Sotapelejä minä suositellen Strategy

Total War: Rome II on tullut taas pelailtua. Huvittavaa kun minä kokeilin vaikka minkälaisia kokoonpanoja, oli ratsuväkeä ja jalkaväkeä, oli jouskarimiestä ja linkomiestä. Sitten päätin uudistaa antiikin sodankäyntiä ja tein armeijan jossa kenraalin yksikkö, 5x keihänmies, 14x katapulttipatteri(4 katapulttia per patteri). Vihollisista tuli katapultin ruokaa. Ne hyökkää tiiviinä massana ja hyvä jos ne pääsee mun ukkojen kohdalle kun katapulttien murjoma sisu pettää ja armeija juoksee karkuun. Katapulttien tuli saattelee pakoon juoksijat.

Kaupungin valloituksessa jalkamiehet tappaa yhteensä ehkä 200-300 vihollista mutta yksi katapultti voi tappaa tuplaten tuon määrän jos vaan tuuria on. Ratsuväkeä vastaan katapultit on taivaanlahja. Kerran täräytin koko patteristolla ratsuväen yksikköön ja koko paska lakosi maahan kun keskitys osui kunnollisesti. Kaikki 80 pikseliratsumiestä hevosineen.

Se vähän häiritsee että katapulttien ammusvalikoimasta löytyy polttoammuksen ja kiven murikan lisäksi myös räjähtävä ammus. Minun käsityksen mukaan oikeassa elämässä on ollut palavalla aineella siveltyjä ammuksia, perus kiviä, ja palavalla aineella täytettyjä ruukkuja.

Itse tykkään Medieval kakkosesta (ja Shogun kakkosesta...), vähän vastaava mieltymys tykistöön siinä. Ne tykit eivät ehkä tapa niinkään paljon mutta vaikutus moraaliin on kovanpuoleinen.
 
Kumpikaan ei ole huonoja pelejä. Harmittavasti Shogun katosi muutosa. "Med-evil II" on vielä koneella. :)
 
"Lupailin" näitä Steel Beasts Pro PE -screenshotteja. Tässäpä siis vähän meikäläisen tankkisompailuja, jälleen skenaariot Ilja "Zipuli" Varhan käsialaa. Itse asiassa Suomi on - hieman epäideaalina "tank countryna" - erittäin hyvä ja jännittävä sijainti tankkisodalle. Lyhyitä näköetäisyyksiä, vauhdikkaita tilanteita, väijytyspaikkoja ja tulitus tuppaa olemaan kerrasta tai parista tappavaa vähän rajummallekin teräspedolle. En minä oikeastaan jaksa mitään Keski-Euroopan silityslaudalla taikka hiekkatasangolla pelattavia tarkkuusammuntamatseja pelatakaan kun on Suomi tarjolla.

********************

Pelasin hieman Fin-Swe Battlegroup -skenaariota jossa länsinaapuri on suonut meille muunlaisen rikkauden lisäksi myös tiukkaa sota-apua. Suomalainen panssarivaunu- ja panssarijääkärijoukko (pari joukkuetta Leopardeja ja pari joukkuetta panssarijääkäreitä CV-kalustolla, yksi joukkue kumpaakin reservissä ja erilaisia johto- ja pioneerivaunuja ym. tukiosia käytössä) yhdistää voimansa svedujen STRV122 -tyyppisellä kalustolla varustettuun vastaavansuuruiseen porukkaan ja miehissä vedetään venäläisiä maahantunkeutujia käkättimeen hyökkäysoperaatiossa, tai ainakin yritetään.

Ruåtsin miehet hyökkäävät pohjoisempana, ja meidän urhoolliset panssarimiehemme taas etelämpänä.

0_135.jpg


Matkan varrella käräytetään epälukuinen määrä vanhaa neuvostopeltipurkkia, mutta kovimmasta päästä ovat taisteluvaunut, jotka ovat T-80U -mallia. Niitä korkatessa tulee tappioitakin. Mutta lopulta kaikki vastaan ajavat ovat reikäjuustoa. Alla näkyy kipinäroiskeet alikalin osumasta T-80:n tornin ja rungon väliin.

1_4488.jpg

2_3214.jpg


Lämpökameraa ja päivätähtäintä ees taas vemputtamalla saavutetaan paras havainnointi, yleensä ensimmäinen havainto lämppärillä.

