Siviililentokoneiden hyödyntäminen sotatoimissa

#1
Ainakin Sri Lankan konfliktissa taannoin tamilit käyttivät siviilikäyttöön tarkoitettua ultrakevyttä- ja kevytkonekalustoa enemmän tai vähemmän menestyksellisiin iskuihin Sri Lankan armeijaa vastaan.

Onko muita esimerkkejä historiasta menestyksellisestä siviililentokoneiden käytöstä sotatoimissa ja olisiko tässä hyödynnettävää Suomeen soveltaen?

Ainakin meillä on verraten runsaasti ultrakevyt- ja yleisilmailukalustoa, vesi/suksikoneinakin.

Entä airbussien ja isompien siviililentokoneiden hyödyntäminen? Iso pommilasti ja itsemurhatehtävään puidenlatvoja hipoen katveessa lentäen johonkin tärkeään kohteeseen? :p
 

baikal

Ylipäällikkö
Mod
Lahjoittaja
#2
Afrikassa kysta kyllin, Aasiassa varmasti ja lensihän Matthias Rustkin Punaiselle Torille. :cool: Ja sentään Kylmän Sodan aikaan vielä.

Kaksipaikkaisesta Cessnastahan voidaan heitellä kasapanoksia ja molotohvin koktaileja. 9 koneen armada kattaa jo karttaruudun. o_O
 
#3
Ukraina...
 

peelo

Ylipäällikkö
#5
Kyllähän noille on muutakin käyttöä kuin karttaruutupommien kuskaaminen

Hyppykerhojen hyppykoneita käytetään jo normaalioloissa PVn harjoitustoimintaan ja toiminta varmasti jatkuu poikkeusoloissakin jos tehtävän suorittaminen edellyttää. Samaten yhteys/kuljetuskone tarpeita on monenlaisia jossa pienkoneille ja businessjeteille on käyttöä. Valvontalentoja voidaan myös suorittaa sellaisilla alueilla missä ei ole ilma tai ilmatorjuntauhkaa. Raskaammat koneet sitten kuljettaa rahtia.

Nopeasti laskettuna Finnairin koneiden (A319/320/321/330/350) tämänhetkinen rahtikapasiteetti on luokkaa 1500 tn ja tulevaisuudessa vielä suurempi eli päästään jo lähelle keskikokoisten rahtialusten rahtikapasiteettiä. Toki lentokoneessa on rajoitteet kuljetettavan rahdin koolle joka tulee rahtiruuman oven koosta.
 
#6
Jotain ATR-72:ta voisi varmaan ainakin teoriassa käyttää suuremmankin laskuvarjo-osaston pudottamiseen. Toki matkustamo pitäisi ensin purkaa pois ja asentaa pakkolaukaisukaapelit ynnä muut pudotusten kannalta pakolliset asiat.
 

peelo

Ylipäällikkö
#7
Jotain ATR-72:ta voisi varmaan ainakin teoriassa käyttää suuremmankin laskuvarjo-osaston pudottamiseen. Toki matkustamo pitäisi ensin purkaa pois ja asentaa pakkolaukaisukaapelit ynnä muut pudotusten kannalta pakolliset asiat.
Niin teoriassa. Tärkeimpänähän noissa tulee se ovi mistä pitäisi hypätä. ATR-72 on normi kokoinen ovi vasemmalla takana, mutta ovi aukeaa varmaankin ulospäin eli voi olla hankalaa ja se taitaa vielä olla niin että ovi aukeaa ulos ja alaspäin toimien samalla rappusina. Toki sen voi ottaa pois ja yrittää lentää ilman, mutta taitaa mennä liian monimutkaiseksi että tuollaiseen ryhdyttäisiin. Kone kyllä soveltuu normaaliin henkilökuljetukseen ja kevyeen materiaalikuljetukseen esim. Ilmavoimien tukikohtien välillä.

