Sotapelejä minä suositellen Strategy

Aikamoista larppaamista. Ei liene ihan halpaa hupia. Pelkät metalliset figuurit maksavat äkkiä satoja euroja ja niiden maalaaminenkin on työläs prosessi.

Joo, varhaisteininä minulla oli Heroquest -lautapeli ja sen jälkeen noin parin vuoden ajan haksahdin Warhammer Fantasy Battlen pelaajaksi. Pääasiassa siksi, että yläasteen kaveripiirissäni kaikki sitä harrastivat. Jos halusi pysyä porukassa oli syytä olla kiinnostunut miekka & magia -genrestä. Keräilin aikani yhtä figuarmeijaa, mutta tosiaan jo parin vuoden jälkeen into lopahti täysin. Eipä ole sen jälkeen oikein mikään fantasia-aiheinen juttu kiinnostanut.

Mutta kieltämättä tuo Team Yankee vaikuttaa mielenkiintoiselta. Tosin kuten totesit, varmasti tulee hintaa kun ryhtyy ostelemaan noita panssarivaunukomppanioita tukiyksikköineen.
 
Viimeksi muokattu:
"War in the Pacific - Admiral's Edition"-tietokonepeli se vasta onkin tullut kalliiksi... Tullut sen innoittamana ostettua hyllymetrin verran Tyynenmeren sodasta kertovaa kirjallisuutta. :p :D
 
Hearts of Iron II Armageddon/Doomsday massavanhentui ja ei lähde enää pyörimään x64 koneilla. :(
 
Hearts of Iron II Armageddon/Doomsday massavanhentui ja ei lähde enää pyörimään x64 koneilla. :(
Kohta julkaistaan saman julkaisijan (Paradox Interactive) Steel Division: Normandy 44 peli, joka vaikuttaa aika mielenkiintoiselta. Kehittäjä Eugen Systems on sama, joka kehitti Wargame-pelit (European Escalation, Airland Battle ja Red Dragon). Ei ihan yhtä suuren mittakaavan peli kuin mitä HoI, mutta kuitenkin WWII.

Julkaisu on kuukauden päästä.

http://store.steampowered.com/app/572410/

Vähän gameplaytä
 
Helsingissä käydessä tuli poikettua Lautapelit.fi -nimisessä alan kaupassa. Mukaan tarttui lautapeli nimeltä 13 Days. Nimensä mukaisesti kuvaa Kuuban ohjuskriisiä lokakuussa 1962. Kyseessä ei ole sotapeli, vaan suurvaltastrateginen valtakamppailu. Kennedyn tai Hrustshovin roolissa pitäisi pystyä nöyryyttämään vastapeluri niin, ettei ydinsodan kynnys kuitenkaan ylittyisi. Juuri parhaillaan lueskelen sääntöjä ja tämä vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta.


13-days-box-art-board-game-review.JPG
 
Puolitoistatuntinen pätkä Steel Beasts Pro:ta.


48 hours ago, the invasion of Finland began! MEKTSTOS KARHU, the spearhead of the Finnish Army, is conducting an attack to seize blocking positions along Highway 6 to deny the enemy Mechanized Infantry Brigade the ability to advance west towards Kouvola. B CO (Tank) and C CO (Mech) are ordered to cross the river and attack south towards Objectives Silver and Platinum. The enemy, however, has other plans.

Pelasin tuossa ensimmäisen kerran ehkäpä 2009 jälkeen oikein kunnolla Steel Beasts Pro PE:tä, yksinpelinä kun ei oikein aikaa tai mahdollisuutta nyt löytää rauhallisia hetkiä peliporukan kanssa pelaamiseen.

On se kyllä kova simu. Muutamaa Ilja Varhan vanhaa Suomi-skenua pelailin ja olisiko iän tuoma rauhallisuus ja maltti (jossain asioissa) tehnyt tehtävänsä kun suoriuduin niistä paremmin kuin silloin aikanaan edes hyvässä peliporukassa. Vaikka aikaa on paljon vähemmän kuin silloin, niin jotenkin enemmän malttaa jäädä pohtimaan mitä tekee seuraavaksi, sen sijaan että "muna pystyssä ryntää ampumaan vihollisia" :) Seurauksena aikamoinen läjä savuavaa venäläisrautaa ja Leopardeille (2A4, uusimmassa maksullisessa 4.0 päivityksessä myös 2A6 mukana) vain kohtuulliset tappiot.

Olen vahvasti siinä uskossa että tätä vielä joskus tulee porukassa(kin) pelattua. Kyllä maistui niin hyvin taas yksinkin.
 
Joo, varhaisteininä minulla oli Heroquest -lautapeli ja sen jälkeen noin parin vuoden ajan haksahdin Warhammer Fantasy Battlen pelaajaksi.

Heh, minullakin samaa taustaa, tosin ei niinkään pakkopullana. Viimeinen (vaiko viimeisin? :) ) Wh40K-peli taisi olla joskus 2012 tienoolla, sen jälkeen entisen harrastuneisuuden (sekä fantasiapuoli että tuo scifi-fantasia) merkkinä on vain sadan miehen komppania vaatekaapin ylähyllyllä :D Vanhin poika on monta kertaa halunnut niitä ihmetellä.