23_143.jpg

22_171.jpg


Matkalla hyökkäyksen pääkohteeseen - pieneen kylään johon panssaroitu vihollinen on vahvasti kaivautunut - purettiin kaikenlaisia miinoitteita. Alla Leopardi raivaa tietä puskulevyllä (räjähdykset aika hurjan näköisiä mutta vaunu pysyy vahingoittumattomana).

3_2657.jpg

4_2353.jpg


Jalkaisin etenevät pinohiiret esittelevät taitojaan toisessa kohtaa.

6_1907.jpg


Eteneminen jatkuu, peitteisissä kohdissa panssarijääkärit hyppäävät ulos ja varmistavat sivustat.

5_2107.jpg


Hyökkäys saavuttaa pääkohteena olevan kylän, mutta sinne on kaivettu ikävän tehokkaita tornituliasemia parille T-80U:lle. Tappioita ja vaurioituneita vaunuja tulee Leopardeille siinä määrin että on otettava reservissä ollut panssarijoukkue kehiin, joka lopulta viimeistelee kiusankappaleet ja pääsee tunkeutumaan vihollisen asemiin.

7_1853.jpg


Kun kauempana näkyvät kuljetusvaunut on korkattu, hipsii kylän liepeillä vielä satunnaisia vihollisen jalkamiehiä. Tämä onneton kaveri sattui niin lähelle etualalle, ettei kk:llakaan tahtonut saada heti osumaa. Näinköhän jokin kv-sopimus kieltää perinteikkään telojen alle murskaamisen... o_O

8_1742.jpg

9_1711.jpg


Muuten ritsamiehet niitettiin MG3:lla lakoon. Niillä rassukoilla ei onneksi tuntunut pääasiassa olevan edes KESsejä suojanaan. Yleisesti ottaen tässä simussa kyllä oppii kunnioittamaan jopa kevyitä sinkoja vaikka olisi teräshirviöllä liikenteessä...

10_1609.jpg


Lopulta vihulainen ajettiin Göranin, Peterin, Sverkerin, kiintiö-Ahmedin ja muiden nohevien ruotsalaisavustusten tuella tavoitetasalle. Me tarjoamme juomat illalla, Skål!

Tosin en ollut tyytyväinen suoritukseen(i), tappioita tuli aivan turhan paljon. Tosin skenaario oli sen verran kookas ettei se muutenkaan ollut kovin hyvä yksinpeliin. Silti tämä olisi ollut tehtävissä paremminkin, paremmalla koordinaatiolla.
 
Ai niin, joku tekoälyttömyystoverini tälläsi Hindinkin tonttiin. Hind on sen verran iso maali että ainakin SB PRO PE:ssä tavallinen CV9030 ilma-ammuntamoodissa on sille merkittävä uhka ja jopa Leopardin pääaseella saa ihan kohtuullisella tuurilla nuoliammuksella osumia jos kopteri erehtyy olemaan näkyvillä, etenkin jos lentonopeus on kohtuullinen.
SS_22_04_14.jpg
 
Hieman satunnaisia kuvia CV9030-toiminnasta.

Tyylikkään näköinen auringonlasku...vai onko tuo nyt sitten nousu...? Tästä juuri puhuin että vaikka grafiikka on pääsääntöisesti funktionaalista ja siistiä, niin kyllä tästä estetiikkaakin löytyy.

1_4489.jpg


Käskytys on selkeää ja toimivaa, tärkeimmät jutut hoidetaan erilaisista valikoista ilman mikromanagerointia.

2_3215.jpg


Jälleen tätä pientä estetiikkaa...pöly nousee kun CV-pari irtautuu pikkuteitä pitkin vihollisen panssarikolonnan väijyttäneet ja tuhonneet pst-ohjusryhmät kyydissä.

3_2658.jpg


CV:stähän maksettiin maltaita mutta piru vie että niissä on loistavat ammunnanhallintasysteemit, tähtäyslaitteistot ym ym. Harmi vain että vaununjohtajan periskooppia Leopardin tyyliin ei ole, käytännössä johtajan pitää maaleja havaitakseen joko päättää olevansa havaintokyvyltään ampujaa kovempi ja ottaa ampujan laitteet hallintaansa tai sitten - pistää päänsä ulos luukusta ja tiirailla kiikareilla. Jotenkin tuntuu tökeröltä tuo asia kun huomioi miten vimpan päälle muut asiat tuossa vehkeessä ovat. Kaksi silmäparia havaitsee paremmin kuin yksi mutta voisihan sen toisen parin varustaa turvallisemmin kuin kiikareilla...

