SOTE-Soppa; hyödyt, haitat ja murinat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raveni
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nyt on taas saatu valmiiksi merkittävä uudistus joka parantaa tehokkuutta, potilaskokemusta ja sairaat parantuvat kohisten.
Rahat ovat loppu, ihmisiä irtisanotaan sen takia, mutta näitä hankkeita ei keskeytetä. Tätätkin hanketta on tehty varmasti ajankanssa ja hartaasti.
Juuri tällaiset puuhastelut ovat osa SOTEn syöpää.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8b614a10-734a-4acd-9a60-b0ab4433b537

Hus: Jatkossa ei enää vuodeosastoja tai poliklinikoita​

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä halutaan yhtenäistää potilashoidon yksiköiden nimiä asiakaslähtöisempään suuntaan.
578c5ecdbffbfd38f9219e72b1e84aae9623637cc7badacc0391a3b76bd03ec2.jpg
578c5ecdbffbfd38f9219e72b1e84aae9623637cc7badacc0391a3b76bd03ec2.jpg

Poliklinikat tunnetaan Husissa vastedes vastaanottoina. Tiina Somerpuro
https://www.iltalehti.fi/kirjoittajat/Lilja Hannila
Lilja Hannila
Eilen klo 10:25
Hus tiedottaa muuttavansa potilashoitoyksikköjensä nimiä. Jatkossa ei esimerkiksi puhuta enää vuodeosastoista tai poliklinikoista. Uudet nimiohjeet tulivat käyttöön vuoden 2025 alussa. Niissä on pyritty yhteneväiseen logiikkaan, lyhyyteen ja ymmärrettävyyteen.


Taustalla on tarkoitus yhtenäistää hoitoyksiköiden nimiä ja tehdä siitä entistä asiakaslähtöisempää. Nimimuutoksia päättäessä kuultiin useita eri sidosryhmiä, kuten henkilökuntaa ja kokemusasiantuntijoita sekä asiakasraatia.

Jatkossa esimerkiksi vuodeosastot tunnetaan osastoina. Osasto-termi putoaa pois myös esimerkiksi synnytys- tai anestesia- ja leikkausosastosta. Jatkossa nämä ovat yksikköjä.


Isoin muutos on poliklinikka-termistä luopuminen. Poliklinikat muuttuvat vastaanotoiksi ja päiväsairaalat ja -keskukset ovat jatkossa päiväyksiköitä. Muutos jakoi Husin mukaan eniten mielipiteitä sidosryhmäkyselyissä, mikä oli odotettua.

– Erikoissairaanhoidossa termi on ollut käytössä pitkään, mutta sairaalamaailmaa tuntemattomille termi ei ole selkeä. Sekä yksityisessä terveydenhuollossa että perusterveydenhuollossa puhutaan vastaanotoista. Se on yleisesti ymmärretty termi, Husin viestintäpäällikkö Niina Kauppinen sanoo.

Husissa on lähes tuhat toimipistettä ja nimenmuutokset vaikuttavat noin puoleen näistä. Uudet nimet päivittyvät vaiheittain verkkoon, potilaskirjeisiin sekä ohjeisiin ja opasteisiin.

LUE MYÖS​

Uudet hoitoyksiköiden nimet Husissa​

Osasto, ennen vuodeosasto.

Vastaanotot, vastaanotto. Poliklinikka-termiä ei jatkossa käytetä.

Valvonta, esim. tehovalvonta, sydänvalvonta. Esimerkiksi tehovalvontaosasto-nimeä ei jatkossa käytetä.

Yksikkö, esim. anestesia- ja leikkausyksikkö, synnytysyksikkö. Jatkossa ei puhuta esimerkiksi synnytysosastoista.

Päiväyksikkö. Päiväsairaala ja päiväkeskus -termit poistuvat käytöstä. Hoito tässä yksikössä on vastaanottokäyntiä pidempikestoista, mutta se ei edellytä osastolle ottamista.

Terapia, esim. fysioterapia, toimintaterapia. Esimerkiksi fysioterapiayksikkö-sana poistuu käytöstä.

