Sotapelejä minä suositellen Strategy

Tämä alkoi kiinnostaa.

Katso liite: 34180



The Soviet First Tank Army crosses the border into Germany and strikes into the Eisenbach Gap, seeking to rip open the belly of NATO's defenses. American and German troops scramble from their bases to try and delay the Soviets, for if they get through, they will drive all the way to the Rhine. Over two thousand tanks will meet in the decisive engagement of the war.

The Corps Command system returns with a modern twist! Asset chits allow players to bring in reinforcements and influence the battle space with gunships, chemical attacks and electronic warfare. New defensive fire rules give an attacker a reason to sweat and encourage players to match their units to the right terrain. All of this with the same lean, mean and simple system as the first game in the series, Corps Command: Totensonntag.

The Soviets hit hard but fold fast - as their units wear down they lose initiative, making them less and less capable, and the clock is against them. The NATO (American and German) forces defending the Gap are highly capable but are outnumbered and playing for time. Both players are being asked to do the impossible - to win the greatest tank battle of all time.
Pelin uudempi painos CCDEL Red Hammer löytyy hyllystäni. Helppo Helpohko ja hauska peli suoraan kylmän sodan uumenista. Säännöt löytyvät muistaakseni sekäLnL: forumeilta, että pelin BoardGameGeek sivun Files-osiosta:

corps-command-dawns-early-light-red-hammer
 
Viimeksi muokattu:
Lock and Loadin "Eisenbach Gap -trilogia" koostuu muuten kolmesta eri skaalan pelistä, kaikki samalla kartalla tai sen osalla.

Prikaati/rykmenttitaso: Dawn's Early Light (yllä)
Joukkuetaso: Eisenbach Gap
Ryhmätaso: Heroes of the Gap

Vaikeus/monimutkaisuus samassa järjestyksessä Dawn's Early light helpoin, Heroes of the Gap vaikein, tai yksityiskohtaisin, miten sitä sitten ajatteleekin.
 
Command modern operations on ilmestynyt. Onko nopeimmilla jo kokemusta pelistä?
 
Viimeksi muokattu:
@Raveni Command (CMANO ja nyt CMO) on kaikkien aikojen peli/simulaatio. Mikään ei pääse lähellekään. Tämän toki varmasti jo tiesitkin;)Joku varmasti pystyisi tekemään paremmankin, mutta sellaista ei ole vielä nähty.

Tässä uudessa versiossa on hyviä uusia ominaisuuksia kuten LOS työkalu, tietty ne satelliittikuvatasot valmiina sekä maaston peitteisyysmallinnus ja aikaisemmissa lisäosissa tulleita toimintoja. Unohtamatta tietysti perusominaisuuksien viilausta. Maasodankäynti on uudistettu, mutta itse en ole kerennyt testaamaan kuin maakohteiden havaittavuutta ilmasta eri tyyppisillä sensoreilla, mutta näyttäisi toimivan hyvin. Tämä on tärkeä ja muuttaa tilanteiden kulkua ainakin täällä meidän metsäisillä alueilla.

Jos päivityksiä tulee samaan tahtiin kuin nyt on jo näiden useiden vuosien aikana tullut ei varmasti tuo ole huono hankinta. Jos omistaa alkuperäisen saa 50% alennuksen oliko tammikuun loppuun asti.

Tämä on se tuote joka pitäisi löytyä kaikilta joilla on kohtuu tehokas tietokone ja on kiinnostunut ilma ja merisodankäynnistä operatiivisellä ja taktisella tasolla.
 
Viimeksi muokattu:
@Raveni Command (CMANO ja nyt CMO) on kaikkien aikojen peli/simulaatio. Mikään ei pääse lähellekään. Tämän toki varmasti jo tiesitkin;)Joku varmasti pystyisi tekemään paremmankin, mutta sellaista ei ole vielä nähty.