4_2354.jpg


Mitähän CV:n pakkasnesteitä vaununjohtaja on nauttinut, kun yrittää matkalla kuutostielle venäläisten panssareita pst-ohjustimilla korkkaamaan käskeä meikäläistä ampumaan jokaista siviilitalon pihassa tönöttävää biiliä? Jotain sanomatonta vihaa Kymenlaaksolaisia Corolloita ja vanhoja Skodia kohtaan...?

SS_17_39_25_1.jpg


Tehtävän opetus oli se, että vaikka menisi kuinka hienosti noin muuten, niin ensi kerralla jalkautan ne ohjusryhmät RIITTÄVÄN KAUKANA siitä valtatiestä. Kun tajusin olevani suoraan tähystysetäisyydellä taisteluvaunuista niin elinaikaa taisi olla neljän CV:n joukolla n. 15-20 sek.

SS_20_39_33.jpg
 
Tankkirymistelyistä puheenollen, joskus huomattavasti nuorempana tuli pelattu tietokoneella strategiapeliä nimeltä: M1 Tank Platoon 2, joka julkaistiin joskus -98. Se pörräsi meidän perheen 200 megahertsin tietokoneella moitteettomasti ja grafiikka oli aikansa huippua. :) Tuohon aikaan nettipelit olivat vielä suhteellisen harvinainen käsite, koska internet oli hidas ja kallis, jonka vuoksi pelasin peliä muistaakseni pääasiassa yksinpelinä botteja vastaan.

 
Viimeksi muokattu:
Tankkirymistelyistä puheenollen, joskus huomattavasti nuorempana tuli pelattu tietokoneella strategiapeliä nimeltä: M1 Tank Platoon 2, joka julkaistiin joskus -98. Se pörräsi meidän perheen 200 megahertsin tietokoneella moitteettomasti ja grafiikka oli aikansa huippua. :) Tuohon aikaan nettipelit olivat vielä suhteellisen harvinainen käsite, koska internet oli hidas ja kallis, jonka vuoksi pelasin peliä muistaakseni pääasiassa yksinpelinä botteja vastaan.


Tuohan oli tosiaan pitkän aikaa tankkipelien harvalukuisen genren kantava voima. Itse en ennen ensimmäistä Steel Beastiä paljon tankkipelejä pelaillut, oikeastaan sekään ei vielä täysin vakuuttanut - vasta tämä SB PRO PE teki sen sitten joskus 10v sitten.
 
Tankkirymistelyistä puheenollen, joskus huomattavasti nuorempana tuli pelattu tietokoneella strategiapeliä nimeltä: M1 Tank Platoon 2, joka julkaistiin joskus -98. Se pörräsi meidän perheen 200 megahertsin tietokoneella moitteettomasti ja grafiikka oli aikansa huippua. :) Tuohon aikaan nettipelit olivat vielä suhteellisen harvinainen käsite, koska internet oli hidas ja kallis, jonka vuoksi pelasin peliä muistaakseni pääasiassa yksinpelinä botteja vastaan.


Tuohan oli tosiaan pitkän aikaa tankkipelien harvalukuisen genren kantava voima. Itse en ennen ensimmäistä Steel Beastiä paljon tankkipelejä pelaillut, oikeastaan sekään ei vielä täysin vakuuttanut - vasta tämä SB PRO PE teki sen sitten joskus 10v sitten.

Mites, onko teille tuttu vuonna 99 ilmestynyt Panzer Elite ? Yhä tänäkin päivänä jaksan vielä ajoittain asennella pelin läppärilleni ja kokeilla realistista WW2 tankkimatsia. Ainoa huono puoli on se, että vaikka peli toimii modernilla koneella, kaatuu se silti satunnaisin väliajoin.

 
Mites, onko teille tuttu vuonna 99 ilmestynyt Panzer Elite ? Yhä tänäkin päivänä jaksan vielä ajoittain asennella pelin läppärilleni ja kokeilla realistista WW2 tankkimatsia. Ainoa huono puoli on se, että vaikka peli toimii modernilla koneella, kaatuu se silti satunnaisin väliajoin.


Minulla on tuo itse asiassa Gog.com -versiona mutta silloin kun kokeilin niin se oli huiman nopea nykykoneella - olisi vaatinut hidastusohjelmaa siis. Pitäisi ehkä kokeilla tuota joku kerta, en ole koskaan pelannut!
 
@Honcho Steel Beasts tykkäät varmasti tästä.. jos et ole jo nähnyt. Karjalan Prikaati harjoittelee SB:llä ja toteuttaa sitten livenä.

