Sotilaiden tunnistettavuus

vehamala kirjoitti:
Trolli kirjoitti:
Se, miten kuvaamasi kaltainen porukka edes SAADAAN kiinni ja kuulusteltavaksi asti onkin sitten jo ihan eri keskustelu..

Saattaa olla, että tuollainen porukka on hyvinkin varustettu, koulutettu ja valmennettu kohtaamaan mahdolliset kiinniottoyritykset tms.....

"Sotapoliisi" ?? Hhmmm.... Ketähän nuo ovat harmaassa vaiheessa ?

"Saattaa olla" joo.
Em. varustuksella tehtävässä oleva porukka ei pidä romujaan koristeena mukana, vaan käyttää niitä vuoren varmasti. Kiinni jääminen ei ole vaihtoehto, vaikka koulutus siinäkin tilanteessa pärjäämiseen on riittävä.

Sotapoliisi-.. 60-luvun jälkeen paremmin tunnettu termillä sotilaspoliisi. Kutsutaan palvelukseen porrastetusti jo hyvin varhaisessa vaiheessa valmiutta kohotettaessa. Aluksi vahva YT Poliisin kanssa.
 
Heikkilä kirjoitti:
Trolli kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Todellisuus voi olla toinen juttu, mutta kai lähtökohtaisesti pitää pyrkiä toimimaan sääntöjen mukaan?

Noh, otetaans esimerkki: harmaa vaihe olla ryllöttää paksuimmillaan ja Suomen sotapoliisi pidättää nelihenkisen erikoisjoukkoryhmän, joka on touhunnut siviilit päällä ja aseita on takkien alukset pullollaan, löytyy räjähteitä ja pirullisia virityksiä. Suomen laki tuomitsee 1 v 3 kk vankeutta ja ensikertalaiset pääsevät ehdollisella...melkoinen pelokki. Kovapintaiset sotilaat nauravat kiinnijäädessään, kun tasan tietävät, mikä odottaa. En tiedä, mitenköhän se noin voisi oikein toimia....kai sitten.

Aiheellinen huoli ja voin todeta, että kuvaamasi tilanne voi hyvinkin tulla harmaassa vaiheessa vastaan. Onneksi asia ei kuitenkaan oikeasti mene noin kuten tuossa kursivoidulla tekstillä olevassa kohdassa maalailit.
Tämän kaltaisia tilanteita on ruodittu melko paljon niissä yhteyksissä joissa muutenkin on aiheena nykypäivän taistelukenttä harmaasta vaiheesta asymmetriseen sodankäyntiin asti.

Väitän että juridisia porsaan reikiä tällaisissa tapauksissa ei ole ihan niin montaa, että kohdehenkilöt kiinnijäämisen jälkeen jo kohta jatkaisivat matkaa sakkolappu taskussaan.

Se, miten kuvaamasi kaltainen porukka edes SAADAAN kiinni ja kuulusteltavaksi asti onkin sitten jo ihan eri keskustelu..

Muistelisin että puolustustilalain vallitessa käräjäoikeus voi määrätä henkilön otettavaksi turvasäilöön enintään kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan. Turvasäilöön pääsee rikoksesta epäiltykin, jos epäily on riittävän pätevällä pohjalla ja rikos sopivan luonteinen ja poliisi saa pitää kiinni kyseistä henkilöä siihen saakka kunnes oikeuskäsittely turvasäilöön ottamisesta alkaa. Sikäli siis ihan sama saako 'desantti' kolmen kuukauden vai kolmen vuoden kakun sodan kynnyksellä, kunhan on kiinni otettuna siihen asti että valmiutta kohotetaan. Sitten kyllä alkaa keinovalikoma laajeta.

Elettäessä välittömän sodanuhan alla, on arvot ja menetelmät varmasti nykyisestä poikkeavia. Kannattaa hakea esimerkit ja toimintamallit vastaavaa tilannetta nykyisin elävistä maista. Israelista ja Venäjän Kaukasukselta saa hyviä vinkkejä käyttöön tulevista menetelmistä. Marjastukset on marjastettu, kun pilliin vihelletään.
 
