Pelkästään sotahistoriallisiin kohteisiin ja/tai muistomerkkeihin kohdistuvia matkoja en ole vielä omatoimisesti järjestäni - pidän eniten ns. omatoimimatkailusta, jotka voin suunnitella itsenäisesti ja päättää ohjelmasta ilman ryhmäpainetta. Mutta olen kuitenkin pyrkinyt sisällyttämään matkoilleni vierailuja mahdollisuuksien puitteissa alueen merkittäviin kohteisiin, museoihin ja muihin vastaaviin paikkoihin - toisinaan yksittäinen muistomerkki voi olla käynnin arvoinen.
No alkuun voi todeta, että jo lapsuudessa tuli vierailtua useamman kerran Salpalinjaan kuuluvilla linnotteilla Lappeenrannassa, paikkakuntalaiset ehkäpä tuntevat bunkkerisaaren ja alueen lukuisat bunkkerit ja korsut. Myöhemmin on tullut vierailtua Salpalinjan muillakin kohteilla.
Suomesta muina kohteina ovat olleet Helsingin alueen venäläisvallan aikaiset linnoitteet, ehkäpä Suomenlinnakin sopii mainita tässä yhteydessä kansallisesti arvokkaana historiallisena kohteena, jonka sotahistoriallisesta tarjoaa vieraalle paljon nähtävää. Sukellusvene Vesikko. Pääkaupunkiseudulla myös Ilmailumuseo tarjoaa nähtävää sotahistoriasta kiinnostuneelle, tai itse lasken sen tähän joukkoon kuuluvaksi. Lukuisia muitakin muistomerkkejä ja sotahistoriaan liittyviä paikkoja olisi toki huomioitava, joissa on tarkoituksella tai sattumalta vieraillut.
Lukuisilla Ukrainan reissuillani olen vieraillut useammassa museossa, joista osa tarjoaa nähtäväksi etenkin kiinnostavia kokonaisuuksia puna-armeijalla käytössä olleista asejärjestelmistä. Kiovassa vierailin toukokuussa National Museum of the History of Ukraine in the Second World War'issa, jossa oli tuolloin esillä myös Itä-Ukrainan sodan sotasaalisaseistusta sekä tietty toisen maailmansodan ja sitä edeltävien sotien ja yhteenottojen aseistusta. Kiovasta löytyy muitakin sodankäyntiin liittyviä muistomerkkejä, kuten Afganistanin sodan veteraanien muistomerkki, matkalla edellä mainittuun museokokonaisuuteen. Käytännössä saman kadun varrelta löytyy myös Holomodor-museo, joka nyt ei suoranaiseen sodankäyntiin liittyvä museo ole, mutta ehdottomasti vierailun arvoinen paikka ja liittyyhän se olennaisilta osin Stalinin ajan julmuuksiin. Babi Jarin alueella Kiovan kaupunkialueella olen myös vieraillut, joskaan en varsinaisella muistomerkillä.
Donetskissa ja sen alueella olen vieraillut paikallisilla muistomerkeillä kuin myös toisen maailmansodan (suuri isänmaallisen sodan) aika on esillä. Muistelen, että vielä tuolloin, muutama vuosi sitten, Donetskin museon nimessä Suuri isänmaallinen sota oli huomioitu. Itä-Ukrainan sodan alun jälkeen useimmista museoista ja muistomerkeistä "Suuri isänmaallinen -sota" on nimenä pudonnut pois. Donetskin pohjoispuolella Sviatohirsk Lavran ylle kohoavilla kallioilla on myös sodan uhrien muistomerkki, tulevaisuudessa sen rooli varmaan pienenee, koska kyseisen alueen merkittävin muistomerkki on kommunisjohtaja Artemin patsas. Muistomerkissä on myös kivimuuri, johon on kirjattu tuhansien (?) alueella taistelleiden puna-armeijan ja partisaanien nimet.
Touko-kesäkuun matkan yhteydessä huomasin myös sen, että Länsi-Ukrainassa tavattoman moni Suuren isänmaallisen sodan muistomerkki on riisuttu kommunismiin viittaavista symboleista (dekommunisaation myötä). Joistain myös panssarivaunut ja muut aseet oli poistettu. Ei nähdä tarpeelliseksi juhlistaa puna-armeijaa.
Samalla reissulla tuli vierailtua muutamilla toisen maailmansodan ja sen jälkeisten vuosien ukrainalaisnationalistien muistomerkeillä, niiden ryhmien, jotka taistelivat puna-armeijaa ja miehittäjiä vastaan.
Yhdysvalloissa olen käynyt pariin otteeseen. Jokunen museo on sielläkin nähty, erityisen kiinnostava oli Yankee Airmuseum Detroitin alueella. Kyseisen museon kokoelmiin kuului tuolloin, vielä lentokuntoinen, B-17 pommittaja (museon henkilökuntaan kuului toisessa maailmansodassa palvellut B-17 pommittajan taka-ampumon konekivääriampuja (tulipa vaikeasti selitettyä hänen rooli). Jutustelin miekkosen kanssa jonkin aikaa. Hän kertoi useammasta pommituslennosta Euroopan ylle.
Museon kokoelmiin kuului myös Vietnamin sodan pommituslentoihin osallistunut B-52 strateginen pommikone, ulkona taivasalla säilytettynä. B-17 oli arvolleen sopivasti sisätiloissa hallissa.
En tiedä kuinka toimintakuntoinen kyseinen museo tänäpäivänä on. Tuolloin se painiskeli jonkin sortin talousongelmien parissa.
Neuvostoliitossa ja sittemmin Venäjällä Pietarissa/Leningradissa on taistelupaikoilla ja museoissa tullut vierailtua - tykistömuseossa vain ulkonäyttelyssä.
Tässä ehkäpä merkittävimmät sotahistorialliset museot joissa olen vieraillut. Muutamilla taistelupaikoilla on myös tullut käytyä, ne ovat lähinnä olleet uteliaisuudesta johtuvia vierailuita, jotta konkreettisesti näki ne paikat joissa on käyty raskaita taisteluita.
Palaillaan aiheeseen myöhemmin uudelleen - ny on mentävä.
vlad