Simulaattori-keskustelu

Kasi-simulaattorissa on kyllä myös KES. Ovat vaan paljon paljon kalliimpia kuin 10 000 €. Viimeksi hinnaksi sanottiin 50 000 per KES ja 75 000 per Apilas. Aiemmin olen kuullut, että Apilas olisi ollut hinnaltaan 100 000. Hinnat on kuultu järjestelmän kanssa työskentelevältä. Ja viimeinen tieto on vuodelta 2013.

Pelkkä liivi, kypäräosa ja lähetin maksavat sen 25 000 €.
 
http://www.tilt.fi/uutiset/oculus-rift-valjastettu-myos-sotavoimien-kayttoon/
Oculus Rift valjastettu myös sotavoimien käyttöön
09:03 - 02.05.2014


Yhdysvaltojen merkivoimat ovat ottaneet virtuaalitodellisuuden käyttöönsä opetusmetodeissaan.

Project BlueShark -nimisessä projektissa testataan, miltä lähitulevaisuuden merikapteenien työ saattaisi näyttää. Oculus Riftin avulla tulevaisuuden kapteenit voivat harjoitella eri kulkuvälineiden ohjaamista entistä aidomman oloisissa ympäristöissä.

Oculus Riftin avulla testitilanteisiin voidaan kätevästi ympätä mukaan kolmas ulottuvuus. OR:n avulla etenkin syvyysvaikutelma paranee kaksiulotteisiin testeihin verrattuna, ja kapteenit voivat havainnoidan paremmin esimerkiksi sitä, millä tavoin sukellusveneet, laivat ja lentokoneet suhteutuvat toisiinsa sotatantereella.

 
Noi Oculus Rift lasit ois saakelin makea ostos. Rupeais lentosimut tuntumaan vähän erilaisilta, mut toi tonnin hinta ei vielä mahollista.
 
Noi Oculus Rift lasit ois saakelin makea ostos. Rupeais lentosimut tuntumaan vähän erilaisilta, mut toi tonnin hinta ei vielä mahollista.

Odotellaan. Kyllä niiden hinnat vielä tippuu kun kilpailijat alkavat kehitellä omia keveämpiä versioitaan. Tuo on nimittäin juuri SE laite, jolle on olemassa lähitulevaisuudessa valtavat markkinat PC- ja peliteollisuudessa. Veikkaisin että korvaa aikanaan läppärin. Outoa etteivät suomalaiset ole lähteneet tämän tuotteen kehittämiseen vielä mukaan. Vehkeelle on samankaltainen kysyntä ja markkinarako, kuin kännykälle oli joskus 90-luvun alussa.

5.jpg
 
Viimeksi muokattu:
http://fin.afterdawn.com/uutiset/ar...jan_armeija_testaa_facebookin_virtuaalilaseja
Norjan armeija testaa Facebookin virtuaalilaseja
Kirjoittaja Valtteri Ahonen (Google+) @ 5.5.2014 17:35


oculus_rift_norwegian_army.jpg
Norjan armeija on aloittanut mielenkiintoisen testin Oculus Rift -virtuaalilaseilla. Tulevaisuudessa panssaroitujen ajoneuvojen kuljettajat saattavat voida ohjata kalustoaan tulitaistelussa täysin sisäpuolelta ja nähdä silti ulos vähintäänkin yhtä hyvin kuin kattoluukusta kurkkimalla.
Norjalaisen TUTV:n videolla näytetään käytännössä, kuinka ajoneuvoon asennetuilla kameroilla luodaan kuva ympäristöstä kuljettajan silmille Oculus Riftin avulla. Tällä hetkellä vasta alussa olevan projektin myöhemmässä vaiheessa voi olla mahdollista näyttää kuvan yhteydessä myös erilaisia tietoja kuten ilmansuuntia ja kulkunopeutta tai vaikkapa vaunun kallistuma.

Virtuaalimaailman katselu väsyttää kuljettajan silmiä, joten luultavasti laseja käytettäisiin vain paikoissa, joissa on vaara joutua tulituksen kohteeksi. Uusi tekniikka on kuitenkin monella tapaa hyvin houkutteleva, sillä se on aiempia vastaavia ratkaisuja hyvin paljon halvempi.

Sotilaskäyttöön kehitetyt kamerat ja lasit ovat aiemmin saattaneet yhdessä maksaa satoja tuhansia, kun nyt kokoonpano on saatu kasaan muutaman tuhannen dollarin kameroilla ja vain jokusen satasen maksavilla, Facebookin nykyään omistaman Oculus VR:n laseilla. Datan käsittelyyn on käytetty kuluttajatason PC:tä.
 