Trolli kirjoitti:
vehamala kirjoitti:
Trolli kirjoitti:
Se, miten kuvaamasi kaltainen porukka edes SAADAAN kiinni ja kuulusteltavaksi asti onkin sitten jo ihan eri keskustelu..

Saattaa olla, että tuollainen porukka on hyvinkin varustettu, koulutettu ja valmennettu kohtaamaan mahdolliset kiinniottoyritykset tms.....

"Sotapoliisi" ?? Hhmmm.... Ketähän nuo ovat harmaassa vaiheessa ?

"Saattaa olla" joo.
Em. varustuksella tehtävässä oleva porukka ei pidä romujaan koristeena mukana, vaan käyttää niitä vuoren varmasti. Kiinni jääminen ei ole vaihtoehto, vaikka koulutus siinäkin tilanteessa pärjäämiseen on riittävä.

Sotapoliisi-.. 60-luvun jälkeen paremmin tunnettu termillä sotilaspoliisi. Kutsutaan palvelukseen porrastetusti jo hyvin varhaisessa vaiheessa valmiutta kohotettaessa. Aluksi vahva YT Poliisin kanssa.


Eli toivottomaksikin katsotussa tilanteessa pannaan mieluummin hyrskyn myrskyn kuin heilutetaan valkoista pyyhettä ikkunassa? Valikoitu väki ja koulutus antaa "luottamusta" selvitä pahastakin kiipelistä käyttämällä häikäilemättä kalustoa ja temppuja? Meneekö se ajattelu niin, että tiedetään tai arvioidaan, että näistä mainituista neljästä ei tuollaisessa tilanteessa kaikki selviä, mutta häikäilemättömällä toiminnalla kenties menetetään yksi tai kaksi ja kaksi tai kolme jatkaa?
 
baikal kirjoitti:
Eli toivottomaksikin katsotussa tilanteessa pannaan mieluummin hyrskyn myrskyn kuin heilutetaan valkoista pyyhettä ikkunassa? Valikoitu väki ja koulutus antaa "luottamusta" selvitä pahastakin kiipelistä käyttämällä häikäilemättä kalustoa ja temppuja? Meneekö se ajattelu niin, että tiedetään tai arvioidaan, että näistä mainituista neljästä ei tuollaisessa tilanteessa kaikki selviä, mutta häikäilemättömällä toiminnalla kenties menetetään yksi tai kaksi ja kaksi tai kolme jatkaa?[/size]

Jotakuinkin noin se menee. Siis jos peilataan siihen miten ko. joukkoja koulutetaan ja miten on todettu niiden kentällä toimivan. Tuo neljän kokoonpano on mulle vähän vieras (ilmeisesti vain esimerkin omainen), mutta tehtäväkohtaisestihan se sorvataan ja oli se mikä tahansa niin joukon vahvuus mitoitetaan jo valmiiksi sellaiseksi, että pystyy suoriutumaan tehtävästään vielä kolmasosan tappioiden jälkeenkin.

"Naapurin" ajattelumalli eroaa tämänKIN kaltaisissa tilanteissa melko paljon meilläpäin totutusta, joten meidän on monesti hankala arvioida asiaa pelkkään "maalaisjärkeen" pohjaten.. ;)
 
Esimerkinomainenpa hyvinkin. Joo, sen olen oppinut, että näitä asioita on vain tiedettävä, ei pysty päättelemään kohdalleen oikein mitenkään. Eikä tarvikkaan pystyä, ei sillä. Mutta monen monta kertaa olen vain pähkinyt kuinka hitossa epäselvässä tilanteessa kyetään torppaamaan ja estämään toimintaa, joka tapahtuu siviilien seassa, siviiliasusteisia jässiköitä jahdaten ja vielä siten, ettei siviilipukuiset jässikät hyödyntäisi raakalla tavalla ihmiskilpiä? Kuten sanottu, ei minun tarvitsekaan tietää, mutta ajatellut olen, että ei ihan helppoa toimintaa. Tämä on varmasti pahimmillaan hankalimpia juttuja, joihin sotavaltio ja muut viranomaiset joutuvat jos niikseen tulee ja liittyy nimenomaan topikin aiheeseen oikein hyvin. Olen ihan vissi, että tällaiset toimintaryhmät hyödyntävät täydessä mitassaan tarvittaessa siviilien tarjoamaa kilpeä vai olenko tässä täysin väärässä?
 
