Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

Siviililentokoneiden hyödyntäminen sotatoimissa

Viestiketju osiossa 'Taktiikka ja strategia' , aloittaja Ojanpohja, 18.03.2017.

  1. Ojanpohja

    Ojanpohja Alokas

    Liittynyt:
    20.11.2015
    Viestejä:
    7
    Tykkäykset:
    11
    Pisteet:
    0
    Ainakin Sri Lankan konfliktissa taannoin tamilit käyttivät siviilikäyttöön tarkoitettua ultrakevyttä- ja kevytkonekalustoa enemmän tai vähemmän menestyksellisiin iskuihin Sri Lankan armeijaa vastaan.

    Onko muita esimerkkejä historiasta menestyksellisestä siviililentokoneiden käytöstä sotatoimissa ja olisiko tässä hyödynnettävää Suomeen soveltaen?

    Ainakin meillä on verraten runsaasti ultrakevyt- ja yleisilmailukalustoa, vesi/suksikoneinakin.

    Entä airbussien ja isompien siviililentokoneiden hyödyntäminen? Iso pommilasti ja itsemurhatehtävään puidenlatvoja hipoen katveessa lentäen johonkin tärkeään kohteeseen? :p
     
  2. baikal

    baikal Ylipäällikkö Mod Lahjoittaja

    Liittynyt:
    11.04.2010
    Viestejä:
    18,973
    Tykkäykset:
    24,100
    Pisteet:
    1,286
    Afrikassa kysta kyllin, Aasiassa varmasti ja lensihän Matthias Rustkin Punaiselle Torille. :cool: Ja sentään Kylmän Sodan aikaan vielä.

    Kaksipaikkaisesta Cessnastahan voidaan heitellä kasapanoksia ja molotohvin koktaileja. 9 koneen armada kattaa jo karttaruudun. o_O
     
    Tähystäjä, jormas2000, Erkki ja 3 muuta jäsentä tykkää tästä.
  3. Mainos



  4. Bombsquad

    Bombsquad Alikersantti

    Liittynyt:
    01.10.2015
    Viestejä:
    94
    Tykkäykset:
    84
    Pisteet:
    6
    Ukraina...
     
  5. Leaderdog

    Leaderdog Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    2,060
    Tykkäykset:
    4,424
    Pisteet:
    636
    Tätä olen joskus miettinut, että miten suomessa toimitaan. Lähteekö pilotti koneen mukana tehtäville?.
     
  6. peelo

    peelo Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    18.04.2010
    Viestejä:
    3,864
    Tykkäykset:
    2,064
    Pisteet:
    1,286
    Kyllähän noille on muutakin käyttöä kuin karttaruutupommien kuskaaminen

    Hyppykerhojen hyppykoneita käytetään jo normaalioloissa PVn harjoitustoimintaan ja toiminta varmasti jatkuu poikkeusoloissakin jos tehtävän suorittaminen edellyttää. Samaten yhteys/kuljetuskone tarpeita on monenlaisia jossa pienkoneille ja businessjeteille on käyttöä. Valvontalentoja voidaan myös suorittaa sellaisilla alueilla missä ei ole ilma tai ilmatorjuntauhkaa. Raskaammat koneet sitten kuljettaa rahtia.

    Nopeasti laskettuna Finnairin koneiden (A319/320/321/330/350) tämänhetkinen rahtikapasiteetti on luokkaa 1500 tn ja tulevaisuudessa vielä suurempi eli päästään jo lähelle keskikokoisten rahtialusten rahtikapasiteettiä. Toki lentokoneessa on rajoitteet kuljetettavan rahdin koolle joka tulee rahtiruuman oven koosta.
     
    Tähystäjä, Erkki, Benelli ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  7. vessaharjamies

    vessaharjamies Luutnantti

    Liittynyt:
    22.10.2011
    Viestejä:
    418
    Tykkäykset:
    789
    Pisteet:
    36
    Jotain ATR-72:ta voisi varmaan ainakin teoriassa käyttää suuremmankin laskuvarjo-osaston pudottamiseen. Toki matkustamo pitäisi ensin purkaa pois ja asentaa pakkolaukaisukaapelit ynnä muut pudotusten kannalta pakolliset asiat.
     