Laboratorio ja röntgen pysyvät ennallaan.

Lisäksi Hus kertoo, että jatkossa keskus-termiä käytetään potilashoidon toimipisteen nimessä, jos sen toiminta on valtakunnallista (esim. palovammakeskus), se sisältää alueellista yhteistyötä (haavakeskus) tai nimi on vakiintunut (esim. SERI-tukikeskus).
 
Ministeriön alivaltiosihteerin mielestä sotealueita on yksinkertaisesti puolet liikaa.

"Se on ennen kaikkea toimintavarmuuskysymys, kun ajatellaan esimerkiksi erikoissairaanhoidon tuottamista. Se alkaa olla joillakin pienillä alueilla jo aika vaikeaa. Myös henkilöstön saatavuuskysymykset liittyvät siihen."

 
Mietin pitkään, kuuluisiko tämä Pahkasika-osastolle.. korjaan, yksikköön.

Soteasiaa kuitenkin. Soteuudistus sulki ovia, mutta seinien vuokrat nousivat jopa merkittävästi. Hyvinvointialueet maksavat enemmän rakennuksista, joissa tapahtuu vähemmän.

Uudistuksessa perustetut hyvinvointialueet velvoitettiin vuokraamaan kunnilta niiden käytössä olleet sote-tilat. Samalla vuokrahinnat pyrittiin tuomaan markkinatasolle, sillä kuntien on joka tapauksessa yhtiöitettävä sote-tilat vuokrasopimusten päätyttyä.

 
Yksityislääkärien palkkiot nousivat kaksinkertaisesti inflaatiovauhtiin nähden vuoden 2024 aikana. Kelakorvausten korottaminen oli tulonsiirto minulta ja sinulta heidän palkkioihinsa, kuten arveltiinkin. Maksat lisäksi käydessäsi ihan saman tai enemmän.

Asemat nostivat ylipäänsä hintoja.

Toisaalta yksityislääkärikäynnit ehkä samastakin syystä eivät ole lisääntyneet merkittävästi.

Sinuhe, egyptiläisessä sanottiin jotenkin hauskasti, että köyhän pitää varoa jokaista muutosta, sillä oli se muutos mikä tahansa, varmaa on ainoastaan, että hänen viljamittansa pienenee ja öljy ruukussaan vähenee.
 
Toisaalta tuettuna palkattu yksityinen avustaja näyttäisi olevan parempi kuin byrokraattien tarjoama.

Sirkalla, 75, on käynyt avustajia vuosia. Hän on toiminut avustajilleen työnantajana ja hänen mukaansa asiat ovat sujuneet hyvin. Sirkka tarvitsee rollaattoria eikä selviä kaikista kodin toimista itse.

Noin vuosi sitten Siun sote halusi kuitenkin siirtää Sirkan avustajakeskuksen asiakkaaksi.

– Sen jälkeen mikään ei enää toiminut, Sirkka sanoo.

Avustajakeskuksen avustajien kanssa käytiin jatkuvaa keskustelua, mitä he tekevät tai eivät tee. Sirkan mukaan avustaja ei osannut auttaa ruuanlaitossa. Myös kodin siistimisestä oli erimielisyyksiä.

– Avustaja ei esimerkiksi voinut kantaa kassia kauppareissulla, vaan minun on jaksettava työntää sitä itse rollaattorissa ylämäkeen.

Sirkka on itse tehnyt työuransa kodinhoitajana ja lähihoitajana.

– Tiedän kyllä, mitä henkilökohtainen apu on. Koin, että uusista avustajista ei ole minulle mitään apua. Irtisanoin heidän käyntinsä.

Sirkalla on edelleen voimassa päätös 40 avustajatunnista kuukaudessa. Hän toivoo, että voisi palata takaisin työnantajamalliin.

 
Hyvinvointialueiden luottamushenkilöiden palkkiot ovat räjähtäneet käsiin. Esimerkiksi Keski-Uudenmaan aluehallitus kokoontui 24 kertaa viime vuonna. Keski-Uudenmaan aluehallituksen puheenjohtajalle kertyi laskennallisesti palkkioita 86 448 euroa,

Siis ei palkkaa, vaan palkkioita.

