Sotahistoriallinen matkailu

Onkos kukaan käynyt Prahan uudistetussa sotamuseossa ?


Viimeksi kun kävin kaupungissa 2019, niin sotamuseo oli suljettu. Olen käsittänyt niin että uudistivat näyttelyn totaalisesti. Tässä jokusen kuukauden vanha video jossa näyttelyä esitellään. Harmi kuin on vain tsekiksi.

Tänä kesänä olisi tarkoitus. (ja toivottavasti myös löytyy Skorpion rangella kokeiltavaksi!)
 

”Königstiger” saapuu Parolaan lainaksi viiden kuukauden ajaksi huhtikuusta alkaen

Meinasin että tuo pitäisi käydä katsomassa Ruotsissa kun sinne se kerran briteistä lainattiin. Mutta helkkarin hienoa että tulee nyt Parolaan.
 

”Königstiger” saapuu Parolaan lainaksi viiden kuukauden ajaksi huhtikuusta alkaen
Taitaa tulla Parolaan uusi kävijäennätys tänä kesänä.
 
Imatran kulttuuritalo Virrassa on esillä pienimuotoinen näyttely talvisodan kuuluisasta karkauspäivänä tapahtuneesta Ruokolahden ilmataistelusta. Esillä on lentokoneen hylkyjen osia. Isoimmat ovat Fokker D.XXI:n sukset ja Gloster Gladiatorin moottori.



1.JPG

1a.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG
 
Tatu Huhanantti oli ässä: kuusi ilmavoittoa. Hänen pikkuveljensä Esko oli jo aiemmin kaatunut. Esko oli Blackburn Ripon-koneessa, joka ammuttiin alas tiedustelulennolla Paldiskin edustalla joulukuussa 1939.

Tatu pahasti haavoittuneena päätti ottaa ryssän mukaan Tuonelaan.

Jossain Joppe Karhusen kirjassa (joo, tiedän lähteen luotettavuuden) oli maininta, että kun Tatu Huhanantti kuuli veljensä kaatumisesta, oli tämä täynnä vihaa. Sai tiettävästi itse Ruokolahdella kuolettavan osuman ja viimeisenä tietoisena toimenaan päätti viedä yhden ryssän mukanaan.
 
Jossain Joppe Karhusen kirjassa (joo, tiedän lähteen luotettavuuden) oli maininta, että kun Tatu Huhanantti kuuli veljensä kaatumisesta, oli tämä täynnä vihaa. Sai tiettävästi itse Ruokolahdella kuolettavan osuman ja viimeisenä tietoisena toimenaan päätti viedä yhden ryssän mukanaan.

Näin se oli.

Esko Huhanantin Blackburn Riponin pudottaja Borisov taasen tuhoutui kaksi päivää myöhemmin Hangon ilmatorjuntaan (siis silloin joulukuussa).
 
Kesäkuussa olisi kesäloma. Kohteeksi olen ajatellut Kööpenhaminaa. Mitäs nähtävää siellä olisi ? Nämä löysin itse.


Huippumoderni WW2 miehitysajasta ja vastarinnasta kertova museo. Interaktiivinen näyttely. Todella lupaava.


Tanskan sotamuseo. Erityisesti kiinnostaisi tuo laaja Afganistanin operaatiosta kertova näyttely siellä.


Sitten Kööpenhaminassa näyttäisi olevan pari museolaivaakin. Lienevätkö kesällä auki yleisölle ? Kylmän sodan fregatti ja sukellusvene.
 
Siellä on myöskin hyvä asemuseo. Olen käynyt siellä v-94.
 
Alkaa Kööpenhamina jo kuumottaa. Pitää tässä ihan lähiaikoina jo alkaa varailemaan lentoja ja majapaikka. Isäukkoni olisi lähdössä mukaan kaveriksi. Ja mikäs siinä, ukko täyttää tänä kesänä 70 ja on meikäläisen tavoin kova sotahistorian harrastaja. Joten lähdetään sitten kahteen pekkaan katselemaan Tanskan sotahistoriaa. Tämmöinen esittelyvideo löytyi vielä tuosta museoidusta Kobben -luokan sukellusveneestä.

 
Back
Top