Vastaan itselleni Georgian sodan kautta.
Etelä-Ossetian/Georgian sodassa uuden ja vanhan sodan piirteitä?
Georgian ja Venäjän koalition välisestä konfliktista löytyy uuden sodan piirteitä, kuten separatistialueiden muuttuminen rikosvyöhykkeiksi, aiempien sisällissotien ja vuoden 2008 konfliktin etniset taustat, kyseisessä konfliktissa tehty etninen puhdistus sekä Georgian itsenäistymisen alun yksityisen väkivallan markkinat. Vuoden 2008 konfliktissa oli kaksi päätasoa, valtioiden väliset taistelut ja separatistien taistelut omaa maataan vastaan, mikä tekee tapahtumista monitahoisia. Konfliktissa oli siis piirteitä sekä uusista että vanhanmallisista sodista.
Kun maailma seurasi Pekingin kesäolympialaisia, ja Eurooppa vietti kesälomiaan vuoden 2008 elokuussa, Venäjä provosoi eteläkaukasialaisvaltio Georgiaa niin pitkälle, että se kutsui johtajansa ja joukkonsa töihin kesälomiltaan ja hyökkäsi Venäjän, Etelä-Ossetian ja Abhasian koalitiota vastaan ilman suunnitelmaa, mutta konflikti tuli sille yllätyksenä. Georgia on hyvän sijaintinsa vuoksi ollut usein naapurivaltioiden intressien kohteena.
Georgiassa asuu ihmisiä noin 4.3 miljoonaa ja on pinta-alaltaan viidennes Suomen koosta.
Vuoden 2008 tapahtumat olivat kulminaatiopiste pitkälle ajanjaksolle jännitteitä, provokaatioita ja yhteenottoja, joten konfliktilla on pitkät juuret alueen, kansanperinteiden ja halujen historiassa.
Vuonna 2004 Georgian presidentiksi valittiin Mikheil Saakashvili, joka halusi viedä maansa länteen, mikä ärsytti Venäjää. Välit alkoivat kiristyä hiljalleen, joten vuonna 2006 Georgia muun muassa pidätti venäläisiä syytettynä vakoilusta, Moskova asetti Georgialle täyden kauppasaarron ja ahdisteli Venäjällä asuvia georgialaisia.
Abhasia on Etelä-Ossetiaa strategisempi alue, sillä se on paitsi pinta-alaltaan noin kaksi kertaa Etelä-Ossetian kokoinen, siellä on myös Georgian ainoa rautatie, tärkeä tieyhteys Venäjälle, puolet Georgian rantaviivasta, parhaat turistikohteet, maatalous- ja mineraaliresursseja ja suuri voimalaitos.
Länsi katsoi Kaukasuksella läpi sormien melkein mitä vain Venäjän tekemää mukaan lukien Abhasian sotaa, jotta vakaus säilyisi.
Venäjä oli tyytyväinen, että länsi ei puuttunut etnisiin puhdistuksiin eikä joukkomurhiin.
Venäjään kuuluvan Tshetshenian tasavallan rajalla sijaitseva Pankisin laakso, missä on venäläisten virkamiesten mukaan 12 000 tshetsheenipakolaisen joukossa satoja ellei tuhansia islamilaisia jihadi-taistelijoita, erityisesti talebaneja, joita on myös muualla Kaukasuksella. Venäjä on syyttänyt Georgiaa Pankisin laakson tilanteesta. Satoja taistelijoita ja joitain ulkomaalaisia islamistitaistelijoita suurempi ongelma ovat rikollisryhmät, joista osalla on taistelukokemusta Tshetsheniasta. Ne pyörittävät yhdessä poliisin kanssa laakson kidnappauksia ja huumekauppaa. Moskova väittikin, että laakso oli yksi maailman vaarallisimmista terrorismin keskuksista, jolloin Yhdysvallat alkoi kiinnittää siihen huomiota 9/11 terrori-iskujen jälkeen. Amerikkalaiset kiinnostuivat maasta yhä enemmän, kun huomasivat Baku-Tbilisi-Ceyhanin putkiprojektin.
Etelä-Ossetian separatistijohtajat ovat vähemmistöstatuksestaan huolimatta pääosin etnisiä venäläisiä, joista useat ovat työskennelleet Neuvostoliiton salaisessa poliisissa KGB:ssä, armeijassa tai kommunistisessa puolueessa.
Etniset identiteetit kovenevat konfliktitilanteissa. Separatistialueiden salakuljetus on tärkeää taloudelle.
Identiteettipolitiikkaa vahvistaa globalisaation ilmiö, jossa ihmiset jakautuvat ylikansallisiin osallistujiin ja verkostoista tipahtaneisiin.
