Simuna

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tvälups
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Tarkka-ampuja Simo Häyhästä tehtävän elokuvan päärooliin valittiin tuttu näyttelijä​

Lapua 1976 -elokuvan tekijöiden seuraava suurprojekti eli elokuva tarkka-ampuja Simo Häyhästä on tarkoitus saada teattereihin 2027.
Päärooliin valittiin näyttelijä Jarkko Lahti.

Odotan mielenkiinnolla millaisen tarinan Olivier Norek saa aikaan Häyhästä.

Simon sotatie alkoi 6.12 spk n mukaan. Otetaan huomioon joulu tammikuun valon puute, lepovuorot ja lumisadepäivät plus kovimmat pakkaset. Rokulipäiviä kertyy helposti siis 40.

Eli työpäiviä on noin 50-60, ottaen huomioon haavoittumisen. Eli keskimääräinen päiväsaldo olisi n. 10 kaatoa.

Nihilisti minussa panee epäilemään lievästi sanottuna.

Simon sotatie alkoi 6.12 spk n mukaan. Otetaan huomioon joulu tammikuun valon puute, lepovuorot ja lumisadepäivät plus kovimmat pakkaset. Rokulipäiviä kertyy helposti siis 40.

Eli työpäiviä on noin 50-60, ottaen huomioon haavoittumisen. Eli keskimääräinen päiväsaldo olisi n. 10 kaatoa.

Nihilisti minussa panee epäilemään lievästi sanottuna.

No noita välipäiviä on varmasti tullut kivääri hommiin niin kuin mainitset mutta puolet Simunan saldosta tais tulla Suomi kp hommista. Joten teho päiviä saattaa olla enemmän.
Siitä huolimatta melkoinen saldo jossa saattaa mukana ”hyvän” miehen lisää.

Sovitaan sitten että häyhä onkin antisankari ja siirretään kaatojen lukumäärässä pilkkua vasemmalle ja ryssien kokonaistappioihin pistetään muutama nolla perään balanssin säilyttmiseksi :p . Hieman kyllä vituttaa pyrkimys kunnian viemiseen.....

Sovitaan sitten että häyhä onkin antisankari ja siirretään kaatojen lukumäärässä pilkkua vasemmalle ja ryssien kokonaistappioihin pistetään muutama nolla perään balanssin säilyttmiseksi :p . Hieman kyllä vituttaa pyrkimys kunnian viemiseen.....

Kunnian viemiseen? En koe olevani siinä asemassa, että voisin viedä piiruakaan yhdenkään veteraanin kunniasta olletikin, kun simolta ammuttiin kirjaimellisesti naama romuksi.

Anteeksi anteeksi anteeksi. Minun helmasyntini on muuttaa asioita numeroiksi, usko tai älä. Vaimo pitää minua numeroautistina. Tavallaan luon omaa ymmärrystäni ja kuvastoa numeroilla. Samaa olen tehnyt ukrainan sodan tappioilmoitusten kanssa.

Arvioin tai lasken päivätappiot, siirrän ne tunneiksi, katson googlella valoisan päivän pituuden. Suhteutan hlöuhrit menetettyyn kalustoon jne. Ja kas, minulla on oma käsitys asioista ja kunhan aikanaan tiedetään tappiot, veikkaan, etten paljon ole erehtynyt.

Tällä tavoin arvioin suurpetokantaa, käytän pinta aloja, lisääntymispotentiaalia, hirvitiheyksiä jne.

Eli joo, olen numerovarttihullu. Ollut sitä pikkutenavasta lähtien.

Kunnian viemiseen? En koe olevani siinä asemassa, että voisin viedä piiruakaan yhdenkään veteraanin kunniasta olletikin, kun simolta ammuttiin kirjaimellisesti naama romuksi.

Anteeksi anteeksi anteeksi. Minun helmasyntini on muuttaa asioita numeroiksi, usko tai älä. Vaimo pitää minua numeroautistina. Tavallaan luon omaa ymmärrystäni ja kuvastoa numeroilla. Samaa olen tehnyt ukrainan sodan tappioilmoitusten kanssa.

Arvioin tai lasken päivätappiot, siirrän ne tunneiksi, katson googlella valoisan päivän pituuden. Suhteutan hlöuhrit menetettyyn kalustoon jne. Ja kas, minulla on oma käsitys asioista ja kunhan aikanaan tiedetään tappiot, veikkaan, etten paljon ole erehtynyt.

Tällä tavoin arvioin suurpetokantaa, käytän pinta aloja, lisääntymispotentiaalia, hirvitiheyksiä jne.

