Siprin uusimmat tilastot

Pääseeköhän Patrialle kertymään tietotaitoa tuosta viimeisestä? Mielenkiintoinen uutinen tulevaisuutta ajatellen. Tätähän vois vähän heruttaa =D
Miten ois Suomelle vaikka 2 kpl NH-90 ASW helikopperia operoimaan uusilla fregateilta. Tosin pitäis olla uusia koptereita. Maavoimilla niin vähän, ettei auta sieltä kannibalisoida
 
Miten ois Suomelle vaikka 2 kpl NH-90 ASW helikopperia operoimaan uusilla fregateilta. Tosin pitäis olla uusia koptereita. Maavoimilla niin vähän, ettei auta sieltä kannibalisoida
Voisi ostaa ne Belgian NH90:t pois kuleksimasta, ja varustaa ne SUTO-varustuksella. Belgiallahan on nyt siis 4 TTH-varustettua ja 4 NFH-varustettua kopteria, ja ovat pohtineet TTH-varustettujen koptereiden poistamista, ja ovat myös leikanneet rajusti niiden lentotunneista.
 
Miten ois Suomelle vaikka 2 kpl NH-90 ASW helikopperia operoimaan uusilla fregateilta. Tosin pitäis olla uusia koptereita. Maavoimilla niin vähän, ettei auta sieltä kannibalisoida
Maavoimat ei Suomessa tarvitse kuin sen 8 - 12 (kuljetus)kopteria. Suomen tossuväen operatiivinen liikkuvuus pystyy perustumaan ihan hyvin edelleen maa-ajoneuvoihin eikä sitä muutama kopteri muuta sinne tai tänne. Tämä rauhanaikainen toiminta... hmmm, joku voisi jopa hymyillä, mutta minä en koska olen niin kohtelias.

Oikea ja kriittinen helikopterien tarve tässä maassa on ilman muuta Merivoimissa. Veden päällä näes kun kuorma-auto tai pakko-otettu bussi ei voi kulkea.
 
Maavoimat ei Suomessa tarvitse kuin sen 8 - 12 (kuljetus)kopteria. Suomen tossuväen operatiivinen liikkuvuus pystyy perustumaan ihan hyvin edelleen maa-ajoneuvoihin eikä sitä muutama kopteri muuta sinne tai tänne. Tämä rauhanaikainen toiminta... hmmm, joku voisi jopa hymyillä, mutta minä en koska olen niin kohtelias.

Oikea ja kriittinen helikopterien tarve tässä maassa on ilman muuta Merivoimissa. Veden päällä näes kun kuorma-auto tai pakko-otettu bussi ei voi kulkea.
Mutta jos maavoimat tarvitsee 12 kpl ja ottaen huomioon NH-90:n katastrofaalisen huonon käytettävyyden, niin varmasti ne 20 kopteria tarvitaan, että 12 on lentokunnossa samaan aikaan.
 
Voisi ostaa ne Belgian NH90:t pois kuleksimasta, ja varustaa ne SUTO-varustuksella. Belgiallahan on nyt siis 4 TTH-varustettua ja 4 NFH-varustettua kopteria, ja ovat pohtineet TTH-varustettujen koptereiden poistamista, ja ovat myös leikanneet rajusti niiden lentotunneista.

Miten aseistaisit ne?

Torped 47 ei varmaan integroidu aivan ilmaiseksi. Eli laitetaanko MU90? Entä mahtaako jokin NH90-käyttäjä käyttää jo syvyyspommeja? Oletan, että niillekin olisi matalissa vesissä käyttöä. Ja olisiko koptereilla vaikuttamisrooli pintatorjunnassa ja millaisella aseistuksella?
 
Mutta jos maavoimat tarvitsee 12 kpl ja ottaen huomioon NH-90:n katastrofaalisen huonon käytettävyyden, niin varmasti ne 20 kopteria tarvitaan, että 12 on lentokunnossa samaan aikaan.
Ei se käytettävyys enää niin huono taida olla. Ja jos kuitenkin Merivoimille siirretään esim 6 kpl, siellä olisi operatiivisessa valmiudessa 4 ja maavoimissa 9 - 10. Minusta se riittäisi. Vuosikymmeniä siellä pärjättiin 8 - 9:llä Mi-8:lla. Se tosin, vastoin suuren yleisön piirissä tunnettua mainetta, olivat todella hyviä ja varmoja koneita.
 