Human Rights Watch määritteli 1990-luvulla yhteisöjen välisen väkivallan tärkeäksi
ihmisoikeusongelmaksi. Siihen kuuluu etnisesti, kielen tai rodun perusteella erottautuvia ryhmiä, jotka surmaavat siviilejä. Kaikki alkaa siitä, että hallitus manipuloi etnisiä jännitteitä polarisoidakseen yleistä mielipidettä. Väkivalta kumpuaa vihan legitimisoivasta politiikasta, eli hallitus voi kannustaa ryhmien välisiä hyökkäyksiä, määrätä eri ryhmille eri määrän oikeuksia tai määrätä valtion etnisyyden, jättää tarjoamatta fyysistä turvaa tai tukahduttaa hyökkäysten vastustajien mielipiteet.
Uusissa sodissa on esiintynyt myös laajaa ja tietoista väkivaltaa siviileihin. Väestöä halutaan hallita hankkiutumalla eroon ihmisistä, joilla on erilainen identiteetti. Kaikki osapuolet levittävät pelkoa ja vihaa, ja väestöä karkotetaan massamurhilla ja pakkosiirroilla, mikä lisää pakolaisia.
Uusien sotien eräs päämäärä on väestön karkottaminen muun muassa pakkosiirtojen avulla. Uusille sodille on myös tyypillistä väkivallan yksityistäminen, mikä on murentanut valtion yksinoikeutta järjestäytyneeseen väkivaltaan. Myös Georgian valtio on ostanut palveluita yksityisiltä väkivaltayrittäjiltä.
Kun valtio on liian heikko kontrolloimaan sisäistä väkivaltaansa, sen rinnalle tulee aseellisia ryhmiä lain rajamailta. Sotiin sekaantuu puolisotilaallisia joukkoja, paikallisia itsepuolustusjoukkoja ja ulkomaisia palkka-armeijoita. Sota lujittaa liikemiesten ja rikollisten liittoutumia. Identiteettipolitiikka yhdistää liikemiehet ja seikkailijat, jolloin epämääräiset ”liikemiehet” sekaantuvat rappeutuneisiin institutionaalisiin elimiin ja sotiin. Toinen ryhmä ovat nuoret miehet ja seikkailijat, jotka esimerkiksi Kaukasuksella vaihtavat panttivankeja ruokaan, aseisiin tai rahaan.
Kontrollin puute Abhasiassa ja Etelä-Ossetiassa lisää haavoittuvuutta kansainvälisille rikosryhmille. Ryhmät täyttävät usein valtatyhjiön, ovat joustavia ja nopeita ja tekevät yhteistyötä muualla Georgiassa sijaitsevien rikollisryhmien ja valtionhallinnon kanssa. Päätoimijoina pidetään venäläisiä rauhanturvaajia, jotka tekevät erityisesti huume- ja asekauppaa.
Separatistialueilla myös ei-demokraattisesti valitut johtajat voivat pitää kansaa pelossa militanteilla ideologioillaan ja ylläpitämällä korruptoitunutta järjestelmää, jolloin kansalaiset pelkäävät irrationaalista sotaa. Kylmän sodan loppu heijastaa siirtymävaiheen vallan tyhjiötä.
Tapahtumat koskettivat konfliktialuetta valtavasti, kun Neuvostoliitto hajosi ja Georgia itsenäistyi. Sodan loputtua markkinoille jäi ylijäämäaseita ja työttömiä sotilaita nimenomaan Neuvostoliiton alueelle Georgian sisällissotien alkuun vaikutti heikon valtion ja yksityisten väkivaltayrittäjien yhteistyö, Neuvostoliiton hajottava etnofederalismi ja kansallismielisen eliitin sisäinen pirstoutuminen. Eri sisällissotien väkivalta organisoitiin eri tavoin, mutta vuosien 1990 ja 1991 tapahtumia institutionaalisten puitteiden romahdettua voi kutsua väkivallan markkinoiksi. Maan itsenäistyessä kaksi aseistettua joukkoa olivat kansalliskaarti ja puolisotilaallinen Mkhedrioni, joista molemmat verottivat taloutta, tekivät rikoksia ja keskittyivät enemmän ryöstelyyn kuin taistelemiseen.
Georgian itsenäistyessä kansalliskaartissa oli 1000 sotilasta, eli alle kymmenesosa tavoitteesta. Heidän lisäkseen käytettiin tarvittaessa ammattitaidottomia, kurittomia ja ryöstelyyn taipuvaisia kannattajia. Poliitikon ja tuomitun rikollisen johtamalla puolisotilaallisella Mkhedrioni-ryhmällä oli 1000 jäsentä, ja se rahoitti toimintansa kiristyksellä ja luvattomalla kaupankäynnillä. Uuden sodan teorian mukaan yksityiset joukot ovat tavallisesti järjestäytyneet karismaattisen johtajan ympärille. Niin myös tässä tapauksessa, sillä Mkhedrionia johti rikollinen poliitikko, ja muutenkin ryhmät olivat uskollisia vain johtajilleen.
Koska Georgialla ei ole mittavia luonnonvaroja, ryhmät joutuivat hankkimaan elantonsa rikoksilla asekaupasta tiemaksuihin ja bensiinikauppaan. Ryhmissä näkyy hyvin, kuinka kylmän sodan loppu lietsoi yksityistämistä, koska siitä jäi jäljelle miljoonia kotiutettuja sotilaita ja valtion ulottumattomissa olevia aseita.