baikal kirjoitti:
Esimerkinomainenpa hyvinkin. Joo, sen olen oppinut, että näitä asioita on vain tiedettävä, ei pysty päättelemään kohdalleen oikein mitenkään. Eikä tarvikkaan pystyä, ei sillä. Mutta monen monta kertaa olen vain pähkinyt kuinka hitossa epäselvässä tilanteessa kyetään torppaamaan ja estämään toimintaa, joka tapahtuu siviilien seassa, siviiliasusteisia jässiköitä jahdaten ja vielä siten, ettei siviilipukuiset jässikät hyödyntäisi raakalla tavalla ihmiskilpiä? Kuten sanottu, ei minun tarvitsekaan tietää, mutta ajatellut olen, että ei ihan helppoa toimintaa. Tämä on varmasti pahimmillaan hankalimpia juttuja, joihin sotavaltio ja muut viranomaiset joutuvat jos niikseen tulee ja liittyy nimenomaan topikin aiheeseen oikein hyvin. Olen ihan vissi, että tällaiset toimintaryhmät hyödyntävät täydessä mitassaan tarvittaessa siviilien tarjoamaa kilpeä vai olenko tässä täysin väärässä?

Ei tuohon ole hirveästi lisättävää. Erittäin hankala kuvio tuo on ja pahaa pelkään, että viimekätinen tieto ja oppi tuosta saadaan jälleen vasta kantapään kautta.

Ihan nollasta tuota kohdehenkilöiden haarukointia ei onneksi kuitenkaan tarvitse aloittaa, mutta oleellisesti se ei asiaa silti helpommaksi tee.
 
JOKO kirjoitti:
Elettäessä välittömän sodanuhan alla, on arvot ja menetelmät varmasti nykyisestä poikkeavia. Kannattaa hakea esimerkit ja toimintamallit vastaavaa tilannetta nykyisin elävistä maista. Israelista ja Venäjän Kaukasukselta saa hyviä vinkkejä käyttöön tulevista menetelmistä. Marjastukset on marjastettu, kun pilliin vihelletään.

Tuomioistuimet ja viranomaiset kyllä toimii lakien eikä arvojen mukaan. On kohtalokas virhe kuvitella, että lait ehditään säätämään sopivaksi sitten kun paska osuu tuulettimeen. Esimerkiksi Ruotsi menetti itäisen osansa osittain huonon sotalainsäädännön takia. Lait pitää säätää sellaiseksi, että haitallisiin ilmiöhin voidaan puuttua kaikissa olosuhteissa tehokkaasti.

Eräässäkin keskustelussa on mietitty kuinka työvelvolliset korjaa lentokentät sodan aikana. Kertokaa mitä ihmettä tehdään jos ne ei tule paikalle- suurin rangaistus tuollaiseen tekoon on nimittäin sakko! Muutenkin tuollaisia työvelvollisia koskee aina kyseisten alojen TES ja palkkaus. Käytännössä viranomaisten määräysvalta työvelvollisiin on pienempi kuin esim. poliisin määräysvalta vaikka järjestyksenvalvojiin.