Tässä uudessa versiossa on hyviä uusia ominaisuuksia kuten LOS työkalu, tietty ne ilmakuvatasot valmiina sekä maaston peitteisyysmallinnus ja aikaisemmissa lisäosissa tulleita toimintoja. Unohtamatta tietysti perusominaisuuksien viilausta. Maasodankäynti on uudistettu, mutta itse en ole kerennyt testaamaan kuin maakohteiden havaittavuutta ilmasta eri tyyppisillä sensoreilla, mutta näyttäisi toimivan hyvin. Tämä on tärkeä ja muuttaa tilanteiden kulkua ainakin täällä meidän metsäisillä alueilla.

Jos päivityksiä tulee samaan tahtiin kuin nyt on jo näiden useiden vuosien aikana tullut ei varmasti tuo ole huono hankinta. Jos omistaa alkuperäisen saa 60% alennuksen oliko tammikuun loppuun asti.

Tämä on se tuote joka pitäisi löytyä kaikilta joilla on kohtuu tehokas tietokone ja on kiinnostunut ilma ja merisodankäynnistä operatiivisellä ja taktisella tasolla.
En omista vielä. Odotan mielenkiinnolla kommentteja maasodankäynnin komponentista :uzi:
 
En omista vielä. Odotan mielenkiinnolla kommentteja maasodankäynnin komponentista :uzi:

Maasodankäynti ei ole koskaan ollut niin suuri prioriteetti CMANOssa, osaltaan juuri peitteisyysmallinnuksen puutteen takia. Nyt CMOn myötä se hieman muuttuu. Peitteisyysmallinnus vaikuttaa havaittavuuden lisäksi asevaikutukseen ja tietysti liikkeeseen. Maayksiköitä on kyllä runsaasti, mutta juuri maasodankäyntiin löytyy parempiakin vaihtoehtoja, niistä tosin sitten todennäköisesti puuttuu kunnon ilmakomponentti (hekot, cas koneet, ilmatorjunta). Uutena ominaisuutena CMO tuo muistaakseni kyvyn täydentää myös maajoukkoja, tämähän on jo ilmassa ja merellä mahdollista.

Maakomponentti on siis enemmän ilma/meripuolta varten, poislukien ilmatorjunta ja kaukovaikutteiset järjestelmät.
 
C:MANOn omistajat saavat 50% alennuksen C:MOsta 31.1.2020 asti.
 
Hävittäjälaivan kapteeni on mukava homma. Pienet, mutta vahvalla torpedoaseistuksella varustetut japsipurkit ovat hauskoja pelattavia.
Nyt voin olla samaa mieltä, kun olen edennyt Tier 6:een. Hatsuharu pitkillä keihäillä, 36,5 solmua, concealment camolla 6,5 km. Juuri sain seitsemän torpedo-osumaa neljään taistelulaivaan, joista kaksi upposi. Silloin kun vain yksi dd per puoli, niin pysyy hyvin piilossakin.
Tuli oikein Z 36 kolmeksi päivää käyttöön. Risteilijöissä Atlantaan kohta riittää fyrkat.
 
Matrix Games tarjoaa aika hyviä alennuksia todella monesta alan pelistä.

GOG.com myös.
 
Minua on tympinyt Arma 3:n futuurivehkeet niin paljon, että kamppanjatkin on jäänyt pelaamatta. Tämä tuli puskista. Olemassa olevaa kalustoa mukavampi käyttää, koska se innostaa kaivelemaan tietoa pelaamisen jälkeenkin.

https://pelaaja.fi/uutiset/arma-3n-ensimmainen-maksullinen-modi-vie-kylman-sodan-aikaiseen-saksaan

Voi kuule, sitten vasta tympiikin, kun joudut tuon aikakoneen syövereihin! :p

G3:n tähtäimet ovat ihan paskat, ilmeisesti saksalaisten kosto kahdesta hävitystä maailmansodasta. 100 metrin asetuksella näkee sentään jotakin, mutta muutoin takatähtäin peittää kaiken maalin lähiympäristöstä. Suojaliivien puutteessa yksikin osuma on kuolettava ja yllättävän tulenavauksen kohteeksi joutuessa peli oli siinä. Eikä tarvinne mainita Leopard 1A1:n onnettomia tähtäimiä ja laser-etäisyysmittarin puutetta.

