Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hejsan kirjoitti:Meritiedustelijat...tiedustelua ja sissitoimintaa rannikolla sekä saaristossa.
Mukaan on otettu elementtejä rannikkojääkärien ja maavoimien tiedustelijakoulutuksesta.
Mikä reppu tää on?
Hejsan kirjoitti:Palloreppu onko se semmoinen mikä ei uppoa?
Jos ne pitää siirtyä toiselle saarelle ja uida sinne niin se on vähän kun pelastusliivi?
Second kirjoitti:Ei mikään mahdottoman ergonominen kapistus ja omaa taipumusta mennä pullolleen liian täyteen pakattuna, ei lantiovyötä tai rintanauhaa vaan perustuu siihen että taisteluvyöt repun alapuolella kannattaa repun painoa. Jolloin se sopivan täytenä on ihan kohtuullinen kannettava... eli marssi on tuskallista hartiasärkyjen vuoksi, mutta ei liian tuskallista. Ainakaan itse en osaa tehdä suurta eroa taisteluvyön päällä kanteun pallorepun ja huonon rinkan välillä... Toisille taas palloreppu on varusesine suoraan Alimmasta Helvetistä (TM). Ja luulen että eräs syykin löytyy, eli se että onko varusteena ollut taisteluvyö vai tasiteluliivit.
Heikkilä kirjoitti:Eihän se mikään erinomainen reppu ole, mutta ilman tetsarien takalaukkuja toimittaessa ainakin minulla auttaa kun laittaa makuualustan repun pohjan nauhakujiin irtoremmeillä kiinni ja pujottaa miehistövyön sillä tavalla, että repun olkahihnat kulkevat miehistövyön ja selän välistä. Tällä tavalla reppu ei heilu selässä juostessa ja painoa saa vähän enemmän alaselälle ja lantiolle kun se makuualusta tukee selkää vasten.
noska kirjoitti:Heikkilä kirjoitti:Eihän se mikään erinomainen reppu ole, mutta ilman tetsarien takalaukkuja toimittaessa ainakin minulla auttaa kun laittaa makuualustan repun pohjan nauhakujiin irtoremmeillä kiinni ja pujottaa miehistövyön sillä tavalla, että repun olkahihnat kulkevat miehistövyön ja selän välistä. Tällä tavalla reppu ei heilu selässä juostessa ja painoa saa vähän enemmän alaselälle ja lantiolle kun se makuualusta tukee selkää vasten.
Tuota konstia täytyykin kokeilla jos vielä joskus joutuu ko reppua kantamaan, vaikka olenkin pyrkinyt välttämään sekä tuota reppua, että sitä makuualustaa. Onko kellään mitään vinkkejä niihin olkaviillekeisiin?
noska kirjoitti:Heikkilä kirjoitti:Eihän se mikään erinomainen reppu ole, mutta ilman tetsarien takalaukkuja toimittaessa ainakin minulla auttaa kun laittaa makuualustan repun pohjan nauhakujiin irtoremmeillä kiinni ja pujottaa miehistövyön sillä tavalla, että repun olkahihnat kulkevat miehistövyön ja selän välistä. Tällä tavalla reppu ei heilu selässä juostessa ja painoa saa vähän enemmän alaselälle ja lantiolle kun se makuualusta tukee selkää vasten.
Tuota konstia täytyykin kokeilla jos vielä joskus joutuu ko reppua kantamaan, vaikka olenkin pyrkinyt välttämään sekä tuota reppua, että sitä makuualustaa. Onko kellään mitään vinkkejä niihin olkaviillekeisiin?
setämies kirjoitti:Itse heivasin ne pois aina kun käytin reppua tetsarin kanssa. En huomannut käytettävyydessä muuta eroa kuin että reppu istui paremmin niihin tetsarin olkahakasiin ja loppui se ärsyttävä viillekkeitten seilaaminen. Tetsarin olkahihnat ovat kuitenkin pehmustetut ja leveämmät kuin repun hihnat.
Juu on koitettu teippejä ja muutamaa ommeltakin (sehän on oikeastaan kiellettyä, mutta kun ratkoo ne sitten pois ennen luovutusta niin...) ja irtohihna rintaremmiä ja toimivaa ei ole saanut millään.Heikkilä kirjoitti:Toiset on teipanneet niitä viillekkeiden pehmusteita ylä- ja alareunastaan jollakin sopivan värisellä leveällä kangasteipillä tai ilmastointiteipillä ja joskus olen virittänyt irtohihnan rinkan rintaremmin tapaan viilekkeestä toiseen siten, että hihna kulkee viilekkeen ja sen pehmusteen välistä rinnan yläosan päältä. Silloin pehmuste ei pääse liukumaan kainaloon asti ja viilekkeet tulevat myös vähän parempaan asentoon. Jos minulla olisi sellainen omana (ei ole eikä tule, vaikka jossain myytäisiin) niin niittaisin ne pehmusteet paikalleen niihin viilekkeisiin, sittenpä eivät vaeltele. Valtion omaisuuttahan ei saa tällä tavalla turmella.
noska kirjoitti:Varastossa on myös joukko pistimiä.
suksisissi kirjoitti:noska kirjoitti:Varastossa on myös joukko pistimiä.
RK-Pistimiä jaettiin aikoinaan rynnäkkökiväärien tultua koulutuskäyttöön, mutta niitä "katosi" turhan paljon muistoesineiksi, joten niiden jakamisesta luovuttiin.
Kuulemani mukaan sulkeisissa pistin kiinnitettynä syntyi myös vaaratilanteita, kun komennolla eteen - vie pistin heilahti muutaman sentin päässä vieruskaverin korvasta tai kaulasta.