Simulaattori-keskustelu

Eihän simuilla touhutessa tarvitse levitellä noita "erikoismiehin" ympäri maata. Verkon katta he voivat olla missä vain.
Siinä olet oikeassa, että kilpapelaaminen on kilpapelaamista, mutta ehkä tätä kautta saataisiin kehitettyä konseptia.

Ymmärsin artikkelista, että he palvelisivat useammassa varuskunnassa:

URHEILUKOULUUN valitut palvelevat normaalisti Kaartin jääkärirykmentissä Helsingissä tai Kainuun prikaatissa Kajaanissa. Tietokonepelaajia ei ole kuitenkaan tarkoitus sijoittaa fyysisesti heidän joukkoonsa.

”Haluamme heidät urheilukoulutoiminnan piiriin. He hakeutuisivat erikoisjoukkoihin, kuten muutkin urheilijat eli Urheilukouluun. Valintakollegio tekee sitten päätöksen, ketkä ovat oikeutettuja maajoukkuetason urheilukomennusvuorokausiin”, sanoo valmennuksen johtaja Jouni Ilomäki Pääesikunnasta.

”Sitten he palvelevat parhaassa mahdollisessa paikassa.”

Omat simulaattoriharjoitukset (Steel Beasts) tehtiin myös lähiverkon kautta ja koneissa ei ollut internet-yhteyttä ollenkaan tietoturvan takia. Ainakin muistelisin näin. Eli harjoitusvastustajan/maaliosaston on pakko olla lähiverkon kautta kiinni samassa ympäristössä. Toki lähiverkon voi emuloida, mutta siinä tulee mukana taas omat riskinsä.

edit: Ei siinä, ihan oikea kehityssuunta, ja kokeilun arvoinen idea. PV:n tulisikin entistä enemmän hyödyntää varusmiesten mahdollista erikoisosaamista.
 
Eihän simuilla touhutessa tarvitse levitellä noita "erikoismiehin" ympäri maata. Verkon katta he voivat olla missä vain.
Siinä olet oikeassa, että kilpapelaaminen on kilpapelaamista, mutta ehkä tätä kautta saataisiin kehitettyä konseptia.

Eikö Kaartin jääkärit voi taistella Porin Prikaatia vastaan verkon yli? Jokainen koulutustaan vastaavassa roolissa.

Tulisi sopivasti kilpailuhenkeäkin mukaan.

Eikä vaadi kuin koulutusten koordinoinnin joukko-osastojen välillä.
 
Ymmärsin artikkelista, että he palvelisivat useammassa varuskunnassa:



Omat simulaattoriharjoitukset (Steel Beasts) tehtiin myös lähiverkon kautta ja koneissa ei ollut internet-yhteyttä ollenkaan tietoturvan takia. Ainakin muistelisin näin. Eli harjoitusvastustajan/maaliosaston on pakko olla lähiverkon kautta kiinni samassa ympäristössä. Toki lähiverkon voi emuloida, mutta siinä tulee mukana taas omat riskinsä.

No sitten tämä torppaa yllä esittämäni ajatuksen. Hö :)
 
Arma-harrastajat voisi olla hyödyksi VBS-simulaatioiden rakentamisessa. Kuten myös tehokkaan ryhmäpohjaisen viestinnän opettelussa pelaajien kesken tietokoneilta toiselle. Sekä kuinka omien vakavahekisempien porukoiden kesken sopivat säännöistä yms.

Pelasin itsekin muutamia vuosia sitten Armaa melko vakavasti ottavassa porukassa. Yksi oli norjalainen lämäri ja muutamia hollantilaisia lukiolaisia tms. Yksi oli kuulemma menossa USMC:iin, ilmeisesti isä oli amerikkalainen. Vähän papparaiseksi kyllä itsensä tunsi vaikka norjalainen oli toki pro ja meikäläinen pelkkä ressu.
Tehtävät oli aivan hyvin PV:n tarpeeseen soveltuvaa. Esim. kuinka ajetaan saattueessa ja varmistetaan tilanteet. Evakuomista, akea. Viesti- ja lääkintämiesjärjestelmät yllättävän realistisia. Arma Finlandin tubepätkistäkin kuulee mitä radiokäyttäytymisen pitäisi olla.

Esportsin nopeaa ja tarkkaa hiirikättä ei varmaan niinkään tarvita. Siltä osin minustakin tuntui, että oli aika ulalla kommentin antaja toistaiseksi.

