Suurin ongelma tosiaan lienee, mistä löydetään riittävästi hyppääjiä Market Gardenin kokoisiin operaatioihin? Laskuvarjojääkärikoulutukseen valitaan vuosittain n. 70 varusmiestä. Noita saataneen liikuteltua puolustusvoimien omalla kalustolla ihan riittävästi.
Pohtia voi sitäkin, kuinka relevantti toimitustapa laskuvarjopudotus toiminta-alueelle on Suomen olosuhteissa. Helikopteri lienee yleisesti ottaen selvästi oleellisempi kulkuneuvo, eikä sekään välttämättä kovin usein käytetty.
Kannettavia lämpötähystimiä on jakaa tätä nykyä sellaisia määriä jalkaväelle, että niitä riittää varmasti ilmatähystykseenkin käytettäviksi. Sikäli kuin yksi "C-172" partioi jokaisen ilmavoimien tukikohdan lähiympäristöä, niin tarvittavat määrät ovat jotain alle prosentin luokkaa kokonaishankintamääristä.
Käsikäyttöinen laite ei varmastikaan ole yhtä hyvä kuin helikopterien kiinteät järjestelmät, mutta ihan riittävä, kun koko toimintakonsepti on sotavaltion köyhyyden sanelema pakko. Esimerkiksi Phantomilla havaitsee ihmisen vielä parin kilometrin päästäkin.
http://maanpuolustus.net/kuvat/PhantomIRxr_2.jpg
Mistä tiedät, ettei asiaa ole harjoiteltu? Kyse on lähinnä siitä, ketkä tehtäviä ovat harjoitelleet. PV:ssa ja PV:n ulkopuolella on aika paljon (ex-)sotilaslentäjiä, jotka ovat voineet harjoitella ties mitä. Ei sitä viimeksi 20 vuotta sitten Drakenia lentänyttä kaveria voi pistää suihkuhävittäjän puikkoihin, mutta Grobin tai pakko-otetun Cessnan ohjastaminen onnistunee, jos lentäminen on sittemmin jatkunut harrastuksena tai kaupallisella sektorilla.
Onhan tuolla sotaharjoituksissa lehtijuttujen mukaan esim. Finnairin lentäjiä yhteyskonepilotteina. Kaikki käyttökelpoinen lentävä kalusto varmaankin otetaan sotakäyttöön ja pilotit yhtälailla.