Vaatii kyllä aikaa, paneutumista, jonkinasteista "rakastumista" niihin metallimöykkyihin että jaksaa tehdä niistä hienoja. Ei oikein luonnistu tässä elämänvaiheessa :D
 
Kuinkas monella on ARMA 3?

Siihenkin on jo muutamia suomi-maastoja tarjolla. VT5 (5x5 km) varmaan se laadukkain, mutta sitten löytyy pari mega kokoista. Porvoo n. 30x30km ja maihinnousua Ahvenanmaalle pääsee harjoittelemaan lähes koko maakunnan alueella (40x40 km), harmi vain että nuo ovat keskeneräisiä.
 
Kuinkas monella on ARMA 3?

Siihenkin on jo muutamia suomi-maastoja tarjolla. VT5 (5x5 km) varmaan se laadukkain, mutta sitten löytyy pari mega kokoista. Porvoo n. 30x30km ja maihinnousua Ahvenanmaalle pääsee harjoittelemaan lähes koko maakunnan alueella (40x40 km), harmi vain että nuo ovat keskeneräisiä.

Löytyy kolmos-ArmA. Kovasti odotan siihen FDF-modia kampanjoineen, ovat olleet melkeinpä pelisarjan parasta antia arkkivaari Operation Flashpointista alkaen.
 
Pelasin tuossa ensimmäisen kerran ehkäpä 2009 jälkeen oikein kunnolla Steel Beasts Pro PE:tä, yksinpelinä kun ei oikein aikaa tai mahdollisuutta nyt löytää rauhallisia hetkiä peliporukan kanssa pelaamiseen.

Honcho, onko Steel Beastissa jalkaväkeä missään muodossa mukana?

Itselleni paha akilleenkantapää on ollut Steel Panthers sarja, josta on jäänyt epäilyttävä taipumus ja viehtymys massamaiseen epäsuoran tulen käyttöön. Siis antavana osapuolena. :rolleyes:

Onko muuten Combat mission Black sea tuttu raatilaisille?

EDIT: Itse itselleni vastaten, onhan sitä jalkaväkeä ja ilmeisesti vielä hyvin mallinnettunakin. Valitettavasti en itse pääse kyseisestä simusta nauttimaan vannoutuneena Macin käyttäjänä.
 
Viimeksi muokattu:
Hearts of Iron II Armageddon/Doomsday massavanhentui ja ei lähde enää pyörimään x64 koneilla. :(
Ainakin vanilja HoI 2 pyöri 64 bittisellä AMD:llä ja win7:lla, kun etsin googlella lisäpalikan. Olen nyt täppärillä, enkä löydä, mutta ainakin minun kohdalla toimi. Vai oliko se tässä, että piti blokata joku videon pyörittäminen, niin alkoi vörkkiä. Pitää katsoa, löydnkö vielä ohjeet.
 
@vastarannankiiski Steel Beasts Pron jalkaväki on aika kökköä. Sopii taktiikan harjoitteluun, mutta ei oikein pelaamiseen. Ajoneuvot, asejärjestelmät ja johtaminen on sen suola.

Tykistöjärjestelmä SB Prossa on muuten aika hyvä. Voi toimia tulenjohtajana ja johtaa oikeiden tykistöyksiköiden tulta (myös virtuaalinen tykistö). Ryhmittymiset ja huolto yms mukaan luettuna. Vielä kun saisi TJ senosrit ARMA tyyliin. Kannattaa kokeilla ja helppo aloittaa kun tarjoavat kk maksustakin tuota eli lähtöhinta jotain 9 € luokkaa. Eli PeeCeetä ostamaan :D
 
Honcho, onko Steel Beastissa jalkaväkeä missään muodossa mukana?

Itselleni paha akilleenkantapää on ollut Steel Panthers sarja, josta on jäänyt epäilyttävä taipumus ja viehtymys massamaiseen epäsuoran tulen käyttöön. Siis antavana osapuolena. :rolleyes:

Onko muuten Combat mission Black sea tuttu raatilaisille?

EDIT: Itse itselleni vastaten, onhan sitä jalkaväkeä ja ilmeisesti vielä hyvin mallinnettunakin. Valitettavasti en itse pääse kyseisestä simusta nauttimaan vannoutuneena Macin käyttäjänä.

Joo, jalkaväkeä on, toki sivuroolissa (pääpaino siinä miten toimivat osana mekanisoitua joukkoa) mutta esim. CV:n kanssa puuhastellessa ovat hyviä löytämään ammuttavaa vaunuille, varmistamaan rakennuksia ja tutkimaan peitteistä maastoa.