Esim. krh:n käyttö. Tosi hyvä intro. Hyvin perusteellinen, kannattaa katsoa ja ällistyä.

 
Viimeksi muokattu:
No sitten tämä torppaa yllä esittämäni ajatuksen. Hö :)
Eihän se sinänsä mahdoton ajatus ole, mutta lähinnä siinä tulee sitten estää kaikki muu, simulaattoriharjoitteluun liittymätön internet-liikenne ja selaimien käyttö (jottei siellä lähde joku R*dtube pyörimään heti kun kouluttajan silmä välttää) ja eristää simulaattoripäätteet muusta PV:n tietoverkosta (jottei suhteellisen suojaamattomien päätteiden kautta pääse ulkopuolisten tiedustelu PV:n tietoverkkoon käsiksi). Muistelisin että omana aikana ei internet-yhteyttä ollut ollenkaan - ihan varma en ole, koska vettä on jo virrannut, ja ei kyllä tullut mieleenkään kokeilla kun isokokoinen vääpeli seisoo selän takana. :p

Arma-harrastajat voisi olla hyödyksi simulaatioiden rakentamisessa.
Näinpä, Suomesta löytyy kyllä ihan pätevää porukkaa Arman parista, ja pelimoottori on toiminnaltaan sama kuin VBS - VBS:ssä on lähinnä enemmän ominaisuuksia ja ylipäätänsä tarkempi mallinnus kaikessa. Arma 3:nen on jopa suhteellisen käyttäjäystävällinen (PV:n softalle aika poikkeuksellista), joka tietysti VBS:ssä näkyy siinä ettei varusmiehilläkään mene aikaa tottua siihen vaan päästään lähes suoraan varsinaiseen harjoitteluun. Jonkun verran tullut itsekin leikittyä tuon kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Esim. krh:n käyttö. Tosi hyvä intro. Hyvin perusteellinen, kannattaa katsoa ja ällistyä.


Tästä tulee nyt valitettavan negatiivinen viesti, koska periaatteessa "aamupäivä simulaattorissa, iltapäivällä maastossa" -malli kuulostaa todella hyvältä ja voi antaa paljon joukon koulutukselle, varsinkin perinteisemmässä JV-toiminnassa.

Mutta.

Heitinharjoitteluun tuo simulaattori ei tuo minkäänlaista lisäarvoa. Videolla on varmaan joku jenkkien 60-millisen kommandoheittimen tulitoiminnan mallinnus joka on aika kaukana suomalaisen kevyen heitinjoukkueen toiminnasta.

Onneksi Krh:lla kuivaharjoittelu on helppoa, laskijantaitoja voi treenata luokassa niillä samoilla välineillä kuin maastossakin ja itse heittimen käpistely taas on enemmän sellaista lihasmuistiin ja ryhmän saumattomaan yhteistoimintaan nojaavaa fyysistä tekemistä jonka oppii vain sitä fyysistä heitintä käpistelemällä. Ja niinhän sitä tehdäänkin jokaisessa mahdollisessa välissä: jjoht huutelee koordinaatteja, laskija laskee niille ampuma-arvot joiden perusteella suunnataan heittimet ja tiputellaan kuvitteellisia kranaatteja putkeen.


No olihan siinä lisäpanoksia, koroa ja suuntaa.
 
...Onneksi Krh:lla kuivaharjoittelu on helppoa, laskijantaitoja voi treenata luokassa niillä samoilla välineillä kuin maastossakin ja itse heittimen käpistely taas on enemmän sellaista lihasmuistiin ja ryhmän saumattomaan yhteistoimintaan nojaavaa fyysistä tekemistä jonka oppii vain sitä fyysistä heitintä käpistelemällä. Ja niinhän sitä tehdäänkin jokaisessa mahdollisessa välissä: jjoht huutelee koordinaatteja, laskija laskee niille ampuma-arvot joiden perusteella suunnataan heittimet ja tiputellaan kuvitteellisia kranaatteja putkeen.


No olihan siinä lisäpanoksia, koroa ja suuntaa.

Heittimelle lisäarvoa saa simulaattoreissa tulenjohdon osalta (on muuten yllättävän lähellä sama kuin johtaa live-tulta) mutta tosiaan tuo ampuvan yksikön toiminta melko hankala simuloida muuta kuin "the real thing" vetämällä ampumakuntoon ja kuvitteellista murkulaa putkeen.
 