 
Steel beast ja PV.

https://maanpuolustus.net/threads/sotapelejä-minä-suositellen-strategy.350/page-4#post-101465

Mulla on ollut Beast V:3 useamman vuoden, mutta en jaksa kiinnostua simusta. Minä vaadin jonkunlaisen pelin, eikä tarkka simulointi kiinnosta pitemmän päälle. M1 tank platoon 2 -peliä tuli tahkottua enemmän. Siinä kun oli yksinkertainen kamppanja ja roolipeli. Voitokas taistelu niin siirryit hyökkäykseen ja jos tuli turpaan niin sait vaunujoukkueella (+tukiosat) ottaa vastaan lähestulkooon mekanisoidun pataljoonan. Sait myös antaa joukkueesi miehistölle ylennyksiä, jolloin he taistelivat paremmin seuraavassa taistelussa. Vaunun menetys veteraanimiehistöineen kirpaisi.
 
Steel beast ja PV.

https://maanpuolustus.net/threads/sotapelejä-minä-suositellen-strategy.350/page-4#post-101465

Mulla on ollut Beast V:3 useamman vuoden, mutta en jaksa kiinnostua simusta. Minä vaadin jonkunlaisen pelin, eikä tarkka simulointi kiinnosta pitemmän päälle. M1 tank platoon 2 -peliä tuli tahkottua enemmän. Siinä kun oli yksinkertainen kamppanja ja roolipeli. Voitokas taistelu niin siirryit hyökkäykseen ja jos tuli turpaan niin sait vaunujoukkueella (+tukiosat) ottaa vastaan lähestulkooon mekanisoidun pataljoonan. Sait myös antaa joukkueesi miehistölle ylennyksiä, jolloin he taistelivat paremmin seuraavassa taistelussa. Vaunun menetys veteraanimiehistöineen kirpaisi.

Olet täysin oikeassa, SB Prossa on tietyssä mielessä se tavallinen tarina, eli loistava simu mutta peli...käytännössä siis kampanja...puuttuu. Panzer Elitessä on kai kampanja @tulikomento ?

SBssä moninpeli hyvässä porukassa on niin loistavaa että se kompensoi tuota vähän. Yksinpeli on, jos sallitte vertauksen, vähänkuin näppiinvetoa varsinaiseen hommaan verrattuna. Mikä on harmi kun ei moninpelimahdollisuuksia tällä hetkellä juurikaan ole. Toisaalta Zipulin vanhat skenut ovat niin hyviä että niistä tulee yksinkin eräänlaisia pikkuisia draamoja. Kalustoa pitäisi vähän vaihdella editorissa kun esim. 2006 ei vielä ollut kunnon CV9030FINiä vaan ruotsalaisten 9040 toimii sen asemassa Suomen riveissä. Uudemmat hänen skenut vielä parempia, mutta työ- ja kotikiireet taitavat viedä miestä tällä hetkellä.

Harmi että SB:n kehitysrahat tulevat asevoimilta pääasiassa, en jaksa toivoa että pelillisyyteen kiinnitettäisiin siksi tarpeeksi huomiota. Kenen leipää syöt... Tosin ilman armeijoita ei kalustolista olisi lähellekään nykyinen ja nykyisellä tarkkuustasolla.

Ei taida Venäjä paljoa simukoulutusta suosia, siellä perinteenä tehdä ne mokat miehisesti taistelukentällä. Mutta sielläkin varmaan jonkinlainen Beasti-yhteisö kun siinä on pelattava T-72.
 
Kohta voin taas ruveta harrastamaan monipelejä kun pojat ovat molemmat kouluikäisiä. Ei tarvitse kokoajan olla afk. :)
 
Kohta voin taas ruveta harrastamaan monipelejä kun pojat ovat molemmat kouluikäisiä. Ei tarvitse kokoajan olla afk. :)

Tuota odotellessa :)

PBEM-pelit olisivat varsin sopiva rasti meikkikselle.
 
Mites, onko teille tuttu vuonna 99 ilmestynyt Panzer Elite ? Yhä tänäkin päivänä jaksan vielä ajoittain asennella pelin läppärilleni ja kokeilla realistista WW2 tankkimatsia. Ainoa huono puoli on se, että vaikka peli toimii modernilla koneella, kaatuu se silti satunnaisin väliajoin.

Olen pelannut! Äänistä tunnistin, tuo kolahdus kun hylsy putoaa lattialle..:D. Tosin silloin grafiikka oli suttuista niillä koneilla.
Mistä tuota saa nykyään?
 
Back
Top