Kaiken kaikkiaan tshetsheenipataljoonilla, eteläossetialaisilla ja abhaasien miliisijoukoilla oli sodassa tärkeä rooli. Venäjän ja separatistialueiden sissit järjestettiin ennen sodan syttymistä, ja ne todennäköisesti hoitivat tiedustelua ja etuvartio-operaatioita.
Uuden sodan aseryhmät eivät ole hierarkkisia, ne käyttävät sissisodankäyntiä ja kantavat pienaseita.
Vuoden 2008 konfliktissa venäläisjoukot eivät pystyneet ehkäisemään tai lopettamaan eteläosseettisissijoukkojen väkivaltaisuuksia Etelä-Ossetiassa ennen ja jälkeen tulitauon. EU, YK ja ihmisoikeusjärjestöt kritisoivat venäläisiä siitä, etteivät ne kontrolloineet itse kouluttamiaan joukkoja, jotka taistelivat venäläisten rinnalla.
Eräs käänteentekevä tutkimus osoitti, että matala kansantulo lisää sodan riskiä. Sota on myös sitä todennäköisempi, mitä lähempänä maan historiassa on ollut sotia. Sama tutkimus huomioi myös kokokriteerin, eli sodan riski kasvaa myös maan koon myötä, mikä pätee sodan toisen osapuolen, Venäjän koalition kohdalla.
Vastuulliset hallitukset eivät aloita sotia, koska niistä kärsivä kansa vaihtaa herkästi johtajansa.
Oliko Georgian sekä Abhasian, Etelä-Ossetian ja Venäjän koalition välinen konflikti uusi sota vai ei? Se oli selkeästi etninen konflikti, vaikka syitä oli muitakin. Suurimmat uusiin sotiin viittaavat näkökulmat olivat siviileihin kohdistuva väkivalta ja pitkään jatkunut Abhasian ja Etelä-Ossetian muuttuminen rikosvyöhykkeiksi. Konflikti oli valtion sisäinen ja valtioiden välinen, mikä viittaa jo siihen, että se voidaan laskea sekä vanhoihin että uusiin sotiin. Jos Venäjä-Georgia-tason taistelut saivat motivaationsa energiasta, läntistymisen dominoefektin estämisestä ja molempien maiden sisäpolitiikasta, konflikti voidaan laskea vanhoihin sotiin. Kaksi valtiota taisteli toisiaan vastaan aseellisesti, ja sodan alun ja lopun voi määritellä ajallisesti. Samaan aikaan toisella tasolla taistelivat abhaasit ja osseetit georgialaisia vastaan, eli saman maan kansalaiset toisiaan vastaan. Vaikka separatisteilla oli tiukat kytkökset Venäjään, niiden oma motivaatio oli peräisin lähes vuosisata sitten tehdyistä rajoista, jotka olivat jakaneet etnisiä ryhmiä. Vähemmistöt eivät halunneet jäädä odottamaan, miten niille käy kansallismielistyvässä valtiossa. Eräs uusien sotien tärkeistä piirteistä, etnisen ryhmän valtapyrkimys eli identiteettipolitiikka, toteutui konfliktissa. Myös konfliktin sotilaat sisälsivät uusien sotien tapaan sekalaisen joukon Etelä-Ossetian aseellisia sissijoukkoja, palkkasotilaita ja vapaaehtoisia, jotka syyllistyivät erityisesti kansainvälisten lakien rikkomuksiin.
Myös venäläisten rauhanturvaajien kääntyminen sotilaiksi poisti neutraalisuuden lakia. Uusien sotien logiikkaan sopii myös georgialaisia vastaan Etelä-Ossetiassa tehty etninen puhdistus, joka oli selvä merkki siviileihin kohdistetusta väkivallasta. Sota aiheutti myös pakolaisaallon, jonka seurauksena pro gradun tekohetkellä eli viisi vuotta konfliktin jälkeen kaikki pakolaiset eivät vieläkään olleet pystyneet palaamaan koteihinsa.
Väkivallan yksityistämisen rooli on epäselvä tässä konfliktissa, mutta ilmiö näkyy selkeästi Georgian historiassa sen itsenäistymisen aikaan, kun valtio osti väkivaltapalvelut kahdelta yritykseltä, jotka syyllistyivät myös rikoksiin. Uudet sodat ovat selkeiden taisteluiden sijaan tila, joka kestää. Tässä tapauksessa varsinainen konflikti oli lyhyt, mutta toisaalta Abhasia ja Etelä-Ossetia ovat militarisoituneita alueita, joissa tehdään rikoksia ja laitonta kauppaa epävirallisessa globalisoituneessa rinnakkaistaloudessa.
Kritiikissä on esitetty, että uusia sotia luonnehtivat tekijät ovat olleet näkyvissä jo vuosisadan ajan. Tekijät eivät ole muuttuneet, vaan ne huomataan aiempaa herkemmin, mitä viestintäteknologia edistää.
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/41119/URN%3ANBN%3Afi%3Ajyu-201304011378.pdf?sequence=1.