Tuolla oli mielenkiintoinen juttu + videofootage..


Kickstarter Project 'Atlas' Turns Any Room into a Holodeck with Oculus Rift
Tuesday, July 30, 2013 - by Seth Colaner

When Aaron Rasmussen, founder of Protagonist LLC and maker of the Atlas real-space virtual reality machine, says that this is “year zero of virtual reality”, he has a point. Between the fundraising success of the Oculus Rift virtual reality headset (as well as support from developers and the likes of Valve) and intriguing related projects such as the Omni multidirectional VR treadmill, it’s been a groundbreaking time for the evolution of gaming.

Rasmussen’s company is seeking funds on Kickstarter for a virtual reality product called Atlas that maps and “paints” your real-world environment to create a virtual world (or battlefield, as it were)--not unlike the holodeck from Star Trek.

Atlas uses chest-mounted optical tracking, accelerometers, and gyros to locate and orient you in a real space; using your iPhone camera, markers placed in a real-world environment, and a headset such as the Oculus Rift (and a controller such as the Razer Hydra), you also see a virtual world that you can actually walk around in and interact with.

atlas-VR-main2.jpg


he system interacts with a gaming laptop via WiFi, and Protagonist LLC offers a Unity asset to devs to integrate it with games.

Protagonist has done a lot of good work so far, it seems, but the company needs money--$125,000, to be exact--to manufacture the chest mounts and markers and improve its hardware and integration tools. There’s clearly a lot of work yet to do; this is very much in the prototype phase, and integration with games and other devices appears to be less than simple.

Still, all you need to know you can infer from a child’s reaction in the Kickstarter video: “You’re supposed to be a tree,” she tells an adult after she tests out the Atlas rig and removes the Oculus Rift headset. “Did it feel pretty real?”, he asks. Instead of answering him directly, she simply says, “I wanna go back.”

http://hothardware.com/News/Kicksta...ns-Any-Room-into-a-Holodeck-with-Oculus-Rift/
 
Suomen reserviläiset ovatkin viimeisen päälle koulutettuja. Hieman pervitiiniä ES:n sekaan, jottei kunto lopu ensimetreille.

Virtuaalilasit ja virtuaaliympäristöt mullistavat sotilaskoulutuksen
16.9.2015 11:52 Tommi Kangasmaa 4 kommenttia http://tommikangasmaa.puheenvuoro.u...aaliymparistot-mullistavat-sotilaskoulutuksen
Oculus Rift –virtuaaliympäristölasit eivät ole mikään uusi juttu. Norjankin asevoimat ovat jo tilanneet laseja panssarivaunumiehistöille. Näillä laseilla vaunumiehet saavat samat kyvyt nähdä jokapuolelle, kuin hävittäjälentäjät. http://www.theverge.com/2014/5/5/5682942/the-norwegian-army-is-using-the-oculus-rift-to-drive-tanks. Testasin eilen kyseisiä laseja Samsungin osastolla Slush-esitapahtumassa. Kokemus oli ”silmiä avaava”. Laseilla on paljon suurempi merkitys asevoimille kuin vain kyky nähdä ympärille paremmin.

Lasien myötä taistelija voidaan viedä mihin tahansa haluttuun taistelutilanteeseen realistisesti ja hallitusti. Lasien tuoma informaatioympäristö on tarvittaessa yhteinen kaikille. Ympäristöön on mahdollista lähitulevaisuudessa lisätä jalkojen alle matto, joka rekisteröi liikkeen. Se voi olla laite, joka muuttaa kulmaa ja kallistusta ja siten tuo maaston rasituksen ja muutokset mukaan. Koulutettavalla taistelijalla on luonnollisesti mikrofoni, jolla hän on yhteydessä muihin taistelijoihin. Koulutus voidaan pitää omassa varustuksessa joka on integroitu lasien virtuaalimaailmaan. Näin syntyy todellinen varusteiden painon ja aseen käytön rasitus.

Skeptikko kysyisi, miksi taistelijaa ei viedä oikeaan maastoon ja oikeisiin olosuhteisiin? Siksi, että virtuaaliympäristösimulaatioon saadaan mikä tahansa tilanne simuloitua. Sitä harjoitetta voidaan toistaa satoja kertoja ilman kustannuksia. Simulaatiopanssarit palaavat saman tein lähtöasemaansa ja hävittäjät tukikohtiinsa. Ne eivät kuluta polttoainetta, eivätkä ammu kalliita ammuksia. Simulaatiota voidaan muuttaa lisäämäällä siihen elementtejä. Simulaatio ei vaadi korkeaa turvallisuusastetta, joka poistaa realismia taisteluharjoituksista. Simulaatiot ovat säälle immuuneja, jolloin korkea perustaitotaso voidaan saavuttaa optimioppimisolosuhteissa. Tämä kaikki pitää viedä oikeaan maailmaan ja oikealla kalustolla, mutta vasta lopuksi, kun jokaisella kiväärimiehellä, joukkueen johtajalla ja vaunumiehellä on satoja suorituksia taustalla virtuaaliympäristössä.