Lain mukaan alueilla täytyy olla vähintään aluevaltuusto, aluehallitus, tarkastuslautakunta sekä vanhus- ja vammaisneuvostot. Vähintään.

Tämä on isänmaan parturointia. Kuppaamista. Tässä se kepun ja sosialistien yhteistekele nyt sitten on. Ei mitään järkeä.

 
Pohjois-Suomen hyvinvointialueen tulokärjessä on johtaja Ilkka Luoma, Ilkka Luoma, viime vuonna noin 230 000+.

Pohde on valtiovarainministeriön mallioppilas, mutta toisaalta melkoista rahantuhlausta valtiolle kokonaisuutena on valittaa turhasta, sillä enemmän yhteiskunnan rahaa palaa oikeustyöhön, kun Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue tappelee vammaisia vastaan.

Pohde on hyvinvointialueista ainoa, joka on vienyt hallinto-oikeuteen avin päätöksiä vammaisten lasten aamu- tai iltapäivätoiminnasta.

Kaikissa avin tutkimissa tapauksissa Pohteen päätöksen on katsottu olleen lainvastainen. Samaan päätyi hallinto-oikeus.

Avin päätöksen mukaan vammainen lapsi on oikeutettu vammaisuutensa takia erityistä tukea tarvitsevien lasten iltapäivä- ja aamupäivähoitoon. Tämä hoito on maksutonta.

Hyvinvointialue oli asiasta eri mieltä.

Pohjois-Suomen hallinto-oikeus hylkäsi tällä viikolla Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen valituksen, joka koski aluehallintoviraston päätöstä.

Vielä olisi yksi valituspaikka jäljellä, KHO.

 
Nyt kun on taas vaalit niin tuli viime kunnallis vaaleista mieleen kun oli soten isoista tulevista kustannuksista juttua niin yks kepuli akka heitti vaan kylmästi että ei niistä kustannuksista tarvi välittää kun valtio ne maksaa…

Millähän vaali puheilla kepulit nyt lähestyy vaalikarjaa ?
 
Väitän, että ääni vihervasemmistole, tai kepulle on ääni byrokratialle ja isolle hallinnolle.
Vaikka raha tulee könttänä valtiolta, se miten raha käytetään, päätetään alueen sisällä. Eli valitkaa hyvin.
 
Tere Sammallahti:

"Totuus vasemmisto-opposition ymmärryksestä SoTen suhteen paljastui Iltalehden eilisessä vaalitentissä. Kysyttäessä terveydenhuollon asiakasmaksuista Vasemmistoliiton Koskela ja Vihreiden Virta eivät edes uskaltaneet arvata lukuja, joista huutavat kurkku suorana päivittäin. SDP:n Lindtman tuijottaa lunttilappuaan silmät pyöreinä, kun siinäkään ei näytä olevan oikeat luvut ja kepun Kaikkonen joutuu tyytymään hirtehiseen sutkautteluun. Voidaan taas turvallisin mielin todeta, että tällä viikolla eduskunnassa jatkuva SoTe-välikysymyksen keskiössä ei ole suomalaisten hyvinvointi, vaan näiden oppositiopuolueiden kunta- ja aluevaalikampanja.

Onneksi studiossa oli vastuullista oikeistoa, kuten pääministeri Orpo ja valtiovarainministeri Purra, jotka myös osoittivat tietävänsä, mistä puhuvat. Fakta on se, että Orpon hallituksen tuella HV-alueilla on saatu aikaan niin säästöjä kuin toiminnan tehostamista. Perusterveydenhuoltoon pääsy on nopeutunut, hoitajapula helpottunut, Marinin hallituksen säätämiin taloustavoitteisiin ollaan sittenkin pääsemässä ja mm. vanhukset ovat erittäin tyytyväisiä vanhuspalveluihin. Eli tehdään enemmän, halvemmalla, laadukkaammin.

