Lunni kirjoitti:
madmax kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
jaja luulin vain että niitä annetaan sisseile. Näin että milpro ja mp-myymälä siellä oli puukko nimi Sissipuukko.
Moni saapumiserä tilaa oman "sissipuukkonsa" milpro tai vast. paikoista. Vähän niinkuin kurssiverkkarit.
Ja niitä sitten käytetään se kerran. Kunnes huomataan ettei se samuraimiekka / vesuri oikein sovellu. Ja tuodaan kotoa se punapäinen mora mettäkeikoille, säästäen se kurssipuukko varuskunnassa patsasteluun. Vai ovatko jo kieltäneet koko puukko vyöllä toiminnan varuskunnan sisällä...?...
On mullakin se auk-vesuri vielä, roikkumassa takan vierustalla...
Materiaalilaitoksen piällysmies Ruotuväessä sanoi että puukkoa ei kasarmilla eikä maastossakaan tarvitse, käsitääkseni materiaalilaitos ei puukon käyttöä suosittele... Mutta joukko-osastoissa kai on sitten omat linjauksensa tässä asiassa. Itse vedin suurimman osan intistä ilman puukkoa, loppusodassa minulla oli se mukana ja mitäs muutakaan sillä sai aikaan kuin syvän pistohaavan reiteen? No eipä muuta. Puukko oli joku ihmeen tikari jonka löysin maastosta ja otin käyttöön. Helvetin huono kahva vuolemiseen (neliskanttinen) ja terä oli pitkä kuin nälkävuosi, joku 15 senttiä.
Itse en tuota Sodankylän jääkärikillan tarjoamaa puukko(j)a ikinä ostanut. Kyllä se tympäisee jälkikäteen, olisi se hienoa jos olisi sellainen leuku-vuolupuukko yhdistelmä käytössä. Raskashan se on yhdistelmänä, mutta toisaalta monikäyttöinenkin. On puukko ja kirves. Ne terät kesti kyllä käyttöä, etenkin se leuku.
Mitenkä lie nuo pistimet? Aika karkeille työkaluille ne vaikuttaa puukkona mutta eikös ne lähtökohtaisesti jaeta liki kaikille? Meillä sellaiset oli vain paraatissa ja eihän se laatu mitenkään häikäisevä ollut, se kahva kai se pahin oli ja terä oli sellainen rosoisen oloinen. Terävyyttä en kokeillut. Mutta kaippa sillä kaikki perushommat tekee pois lukien kiehisten vuolemisen.