Päivän hesari kirjoitti teknologiakehityksestä hyvän artikkelin:http://www.hs.fi/paivanlehti/16092015/a1442289858433. Tässä artikkelissa silmiinpistävää on se vauhti, jolla sovelluksia otetaan käyttöön. Yksi huikeimmista jutuista oli yhteinen älylasien tuottama yhteinen maailma. Kun jaat lasiesi informaation, päästät samalla toiset osaksi kokonaisuutta, jossa esim. Bogotan kaduilla kävelevien ihmisten viisituhatta älylasia kameroineen muodostavat sinulle Bogotan reaaliaikaisen virtuaaliympäristön. Voit hetkessä hypätä virtuaalilasiesi kautta kävelemään kaupungin kaduille. Olet Bogotassa. Samaa voi kuvitella sotilasjohtamiseen, jossa jaettu ympäristö voidaan tuoda johtajalle ja viedä hänet nopeasti eri taistelukentän painopisteisiin. Mahdollisuudet ovat rajattomat.

Mitä me puolustusvoimissa emme ole huomanneet, on se että reserviläiset harjoittelevat jo nyt vapaaehtoisesti erittäin todenmukaisissa virtuaaliympäristöissä. Sain tilaisuuden tutustua ARMA FINLAND –yhteisön pelaajaan (https://armafinland.fi/) joka avasi ARMA 3 –pelin kulkua. Kyseessä on lähes yksi yhteen sovellus, joka on rajoitetusti koulutuskäytössä puolustusvoimissa. Jokainen kiväärimies, johtaja, helikopterilentäjä ja panssarivaunumies on oikea pelaaja, jotka taistelevat yhdessä toisia ihmispelaajia vastaan. Näkymä on subjektiivinen taistelijan näkymä, suoraan kentältä tai helikopterin ohjaamosta. Maastomallinnus hyvää, johtaminen reaaliaikaista ja toimii oikeilla käskyillä. Asevaikutus on mallinnettu riittävän realistisesti. Tätä harjoittelua tekevät sadat suomalaiset reserviläiset vapaaehtoisesti jopa päivittäin. Ja ovat siinä ymmärtääkseni maailman huippuja. Huikeaa. Kymmeniä tuhansia vapaaehtoisia kertausharjoituksia, jotka eivät koskaan päädy puolustusvoimien tilastoihin. Ilmaiseksi.

Simulaatiomaailmaa alkaa ymmärtämään vain menemällä mukaan. Pelaan itse Mechwarrior Online –peliä. Simulaatiota, jossa ohjataan robottiasejärjestelmää. Simulaatio vaatii merkittävää koordinaatio-, reaktio-, johtamis-, ja taktista kykyä. Parhaat pelaajat ovat erittäin korkealla taitotasolla. He treenaavat 10-14 tuntia päivässä. Kymmeniätuhansia suorituksia. Paljon paljon enemmän kuin Hornet lentäjämme. Se kuvastaa tahtotilaa, ja tavoitteita, joita ihmiset ovat valmiita tavoittelemaan simulaatioympäristössä. Me emme ehkä ymmärrä riittävästi näitä kaikkia mahdollisuuksia, joita tekninen kehitys tuo koulutusympäristöömme. Mutta meillä on kykyä ja halua ymmärtää. Puolustusvoimien koulutuksella ei ole varaa jäädä poteroihin - eikä se sinne jää.
 
Tankit eivät ole tunnettuja kiihtyvyydestään, jarrutus varmaan toimii koska telat. Mutta epäilen vahvasti, että ne eivät hirveästi reuhaa tuossa asiassa. Ja muutenkin, kuinka paljon tankki kerkeäisi oikeasti muuttamaan liiketilaansa tuon ammuksen lentoaikana? Ja jos kuski vaihtelee nopeuttaan tai suuntaansa, niin se kostautuu sekin aika helpolla.

Steel Beast Prossa ainakin pystyy alikaleja väistämään pitkillä etäisyyksillä (>2 km) liiketilaa vaihtamalla, joten kyllä sen singon laukauksenkin varmaan väistää. Tulee lähempää, mutta hitaammin. Teoriassa toimii jos sen havaitsee heti ja siitä pystyy ilmoittamaan kuljettajalle joka toimii samantien, kuinka tämä käytännössä toteutuu onkin eri asia.
 