Voisi ostaa ne Belgian NH90:t pois kuleksimasta, ja varustaa ne SUTO-varustuksella. Belgiallahan on nyt siis 4 TTH-varustettua ja 4 NFH-varustettua kopteria, ja ovat pohtineet TTH-varustettujen koptereiden poistamista, ja ovat myös leikanneet rajusti niiden lentotunneista.

Kymmenen vuotta aiemmin:

Estonia considering buying four NH90s 29-Apr-2011 Source: HeliHub.com According to Andrei Hvostov writing in the Eesti Ekspress, the Estonian government is reportedly considering a plan to buy four NH90 helicopters from Eurocopter for the defence forces. No further information is available at this time, but HeliHub.com will monitor this story and bring updates as they happen. Jeremy Parkin, HeliHub.com Read more at https://helihub.com/2011/04/29/estonia-considering-buying-four-nh90s/
 
Kymmenen vuotta aiemmin: [Viro suunnitteli ostavansa neljä NH90:tä]
Tässä täytyy nyt kyllä sanoa, että Viro voisi käyttää rahansa varmasti paljon viisaamminkin. Jos helikoptereita halajavat, niin vaikkapa Bell 412 (4-lapainen Twin Huey) olisi kustannusten puolesta järkevämpi vaihtoehto. Toki siinä ei ole lastausramppia sitten.
 
Tässä täytyy nyt kyllä sanoa, että Viro voisi käyttää rahansa varmasti paljon viisaamminkin. Jos helikoptereita halajavat, niin vaikkapa Bell 412 (4-lapainen Twin Huey) olisi kustannusten puolesta järkevämpi vaihtoehto. Toki siinä ei ole lastausramppia sitten.

Tällä hetkellä maassa on ilmeisesti 3 kpl AW139 poliisin/rajavartioston operoimana ja ilmavoimilla 3 kpl Robinson R44. Se on aika vähän naapureihin verrattuna.

Toki olennainen kysymys on myös, mihin niitä käytetään ja mitä niistä saadaan irti. Mutta on noita muutkin Baltian maat hankkineet, vaikka alue ei edes ole yhtä hankala kuin Virolla (saaret Itämerellä/rannikolla)

Latvian ilmavoimat:

4 kpl Mi-17
4 kpl UH-60 Black Hawk (tilauksessa)

Latvian rajavartiosto:

2 kpl AW109
2 kpl AW119
2 kpl Bell 206 (korvataan)

Liettuan ilmavoimat:

2 kpl Mi-17
3 kpl AS365
4 kpl UH-60 Black Hawk (tilauksessa)

Liettuan rajavartiosto:

2 kpl EC120
2 kpl EC135
1 kpl EC145
 
Laitan sen tänne, tada!! Military Balance 2021 PDF kirja, tässä on sitten lukemista teille

Tästä mielenkiintoinen havainto.

Euroopan tilanteen laajan katsauksen jatkoksi raportti keskittyy maakohtaiseksi erikseen UK:hon 2 sivun verran, jota ennen Suomeen uhrataan ajatusta 4,5 sivun mitalla, pureutuen aina Suomen kykyyn tuottaa sotamateriaalia sekä käyden läpi Suomen sotilasyhteistyösopimuksia Euroopassa, Naton sekä Yhdysvaltojen kanssa. Muita maakohtaisia analyyseja ei ole, vaan maakohtaisesti noin 1-2 sivun "capabilities" listaus, jollainen Suomellekin löytyy erikseen.

Selvästikin Suomi, ainakin tuon julkaisun tuottaneen porukan näkökulmasta, on hyvin suuren mielenkiinnon kohde tällä hetkellä ja jonkinnäköisessä keskiössä laajemmassa tarkastelussa. Ollos huoleton, poikas valveil on... vaan kyllähän tämä mietityttämäänkin taas laittaa, sijainnillemme emme valitettavasti mitään voi.
 
