SOTE-Soppa; hyödyt, haitat ja murinat

Voisiko ratkaisu tuohon ehkä olla se, että julkinen ostaja vaatisi ohjelman toimittamista avoimen lähdekoodin lisenssillä (esim. GPL) ja luonnollisesti myöskin sellaisena, että lähdekoodi olisi mahdollisimman helppolukuista ja hyvin dokumentoitua. Tällöin myöhemmät muutokset voisi periaatteessa tilata keneltä tahansa eikä rahastusmahdollisuutta syntyisi.
En usko että tietojärjestelmän jatkuva kehittäminen toimisi. Vuosituhannen alussa olin mukana erään tietojärjestelmän muutosprosessissa. Siirtyminen vanhasta järjestelmästä uuteen oli työläs ja kesti vuosia naputtelutyönä, opetteluna yms. Tietotekniikkakonsultti kertoi lohdutuksen sanoina, että nyt kun kaikki tieto naputellaan xx-tietokantaan, joskus hamassa tulevaisuudessa kun järjestelmää taas vaihdetaan, naputtelutyötä ei tarvi uusia, koska kaikki tieto on jo tietokannassa, jota uusi järjestelmä voi käyttää. Elin sitten senkin ajan kun vuosituhannen alun järjestelmä korvattiin kolmella uudella. Siirtyminen ei mennyt siten kuin konsultti vuosituhannen alussa oli visioinut.
 
En tiedä, pitäisikö tämä laittaa Pahkasika-osastoon, mutta tulkoon tänne.

Varsinais-Suomen hyvinvointialueella on laitepassi.

Passimerkintää varten tulee ensin lukea laitteen ohjekirja. Sitten täytyy etsiä ihminen, joka on laitteen osaava käyttäjä. Hän näyttää, miten laite toimii. Sen jälkeen näytät henkilölle, että osaat itse käyttää laitetta. Kaikki vaiheet kirjataan suoritetuiksi erikseen ja tallennetaan järjestelmään. Litepassissa on noin parikymmentä laitetta, esimerkiksi diatermialaite ja ultraäänilaite. Niiden lisäksi listalta löytyy myös henkilövaaka ja sähkösänky.
Ei riitä, että laitepassin suorittaa kerran. Eri laitteiden osaaminen tulee todentaa säännöllisesti, useimmiten 1–5 vuoden välein. Henkilövaa’an ja sähkösängyn käyttöohjeita tulee kerrata vain joka kymmenes vuosi.

Sängyssä on kaksi nappia: ylös ja alas.


 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, pitäisikö tämä laittaa Pahkasika-osastoon, mutta tulkoon tänne.

Varsinais-Suomen hyvinvointialueella on laitepassi.

Passimerkintää varten tulee ensin lukea laitteen ohjekirja. Sitten täytyy etsiä ihminen, joka on laitteen osaava käyttäjä. Hän näyttää, miten laite toimii. Sen jälkeen näytät henkilölle, että osaat itse käyttää laitetta. Kaikki vaiheet kirjataan suoritetuiksi erikseen ja tallennetaan järjestelmään. Litepassissa on noin parikymmentä laitetta, esimerkiksi diatermialaite ja ultraäänilaite. Niiden lisäksi listalta löytyy myös henkilövaaka ja sähkösänky.
Ei riitä, että laitepassin suorittaa kerran. Eri laitteiden osaaminen tulee todentaa säännöllisesti, useimmiten 1–5 vuoden välein. Henkilövaa’an ja sähkösängyn käyttöohjeita tulee kerrata vain joka kymmenes vuosi.

Sängyssä on kaksi nappia: ylös ja alas.


Potilasturvallisuuspäällikö on hyvä esimerkki byrokraatista, nämä kortit ja seurantalista ovat tärkeämpää kuin se miksi siellä työpaikalla ollaan.
Sitten ihmetellään mihin se raha menee.
 
Tällainen mielestäni hyvä kirjoitus tuli vastaan. Näinhän se on, että raja menee jossain koska raha resurssina on rajallinen
 
Tällainen mielestäni hyvä kirjoitus tuli vastaan. Näinhän se on, että raja menee jossain koska raha resurssina on rajallinen
Tämä. Pitäisi keskustella hoidon priorisoinneista ja itse asiassa ottaa ajattelumalliksi se että rahaa on tämän verran ja sillä tuotetaan sitten maksimäärä terveyttä. Kaiken maailman tiedottelijat eivät tuota yhtään lisää terveyttä.