Kuten nähdään, rahan ampuminen haulikolla pitkin maailmaa ei enää auta, on muutettava rakenteita. On muutettava toimintatapoja. On otettava uutta teknologiaa käyttöön, muokattava huonoja prosesseja paremmaksi, johdettava paremmin ja sitä rataa. Ja juuri näin vastuullinen oikeisto toimii myös kunnissa ja alueilla. Se on hyvä muistaa, kun lähtee äänestämään."
 
Pohde kunnostautuu jälleen. Se on päättänyt ohjeistaa, että lääkäreiden tulee poikkeuksetta ennen päivystyslähetteen laatimista soittaa vastaanottavalle taholle yliopistosairaalaan ja konsultoida toista lääkäriä asiasta. Hoidon tarpeen arvioimiseen ei siis riitä enää yhden eli lähettävän lääkärin sana.

Päivystävät lääkärit ovat huolissaan siitä, millaiseen puhelinrumbaan ohjeistus johtaa, jos heitä konsultoidaan jokaisesta tulossa olevasta potilaasta ja paikalla olevat potilaatkin pitäisi ehtiä hoitaa.

Laskujen mukaan tästä tulee sitten vaatimattomat 18 000 puhelua.

 
Artikkeli kuvaa hyvin sitä todellisuudesta irti olevaa byrokraatti joukkoa, joka Sotea haittaa.
Eduskunnan apulaisoikeusasiamies, Valvira, ja tietysti STM ovat suurimpia kiviä Suomalaisessa Sotessa.

Tietysti joku asiasta mitään tietämätön voi kauhistella tätä, mutta todellisuudessa potilaasta vainajaksi muuttunut siirretään osastolla pesuhuoneeseen odottamaan siirtoa kylmiöön. Ei sieltä enää nousta, mutta hajuhaittaa syntyy. Toki aina on mahdollista, että hoitaja ei erota vainajaa esim. tajuttomasta, mutta ei ammattitaidottomuus siitä pelasta.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3c6d5688-db07-46db-8dd1-69b71dea9db4

Jyrähdys Suomen tiukasta byrokratiasta: ”Arvokkaan kuoleman vastainen”​

Suomen Geriatrit ry vaatii, että kuoleman toteamisen käytäntöjen muuttaminen otettaisiin uudelleen lakivalmisteluun.

Arkistokuva vainajien säilytystilasta. Suomen Geriatrit -yhdistyksen mukaan vainaja voidaan siirtää kylmätilaan vasta, kun lääkäri on todennut kuoleman. Jenni Gästgivar
https://www.iltalehti.fi/kirjoittajat/Ida Erämaa
Ida Erämaa
Tänään klo 15:09
Suomen Geriatrit ry tiedottaa, että yhdistys on seurannut huolestuneena keskustelua kuoleman toteamisen käytäntöihin liittyen.

Valviran mukaan henkilön kuoleman voi todeta ainoastaan laillistettu tai luvan saanut lääkäri tai vähintään viiden vuoden opinnot suorittanut lääketieteen opiskelija, joka toimii tilapäisesti valtion, hyvinvointialueen tai Hus-yhtymän lääkärinä.


Kuoleman toteaminen on lain mukaan tehtävä viivytyksettä. Lääkärilehden mukaan laillisuusvalvonnassa on katsottu, että jos kuolema tapahtuu viikonloppuna, niin sen toteaminen ei voi jäädä seuraavalle arkipäivälle.

– Suomi on pitkien välimatkojen harvaan asuttu maa, jossa lääkäri on viikonloppuisin ja arkipyhien aikaan kaukana, Suomen Geriatrit ry:n tiedotteessa kerrotaan.

Yle uutisoi vuosi sitten, että Suomessa kuljetetaan vuosittain jopa 15 000 vainajaa lääkärin luokse kuoleman toteamisen vuoksi. Kyseessä on Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n arvio, sillä asiasta ei ole valtakunnallista tilastoa.

Suomen Geriatrit ry:n tiedotteessa kerrotaan, että lakiesitys kuoleman toteamisen käytäntöjen muuttamisesta oli lausuntokierroksella vuonna 2020, mutta lakihanke jäi toteutumatta ministeriön resurssipulan vuoksi.

