Ikarus
Respected Leader
En tunne noiden VV:en suorituskykyä. Vaakanäkyvyyttä tarvitaan min. 1,5 km, jotta lentäminen olisi turvallista.Entä jos lentäjälle annetaan pilotille tarkoitettu VV?
Tuo 1,5 km:n vaakanäkyvyys on VFR-minimi, (koneen nopeuden ollessa alle 260 km/h) ja se ainakin itselleni lumikuurossa joskus lentäneenä oikeasti on minimi, tuota näkyvyyttä huonompiin olosuhteisiin ei kannata mennä.
Yöllä lentäminen on lähtökohtaisesti ultrilla kielletty, mutta hyvissä valaistusoloissa yölläkin mahdollistaa. Esim. täysikuu talvella. No, tuohonkin tarvitaan yö-VFR-kelpuutus. ( Lentäminen on mahdollista niin pitkään ilman mittarilento kokemusta/varustusta, kun horisontti on silmin erotettavissa ja näkyvyys on riittävä.)
Suomessa juhannuskesällä VFR-näkölentosäännöt ei estä lentämistä keskiyölläkään.