Tunnen erään poliisin joka pilliin vihellettäessä toimii sodan ajan rikostutkijana pv:n organisaatiossa. Erittäin asiallinen perheellinen mies ja entinen rauhanturvaaja. On aivan turha luulo, että se mies ryhtyisi katsomaan sormien välistä jos kutsutaan paikalle katsomaan niskalaukaus kalmoja. Jos jollain sattuu olemaan harhaluulo, että harmaa vaihe tahi sota on jonkinlainen wagnerilainen jumalhämärä jonka aikana saa tehdä mitä huvittaa niin pettyy pahasti. Voin myös vakuuttaa, että jos omat alaiseni surmaavat oikeudetta, kiduttavat, varastavat tai pahoinpitelevät on ainoa osoite prikaatin sotilaspoliisiasema. Yhteiskunnassa on nimittäin omat laitokset niille ihmisille joiden mielestä säännöt eivät koske heitä tai jotka luulevat, että tarkoitus pyhittää keinot.
 
Olen Mosurin kanssa samaa mieltä arvoista ja tavoitteista. Vastapäisessä kulmauksessa tungeksivat kaikki viimeisen vuosisadan aseelliset konfliktit rumine, märkivine haavoineen.
 
koponen kirjoitti:
Olen Mosurin kanssa samaa mieltä arvoista ja tavoitteista. Vastapäisessä kulmauksessa tungeksivat kaikki viimeisen vuosisadan aseelliset konfliktit rumine, märkivine haavoineen.

Onhan se helppo olla samaa mieltä tuollaisen parfymoidun tekstin kanssa. Jos asia olisi noin helppo, niin tuskin konflikteja tai niiden eri asteita edes syntyisi maailmalla näin paljon.

Mulla jotenkin nousi niskakarvat vaan pystyyn moisesta jeesustelusta. Vaikka onkin ehkä tavoiteltavaa ja muutenkin niin kaunista. :a-rolleyes:
 
Minua lähinnä pelottaa se aivan mahdollinen skenaario, että edelläkuvatun kaltainen joukko, olipa vahvuus mikä tahansa, oikeasti harmaassa vaiheessa pyrkii johonkin tuhoamis/lamauttamistavoitteeseen ja luonnollisesti pyrkii myös toimintansa peittämään niin pitkään kuin mahdollista.
Emme siis yhteiskuntana elä täydessä sodassa eivätkä riviin kutsutut spollit yhdessä ns. tavallisen poliisin kanssa ole varautuneet tai koulutettu varsinaiseen terrorisodankäyntiin.
Miten käy kun tuo joukkio sitten yllättäen joutuu vastakkain em. poliisivoimien kanssa ?
Ei ole ehditty varautua eikä kutsua Karhukoplaa ja muita vahvistuksia tms. hätiin ?
Joukkion tavoitteena on tietysti irtautua kosketuksesta ja, jos mahdollista, edelleen suorittaa tehtävänsä.
Lopputulos voi olla erittäin ikävä.
 
Mosuri kirjoitti:
Voin myös vakuuttaa, että jos omat alaiseni surmaavat oikeudetta, kiduttavat, varastavat tai pahoinpitelevät on ainoa osoite prikaatin sotilaspoliisiasema.
Niin pari kroaattiahan sai juuri tuta, mitä seuraa kun ei tuollaisiin alaistensa tekemänä puutu.
Toisaalta on heidän lisäkseen kymmeniä, joita ei kukaan ole edes ajatellut syyttää samasta syystä.
 
Mosuri kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Elettäessä välittömän sodanuhan alla, on arvot ja menetelmät varmasti nykyisestä poikkeavia. Kannattaa hakea esimerkit ja toimintamallit vastaavaa tilannetta nykyisin elävistä maista. Israelista ja Venäjän Kaukasukselta saa hyviä vinkkejä käyttöön tulevista menetelmistä. Marjastukset on marjastettu, kun pilliin vihelletään.

Tuomioistuimet ja viranomaiset kyllä toimii lakien eikä arvojen mukaan. On kohtalokas virhe kuvitella, että lait ehditään säätämään sopivaksi sitten kun paska osuu tuulettimeen. Esimerkiksi Ruotsi menetti itäisen osansa osittain huonon sotalainsäädännön takia. Lait pitää säätää sellaiseksi, että haitallisiin ilmiöhin voidaan puuttua kaikissa olosuhteissa tehokkaasti.

