Virtuaalilasit ja virtuaaliympäristöt mullistavat sotilaskoulutuksen
16.9.2015 11:52
Tommi Kangasmaa 4 kommenttia
http://tommikangasmaa.puheenvuoro.u...aaliymparistot-mullistavat-sotilaskoulutuksen
Oculus Rift –virtuaaliympäristölasit eivät ole mikään uusi juttu. Norjankin asevoimat ovat jo tilanneet laseja panssarivaunumiehistöille. Näillä laseilla vaunumiehet saavat samat kyvyt nähdä jokapuolelle, kuin hävittäjälentäjät.
http://www.theverge.com/2014/5/5/5682942/the-norwegian-army-is-using-the-oculus-rift-to-drive-tanks. Testasin eilen kyseisiä laseja Samsungin osastolla Slush-esitapahtumassa. Kokemus oli ”silmiä avaava”. Laseilla on paljon suurempi merkitys asevoimille kuin vain kyky nähdä ympärille paremmin.
Lasien myötä taistelija voidaan viedä mihin tahansa haluttuun taistelutilanteeseen realistisesti ja hallitusti. Lasien tuoma informaatioympäristö on tarvittaessa yhteinen kaikille. Ympäristöön on mahdollista lähitulevaisuudessa lisätä jalkojen alle matto, joka rekisteröi liikkeen. Se voi olla laite, joka muuttaa kulmaa ja kallistusta ja siten tuo maaston rasituksen ja muutokset mukaan. Koulutettavalla taistelijalla on luonnollisesti mikrofoni, jolla hän on yhteydessä muihin taistelijoihin. Koulutus voidaan pitää omassa varustuksessa joka on integroitu lasien virtuaalimaailmaan. Näin syntyy todellinen varusteiden painon ja aseen käytön rasitus.
Skeptikko kysyisi, miksi taistelijaa ei viedä oikeaan maastoon ja oikeisiin olosuhteisiin? Siksi, että virtuaaliympäristösimulaatioon saadaan mikä tahansa tilanne simuloitua. Sitä harjoitetta voidaan toistaa satoja kertoja ilman kustannuksia. Simulaatiopanssarit palaavat saman tein lähtöasemaansa ja hävittäjät tukikohtiinsa. Ne eivät kuluta polttoainetta, eivätkä ammu kalliita ammuksia. Simulaatiota voidaan muuttaa lisäämäällä siihen elementtejä. Simulaatio ei vaadi korkeaa turvallisuusastetta, joka poistaa realismia taisteluharjoituksista. Simulaatiot ovat säälle immuuneja, jolloin korkea perustaitotaso voidaan saavuttaa optimioppimisolosuhteissa. Tämä kaikki pitää viedä oikeaan maailmaan ja oikealla kalustolla, mutta vasta lopuksi, kun jokaisella kiväärimiehellä, joukkueen johtajalla ja vaunumiehellä on satoja suorituksia taustalla virtuaaliympäristössä.
Päivän hesari kirjoitti teknologiakehityksestä hyvän artikkelin:
http://www.hs.fi/paivanlehti/16092015/a1442289858433. Tässä artikkelissa silmiinpistävää on se vauhti, jolla sovelluksia otetaan käyttöön. Yksi huikeimmista jutuista oli yhteinen älylasien tuottama yhteinen maailma. Kun jaat lasiesi informaation, päästät samalla toiset osaksi kokonaisuutta, jossa esim. Bogotan kaduilla kävelevien ihmisten viisituhatta älylasia kameroineen muodostavat sinulle Bogotan reaaliaikaisen virtuaaliympäristön. Voit hetkessä hypätä virtuaalilasiesi kautta kävelemään kaupungin kaduille. Olet Bogotassa. Samaa voi kuvitella sotilasjohtamiseen, jossa jaettu ympäristö voidaan tuoda johtajalle ja viedä hänet nopeasti eri taistelukentän painopisteisiin. Mahdollisuudet ovat rajattomat.
Mitä me puolustusvoimissa emme ole huomanneet, on se että reserviläiset harjoittelevat jo nyt vapaaehtoisesti erittäin todenmukaisissa virtuaaliympäristöissä. Sain tilaisuuden tutustua ARMA FINLAND –yhteisön pelaajaan (
https://armafinland.fi/) joka avasi ARMA 3 –pelin kulkua. Kyseessä on lähes yksi yhteen sovellus, joka on rajoitetusti koulutuskäytössä puolustusvoimissa. Jokainen kiväärimies, johtaja, helikopterilentäjä ja panssarivaunumies on oikea pelaaja, jotka taistelevat yhdessä toisia ihmispelaajia vastaan. Näkymä on subjektiivinen taistelijan näkymä, suoraan kentältä tai helikopterin ohjaamosta. Maastomallinnus hyvää, johtaminen reaaliaikaista ja toimii oikeilla käskyillä. Asevaikutus on mallinnettu riittävän realistisesti. Tätä harjoittelua tekevät sadat suomalaiset reserviläiset vapaaehtoisesti jopa päivittäin. Ja ovat siinä ymmärtääkseni maailman huippuja. Huikeaa. Kymmeniä tuhansia vapaaehtoisia kertausharjoituksia, jotka eivät koskaan päädy puolustusvoimien tilastoihin. Ilmaiseksi.
Simulaatiomaailmaa alkaa ymmärtämään vain menemällä mukaan. Pelaan itse Mechwarrior Online –peliä. Simulaatiota, jossa ohjataan robottiasejärjestelmää. Simulaatio vaatii merkittävää koordinaatio-, reaktio-, johtamis-, ja taktista kykyä. Parhaat pelaajat ovat erittäin korkealla taitotasolla. He treenaavat 10-14 tuntia päivässä. Kymmeniätuhansia suorituksia. Paljon paljon enemmän kuin Hornet lentäjämme. Se kuvastaa tahtotilaa, ja tavoitteita, joita ihmiset ovat valmiita tavoittelemaan simulaatioympäristössä. Me emme ehkä ymmärrä riittävästi näitä kaikkia mahdollisuuksia, joita tekninen kehitys tuo koulutusympäristöömme. Mutta meillä on kykyä ja halua ymmärtää. Puolustusvoimien koulutuksella ei ole varaa jäädä poteroihin - eikä se sinne jää.