Heittimelle lisäarvoa saa simulaattoreissa tulenjohdon osalta (on muuten yllättävän lähellä sama kuin johtaa live-tulta) mutta tosiaan tuo ampuvan yksikön toiminta melko hankala simuloida muuta kuin "the real thing" vetämällä ampumakuntoon ja kuvitteellista murkulaa putkeen.

Nosiis joo! Tulenjohdolle varmaan kaikkein antoisinta tuo simulaattorikoulutus kun ei tarvitse joka kerta kuivaharjoittelussa käyttää mielikuvitusta (vai käytettiinkö teillä paljonkin TOPpeja?). Se suorittava porras vaan on järkevämpää hoitaa jonkun apukouluttajan sopiviin koordinaatteihin klikkaamilla osumilla.
 
Eihän kukaan ruudulla opi (eikä varmaan ole tarkoituskaan) kranaatinheitintä käyttämään tai edes ampumaan rynkyllä. Itse näkisin, että simulaattoriharjoittelu antaa valmiuksia nimenomaan kokonaisuuden hahmottamisen kannalta. Ryhmän osana toimimista, ryhmä joukkueen osana, toisiaan tukevien yksiköiden yhteistoiminta jne. Yksilötasolla suojan käyttöä, erilaisten tilanteiden (koukkaukset, tuliylläköt) vaikuttavuuden hahmottamista, tilannetajua ylipäänsä. Ja tähän päälle johtaminen, johon simulaatioympäristössä saa varmasti arvokasta näppituntumaa ja itseluottamusta.
 
Nosiis joo! Tulenjohdolle varmaan kaikkein antoisinta tuo simulaattorikoulutus kun ei tarvitse joka kerta kuivaharjoittelussa käyttää mielikuvitusta (vai käytettiinkö teillä paljonkin TOPpeja?). Se suorittava porras vaan on järkevämpää hoitaa jonkun apukouluttajan sopiviin koordinaatteihin klikkaamilla osumilla.
En tiedä miten maavoimissa tuo menee mutta en muista juurikaan muuten kuin simulla ammuttaneeni krh:ta kuin kerran luonnossa ja sekin oli kovia. RT:n isompia sitten tulikin ammutettua aika monesti, parhaimmillaan kahta eri linnaketta samaan maaliin = IT DOES NOT GET SEXIER THAN THAT!!! :D. TOPpeja meillä ei käytetty koskaan minun aikanani.
 
Simulaaattorissa on se hyvä puoli, että periaatteessa myös ne voi käydä hakemassa perspektiiviä, joille ko. toiminta ei kuulu. Jägsterille voisi olla hyödyllinen elämys tietää miten tuli-iskun toimitusprosessi tapahtuu.

Videolla on varmaan joku jenkkien 60-millisen kommandoheittimen tulitoiminnan mallinnus joka on aika kaukana suomalaisen kevyen heitinjoukkueen toiminnasta.
VBS:ssä saattaa hyvinkin olla mallinettuna suomalainen krh-toiminta ja välineet.
Jos ei niin ehkä tulevaisuudessa mikäli katsotaan tarpeelliseksi.
 
Heitinharjoitteluun tuo simulaattori ei tuo minkäänlaista lisäarvoa. Videolla on varmaan joku jenkkien 60-millisen kommandoheittimen tulitoiminnan mallinnus joka on aika kaukana suomalaisen kevyen heitinjoukkueen toiminnasta.
Pitää toki tehdä eroa Arman ja VBS:n välillä. Arma on kuluttajille tähdätty, "riisuttu" versio VBS:tä (lainausmerkeissä, koska kuten näkyy niin niitä ominaisuuksia saa silti pirusti sinne, varsinkin lisäpalikoiden kanssa), ja nuo videot ovat sitä varten. Harrastajat tykkää vääntää sinne vaikka mitä lisäpalikoita ja käyttää sitä mahdollisimman todentuntuisen ja taktisen toiminnan kuvaamiseen, mutta tavoite on silti pitää hauskaa.

