Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mm. noita kirjoittamiasi, esillä olevia ja hankalasti korjattavia potentiaalisia valuvikoja silmälläpitäen, asiantuntija-arvioinneissa alueiden kokoa oli rajattu kokonaisuuden hallittavuus yhtenä tärkeänä kriteerinä uudistuksen toimivuuteen. Aivan muuhun päädyttiin.Pahkasikaketjun innoittamana vuodatan, mitä mieltä sosialistisotesta olin ja olen.
Alkuperäisissä selvityksissä arvioitiin, että sote-alueita olisi tarkoituksenmukaista olla esimerkiksi 9–12. HUS‑yhtymän johtaja totesi, että viisi aluetta olisi riittävä ja taloudellisesti edullisempi vaihtoehto. Olisi pitänyt tehdä viisi aluetta, kaikki isojen keskussairaaloiden ympärille. Sitten pienempiä yksikköjä kiinteästi samaan virtaviivaistettuun hallintoon. Suuret muutokset olisivat helpompia niin.
Tehtiin 21 itsehallinnollista yksikköä, osa persaukisia. Verotusoikeutta ei ole, mikä kaventaa itsehallintoa. Kun vastuu on siirtynyt valtiolle ja alueet ovat erittäin riippuvaisia valtion rahoituksesta, mikä se itsehallinto on?
Vaikka palveluiden järjestämisvastuu on keskitetty hyvinvointialueille, kuntien rooli ja tuottajien (esim. yksityinen / järjestöt) roolit eivät ole hävinneet. Kokonaisuus on monitasoinen ja hallintokulut mahtavat.
Tavoitteena oli myös yhdenvertaisuuden lisääminen (palveluerot alueiden välillä), mikä nyt näyttäytyy heikkenemisenä kaikkialla, kuten ennustettiinkin.
Taloudelliset ja järjestämiseen liittyvät paineet ovat todellisia. Ostopalvelujen kustannukset ovat kasvaneet valtavasti.
Organisaatio- ja päätöksentekoprosessit ovat epäselvät. Ministeriöiden ja valtion eri toimijoiden työnjako samoin.
Muutos kuormittaa alan henkilöstöä: jatkuvat muutokset, uudet organisaatiot ja epävarmuus heikentävät henkilöstön hyvinvointia ja pysyvyyttä.
Sen päälle säästöjen ja alijäämien kattamisen aikataulu on liian tiukka.
Hyvä kirjoitus.Pahkasikaketjun innoittamana vuodatan, mitä mieltä sosialistisotesta olin ja olen.
Alkuperäisissä selvityksissä arvioitiin, että sote-alueita olisi tarkoituksenmukaista olla esimerkiksi 9–12. HUS‑yhtymän johtaja totesi, että viisi aluetta olisi riittävä ja taloudellisesti edullisempi vaihtoehto. Olisi pitänyt tehdä viisi aluetta, kaikki isojen keskussairaaloiden ympärille. Sitten pienempiä yksikköjä kiinteästi samaan virtaviivaistettuun hallintoon. Suuret muutokset olisivat helpompia niin.
Tehtiin 21 itsehallinnollista yksikköä, osa persaukisia. Verotusoikeutta ei ole, mikä kaventaa itsehallintoa. Kun vastuu on siirtynyt valtiolle ja alueet ovat erittäin riippuvaisia valtion rahoituksesta, mikä se itsehallinto on?
Vaikka palveluiden järjestämisvastuu on keskitetty hyvinvointialueille, kuntien rooli ja tuottajien (esim. yksityinen / järjestöt) roolit eivät ole hävinneet. Kokonaisuus on monitasoinen ja hallintokulut mahtavat.
Tavoitteena oli myös yhdenvertaisuuden lisääminen (palveluerot alueiden välillä), mikä nyt näyttäytyy heikkenemisenä kaikkialla, kuten ennustettiinkin.
Taloudelliset ja järjestämiseen liittyvät paineet ovat todellisia. Ostopalvelujen kustannukset ovat kasvaneet valtavasti.
Organisaatio- ja päätöksentekoprosessit ovat epäselvät. Ministeriöiden ja valtion eri toimijoiden työnjako samoin.
Muutos kuormittaa alan henkilöstöä: jatkuvat muutokset, uudet organisaatiot ja epävarmuus heikentävät henkilöstön hyvinvointia ja pysyvyyttä.
Sen päälle säästöjen ja alijäämien kattamisen aikataulu on liian tiukka.
Ongelmahan on, että kun hyvinvointi alueet luotiin niin kelan palveluita ei viety tuonne mukana. Nyt kela maksaa matkat. 25 euroa *6 taisi olla oma vastuu jonka jälkeen saa rällätä rauhassa.Eilen tuli vastaan mielenkiintoinen järjestely VARHA:n alueella. Naantalissa asustelevan n. 85-vuotiaan mummelin kuulo-ongelmat on ruuhkan takia siirretty hoidettavaksi Ugissa. Siirto on pysyvä ja jatkuu kunnes arkun kansi naulataan.
Eiliselle oli annettu lääkäriaika klo 10:00. Autoton rouva ei kovin notkeasti pääse julkisilla Ugiin, vaan reissuun olisi helposti mennyt 6-8 tuntia eestaas. Onneksi hänelle järjestyi autokyyti.
Eilen siis lääkäri katsoi korvat. Vastaanottohuoneen oven sulkeutumisesta avautumiseen kellotettiin 6 minuuttia. Tänään on sitten audionomin vastaanotto suunnilleen naapurihuoneessa klo 12. Ja kuulolaitteet ovat ilmeisesti värkkejä joita pitää käyttöönoton jälkeen vähän viritellä, joten bensaa palaa, mutta VARHA arvatenkin toimii tehokkaasti ja jonot pysyvät kohtuullisina.
Muualla maassa tuollainen parin tunnin autoilu ei tietysti ole mikään asia, kun ensiapuunkin voi Lapissa pian olla 3-4 tunnin ajomatka. Etelässä aiheuttaa uutena asiana hämmästelyä.