Steel Beast Prossa ainakin pystyy alikaleja väistämään pitkillä etäisyyksillä (>2 km) liiketilaa vaihtamalla, joten kyllä sen singon laukauksenkin varmaan väistää. Tulee lähempää, mutta hitaammin. Teoriassa toimii jos sen havaitsee heti ja siitä pystyy ilmoittamaan kuljettajalle joka toimii samantien, kuinka tämä käytännössä toteutuu onkin eri asia.

Tuosta jo kirjoitin, että ihmisen keskiverto reaktionopeus on 1,5s. Se tarkoittaa, että 1,5s (johtaja)+1,5s(kuski)+ toimiin käytetty aika(sekä jarrutus, että johtajan huuto). Ja tuossa olisi tarkoitus liikkua sen verran, että tankki ei jää ammuksen alle. Tankin pituus on n. 7 metriä, ja nopeus max. 17m/s (laskien 60km/h huippunopeus). Jos NLAW:n kantama on 400m liikkuvaan maaliin, niin se saavuttaa sen alle 3s (sanotaan että tasan, koska meneehän sillä alkukiihdytyksessä hieman aikaa). Eli vaikka tuo päivitys lisäisi kantamaa liikkuvaan maaliin sen 1/3, niin ei se tankki oikein kerkeä väistämään. Joku BMP-2 joka tekee käkkärikäännöksen voisi tehdä sen, mutta olikos nyt niin, että se manööveri onnistuu vain matalassa nopeudessa(pienellä vaihteella)?

Ja edit: ja tuosta pelistä, niin pelasitko siten, että sinä hoidit kaikki tehtävät, vai oliko oikea miehistö?
 
Ei voi olla...jonkun tietokonepelin perusteellako nyt voi arvioida miten oikeassa elämässä pitää tai voi toimia?

Tietokonepeli, mielenkiintoista kun kyseistä peliä käytetään aika monen maan armeijoiden toimesta ihan koulutukseen. Voi olla että oikeassa koulutussimussa mallinnuksessa on eroja, mutta kuitenkin. Kyseessä siis Steel Beasts Pro PE 3.028.

Samaten sillä ei ole mitään merkitystä vaikka kyseessä on peli, jos tekijät on oikein mallinnettu. Eli ammuksen havaittavuus, lentoaika, ajoneuvon liiketekijät jne. Pointti oli lähinnä se että lentoaika ammuksella on sellainen että jos sen havaitsee niin todennäköisesti voi myös väistää. Voiko havaita?

ja tuosta pelistä, niin pelasitko siten, että sinä hoidit kaikki tehtävät, vai oliko oikea miehistö?

Yksinpeli ja etäisyyttä toiseen vaunuun oli yli 3 km joten lentoaika alikaliperillakin on jo jonkinlainen.
 
Ei voi olla...jonkun tietokonepelin perusteellako nyt voi arvioida miten oikeassa elämässä pitää tai voi toimia?

Hiukan yksinkertaistaen/kärjistäen: olen ymmärtänyt että Steel Beasts Pro on koulutussimulaatio. Käytössä myös Parolassa. Steel Beasts on tietokonepeli (= sama ohjelmisto riisuttuna ja viihteellistettynä).
 
Samaten sillä ei ole mitään merkitystä vaikka kyseessä on peli, jos tekijät on oikein mallinnettu. Eli ammuksen havaittavuus, lentoaika, ajoneuvon liiketekijät jne. Pointti oli lähinnä se että lentoaika ammuksella on sellainen että jos sen havaitsee niin todennäköisesti voi myös väistää. Voiko havaita?



Yksinpeli ja etäisyyttä toiseen vaunuun oli yli 3 km joten lentoaika alikaliperillakin on jo jonkinlainen.

Steel Beast toimii ihan hyvänä taktiikan ja ampumaharjoittelun simuna, mutten ihan kaikkea 1:1 elävään elämään laskisi.

Laskennallisesti esim. DM53 nuolen 1750m/s lähtönopeudella (L55) nuoli olisi 3km etäisyydellä n.1,7s kuluessa. Esimerkkinä käytetty DM53 menettää ensimmäisten kilometrien aikana nopeuttaan n.50m/s/km, joten 3km etäisyydellä se ei käytännössä vaikuta yhtään mitään. Aika fakiiri saa olla, että huomattuaan laukauksen saa sitä vielä väistettyä tuossa ajassa :D
 
Back
Top