VBS on sitten se PV:n käyttämä simulaattori, missä voi olla kuvattu huomattavasti tarkemmin KRH-toiminta ja KRH:n kasaus sun muut - onhan asiakaskunta ja kehitystyön resurssit vähän erilaisia. Toisessa KRH:n ja sen tulitoiminnan vääntää harrastajat vapaa-ajalla osaamisen rajoissa, toisessa sen tekee PV:n tilaamana simulaattorin alkuperäiset kehittäjät palkkatyönä ja varmasti hyvin lisenssikorvauksin.
 
Uskon että monta tietokonepelaamista harrastavaa reserviläistä voisi kiinnostaa nuo ARMA Finlandin järjestämät ARMA 3 pelit:

- Pelaavat pari kertaa viikossa ja näissä peleissä on pelaajia 70-100. Erityistapahtumissa vielä tätäkin enemmän. Mahdollistaa mm. useamman eri aselajin välisen yhteistyön jota pääsee harvassa muussa pelissä kokemaan, kun muiden pelien nettikooditkaan eivät monesti kestä kovinkaan suuria pelaajamääriä. Immersion tunne on vahva kun pelaa esimerkiksi osana komppanian hyökkäystä vihollisjoukkuetta vastaan.
- Yhteisöön ei tarvitse mitenkään liittyä että siellä voi pelata, eli se on täysin avoin kaikille jotka puhuu suomea. Omissa peleissään käyttävät myös suomi-yksiköitä joissakin tehtävissä (M05, Rk:t yms löytyy). Tehtäväthän ovat yhteisön omien pelaajian tekemiä, ja niissä on skenaarioita ja yksiköitä laidasta laitaan. Välillä pelataan kasariteemalla jenkit vs neuvostoliitto, välillä modernia counter-insurgencyä jossain Irakin maastossa, jne.
- Pelaavat semmoisella mukavan realistisella otteella, mutta ei kuitenkaan liian tiukkapipoisesti. Esimerkiksi joitakin "tosielämän" taktiikoita näkyy peleissä jatkuvasti, kuten suojatulen alla vihollisen koukkuja tai vaikkapa hajautetun taistelun mukaisia puolustustaktiikoita.

Vahva suositus!

www.armafinland.fi
 
MikroBitti on tutustunut simulaattoreitten käyttöön varusmieskoulutuksessa.



Pelaamalla panssarimieheksi – näin puolustusvoimat käyttää simulaattoreita panssarikoulutuksessa

Kaj Laaksonen, Jouni Junkkaala

2 tuntia sitten

CV9030 asemissa karjalan prikaatin yhteis taisteluharjoituksessa.

Panssarijoukoissa simulaattorit ovat olleet käytössä jo pitkään, mutta alkuaikoina kyse oli lähinnä niin sanotuista järjestelmäsimulaattoreista, joita aika usein kutsutaan myös konttisimulaattoreiksi. Se tarkoittaa käytännössä esimerkiksi konttiin rakennettua panssarivaunun sisätilojen jäljitelmää, jossa voidaan harjoitella vaikkapa erilaisia vaunun järjestelmiä. Mitään useamman vaunun verkkopelin kaltaisia ominaisuuksia niissä ei ollut.

Kapteeni Ilja Varhan mielestä ne tuntuivat lähinnä paluulta lapsuuteen, tekniikka kun oli 80-luvulta ja olivat samaa tasoa Iljan alle kouluikäisenä pelaaman ja monen simulaattoripelaajan kaiholla muistaman M1 Tank Platoon -pelin kanssa.


M1 Tank Platoon
“Niissä saattoi olla vaikkapa yksittäisiä ampumatilanteita, jotka toistuvat joka kerta aika samanlaisina. Lähinnä harjoiteltiin mitä komentoja annetaan ja mitä vipuja käännetään missäkin järjestyksessä. Kyse oli yhden vaunumiehistön harjoittelusta kerrallaan.”

Konteista peleihin
”Vasta virtuaalisimulaattorit ovat tuoneet mahdollisuuden harjoitella kunnolla taistelutekniikkaa ja taktiikkaa. Se tietysti vaatii verkko-ominaisuuksia, jotta simulaatioon saadaan enemmän kuin yksi vaunu kerrallaan.”

Vekaranjärvellä alettiin vuosien 2008–2009 tienoilla miettiä simulaattorivälineiden hankkimista CV9030-vaunun koulutukseen ja Steel Beasts nousi ykkösvaihtoehdoksi.

