Siprin uusimmat tilastot

ajs178

Ylipäällikkö
Pääseeköhän Patrialle kertymään tietotaitoa tuosta viimeisestä? Mielenkiintoinen uutinen tulevaisuutta ajatellen. Tätähän vois vähän heruttaa =D
Miten ois Suomelle vaikka 2 kpl NH-90 ASW helikopperia operoimaan uusilla fregateilta. Tosin pitäis olla uusia koptereita. Maavoimilla niin vähän, ettei auta sieltä kannibalisoida
 

J0h1F

Kenraali
Miten ois Suomelle vaikka 2 kpl NH-90 ASW helikopperia operoimaan uusilla fregateilta. Tosin pitäis olla uusia koptereita. Maavoimilla niin vähän, ettei auta sieltä kannibalisoida
Voisi ostaa ne Belgian NH90:t pois kuleksimasta, ja varustaa ne SUTO-varustuksella. Belgiallahan on nyt siis 4 TTH-varustettua ja 4 NFH-varustettua kopteria, ja ovat pohtineet TTH-varustettujen koptereiden poistamista, ja ovat myös leikanneet rajusti niiden lentotunneista.
 

Analysti

Eversti
Miten ois Suomelle vaikka 2 kpl NH-90 ASW helikopperia operoimaan uusilla fregateilta. Tosin pitäis olla uusia koptereita. Maavoimilla niin vähän, ettei auta sieltä kannibalisoida
Maavoimat ei Suomessa tarvitse kuin sen 8 - 12 (kuljetus)kopteria. Suomen tossuväen operatiivinen liikkuvuus pystyy perustumaan ihan hyvin edelleen maa-ajoneuvoihin eikä sitä muutama kopteri muuta sinne tai tänne. Tämä rauhanaikainen toiminta... hmmm, joku voisi jopa hymyillä, mutta minä en koska olen niin kohtelias.

Oikea ja kriittinen helikopterien tarve tässä maassa on ilman muuta Merivoimissa. Veden päällä näes kun kuorma-auto tai pakko-otettu bussi ei voi kulkea.
 

ajs178

Ylipäällikkö
Maavoimat ei Suomessa tarvitse kuin sen 8 - 12 (kuljetus)kopteria. Suomen tossuväen operatiivinen liikkuvuus pystyy perustumaan ihan hyvin edelleen maa-ajoneuvoihin eikä sitä muutama kopteri muuta sinne tai tänne. Tämä rauhanaikainen toiminta... hmmm, joku voisi jopa hymyillä, mutta minä en koska olen niin kohtelias.

Oikea ja kriittinen helikopterien tarve tässä maassa on ilman muuta Merivoimissa. Veden päällä näes kun kuorma-auto tai pakko-otettu bussi ei voi kulkea.
Mutta jos maavoimat tarvitsee 12 kpl ja ottaen huomioon NH-90:n katastrofaalisen huonon käytettävyyden, niin varmasti ne 20 kopteria tarvitaan, että 12 on lentokunnossa samaan aikaan.
 

Huhta

Greatest Leader
Voisi ostaa ne Belgian NH90:t pois kuleksimasta, ja varustaa ne SUTO-varustuksella. Belgiallahan on nyt siis 4 TTH-varustettua ja 4 NFH-varustettua kopteria, ja ovat pohtineet TTH-varustettujen koptereiden poistamista, ja ovat myös leikanneet rajusti niiden lentotunneista.

Miten aseistaisit ne?

Torped 47 ei varmaan integroidu aivan ilmaiseksi. Eli laitetaanko MU90? Entä mahtaako jokin NH90-käyttäjä käyttää jo syvyyspommeja? Oletan, että niillekin olisi matalissa vesissä käyttöä. Ja olisiko koptereilla vaikuttamisrooli pintatorjunnassa ja millaisella aseistuksella?
 

Analysti

Eversti
Mutta jos maavoimat tarvitsee 12 kpl ja ottaen huomioon NH-90:n katastrofaalisen huonon käytettävyyden, niin varmasti ne 20 kopteria tarvitaan, että 12 on lentokunnossa samaan aikaan.
Ei se käytettävyys enää niin huono taida olla. Ja jos kuitenkin Merivoimille siirretään esim 6 kpl, siellä olisi operatiivisessa valmiudessa 4 ja maavoimissa 9 - 10. Minusta se riittäisi. Vuosikymmeniä siellä pärjättiin 8 - 9:llä Mi-8:lla. Se tosin, vastoin suuren yleisön piirissä tunnettua mainetta, olivat todella hyviä ja varmoja koneita.
 
Top