    Fremen ja baikal tykkäsivät tästä.
  8. peelo

    peelo Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    18.04.2010
    Viestejä:
    3,864
    Tykkäykset:
    2,064
    Pisteet:
    1,286
    Niin teoriassa. Tärkeimpänähän noissa tulee se ovi mistä pitäisi hypätä. ATR-72 on normi kokoinen ovi vasemmalla takana, mutta ovi aukeaa varmaankin ulospäin eli voi olla hankalaa ja se taitaa vielä olla niin että ovi aukeaa ulos ja alaspäin toimien samalla rappusina. Toki sen voi ottaa pois ja yrittää lentää ilman, mutta taitaa mennä liian monimutkaiseksi että tuollaiseen ryhdyttäisiin. Kone kyllä soveltuu normaaliin henkilökuljetukseen ja kevyeen materiaalikuljetukseen esim. Ilmavoimien tukikohtien välillä.

    Nuo suuremmat hyppykuljetukset ei mielestäni ole mitenkään todennäköinen käyttö, kun meillä on isompiin hyppyhommiin jo kaksi CASAa. Ja luulisi SACin C-17 olevan käytettävissä jos Suomi olisi yksin sotilaallisessa kriisissä mukana.
     
  9. Rannari

    Rannari Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    04.07.2014
    Viestejä:
    6,967
    Tykkäykset:
    6,665
    Pisteet:
    1,286
    DC-ysissä oli muistaakseni ovi perässä pyrstön alla rungon keskilinjassa. Tuo taitaa olla ainoita oikeasti hyppäämiseen soveltuvia ratkaisuja matkustajakoneissa. Onkohan jossain muussakin tyypissä ollut samanmoinen? Ei ainakaa nykyisissä. Mikään ei tosiaan estä ovien poistamista kokonaan niin kuin @peelo edellä esittikin.

    Edit

    Kuva MD-82:n perästä
     
  10. vessaharjamies

    vessaharjamies Luutnantti

    Liittynyt:
    22.10.2011
    Viestejä:
    418
    Tykkäykset:
    789
    Pisteet:
    36
    Tuota ATR:ää on kai myyty myös sotilaskäyttöön ja pikaisella googlailulla löytyi ainakin yksi kuva Turkin ja myös Italian ilmavoimien koneista ilman tuota siviilimallin portaikko-ovea vasemmalla takana. Toki tuonkaan oven soveltuvuudesta hyppäämiseen ei tietenkään ole takuuta ja voineeko sitä edes asentaa siviilimalliin. Yleensähän sen pitäisi olla sellainen, joka vedetään ylös rungon sisäpuolelle. Niinkuin kirjoitit niin onhan noita casoja nykyään ko. käyttöön, joten asialla ei liene käytännön merkitystä.

    Linkki kuvaan: http://www.ainonline.com/sites/default/files/uploads/2016/12/12-2016-4_italian_af_atr72mp.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 18.03.2017
  11. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    17,448
    Tykkäykset:
    6,582
    Pisteet:
    1,286
    Ajattelin sellaista, että mikäli pienkoneita käytettäisiin esim selustan ja sivustojen ilmavalvontaan (siellä missä olosuhteet sallivat), niin sen luulisi hillitsevän erillaisia hiippareita operoimasta alueella. Tietenkään meillä ei ole keinoja estää vihollista tuottamasta niille koneille tappioita, mutta mahtaakohan se olla viholliselle vaivan arvoista?
     
  12. Benelli

    Benelli Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    19.09.2013
    Viestejä:
    3,810
    Tykkäykset:
    2,728
    Pisteet:
    1,286
    Haavoittuneiden evakuointi on yksi mihin noita luulisi käytettävän. On myös pienempiä helikoptereita jotka eivät oikein sovellu kummoisiin kuljetuksiin mutta riittävät kantamaan TA-parin tai maalinosoittajat. Kuten vaikka R-44.

