hankinnasta.
Hankintojen yhteisarvo on 50,8 miljoonaa euroa (ALV 24 %). KASI-järjestelmän lisähankinta kuuluu Puolustusvoimien logistiikan kehittämisohjelmaan. Tehtyjen hankinta- ja palvelusopimusten valmistelu on aloitettu vuonna 2011.
Kaksipuolisen taistelun simulointijärjestelmä on ollut puolustusvoimien käytössä vuodesta 2005. Järjestelmää voidaan käyttää puolustusvoimien koulutuksessa vahvennettujen komppanioiden välisissä taisteluharjoituksissa. Uuden ja vanhan KASI -järjestelmän yhdistämisellä voidaan järjestää sellaisia instrumentoituja harjoituksia, joissa on yhteensä noin 2 000 osallistujaa.
Palvelu- ja hankintasopimusten työllistävä vaikutus on Suomessa noin kuusi henkilötyövuotta.
 
Steel Beasts Prossa on aika hyvä vauriomallinnus ja sen lisäksi iskemia voi tarkastella jälkikäteen. Spikellä tuli myös kokeiltuaan ampua tst-psv eri kohtiin ja sillä todella oli vaikutusta. Tietyistä paikoista vaunu tuhoutui täysin ja pelkän telankin onnistui katkaisemaan.
 
Secondilta hyvä kirjoitus. Ittekin aika paljon kuulapyssyilleenä olen kyllä sitä mieltä, että siinä kehittyy ihan hyödyllisiäkin taitoja. Tuo ihmistä vastaan "pelaaminen" on tosiaan hyvin avartavaa.

Sen jälkeen ehkä tärkeimpänä oppina tulee tietynlainen pelisilmä maaston ja maastossa liikkumisen suhteen. Että mistä ehkä kannattaa mennä ja mistä ehkä ei kannata. Naamioitumistakin tulee harrastettua, ja liikuntaahan siinä tulee ihan luonnostaan. Uskoisin, että tuli myös opetettua muutamallekin pelaajalle, miksi kannattaa koukata eikä yrittää suoraan läpi...

Toki siitä voi oppia myös paljon pahoja tapoja, mutta mistäpä simulaattorista ei voisi?
 
Secondilta hyvä kirjoitus. Ittekin aika paljon kuulapyssyilleenä olen kyllä sitä mieltä, että siinä kehittyy ihan hyödyllisiäkin taitoja. Tuo ihmistä vastaan "pelaaminen" on tosiaan hyvin avartavaa.

Sen jälkeen ehkä tärkeimpänä oppina tulee tietynlainen pelisilmä maaston ja maastossa liikkumisen suhteen. Että mistä ehkä kannattaa mennä ja mistä ehkä ei kannata. Naamioitumistakin tulee harrastettua, ja liikuntaahan siinä tulee ihan luonnostaan. Uskoisin, että tuli myös opetettua muutamallekin pelaajalle, miksi kannattaa koukata eikä yrittää suoraan läpi...

Toki siitä voi oppia myös paljon pahoja tapoja, mutta mistäpä simulaattorista ei voisi?

Kauhen oksennus tuo kirjoitus kyllä oli, kauhesti typoja ja muuta kamalaa. No hyvä että edes joku sai siitä jotakin irti.

Juu. Se on käsittämätöntä miten paljon tuossakin hommassa kehittyy. Minulla on jo niin kauan "huippu"-vuosista etten osaa niitä tarpeellisia taitoja jäsentää kuin ihan muutamalla perussäännöllä. Ja tuona yhtenä kesänä ehdin raapaista vain vähän pintaa siitä mitä on unohtunut.

Juu siksi minusta tuntuu että ainakin airsoft ja tietokonepelit kannattaa yhdistää toisiinsa, kumpikin yhdessä rajaa toistensa heikkouksia. Tai no minun hommat rajoittuu tätä nykyä netissä tapahtuvaan räisikintään (öh, siis taktisiin ampumispeleihin) joten tässä voi olla vankka annos nojatuolieverstistmiä.
 
Viimeksi muokattu:
Pelaaminen kehittyy.
http://www.findance.com/uutiset/22821/virtuaalilasien-taydellinen-kumppani-kuluttajille-jo-syksylla

Virtuaalilasien täydellinen kumppani kuluttajille jo syksyllä
10.04.2014 / klo 20.10 / pelit
virtuixomni.jpg


Facebookin ostama Oculus Rift ja Sonyn kehittämä Project Morpheus ovat nostaneet haaveita virtuaalitodellisuuden kotitoteutuksesta jo lähitulevaisuudessa.

Virtuix Omni on kehittänyt virtuaalilaseille kumppanin, joka vie kokemuksen vielä uudelle tasolle. Peleihin kustomoitu "juoksumatto" mahdollistaa pelaajan kropan käyttämisen liikkumiseen.

Kickstarterissa rahoitusta kerännyt Virtuix Omni toimittaa tuotteen rahoittajilleen jo heinäkuussa [lähde]. Syyskuusta alkaen 499 dollaria kustantavan laitteen saavat myös ennakkotilaajat.

Näin upealta näyttää Battlefield 4:n pelaaminen:


 
Omat kokemukset simulaattoreista ovat 90-luvun alusta. Silloin vaunuissa oli Saabin simu (BT46?). Vaikka järjestelmässä oli isojakin puutteita, tehostivat ne koulutusta merkittävästi. Uskon merkittävästi simulaattoreiden voimaan, myös omassa työssä. Muistot varusmies ajalta kertovat myös palvelusmo.tivaation nousseen simulaattorin ansiosta. Asejärjestelmästä piti huolta, kun sillä piti osua.

Silloin merkittävimmät puutteet olivat, simulaattoreiden pieni määrä ja se ettei niillä voinut sotia realistisesti kuin toisia vaunuja vastaan. Jalkaväellä oli vain ampumalaitteita Apilaksissa, ei lainkaan maaliprismoja.

Omiin positiivisiin kokemuksiin nojaten, toivon PV,n jatkavan simulaattoreiden hankintaan.

tarinoita, modernilta aikakaudella (intti 2010) :p



jos ampuu simu-apilaksella maaliprisma leopardiin, niin sen simu-jutun pitäisi osata notta tulisiko oikealla apilaksella huti vai osuma (ennakon laskeminen ja ammuksen lentorata)

näin kouluttajat ainakin väittivät. en ampunu ite simu-apilaksia. (simu-apilakset ovat kuulemma ihan v***n kalliita maksaa joku 10 000 euroa per kappale, niitä oli tyyliiin yksi simu-apilas per ryhmä)

Muut sinko-ukot kantavat niitä harjoitus-apilaksia muodon vuoksi, ja tähtäilevät niitä vaunuja päivätähtäimillä. Erotuomarit sitten kyselevät osumatuloksia ja ennakoita näiltä normi-ukoilta.

Varmaan kesseihin ei ole mitään järkeä ostaa simuja, liian kallista??? Tai, no mekin harjoiteltiin sellaisella tietokonepeli-jutulla esim itkolla ampumista BMPihin ja hekoihin.

Uljaat simu-apilas ukot lasauttelevat omin nokkinensa sarjatulella niita leopardeja (niissä on ryhmän apilasmäärän verran latauksia, niissä simu-apilaksissa) :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top