“Meikäläinenhän on hakannut Steel Beastsia aivan alusta eli 2000-luvun alusta lähtien. Sain sopivasti jalan oven väliin ja pystyin kertomaan, että tunnen järjestelmän ja voin auttaa siinä, että saadaan simulaattori nopeammin käyttöön.”

“Se onnistui aika hyvin. Meillä oli lopulta hyvin lyhyt aikaikkuna, jonka sisällä piti saada hoidettua hankinta. Varsinkin vaatimusten määrittelyssä oli valtavasti hyötyä siitä, että tiesin valmiiksi mitä simulaattori on syönyt ja mitä muut maat ovat siihen tehneet. Sen pohjalta oli aika helppo räätälöidä simu-CV meille sopivaksi.”

Kynnystä madalsi se, että vanhat konttisimulaattorit olivat halvimmillaankin kymmenen kertaa ja pahimmillaan sata kertaa kalliimpia.

Ensimmäisenä Steel Beasts Pron otti tuoreeltaan käyttöön Yhdysvaltojen maavoimien sotilasakatemia West Point.

“Siitä lähti käyntiin tapa, että Pro-version tilannut taho tilaa siihen samalla käytössä olevan kaluston ja haluamansa ominaisuudet, mutta samalla kaikki asiakkaat saavat ne käyttöönsä. Aivan aluksi Steel Beastsissa ei ollut kuin M1 Abrams ja Leopard, mutta nyt eri vaunuja on kymmenittäin. Varsinkin länsimaisen kaluston kirjo on melkoinen. Suomessa käytössä olleesta kalustostakin on mukana ja pelattavissa muun muassa T-72 ja BMP-2.”

Pioneerityötä Vekaranjärvellä
Käytännössä Steel Beasts Prota tekevä eSim Games lähetti väkeä Vekaranjärvelle mallintamaan CV9030:n yhdessä suomalaisten kanssa.

“Olin käyttäjän edustajana mukana kehittämässä lähinnä testaamalla eri prototyyppejä. Se oli aika usein ristiintarkistusta läppäri sylissä oikeassa vaunussa. Vetelin kytkimiä myös sellaisessa järjestyksessä, jota koulutuksessa ei oikeasti tehdä, ihan vain testatakseni tekeekö simulaattori virhetilanteessa samat asiat kuin oikea vaunu. Noin vuoden verran meni ekasta prototyypistä valmiiseen vaunuun.”

”Siihen aikaan CV9030 oli Steel Beastsin kaikkein tarkimmin mallinnettu vaunu. Pelin ensimmäisissä versioissa ei ollut kuin tähtäinnäkymät. 3D-mallinnetut sisätilat tehtiin 2006 ja nyt mallinnus on vihdoin sillä tarkkuudella, että se kelpaa jopa järjestelmäsimulaattoriksi ainakin ammunnan ja taistelutilanteiden osalta.”

Hinnaksi virtuaaliselle CV9030:lle tuli karkeasti arvioiden satatuhatta euroa. Se voi tuntua kalliilta, mutta jos oikeaan vaunuun pultataan simulaattorivarustus eli antureita ja elektroniikkaa, jotka lähettävät ja vastaanottavat taistelukentän tapahtumia, hinta on moninkertainen. Tyypillisiin sotateollisuuden tuotteisiin verrattuna satatuhatta euroa virtuaalivaunusta on pelkkiä pähkinöitä.

Suomessa käytetään VBS:n pohjalta tehtyjä simulaattoreita ja Steel Beasts on käytössä Vekaranjärvellä Karjalan Prikaatissa ja Panssariprikaatissa Parolassa. Leopard-taistelupanssarivaunuja on viime aikoina siirretty muihinkin varuskuntiin, jolloin Steel Beastsin käyttö tulee yleistymään puolustusvoimissa.

Vaunumiehistön ampumakoulutuksen lisäksi Steel Beasts on kehittynyt simulaattorina, ja sitä on alettu käyttää enemmän taistelutekniikan ja taktiikan harjoitteluun.

”Simulaattorissa on paljon helpompi mallintaa sitä, ettei kaikki menekään suunnitelmien mukaan. Vaunun eri järjestelmiin voi säätää vikoja rikkomatta oikeita järjestelmiä. Simulaattori on hyvä pakottamaan miehistöä soveltamaan ja keksimään konsteja kiertää ongelmatilanteet. Se on myös hyvä luomaan yhtäkkiä muuttuvia tehtäviä ja yllättäviä elementtejä joista kouluttaja ei alustuksessa ole kertonut, jolloin yksinkertainen keikka voikin muuttua monimutkaiseksi.”