Omalla tavallaan se on kyllä tyydyttävää laittaa nuoliammusta kommareiden T-55:n kyljestä sisään. BMP-1 on tosin melkein vittumaisempi vastustaja. Ei yleensä ammu ensin, mutta jos ampuu, niin kohti tulee pst-ohjusta ja tulee kiire huutaa ajajalle "VORWÄRTS! VOLL GAS!". Lisäksi tekoäly toimii luonnollisesti vain vastapuolen eduksi, omia pitäisi mikromanageroida ja vastapuoli käyttää maastoa hyväkseen.

Miten helvetissä sotia käytiin analogiteknologialla??? Kunnioitukseni veteraanien uhrauksia kohtaan nousi ihan uuteen ulottuvuuteen tämän lisäosan myötä. :salut:

Nitinati, pauk, rynk. Ach ja! Vorwärts!

Kuvaa erittäin hyvin tunnelmaa KPz 1A1A1:n ampujana tai johtajana.


P.S. Steamissä on talviale ARMA-sarjasta. Kannattaa harkita hyödyntämistä. Päättyy vuodenvaihteen jälkeen.
 
Ei hyvin mene. Imatra ja Lappeenranta on menetetty ja vihollinen puskee panssarikiilojaan ja mekanisoituja yhtymiään seiskatietä pitkin kohti Helsinkiä. Tätä iskua tukee vahva ilma-ase ja elektronisen sodankäynnin yksiköt.

Vihollisen maahantunkeutumiselle on pantava piste nyt Kymijoen linjalla. Kaikki irrotettavat reservit on jo kiinni painopistesuunnan taisteluissa.

peli.jpg
 
Pelailen Paradoxin Hearts of Iron 2 -peliä Saksalla (huijaan). Mieleeni on vain noussut sellainen moraalinen dilemma, että voipiko Tukholmaan laittaa antipartisaani-tehtäviin Von Dem Bach-Zelewskin, vaikka tietää ettei ruotsalaiset kuitenkaan kapinoi? Se on kuitenkin Offensive sekä Logistic Wizard ja sen kyvyt on tasolla 3. Himmleri säkitin Kreetalle ja Paulus pääsee tulevaisuudessa Islantiin.
 
Alfa/betatestailen Gary Grigsbyn War in the East 2-peliä. Siitä tulee vielä aika hyvä.

Miinuksena suomalaisille Suomen rintama on abstraktoitu, johtuen ongelmista jotka tulivat esille WitE-ykkösessä. Eli suomalaiset heiluivat puolimatkassa Moskovaan osaavan Axis-pelaajan käsissä.
 
Alfa/betatestailen Gary Grigsbyn War in the East 2-peliä. Siitä tulee vielä aika hyvä.

Miinuksena suomalaisille Suomen rintama on abstraktoitu, johtuen ongelmista jotka tulivat esille WitE-ykkösessä. Eli suomalaiset heiluivat puolimatkassa Moskovaan osaavan Axis-pelaajan käsissä.
Ah. Wanha kunnon Eastern Front Grigsbyltä...

Muodostelmia pystyi luomaan käytännössä rajattomasti. Eka kierroksella saksalaisilla piti vain luoda uudet armeijakunnat painopistealueille ja siirtää niihin vanhoista "riittävästi" voimaa. Sitten toisella kierroksella paukauttaa kunnolla läpi muutamasta kohti rintamaa. PanssariAK:t kohti itää ja JV hoitamaan motteja.