Nuo suuremmat hyppykuljetukset ei mielestäni ole mitenkään todennäköinen käyttö, kun meillä on isompiin hyppyhommiin jo kaksi CASAa. Ja luulisi SACin C-17 olevan käytettävissä jos Suomi olisi yksin sotilaallisessa kriisissä mukana.
 

Rannari

Ylipäällikkö
#8
DC-ysissä oli muistaakseni ovi perässä pyrstön alla rungon keskilinjassa. Tuo taitaa olla ainoita oikeasti hyppäämiseen soveltuvia ratkaisuja matkustajakoneissa. Onkohan jossain muussakin tyypissä ollut samanmoinen? Ei ainakaa nykyisissä. Mikään ei tosiaan estä ovien poistamista kokonaan niin kuin @peelo edellä esittikin.

Edit

Kuva MD-82:n perästä
 
#9
Niin teoriassa. Tärkeimpänähän noissa tulee se ovi mistä pitäisi hypätä. ATR-72 on normi kokoinen ovi vasemmalla takana, mutta ovi aukeaa varmaankin ulospäin eli voi olla hankalaa ja se taitaa vielä olla niin että ovi aukeaa ulos ja alaspäin toimien samalla rappusina. Toki sen voi ottaa pois ja yrittää lentää ilman, mutta taitaa mennä liian monimutkaiseksi että tuollaiseen ryhdyttäisiin. Kone kyllä soveltuu normaaliin henkilökuljetukseen ja kevyeen materiaalikuljetukseen esim. Ilmavoimien tukikohtien välillä.

Nuo suuremmat hyppykuljetukset ei mielestäni ole mitenkään todennäköinen käyttö, kun meillä on isompiin hyppyhommiin jo kaksi CASAa. Ja luulisi SACin C-17 olevan käytettävissä jos Suomi olisi yksin sotilaallisessa kriisissä mukana.
Tuota ATR:ää on kai myyty myös sotilaskäyttöön ja pikaisella googlailulla löytyi ainakin yksi kuva Turkin ja myös Italian ilmavoimien koneista ilman tuota siviilimallin portaikko-ovea vasemmalla takana. Toki tuonkaan oven soveltuvuudesta hyppäämiseen ei tietenkään ole takuuta ja voineeko sitä edes asentaa siviilimalliin. Yleensähän sen pitäisi olla sellainen, joka vedetään ylös rungon sisäpuolelle. Niinkuin kirjoitit niin onhan noita casoja nykyään ko. käyttöön, joten asialla ei liene käytännön merkitystä.

Linkki kuvaan: http://www.ainonline.com/sites/default/files/uploads/2016/12/12-2016-4_italian_af_atr72mp.jpg
 
Viimeksi muokattu:

SJ

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#10
Ajattelin sellaista, että mikäli pienkoneita käytettäisiin esim selustan ja sivustojen ilmavalvontaan (siellä missä olosuhteet sallivat), niin sen luulisi hillitsevän erillaisia hiippareita operoimasta alueella. Tietenkään meillä ei ole keinoja estää vihollista tuottamasta niille koneille tappioita, mutta mahtaakohan se olla viholliselle vaivan arvoista?
 

Benelli

Ylipäällikkö
#11
Haavoittuneiden evakuointi on yksi mihin noita luulisi käytettävän. On myös pienempiä helikoptereita jotka eivät oikein sovellu kummoisiin kuljetuksiin mutta riittävät kantamaan TA-parin tai maalinosoittajat. Kuten vaikka R-44.