Toki kaikki toimet turhan byrokratian ja läppärinnäpyttelyn vähentämiseksi pitäisi myös ottaa käyttöön.
 
En nyt valitettavasti löytänyt Hesarin juttua tähän (hakutoiminta on kehno HS:llä). Jutussa lääkäri nimellään puhui siitä, kuinka aiemmin on ehtinyt vuorossa käsitellä 10-12 potilasta, nykyisellään n. 6. Pääansio tuohon muutokseen, kohdistui Apotti-järjestelmään.

Tuo vastaa omia kokemuksiani, tästä ns. "rakenteisesta kirjaamisesta".
 
Tämä, mitä nyt ikäänkuin uutena asiana on esiin tuotu, eli hoidon vaikuttavuuden arviointi. On ollut käytössä "aina". Palko:ssa tuossa linjanvetoa on tehty. Rahoituksen ollessa suhteellisen avokätinen, tällä myös merkitystä uskoakseni vaikuttavuusarvioinnin perusteisiin.

Olen satavarma siihen, että mikäli tuota hoidon vaikuttavuuden arviointia tarkennetaan. Tämä tullaan näkemään muodossa tai toisessa - ei niin yllättävien tahojen suunnalta. Taas yhtenä yksilöä sortavana toimena.

 
Juu ei tuota oikein järjellä voi ymmärtää kun hoitojonot monessa paikassa jo nyt melkoiset ja hoitoon ei tahdo päästä niin lomautetaan lääkärit :D

Tämä keskustan päiväuni joksi 21 sotealueen + Helsingin aluetta voisi kuvata on kyllä mielenkiintoinen. Asiantuntija varoittivat, taisi varoituksia tulla ruotsistakin asti ja siitä huolimatta vietiin maaliin täysin järjestön aluemäärä ja täysin järjetön hallintoporras. Sitten organisaatio räjäytettiin ja muodostetiin moniportainen esimiesorganisaatio jossa valtaa on mahdollisimman vähän lähi esimiehellä. Kuka edes kuvitteli että tuo toimia saati, että palvelut paranisi ja säätöjä tulisi? Eli nämä kaksi asiaa joilla koko projektia on alunperin perusteltu.

Koko hoito olisi pitänyt rakentaa sairaanhoitopiirien ympärille ja mm. asiakaskuljetukset siirtää kelalta näille. Organisaatio oli sinänsä valmis ja siihen olisi käytännössä lisätty kuntien perusterveydenhuolto. Motivaatiota olisi varmasti ollut lisätä panoksia perusterveydenhuoltoon eikä kalliiseen erikoissairaanhoitoon johon säästöjen vuoksi valuu koko ajan enemmän ihmisiä.

Ainakin olisi pitänyt samassa yhteydessä käydä perustuslaki keskustelu siitä kenelle ja millä ehdoilla hoitoa tulevaisuudessa annetaan. Selvää on jo nyt että sekin on jo edessä koska yhtälö jossa asiakkaiden määrä lisääntyy, hoito paranee mutta myös kallistuu ja sitä lähtökohtaisesti annetaan "tarvitsevalle" ilman sen suurempaa talouajattelua ajaa siihen, että rahat yksinkertaisesti eivät voi riittää. Pitäisi olla myös vaikuttavuus ja taloudellisuus näkökulma mukana. Nyt meillä leikataan 90 vuotiaiden sydämiä ja lonkkia. Mahdollisesti jos potilas jää henkiin tulee kuukausista muutamaan vuoteen jonkinlaista jatkoa mutta ei välttämättä laadullisesti kovinkaan hyvää. Samalla meillä on joukko lapsia ja nuoria jotka eivät saa hoitoa koska tilanne on vielä kestettävissä.
 
Laskelmat kuntien sotemenoista joihin valtion rahoitus nykyille sotealueille perustuu, ovat ilmeisesti tehty pieleen.
Kunnilla taisi olla erilaisia keinoja tehdä sote alueille karhunpalveluksia mitä tulee menojen pitkäaikaiseen nousuun. Kaikki kun halusivat varmistaa oman kuntansa palvelu eikä ajatella kokonaisuutta. Toki ei sitä haluttu kyllä ajatella myöskään eduskunnassa.
 
Back
Top