    Muuten ihan hyvä paitsi että tykkäävät toimia silloin kun näiden käytettävyys on pienimmillään, huono sää, pimeys, jne. Ja lämppäreitä on niin vähän että nämä on ehkä parempi käyttää helikoptereissa. Ei että se olisi tarpeetonta kuten iskujen vahinkoja ja mahdollisia piiloja voisi kartoittaa/kuvata sekä voi olla tilanne jossa vihollinen on liikkeellä hyvän sään aikaan.

    Tosin ongelmana on että näitä ei olla harjoiteltu hirveästi. Pitäisiköhän perustaa reservin ilmavoimat? Sitoutuminen, tietty määrä harjoituksia korvauksilla tai valtion polttoaineella ja vastineeksi kaikki lentäminen sidotulla ilma-aluksella tulkitaan harjoitteluksi ja siihen käytettävästä polttoaineesta ei tarvitse maksaa veroa.
     
    Fremen tykkäsi tästä.
  13. Leaderdog

    Leaderdog Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    2,060
    Tykkäykset:
    4,424
    Pisteet:
    636
    Tuohan olisi hienoa jos pääsisi esim. reservin ilmavoimiin lentämään PV:n piikkiin.
     
  14. Mainos



  15. Sardaukar

    Sardaukar Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.03.2014
    Viestejä:
    10,069
    Tykkäykset:
    18,796
    Pisteet:
    1,286
  16. Ottoville

    Ottoville Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.12.2010
    Viestejä:
    2,177
    Tykkäykset:
    4,210
    Pisteet:
    636
    Viimeksi muokattu: 19.03.2017
  17. EK

    EK Eversti

    Liittynyt:
    10.10.2010
    Viestejä:
    1,636
    Tykkäykset:
    2,036
    Pisteet:
    316
    antaapa olla.
     
  18. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    17,448
    Tykkäykset:
    6,582
    Pisteet:
    1,286
    Lämppäreitä ei oikein edes voi käyttää noissa koneissa tai helikoptereissa. Tämä siis siksi, että lämppäri ei näe pleksin läpi. Eli lämppärin käyttö olisi vähintäänkin rajallista noista koneista, vaikka oven tms. jättäisikin pois.
     
  19. SJ

    SJ Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    29.04.2010
    Viestejä:
    17,448
    Tykkäykset:
    6,582
    Pisteet:
    1,286
    Ehdottiko joku täällä noiden koneiden käyttöä vihollisen ilmatorjunnan vaikutusalueella? Uskoakseni keskustelun pointti on miettiä asioita mihin noita koneita voi järkevästi käyttää...
     
    Leaderdog ja kimmo.j tykkäsivät tästä.
  20. Benelli

    Benelli Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    19.09.2013
    Viestejä:
    3,810
    Tykkäykset:
    2,728
    Pisteet:
    1,286
    Suurin uhka taitaa kuitenkin olla olalta laukaistavat ja vihollisen koneet ja kopterit.

    Osasta kuitenkin saa oven irti tai voi lentää ovi auki. Vihollisen ollessa liikkeellä on helpointa havaita ne tai tärkeintä häiritä niiden toimintaa ja valot sammutettuna koneen spottaaminen ajoissa ei ole ihan helppoa.
    Tarkemmin ajatellen sopivia pienkoneita voisi myös käyttää kopterin ollessa maassa jolloin sama lämppäri vapautuu.
     
  21. Bombsquad

    Bombsquad Alikersantti

    Liittynyt:
    01.10.2015
    Viestejä:
    94
    Tykkäykset:
    84
    Pisteet:
    6
    Viimeksi muokattu: 19.03.2017
    Fremen, Leaderdog ja adam7 tykkäsivät tästä.
  22. Ojanpohja

    Ojanpohja Alokas

    Liittynyt:
    20.11.2015
    Viestejä:
    7
    Tykkäykset:
    11
    Pisteet:
    0
    No entäpä joku hys hys - maahanlaskuoperaatio nykypäivänä vaikkapa meidän Ikaruksilla, 1 ukko per kone ottaen mallia miten sakut käyttivät Fieseler Storcheja toisessa maailmansodassa? Kellukkeilla kesäaikaan onnistuisi käytännössä melkein minne vaan.. :D
     
    Leaderdog tykkäsi tästä.

Jaa tämä sivu