Sotapelejä minä suositellen Strategy

Mielenkiintoisista aiheista tehdään nykyään sotapelejä. Tämän aiheena 2014-2015 käyty taistelu Donetskin lentokentästä.

 
Panzer Corps 2 is now available for pre-order

 
Tänä iltana punikit ja lahtarit selvittelevät keskinäiset välit.

Vaikuttaa ihan realistiselta. Alkuasetelma on että sekä punakaartit että suojeluskunnat käyvät aluksi amatöörien sotaa. Valkoisten täytyy aluksi vallata Oulu ja pitää Vaasa. Punaisten täytyy päästä Vaasaan tai toukokuuhun 1918 tullessa pitää hallussa edes yksi isompi kaupunki etelässä.
Helmikuussa jääkärit palaavat kotimaahan ja valkoisen armeijan toiminta tehostuu. Marssi Tamperetta kohti alkaa. Ja lopuksi Saksan Itämeren divisioona tekee maihinnousun ja punainen Suomi alkaa olla mennyttä.

1.jpg

2.jpg
 
Tämmönen ilmestyi maaliskuun alussa.

Olen tuota steel division 2:sta pelannut aiemmin niin ihan hyvä peli joskin "vaikea". Mittakaava aikamoinen. Tämä jatkosota voi olla ihan mielenkiintoinen lisäosa.
 
Kiitos tiedosta.

Minä olen siirtynyt lentotukialus -hommiin. Takalinjassa sotiminen on alkanut maistua paremmalta. :)
Ok, pari kertaa kokeillut, ja ei viitsinyt enempää harjoitella. Haastavinta minusta cv-homma koko pelissä.
Minulle sopivat käteen parhaiten kevyet risteilijät edelleen. Königsberg, Nurnberg, Trento. 16,5 kilsan ulottuvuus ja nopeita liikkeissään, niin voi väistellä salvot ainakin taistelulaivoilta.
Nyt on semmonen reilut 5000 taistelun kokemus.
 
Pelitestissä Antti Lehmusjärven suunnittelema talvisotasimulaatio Jäinen kuolema: Suomen talvisota 1939-1940.

Perinteisen sotatoimialueen kartan sijasta taistelutoimet kuvataan neljänä ratana. Yksi kertoo ulkovaltojen mielenkiinnon (sotilaallinen interventio Suomen hyväksi) asteen ja kolme muuta on varattu rintamille: Karjalankannaksen rintama, Laatokan Karjalan rintama ja Suomussalmen rintama. Näitä pitkin puna-armeija pyrkii syvälle Suomen ydinalueille.

Peli on jaettu kuuteen pelikierrokseen. Ensimmäinen kierros kuvaa vuosia 1935–38 ja toinen vuotta 1939. Näiden vuosien aikana on vielä rauha, eli kumpikaan pelaajista ei saa ylittää rajaa. Tässä vaiheessa tehdään valmisteluja ja toisen kierroksen lopulla Neuvostoliiton puoli rajasta onkin varsin täynnä väkeä. Suomen puolella toivon mukaan on saatu jotain valmisteluja aikaiseksi ja toivottavaa on että Mannerheim-linja on linnoitettu.

Neljä seuraavaa kierrosta kuvaavat sodan kuukausia joulukuusta 1939 maaliskuuhun 1940. Neuvostoliitto voittaa pelin marssimalla Karjalankannaksen tai Laatokan Karjalan rintaman loppuun asti. Suomi kykenee voittamaan saamalla ulkovallat puuttumaan sodan kulkuun, mutta tämä on epätodennäköinen lopputulos. Usein sota päättyy maaliskuun loppuun, jolloin lasketaan pisteet.
Oma testipeli päättyi melko lailla oikean talvisodan asetelmiin. Puna-armeija ehti Viipurin porteille, mutta ei ehtinyt vallata kaupunkia. Laatokan pohjoisrannalla Kollaa kesti.
Itse pelimekaniikka on korttipainotteinen. Tapahtumakortit pelataan joko aktivointipisteinä joilla aktivoidaan oman puolen joukkoja toimintaan, taikka tapahtumina jotka tuovat peliin mukaan sattumanvaraisuutta mallintaen samalla oikeata tapahtumahistoriaa.
Kokonaisuus toimii ihan kohtuullisen hyvin. Peli on melko helposti opittavissa ja omaksuttavissa. Toiminee parhaiten pelaajille, joilla ei ole aiempaa kokemusta sotastrategiapeleistä

peli1.JPG

peli2.JPG
 
  • Tykkää
Reactions: EK
@miheikki
Oli se kuule komeeta äsken, kun tulin syklonista Scharnhorstilla kahta Nelsonia suoraan keula kohti niiden kylkiä. Etäisyys kuusi kilsaa ja minua suojasi angled kurssi. Toisen tikkasin keulatykeillä palasiksi ja viimeistelin kolmella torpedolla ja toinenkin sai vasemmalta salvosta yhden kalan kylkeensä. Sen viimeistelin sen perän suunnasta Ahdille.
Sitten olinkin jo niin palasina, että kolmantena ollut Myoko sai täpärästi minut ja sille jäi 2000 hp, ja se sitten oli kypsää kauraa omalle Skånelle, joka oli lisäkseni ainoana jäljellä.
Alivoimatilanteesta ja sitä ennen vähillä pelitapahtumille, kahdeksan minuuttia kulkenut syklonissa mitään näkemättä ja sitten viimeiset kolme minuuttia räjähtävää toimintaa :)
 
Minä olen siirtynyt maakravuksi. Ostin Rising Storm 2 -pelin ja samalla tuli kerrattua aikoinaan hankittua Red orkesteri- peliä. Taistelulaivan ohjaamisen sijasta, hion nykyään konekiväärin optimaalista tuliasemaa.

Konehommista senverran, että tänään tilasin uuden keskusyksikön Jimmsiltä. Kesäkuussa 2011 käyttöönotettu i5 2500k, amd 6950 (MLU, GTX 960 kesällä 2015 ), siirtyy seuraavan sukupolven opettelukoneeksi.

Itse pääsen asemoimaan kookoota Ryzen 5 3600 ja RTX 2060 combolla 1-4 viikon kuluessa. Rising Storm 2 -pelissä sai vedellä nuppeja lounaaseen niin paljon, että ajatus 9 vuotta vanhan pelikoneen uusaaminen tuntui ajankohtaiselta.
 
Viimeksi muokattu:
Minä olen siirtynyt maakravuksi. Ostin Rising Storm 2 -pelin ja samalla tuli kerrattua aikoinaan hankittua Red orkesteri- peliä. Taistelulaivan ohjaamisen sijasta, hion nykyään konekiväärin optimaalista tuliasemaa.

Ei muuta kun tervetuloa joukkoon, yritähän osua kotimaiselle serverille niin saat selkääsi! :camo:
 
Uskallan väittää että ensimmäiset selkeät ja helposti opittavat pelattavat sotastrategiapelit tulivat markkinoille 90-luvun puolivälissä. Panzer General oli varmaan ensimmäinen jota tuli PC:llä pelattua.

 
Back
Top