Tästä mielenkiintoinen havainto.

Euroopan tilanteen laajan katsauksen jatkoksi raportti keskittyy maakohtaiseksi erikseen UK:hon 2 sivun verran, jota ennen Suomeen uhrataan ajatusta 4,5 sivun mitalla, pureutuen aina Suomen kykyyn tuottaa sotamateriaalia sekä käyden läpi Suomen sotilasyhteistyösopimuksia Euroopassa, Naton sekä Yhdysvaltojen kanssa. Muita maakohtaisia analyyseja ei ole, vaan maakohtaisesti noin 1-2 sivun "capabilities" listaus, jollainen Suomellekin löytyy erikseen.

Selvästikin Suomi, ainakin tuon julkaisun tuottaneen porukan näkökulmasta, on hyvin suuren mielenkiinnon kohde tällä hetkellä ja jonkinnäköisessä keskiössä laajemmassa tarkastelussa. Ollos huoleton, poikas valveil on... vaan kyllähän tämä mietityttämäänkin taas laittaa, sijainnillemme emme valitettavasti mitään voi.
Pitkälle on päästy. Minulla oli aikoinaan täysi sarja vuodesta 1962 lähtien ja vuoden 1962 painos ei edes maininnut Suomea.
 
Pitkälle on päästy. Minulla oli aikoinaan täysi sarja vuodesta 1962 lähtien ja vuoden 1962 painos ei edes maininnut Suomea.
Nyt 82 kertaa, äkkisiltään laskettuna toiseksi eniten heti Saksan jälkeen. Miltei tuplat verrattuna esimerkiksi Puolaan, Ruotsiin tai Ukrainaan.

Tämä kertoo mielestäni jotain turvallisuuspoliittisesta ympäristöstä Itämeren ja erityisesti Suomen ympärillä. Pinnan alla kuplii. Täytyy tarkemmin kahlata opus vielä läpi, miten Suomi näyttäytyy turvallisuuspoliittisessa kokonaiskuvassa.
 
Ruotsin aseostokset vuonna 2022

Supplier/ No. Weapon Weapon Year of No.
recipient (R) ordered designation description of order delivery delivered Comments



Canada

R:
Sweden 2 Global Express transport aircraft 2022 Global-6000 or Global-6500 version; for modification to GlobalEye AEW aircraft in Sweden


Germany

R:
Sweden 4 BR710 turbofan 2022 For 2 Global-6000/6500 transport aircraft from Canada modified in Sweden to GlobalEye AEW aircraft

7 G-120TP trainer aircraft 2021 Swedish designation Sk-40; delivery planned 2023


Italy

R:
Sweden (60) Skyward aircraft EO system 2014 2021 (2) Skyward-G version; for 60 Gripen-E combat aircraft produced in Sweden

(2) C-130J Hercules transport aircraft (2022) Second-hand


United Kingdom

R:
Sweden (60) Raven ES-05 combat aircraft radar 2014 2021 (2) For 60 Gripen-E combat aircraft produced in Sweden; incl production of components in Sweden

2 Seaspray MP aircraft radar 2022 For GlobalEye AEW aircraft produced in Sweden; Seaspray-7500E version


United States

R:
Sweden (60) F414 turbofan (2013) 2021 (2) F414-GE-39E version; for 60 Gripen-E combat aircraft produced in Sweden

4 APS-143(V) MP aircraft radar (2015) 2021-2022 (3) For 4 NH-90 transport helicopters modified to ASW version

(100) MIM-104 PAC-2 SAM 2018 2021-2022 (50) MIM-104E GEM-T version; Swedish designation Rb-103a

(200) MIM-104 PAC-3 MSE ABM missile 2018 2021-2022 (100) Swedish designation Rb-103b

4 Patriot Configuration-3 ABM/SAM system 2018 2021-2022 4 Swedish designation EldE-103
 
Back
Top