Pioneeripataljoonat, pst.-pataljoonat yms. turhat tilkkeet piti siirtää omiin muodostelmiin ja sopivalle tasalle jokien taakse linnoittautumaan. Kun ne heinäkuun alusta lähtien kaivautuivat, olivat asemat lopulta kuin peruskallioon valettua betonia, josta edes moderni Yhdysvaltain sotakoneisto Tsingis-kaanin tai Schörnerin johdolla ei olisi tullut läpi. Samanaikaisesti muut muodostelmat etenivät kohden itää. Leningrad oli helppo kukistaa ja lähteä sitä kautta etenemään kohti Moskovaa. Keskellä pääsi yleensä Moskovan porteille ja etelässä lähes Stalingradiin. Kun talvi ja siperialaiset vahvistukset tulivat, idän muodostelmista tyhjennettiin jv-joukot puolustusasemiin ja ps-joukoille oli linjojen takana omat muodostelmat valmiina. Suomalaisia, slovakialaisia, unkarilaisia yms. apuvoimia II-luokan joukkoineen saattoi käyttää syöttinä ja viivyttäjänä puolustusasemien edessä.

Talvi ja kevään rospuutto hidastivat puna-armeijaa niin, että ne pääsivät juuri ja juuri ryhmittymään hyökkäykseen Saksan läskimuuria vastaan. Ja silloinpa olikin sitten helppo jyrätä ne hyökkäysmuodostelmat panssarijoukoilla, jotka sitten toisena kesänä painuivatkin ns. päätyyn saakka.

Hirveän realististahan tuo ei ollut, kun niillä siirroilla pystyi n. viikossa nakkaamaan joukon vaikka Stalingradista Viipuriin.

Ai että noita kultaisia muistoja.
 
Ah. Wanha kunnon Eastern Front Grigsbyltä...

Muodostelmia pystyi luomaan käytännössä rajattomasti. Eka kierroksella saksalaisilla piti vain luoda uudet armeijakunnat painopistealueille ja siirtää niihin vanhoista "riittävästi" voimaa. Sitten toisella kierroksella paukauttaa kunnolla läpi muutamasta kohti rintamaa. PanssariAK:t kohti itää ja JV hoitamaan motteja.

Pioneeripataljoonat, pst.-pataljoonat yms. turhat tilkkeet piti siirtää omiin muodostelmiin ja sopivalle tasalle jokien taakse linnoittautumaan. Kun ne heinäkuun alusta lähtien kaivautuivat, olivat asemat lopulta kuin peruskallioon valettua betonia, josta edes moderni Yhdysvaltain sotakoneisto Tsingis-kaanin tai Schörnerin johdolla ei olisi tullut läpi. Samanaikaisesti muut muodostelmat etenivät kohden itää. Leningrad oli helppo kukistaa ja lähteä sitä kautta etenemään kohti Moskovaa. Keskellä pääsi yleensä Moskovan porteille ja etelässä lähes Stalingradiin. Kun talvi ja siperialaiset vahvistukset tulivat, idän muodostelmista tyhjennettiin jv-joukot puolustusasemiin ja ps-joukoille oli linjojen takana omat muodostelmat valmiina. Suomalaisia, slovakialaisia, unkarilaisia yms. apuvoimia II-luokan joukkoineen saattoi käyttää syöttinä ja viivyttäjänä puolustusasemien edessä.

Talvi ja kevään rospuutto hidastivat puna-armeijaa niin, että ne pääsivät juuri ja juuri ryhmittymään hyökkäykseen Saksan läskimuuria vastaan. Ja silloinpa olikin sitten helppo jyrätä ne hyökkäysmuodostelmat panssarijoukoilla, jotka sitten toisena kesänä painuivatkin ns. päätyyn saakka.

Hirveän realististahan tuo ei ollut, kun niillä siirroilla pystyi n. viikossa nakkaamaan joukon vaikka Stalingradista Viipuriin.

Ai että noita kultaisia muistoja.

On vähän muuttunut, niin WitE viimeisten päivitysten osalta kuin WitE 2. Joukkojenkin siirrot voivat alkaa kummasti tökkiä kun rautateillä on nyt eri kapasiteetit eri paikoissa.

Enää ei puolta joukoista heitetäkkään niin vain yhtä raideparia pitkin toiseen paikkaan...ei vaan junat kulje. :D Ja ainakin huolto loppuu sitten kesken kun loppuu rautatien kapasiteetti siltä osalta vaikka kalustoa riittäisi.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Door Kickers on melko hauska. Tässä esimerkki taktisesta ylhäältäpäin kuvatusta SWAT jne. touhusta.