Kouluttajalla on simulaattorissa pelinjohtajan ja vihollisen rooli.

“Se voi olla esimerkiksi sitä, että lähetän lennosta vihollisen iskemään sivustaan, jos koulutettavilta sen suojaus on päässyt unohtumaan. Se on tehokas tapa oppia, kun tajuaa välittömästi mikä meni pieleen. Seuraavassa suoritteessa sivusta on ihan varmasti suojattu.”

Isossa organisaatiossa ei muutoksiin ole tosin lähdetty aivan helposti eikä nopeasti.

“Kantapeikot ovat tässä suhteessa siitä hyviä, että tietynlainen muutosvastarinta tavallaan suojelee meidän järjestelmää sillä, ettei mennä ihan joka höpötykseen mukaan. Läpilyönti vaatii sen, että oikeasti nähdään että uudet tavat ja systeemit toimivat. Tässä kävi juuri niin, että Steel Beasts löi läpi sen jälkeen, kun nähtiin miten harjoittelu tehostui. Sen jälkeen se vakiintui nopeasti.”

“Varusmiehetkin kyllä huomaavat, jos harjoituksessa ei ole mitään järkeä tai siitä ei tunnu olevan mitään hyötyä. Siitä on paljon etua, että nykyään käytännössä kaikki varusmiespalvelukseen tulevat harrastavat pelaamista. Hiirtä ja wasd-näppiskontrolleja ei tarvitse opettaa kuin parille poikkeusyksilölle. Päästään suoraan asiaan.”

Varusmiesten peliharrastuksesta ei ole pelkästään hyötyä.

“Sehän on iso haaste, että mennään niin sanotusti pelimoodiin ja unohdetaan taistelukentän realiteetit. Siinä kouluttajan pitää olla tiukkana ja paimentaa. Muuten alkaa yksilösuorittaminen, kun joku on pelannut Call of Dutya vähän enemmän ja yrittää yksinään voittaa sotaa. Silloin harjoittelun tavoite, eli oikeaan tilanteeseen valmistautuminen katoaa kokonaan pois.”

Siirtovaikutus tarkoittaa simulaattorikoulutuksessa sitä, miten sujuvasti simulaattorissa opitut asiat siirtyvät tositoimiin.

“Siirtyminen maastoharjoituksiin ei tapahdu kertarysäyksellä, vaan limittäin. Eniten simulaattoriharjoittelusta saadun hyödyn huomaa, kun siirrytään ampumaan maastossa. Simulaattoriharjoitusten jäljiltä kontrollit ja järjestelmien toiminta ovat niin hyvin muistissa, ettei oikeassa vaunussa tarvitse enää miettiä mistä namiskasta tapahtuu mitäkin. Kontrollit ovat tismalleen samat luokkahuoneessa kuin oikeassa vaunussa. Voidaan keskittyä ekasta maastoharjoituksesta lähtien itse suoritukseen.”

“Sitähän simulaattoriharjoituksella nimenomaan haetaan, ettei oikeilla ampumatarvikkeilla, joita on aina rajallisesti, tarvitse “harjoitella kontrolleja” vaan oikeasti maalien tuhoamista.”

Kysymys simulaattoriharjoituksen tuomista säästöistä saa Varhan tuhahtamaan turhautuneen oloisesti.

“Tätähän ei sinänsä tarvitse miettiä eikä laskea, koska simulaattorin hankinta ei onneksi vaikuttanut ampumatarvikkeiden määrään. Maasto- ja ampumaharjoituksia ei suinkaan vähennetty, mutta simulaattoreiden käytön myötä niiden laatu parani. Se on minusta ainoa oikea tapa. Käytetään ampumatarvikkeet siten, että päästään koulutuksessa pidemmälle ja otetaan koulutuksen alkuvaiheen virheet pois simulaattorilla.”

Seuraava askel on maastoharjoitusten ja virtuaalisten simulaattoriharjoitusten integrointi. Niitä ei ihan vielä ole Suomessa, mutta ulkomailla on yhdistely samaan harjoitteeseen jo tehty. Esikunta voi nähdä kolme joukkoa, joista yksi on oikeasti maastossa, yksi on yhdessä simulaattorijärjestelmässä ja kolmas joukko toisessa. Esikunnassa ei välttämättä edes tiedetä, mitkä joukot ovat maastossa oikeasti. Siellä päässä kaikki on virtuaalista.