Ajattelin sellaista, että mikäli pienkoneita käytettäisiin esim selustan ja sivustojen ilmavalvontaan (siellä missä olosuhteet sallivat), niin sen luulisi hillitsevän erillaisia hiippareita operoimasta alueella. Tietenkään meillä ei ole keinoja estää vihollista tuottamasta niille koneille tappioita, mutta mahtaakohan se olla viholliselle vaivan arvoista?
Muuten ihan hyvä paitsi että tykkäävät toimia silloin kun näiden käytettävyys on pienimmillään, huono sää, pimeys, jne. Ja lämppäreitä on niin vähän että nämä on ehkä parempi käyttää helikoptereissa. Ei että se olisi tarpeetonta kuten iskujen vahinkoja ja mahdollisia piiloja voisi kartoittaa/kuvata sekä voi olla tilanne jossa vihollinen on liikkeellä hyvän sään aikaan.

Tosin ongelmana on että näitä ei olla harjoiteltu hirveästi. Pitäisiköhän perustaa reservin ilmavoimat? Sitoutuminen, tietty määrä harjoituksia korvauksilla tai valtion polttoaineella ja vastineeksi kaikki lentäminen sidotulla ilma-aluksella tulkitaan harjoitteluksi ja siihen käytettävästä polttoaineesta ei tarvitse maksaa veroa.
 

Sardaukar

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#13

SJ

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#16
Muuten ihan hyvä paitsi että tykkäävät toimia silloin kun näiden käytettävyys on pienimmillään, huono sää, pimeys, jne. Ja lämppäreitä on niin vähän että nämä on ehkä parempi käyttää helikoptereissa. Ei että se olisi tarpeetonta kuten iskujen vahinkoja ja mahdollisia piiloja voisi kartoittaa/kuvata sekä voi olla tilanne jossa vihollinen on liikkeellä hyvän sään aikaan.
Lämppäreitä ei oikein edes voi käyttää noissa koneissa tai helikoptereissa. Tämä siis siksi, että lämppäri ei näe pleksin läpi. Eli lämppärin käyttö olisi vähintäänkin rajallista noista koneista, vaikka oven tms. jättäisikin pois.
 

SJ

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#17
Niin ja vihollinen oli jotain muuta kuin suurvalta.:confused:

Täytyy nostaa hattua noille suomalaispiloteille jotka lentävät noita aseita vastaan.:salut:

Muistuttaa kyllä enemmän noita japanin pojan touhuja, käyttää Cessna 172 venäjää vastaan.:oops:
Ehdottiko joku täällä noiden koneiden käyttöä vihollisen ilmatorjunnan vaikutusalueella? Uskoakseni keskustelun pointti on miettiä asioita mihin noita koneita voi järkevästi käyttää...
 

Benelli

Ylipäällikkö
#18
Niin ja vihollinen oli jotain muuta kuin suurvalta.:confused:



Täytyy nostaa hattua noille suomalaispiloteille jotka lentävät noita aseita vastaan.:salut:


Muistuttaa kyllä enemmän noita japanin pojan touhuja, käyttää Cessna 172 venäjää vastaan.:oops:
Suurin uhka taitaa kuitenkin olla olalta laukaistavat ja vihollisen koneet ja kopterit.

Lämppäreitä ei oikein edes voi käyttää noissa koneissa tai helikoptereissa. Tämä siis siksi, että lämppäri ei näe pleksin läpi. Eli lämppärin käyttö olisi vähintäänkin rajallista noista koneista, vaikka oven tms. jättäisikin pois.
Osasta kuitenkin saa oven irti tai voi lentää ovi auki. Vihollisen ollessa liikkeellä on helpointa havaita ne tai tärkeintä häiritä niiden toimintaa ja valot sammutettuna koneen spottaaminen ajoissa ei ole ihan helppoa.
Tarkemmin ajatellen sopivia pienkoneita voisi myös käyttää kopterin ollessa maassa jolloin sama lämppäri vapautuu.
 
#20
No entäpä joku hys hys - maahanlaskuoperaatio nykypäivänä vaikkapa meidän Ikaruksilla, 1 ukko per kone ottaen mallia miten sakut käyttivät Fieseler Storcheja toisessa maailmansodassa? Kellukkeilla kesäaikaan onnistuisi käytännössä melkein minne vaan.. :D