 
Viimeksi muokattu:
Putin's Northern War on eräänlainen jatko-osa pari vuotta aiemmin ilmestyneelle Putin Strikes -pelille, joka kattaa aluuene itäisen keski-Euroopan Mustalta mereltä Suomenlahdelle. Ostin sen silloin aikoinaan heräteostona, jos muistat RAND julkaisi silloin sen sotapelin, jossa totesi Baltian kaatuvan muutamassa hetkessä.

pic3204104.jpg


Peli on suunniteltu nopeasti pelattavaksi "modernin konfliktin ensi hetkiä kuvaavaksi peliksi, jossa myös joukot ovat ensi kertaa tulessa". PS vaikeus on BGG:ssä äänestetty 2.0/5, mikä kuvaa sitä hyvin. Toisaalta se on yksinkertainen, toisaalta se on liiankin yksinkertainen. PS pelin rasite oli laaja kartta, ja että ei ollut mitään skenaarioita, vain täysi sota, jossa kaikki joukot kartalle, ja eniten kaupunkeja voittanut voitti pelin. Kun erityisesti kaupunkien valtaus oli keskeisellä sijalla, ja niiden valtaus puoli mahdotonta, niin kokonaisuus oli lopulta hieman "meh". Pelattiinkin sitä lähinnä Baltian osuudella kartasta, ja koiteettiin valita joukkoja, jotka olisivat siellä mukana.

Tuo Putin's Northern War on sitten vain Suomeen sijoittuva osuus, ja jopa niin, että pohjoisin Lappi jää pois. Puhumattakaan Norjan ja Ruotsin alueista. Kartta on skaalaltaan kaksi kertaa suurempi. Hienoa on tietysti nyt päästä pelaamaan suomalaisilla joukko-osastoilla, joita pelissä ovat meidän varuskuntaperusteiset joukko-osastot. Panssariprikaati on siis panssariprikaati, mekanisoituja ja moottorisoituja osastoja on turha etsiä. Pelissä myös Ruotsi tulee apuun, tosin heidän pitää varmistaa myös Gotlannin saari. Ruotsalaiset joukko-osastot ovat aika lailla pielessä, sieltä on saatavissa näppärästi mm. panssaridivisioona Suomen apuun. Lisäksi pelissä Suomi-Ruotsilla ei ole lainkaan ilmavoimia, ilmeisesti katsottu että Venäjä saa heti täyden ilmaherruuden.

Putin Strikesin tietyt heikkoudet ovat läsnä tässäkin, mutta aiheeltaan napakampana kokonaisuus on mielestäni parempi. Miinuksena toki se, että pelattavat joukko-osastot eivät osu kohdilleen. Ja ilmavoimat vain Venäjällä. Ja pohjoisimmat alueet jäävät pois. Mutta toki Suomi-aiheisia moderneja sotapelejä ei muita taida olla, joten ehkäpä kuitenkin varovainen lasi puolitäysi-arvio pikemmin kuin puolityhjä.

Jos haluaa tiukkaa tavaraa Baltian taisteluista, niin suosittelen Next War: Poland peliä, joka on ihan jäätävän hyvä, mutta myös lähes säännöiltään jäätävän vaikea, ja vaatii melkeinpä kaksi pelaajaa, jotka jaksavat paneutua siihen. BGG äänestänyt vaikeusasteeksi 4.25/5.

Siinä ei Suomea ole, mutta pelissä on mielenkiintoisesti sekä strateginen kartta pohjoisen Puolan alueen ja Balttien sekä Ruotsin osalta, että operatiivinen kartta Puolan ja Suwalkin käytävän osalta.

pic4815157.jpg

Tämä on vissiin aika hyvä kuvaus tuosta Next War: Poland -pelistä. Aika kiehtovan oloinen mutta vaikuttaa kyllä sangen monimutkaiselta.

 
Back
Top