“Esimerkkinä eri todellisuuksien integraatiosta on vaikkapa tilanne, jossa maastossa olevan osaston paikkatieto siirretään Virtual Battlespace -simulaattorin puolelle, missä osaston liikkeet ohjaavat botteja. VBS:ssä tehtiin lennokilla havainto kyseisestä osastosta ja välitettiin tieto eteenpäin. Virtuaalisessa maailmassa tehty havainto johti toimenpiteisiin, joihin maastossa olevan osaston piti reagoida.”

Virtual Battlespace eli VBS on maailmalla eniten käytetty simulaattorisofta. Tsekkiläisen Bohemia Interactiven Arma-peleistä kehittämä VBS on huomattavasti Steel Beastsia monipuolisempi, mutta samalla geneerisempi softa. VBS on käytössä myös Suomessa.

Maasto ja metsikkö ei ole kovin realistista Steel Beastsissa. Vaunumiehistön kannalta ilmasuoja on todella tärkeä elementti, mutta siihen Steel Beastsissa on lähinnä vain maaleiksi kelpaavia kohteita. Mitään riittävän vakavaa uhkaa niistä ei ole.

“Rynnäkkökoneiden toimintaa ei ole mukana lainkaan. Se on harmi, sillä maastoharjoituksissa rynnäkkökoneita on vaikea järjestää. Koulutus jääkin lähinnä siihen, että näytetään kuvista miltä vaunu näytti ilmasta ja missä sen olisi kannattanut olla. Simulaattorissa sama asia olisi helppo visualisoida.”

“Tykistö on oikeasti tuliasemissa, sillä on realistiset viiveet ja kranaatit ovat oikeasti ilmassa lentäviä objekteja, mikä on peli- ja simulaattoripuolelle aika harvinaista. Normaalistihan tykistökeskitys tarkoittaa sitä, että kohteessa alkaa vain räjähtelemään.”

Tekoäly ei osaa taktikoida
“Tekoälyn osuus on tärkeä, koska harjoittelu menee helposti pieleen, jos tekoälyn ohjaamat joukot toimivat miten sattuu. Steel Beastsissa tekoäly rajoittuu joukkueen tasolle. Siitä ylöspäin toiminnot täytyy joko skriptata etukäteen tai ihmisen täytyy pelata ne harjoitustilanteessa.”

Joukkueen tasolla kaikki universaalit temput, kuten vaikkapa etenemismuodot, tuliasematoiminta ja aseiden käyttö maalitilanteissa toimii hyvin. Yksittäiset vaunut toimivat järkevästi omalla tontillaan, mutta eivät välttämättä kovin hyvin yhdessä. Tekoälyn vaunumiehistö ymmärtää mennä suojaan nähdessään maalin ja silloin kun ammutaan, tehdään se nopeasti ja mennään taas piiloon.

“Tekoäly on saksalaisen entisen panssariupseerin kehittelemää, joten se on hyvin looginen sotilaan ymmärtää. Vertailun vuoksi VBS:ssä tekoäly on monipuolisempi ja toimii “inhimillisemmin”, mutta se ei toimi välttämättä niin kuin suomalainen sotilas on koulutettu.“

Toisaalta ei Steel Beastsissakaan ole itsesuojeluvaistoa lainkaan, kuten ei pelien tekoälyillä yleensäkään. Hyökkäys loppuu siinä vaiheessa, kun viimeinen vaunu palaa.

“Ei yksikään upseeri oikeasti sellaista käskisi. VBS:ssä tekoäly ei puske viimeiseen asti päälle, vaan saattaa lähteä kiertämään, vetäytymään tai siirtyä puolustusasemiin. Vaikeus on siinä, ettei koskaan voi olla täysin varma siitä mitä se tekee. Tulee harmaita hiuksia, jos harjoitteissa käyttää tekoälyä liikaa.”