Esityksen mukaan sairaanhoitaja voisi ennakoiduissa kuolemantapauksissa suorittaa kuoleman toteamiseksi tarvittavat tehtävät, jonka jälkeen vainajan ruumis voitaisiin siirtää kylmätilaan. Esityksen mukaan tällöin lääkärin tulisi todeta kuolema fyysisellä tutkimuksella kolmen vuorokauden kuluessa.

– Nykyinen Valviran ohjeistus ei salli vainajan siirtämistä kylmiöön ennen lääkärin fyysisesti suorittamaa kuoleman toteamista, Suomen Geriatrit ry:n tiedotteessa kerrotaan.

Tämänhetkinen tilanne​

Yhdistyksen mukaan eduskunnan apulaisoikeusmies on puuttunut tiukasti alueellisiin toimintatapoihin, joiden mukaan vainajan on voinut siirtää kylmiöön odottamaan lääkärin tutkimusta. Myös Ylen mukaan lakia on tulkittu tiukasti.

Tämän myötä hyvinvointialueet ovat joutuneet suunnittelemaan käytäntöjä, jotta kuolema voidaan todeta määräysten mukaisella tavalla. Tämä tarkoittaa, että vainajia pitää kuljettaa lääkärin luokse jopa yli sadan kilometrin päähän, yhdistys kertoo.

– Edellä mainittu käytäntö on arvokkaan kuoleman ja sen jälkihoidon vastainen sekä aiheuttaa lisäkustannuksia ja sitoo resursseja jo valmiiksi talouspaineiden kanssa kamppaileville hyvinvointialueille.

Yhdistys esittää painokkaasti, että kuoleman toteamisen käytäntöjen muuttaminen otettaisiin pikaisesti uudelleen lakivalmisteluun.

– Arvokas elämän loppuvaihe ja kuolema ovat jakamattomia ihmisoikeuksia. Omaisilla ja kuolevalla tulee olla oikeus rauhalliseen ja ihmisarvoa kunnioittavaan kohteluun sekä ennen kuolemaa että sen jälkeen, yhdistyksen tiedotteessa kirjoitetaan.
 
Pahkasikaketjun innoittamana vuodatan, mitä mieltä sosialistisotesta olin ja olen.

Alkuperäisissä selvityksissä arvioitiin, että sote-alueita olisi tarkoituksenmukaista olla esimerkiksi 9–12. HUS‑yhtymän johtaja totesi, että viisi aluetta olisi riittävä ja taloudellisesti edullisempi vaihtoehto. Olisi pitänyt tehdä viisi aluetta, kaikki isojen keskussairaaloiden ympärille. Sitten pienempiä yksikköjä kiinteästi samaan virtaviivaistettuun hallintoon. Suuret muutokset olisivat helpompia niin.

Tehtiin 21 itsehallinnollista yksikköä, osa persaukisia. Verotusoikeutta ei ole, mikä kaventaa itsehallintoa. Kun vastuu on siirtynyt valtiolle ja alueet ovat erittäin riippuvaisia valtion rahoituksesta, mikä se itsehallinto on?

Vaikka palveluiden järjestämisvastuu on keskitetty hyvinvointialueille, kuntien rooli ja tuottajien (esim. yksityinen / järjestöt) roolit eivät ole hävinneet. Kokonaisuus on monitasoinen ja hallintokulut mahtavat.

Tavoitteena oli myös yhdenvertaisuuden lisääminen (palveluerot alueiden välillä), mikä nyt näyttäytyy heikkenemisenä kaikkialla, kuten ennustettiinkin.

Taloudelliset ja järjestämiseen liittyvät paineet ovat todellisia. Ostopalvelujen kustannukset ovat kasvaneet valtavasti.

Organisaatio- ja päätöksentekoprosessit ovat epäselvät. Ministeriöiden ja valtion eri toimijoiden työnjako samoin.

Muutos kuormittaa alan henkilöstöä: jatkuvat muutokset, uudet organisaatiot ja epävarmuus heikentävät henkilöstön hyvinvointia ja pysyvyyttä.

Sen päälle säästöjen ja alijäämien kattamisen aikataulu on liian tiukka.
 