Eli joo, olen numerovarttihullu. Ollut sitä pikkutenavasta lähtien.
On muuten hyvä systeemi, ja sodassa totuus on venyvä käsite

No noita välipäiviä on varmasti tullut kivääri hommiin niin kuin mainitset mutta puolet Simunan saldosta tais tulla Suomi kp hommista.
Äärimmillään on esitetty, että 542 olisi kiväärillä saatu 'virallinen' luku ja siihen päälle tulisi "pari sataa" kaatoa konepistoolilla. Tämä näyttää olevan myöhempien kirjoittajien tekemä taikatemppu. Hannu Narsakka kaiveli Kollaan dokumentteja ja tämän hän löysi Häyhän osalta:

Viimeinen luotettava lähde on 12. divisioonan komentajan Antero Svenssonin 17.2. allekirjoittama lahjakiväärin lahjoituskirja, jossa lukee ”219 vihollista vain kiväärillä ja suunnilleen saman verran konepistoolilla”.

– Simon itse 1941 antamien kertomusten perusteella hän 20. ja 26. helmikuuta välisellä ajalla ampui 14 vihollista ja ennen haavoittumistaan Ulismaisten taistelussa 40. Todennäköinen määrä on 273, Narsakka sanoo.

Sarjaselle Häyhä oli kertonut, että hänen kp-kaatojensa määrää on liioiteltu.

Viimeinen luotettava lähde on 12. divisioonan komentajan Antero Svenssonin 17.2. allekirjoittama lahjakiväärin lahjoituskirja, jossa lukee ”219 vihollista vain kiväärillä ja suunnilleen saman verran konepistoolilla”.

– Simon itse 1941 antamien kertomusten perusteella hän 20. ja 26. helmikuuta välisellä ajalla ampui 14 vihollista ja ennen haavoittumistaan Ulismaisten taistelussa 40. Todennäköinen määrä on 273
273 on ihan hirmuinen luku pelkällä kiväärillä lyhyessä sodassa pimeimpään vuodenaikaan, ja kuitenkin se on realistinen. Ei Simunan kunnia tästäkään arviosta kärsi yhtään.

Sotasankarien saavutusten liioittelu on ikiaikainen ja tarpeellinenkin ilmiö (vrt. "Ghost of Kiev"), joten en alkaisi tuhkaa ripottelemaan kollektiivisesti kansakunnan päälle. Simuna-myytissä harmittaa enemmän muiden tarkka-ampujien hautautuminen Häyhän varjon alle, esimerkiksi juuri Narsakan mainitsema Moilanen. On hyvin harmillista, että talvisodan toiseksi tunnetuin tarkka-ampuja on fiktiivinen hahmo.

Jatkosodassa kaadoista ruvettiin pitämään tarkempaa kirjaa, kohteetkin oli oppineet varovaisemmiksi, eikä kukaan tainnut päästä yli sadan. Siltikin sieltä löytyy todella tehokkaita ampujia joita ei tahdota muistaa, kun "the luku" ei ole riittävän näyttävä.

Sotasankarien saavutusten liioittelu on ikiaikainen ja tarpeellinenkin ilmiö (vrt. "Ghost of Kiev"), joten en alkaisi tuhkaa ripottelemaan kollektiivisesti kansakunnan päälle. Simuna-myytissä harmittaa enemmän muiden tarkka-ampujien hautautuminen Häyhän varjon alle, esimerkiksi juuri Narsakan mainitsema Moilanen. On hyvin harmillista, että talvisodan toiseksi tunnetuin tarkka-ampuja on fiktiivinen hahmo.

Jatkosodassa kaadoista ruvettiin pitämään tarkempaa kirjaa, kohteetkin oli oppineet varovaisemmiksi, eikä kukaan tainnut päästä yli sadan. Siltikin sieltä löytyy todella tehokkaita ampujia joita ei tahdota muistaa, kun "the luku" ei ole riittävän näyttävä.
Eikä muista pidetty samalla tavalla ääntä kuin Häyhästä. Mitään Häyhältä pois ottamatta, Erkki Palolammen tietoinen työ nosti hänet kansakunnan ja maailman tietoisuuteen. Muilla ei ollut samanlaista rummunlyöjää. Tosin Häyhällä itsellään ei tällaiseen ollut haluakaan.

Ja kannattaa lukea Tapio Saarelaisen Simo Häyhä -teos. Vaikka siinä on paljon ongelmia, on siinä melkoinen tietopaketti ja Saarelainen on OIKEASTI haastatellut Häyhää itseään useampaankin kertaan aiheen tiimoilta. Ja tätä ei ole tarkoitettu @fulcrum , vaan kaikille muillekin aiheesta kiinnostuneille.

Back