Ostin tuossa 4.0 versionkin, täytyy sanoa että ollakseen 'ammattilaisten' simulaattori niin pesee kyllä visuaalisessa ilmeessä monet kuluttajamarkkinoiden pelitkin. Efektejä on parannettu ja nyt esim. alikalien iskeytyminen panssariin tosissaan näyttää hurjalta kun kipinät roiskuu joka suuntaan...palavat vaunut näyttävät todella vaikuttavilta...ym. Grafiikka on paitsi funktionaalista, myös hyvin näyttävää. Äänimaailma on myös lievästi sanottuna toimiva. Kiitos Ilja Varhan ja Puolustusvoimien, Suomi-teemat ja kalusto ovat erinomaisesti mukana ja Iljan tehtävät ovat erinomaisia vaikka osa onkin jo aivan Pro PE:n alkuajoilta n. 2006-2008. Mitäs sitä hyvää muuttamaan...voisin oikeastaan modifioida pari niistä niin että Leo 2A4:n tilalla olisi 2A6, sille kun ei tahdo ainakaan vielä olla dedikoituja Suomi-tehtäviä.

Voisin ottaa vähän ruutukuvia ja linkittää tänne, jossain välissä.
 
Jos jalkaväen kanssa kärhämöinti kiinnostaa niin omasta mielestäni nuo Combat Missionit ja etenkin moderniin (kuvitteelliseen) Ukrainan konfliktiin sijoittuva Black sea tarjoaa paljon mahdollisuuksia simulaation kannalta. Käskytysrunko on monipuolista pitäen sisällään keskeiset manööverit ja ryhmiä pystyy jakamaan puoliryhmiin/partioihin ja vielä muodostamaan tarvittaessa tulituki ja iskuosastoihin.

Itse pelaan peliä eniten Ukrainalaisilla, koska huonoin kalusto ja huonoin koulutus.

Mikään ei suo mielihyväisempää myhäilyä kun onnistuneet osumat vastapuolen eli Venäläisten moderniin kalustoon kevyillä RPG-26 kertasingoilla ja menneen maailman MT12 pst-tykeillä. :D
 
Jos jalkaväen kanssa kärhämöinti kiinnostaa niin omasta mielestäni nuo Combat Missionit ja etenkin moderniin (kuvitteelliseen) Ukrainan konfliktiin sijoittuva Black sea tarjoaa paljon mahdollisuuksia simulaation kannalta. Käskytysrunko on monipuolista pitäen sisällään keskeiset manööverit ja ryhmiä pystyy jakamaan puoliryhmiin/partioihin ja vielä muodostamaan tarvittaessa tulituki ja iskuosastoihin.

Itse pelaan peliä eniten Ukrainalaisilla, koska huonoin kalusto ja huonoin koulutus.

Mikään ei suo mielihyväisempää myhäilyä kun onnistuneet osumat vastapuolen eli Venäläisten moderniin kalustoon kevyillä RPG-26 kertasingoilla ja menneen maailman MT12 pst-tykeillä. :D

Black Sean demoa on tullut kokeiltua. Kiinnostaisi, hyvän tuntuinen peli mutta tällä hetkellä peliaika on kortilla eikä pelin julkaisijan politiikkaan taida kuulua minkäänlaiset alennuskampanjat paitsi aniharvoin.
 
En voi suositella, koska en ole pelannut. Ihan mielenkiintoista kuitenkin, että näinkin vähän tunnetusta aiheesta on tehty peli ihan Ameriikassa asti.
pw84_cover.png


Paperi- ja pahviversio siis kyseessä. Linkki valmistajan tuotesivulle: https://www.compassgames.com/paperwars/issue-84-magazine-game-finnish-civil-war.html

Samalta suunnittelijalta on olemassa muun muassa Afganistaniin sijoittuva Distant plain, mikä on ihan hyvä.
Tuolla siitä vähän tietoa ja kuvia: https://boardgamegeek.com/boardgame/127518/distant-plain
 
Last edited by a moderator:
Total War: Rome II on tullut taas pelailtua. Huvittavaa kun minä kokeilin vaikka minkälaisia kokoonpanoja, oli ratsuväkeä ja jalkaväkeä, oli jouskarimiestä ja linkomiestä. Sitten päätin uudistaa antiikin sodankäyntiä ja tein armeijan jossa kenraalin yksikkö, 5x keihänmies, 14x katapulttipatteri(4 katapulttia per patteri). Vihollisista tuli katapultin ruokaa. Ne hyökkää tiiviinä massana ja hyvä jos ne pääsee mun ukkojen kohdalle kun katapulttien murjoma sisu pettää ja armeija juoksee karkuun. Katapulttien tuli saattelee pakoon juoksijat.

Kaupungin valloituksessa jalkamiehet tappaa yhteensä ehkä 200-300 vihollista mutta yksi katapultti voi tappaa tuplaten tuon määrän jos vaan tuuria on. Ratsuväkeä vastaan katapultit on taivaanlahja. Kerran täräytin koko patteristolla ratsuväen yksikköön ja koko paska lakosi maahan kun keskitys osui kunnollisesti. Kaikki 80 pikseliratsumiestä hevosineen.

Se vähän häiritsee että katapulttien ammusvalikoimasta löytyy polttoammuksen ja kiven murikan lisäksi myös räjähtävä ammus. Minun käsityksen mukaan oikeassa elämässä on ollut palavalla aineella siveltyjä ammuksia, perus kiviä, ja palavalla aineella täytettyjä ruukkuja.
 
Back
Top