12, joka taisi olla virkamieskunnan johtava kanta, oli poliittinen mahdottomuus, koska se olisi ollut melkein 1:1 vanhan, 1996 puretun läänijaon palautus sote-alueiksi. Poliitikoilla on erittäin huono kyky myöntää aiempien päätösten olleen virhe.

Sote-uudistuksessa olisi voitu myös tarkastella kriittisesti tehtyjä kuntaliitoksia, siis siitä näkökulmasta, että olisivatko vanhat kunnat sote-uudistuksen jälkeisillä velvoitteilla kuitenkin elinkelpoisia. Kuntaliitosten myötä monen vanhan pitäjän paikallisidentiteetti on alkanut kuolla, ja näiden monet vanhat yhdistykset ajautuneet eksistentiaaliseen jäsenkatoon, huomattavalta osaltaan juuri paikallisidentiteetin murentumisen takia.
Noh, tässäkin olisi taas pitänyt myöntää aiempien päätösten olleen virhe.

Puretaan tämä historiallisesti ja poliittisesti, koska havaintosi osuu sote-uudistuksen keskeiseen jännitteeseen: hallinnollisen rationaalisuuden ja politiikan ristiriitaan.

Virkamieslinja oli koko ajan noin 9–12 aluetta. Jo varhaisissa sosiaali- ja terveysministeriön (STM) sekä valtiovarainministeriön (VM) selvityksissä (2010–2014 ja uudelleen 2019–2020) virkamieskunnan suositus oli 9–12 sote-aluetta.

Tällöin jokainen alue olisi rakentunut yliopistosairaalan tai keskussairaalan ympärille, jotta erikoissairaanhoidon ja peruspalvelujen integraatio olisi ollut hallittava ja tehokas.

Perusteena oli väestöpohja (n. 400 000–600 000 asukasta), taloudellinen kantokyky ja osaamisen keskittäminen. Mallia pidettiin hallinnollisesti ja taloudellisesti kestävimpänä, ja se sai kannatusta valtioneuvoston kansliassa, ministeriöissä ja monissa asiantuntija-arvioissa.

Sitten alkoi poliittinen perseily. Kun uudistusta vietiin eteenpäin 2015–2021, poliittiset intressit ja alueellinen edustuksellisuus nousivat etusijalle. Maakunnalliset puoluejärjestöt ja aluepoliittiset ryhmät ajoivat vahvasti sitä, että jokaisella nykyisellä maakunnalla on oma itsehallinnollinen alue.

Erityisesti keskusta ja osa SDP:n aluepoliittista siipeä piti välttämättömänä, että jokaisella maakunnalla on oma “poliittinen kotipesä” myös soten osalta, koska muuten pelättiin maaseudun jäävän suurten kaupunkien varjoon. Tämä johti ratkaisuun, jossa tehtiin 21 hyvinvointialuetta + HUS-erillisratkaisu — vaikka valtion omat selvitykset varoittivat kustannuksista ja hallinnon monimutkaisuudesta.

Vanha läänijako tosiaan purettiin 1996, kun siirryttiin aluehallintovirastoihin ja maakuntaliittoihin.

Jos sote olisi perustettu 12 alueen mallilla, rajaus olisi mennyt lähes yksi yhteen vanhojen läänien kanssa: Uusimaa, Varsinais-Suomi, Satakunta, Häme, Keski-Suomi, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Pohjois-Pohjanmaa, Lappi jne. Tämä olisi merkinnyt hiljaista tunnustusta siitä, että läänijärjestelmän purku ja sen korvaaminen hajautetulla maakuntahallinnolla oli virheellinen ratkaisu.

Tehtiin 21 hyvinvointialuetta + Helsinki (omana) + HUS (erillisratkaisu). Tämä vastaa maakuntajakoa, ei terveydenhuollon palvelurakennetta. Käytännössä syntyi tuplahallinto: maakunnallinen hallinto (valtuustot, johtajat) ja hyvinvointialueiden hallinto (valtuustot, hallitukset, virkamiesjohto), jotka usein limittyvät.
 
Back
Top