Vekaranjärvellä koulutetaan erikseen niin sanottuja simulaattorivarusmiehiä. He tuottavat sisältöä VBS:ään, mutta eivät kuitenkaan Vekaranjärvellä käytettävään Steel Beastsiin. Se taas johtuu kahden järjestelmän erilaisesta filosofiasta. Steel Beasts on suljettu järjestelmä, johon käyttäjän tuottama sisältö voi olla ainoastaan skenaarioita ja karttoja. VBS sen sijaan on avattu käyttäjälle ja sinne voi luoda vaikka mitä sisältöä.

Varusmiehet tuottavat ja mallintavat VBS:ään Pahkajärven harjoitusalueen maastoa ja Vekaranjärvellä käytettyä kalustoa, kuten Stinger-ilmatorjuntaohjuksia ja RG32-partioajoneuvoja. Tekeminen on lähinnä mallinnusta ja koodausta. Työn tulokset jäävät ainoastaan puolustusvoimien käyttöön.

Simulaattorivarusmieheksi haetaan puolustusvoimien erikoistehtävien haun kautta, missä 3d-mallintajien ja koodaajien tehtävät ovat muun muassa combat camera -kuvaajien ja kybersotilaiden tehtävien joukossa. Hakemus laitetaan sisään ja sen jälkeen mennään pääsykokeisiin. Käytännössä kyse on opinnäytetyöstä.

Vekaranjärvellä saapumiserässä virtuaalivarusmiehiä on viisi reilusta kahdesta tuhannesta.

CV9030:n vaunumiehistön koulutuksesta simulaattoriosuus on ajallisesti useita viikkoja palvelusajasta, tosin tehtävästä riippuen. Ampujat ovat suhteessa enemmän simulaattorin kimpussa, kun taas ajajat ja johtajat käyttävät enemmän aikaa ajoharjoitteluun, jotta ylipäätään pääsevät aidon vaunun kimppuun.
https://www.mikrobitti.fi/2017/10/p...si-simulaattorikoulutus-karjalan-prikaatissa/
 

At the 2018 Sea Air Space expo, April 9th – 11th 2018, the Marine Corps Systems Command showcased their latest version of the Indoor Simulated Marksmanship Trainer.

The Indoor Simulated Marksmanship Trainer III now has wireless connectivity for three more of the Marine Corps’ weapons: the M27 Infantry Automatic Rifle, M32A1 Multi-Shot Grenade Launcher and M72 Light Anti-Tank Weapon. The M9 pistol and the M4 carbine are already integrated into the training system. Earlier versions also incorporated capability to train with the M240 medium machine gun, MK19 automatic grenade launcher, and M2 heavy machine gun.
http://www.thefirearmblog.com/blog/...ion-of-indoor-simulated-marksmanship-trainer/
 

Recent news from the Department of Defense has shown that the 2nd Marine Law Enforcement Battalion, based out of Camp Lejeune, North Carolina has been working with Marine Corps Systems Command in testing a new target system that the Marine Corps could possibly purchase and integrate into marksmanship qualifications. Although the DOD imagery was very discrete about where the targets were from, not mentioning the company name or showing them up-close, the Australian-based company Marathon Robotics Corporation made it clear that 2nd LEB was indeed testing their moving target systems through a post on their Facebook page.

The Marines were seen shooting at the targets with the gauntlet of small arms available to a T/O equipped infantry battalion, from M9s to M240s and even M110 SASS precision rifles. It appears that 2nd LEB was being used as a data sample in a testing process that at been going on since at least June 2011 when Quantico announced a training requirement for moving targets. Then in 2013, Marines from The Basic School (officer training) were selected for testing of the system. Finally in 2016 momentum seemed to be picking up from the Weapons Training Battalion to try and introduce moving targets into the actual Marine Corps Rifle Qualifications as Table 7.
https://www.thefirearmblog.com/blog...lian-companys-moving-targets-at-camp-lejeune/
 


The Air Force is using HTC Vive virtual reality headsets in a program called "Pilot Training Next" to train pilots to fly in half the time that it normally takes. Pilots can link up with up to 20 other students to train together. But the most revealing statistic is that the price per VR headsets is only $1,000 and each VR simulator setup costs $15,000; so a room of 20 simulators is around $300,000. The old simulator costs ~$4.5 million and each student has to wait in line for their turn to try it out. 12 pilots out of 30 who trained using the VR headsets earned their wings in 4 months, while it typically takes a full year in a simulator to become proficient enough to pass.
https://www.aetc.af.mil/News/Articl...ibilities-through-new-pilot-training-program/
 
Back
Top