Eräässäkin keskustelussa on mietitty kuinka työvelvolliset korjaa lentokentät sodan aikana. Kertokaa mitä ihmettä tehdään jos ne ei tule paikalle- suurin rangaistus tuollaiseen tekoon on nimittäin sakko! Muutenkin tuollaisia työvelvollisia koskee aina kyseisten alojen TES ja palkkaus. Käytännössä viranomaisten määräysvalta työvelvollisiin on pienempi kuin esim. poliisin määräysvalta vaikka järjestyksenvalvojiin.

Tunnen erään poliisin joka pilliin vihellettäessä toimii sodan ajan rikostutkijana pv:n organisaatiossa. Erittäin asiallinen perheellinen mies ja entinen rauhanturvaaja. On aivan turha luulo, että se mies ryhtyisi katsomaan sormien välistä jos kutsutaan paikalle katsomaan niskalaukaus kalmoja. Jos jollain sattuu olemaan harhaluulo, että harmaa vaihe tahi sota on jonkinlainen wagnerilainen jumalhämärä jonka aikana saa tehdä mitä huvittaa niin pettyy pahasti. Voin myös vakuuttaa, että jos omat alaiseni surmaavat oikeudetta, kiduttavat, varastavat tai pahoinpitelevät on ainoa osoite prikaatin sotilaspoliisiasema. Yhteiskunnassa on nimittäin omat laitokset niille ihmisille joiden mielestä säännöt eivät koske heitä tai jotka luulevat, että tarkoitus pyhittää keinot.

Miksiköhän tällainen herrasmiesmäinen käytös jää kaikissa eskaloituvissa konflikteissa näkemättä? Hyvin nopeasti otteet kovenevat ihmishenki halpenee.

Ajatellaanpa Etelä-Ossetian sotaa edeltänyttä tilannetta. Venäläiset hävittäjät lentävät Georgian ilmatilassa ja ampuvat alas aluetta valvovia Georgian lennokkeja. Samaan aikaan Venäjä aseistaa Georgian alueella olevia separatisteja. Siirretään vastaava kehitys Suomeen, niin mitä mahtaisi tapahtua? Luuletko marjastajien saavan tuossa vaiheessa puuhastella tukikohtien lähellä jokamiehen oikeuksiin vedoten?

Mitä lakeihin tulee, niin niitä voidaan tarvittaessa säätää yhdessä päivässä. Nykyinen pehmeä lainsäädäntö on seurausta pitkästä rauhallisesta jaksosta. Rauhan rakoillessa muuttuvat arvot sekä asenteet ja niiden perässä lait.
 
Outo käsitys vallalla, että lait joutuisivat elämään ajan hermolla ja jopa myöhässä poikkeusoloissa.

Onko kukaan kuullut termejä "valmiuslaki" tai "puolustustilalaki"? Näissä on jo valmiiksi määritelty toimivalta eri viranomaisilla valmiuden kohotuksen- ja sodan aikana.

Haaste tulee siinä, kuinka nopeasti poliitikot uskaltavat näitä lakeja ottaa käyttöön, ei siinä että pitäisi päivässä ruveta uusia lakeja säätämään.
 
Mosuri kirjoitti:
Tuomioistuimet ja viranomaiset kyllä toimii lakien eikä arvojen mukaan. On kohtalokas virhe kuvitella, että lait ehditään säätämään sopivaksi sitten kun paska osuu tuulettimeen. Esimerkiksi Ruotsi menetti itäisen osansa osittain huonon sotalainsäädännön takia. Lait pitää säätää sellaiseksi, että haitallisiin ilmiöhin voidaan puuttua kaikissa olosuhteissa tehokkaasti.

hieman OT

pieni historian kertaus.

ruotsi menetti itäisen osansa koska kuningas oli ajanut itsenäistä ulkopolitiikkaa vakaumuksen perusteella, eli ei osallistunut napoleonin englantia koskevaan saartoon (mannermaasulkemus, kontinentalsystemet, continental system tai continental blockade) . kun venäjä ja ranska löysivät toisensa, ja tekivät molotov ribbentropin sopimuksen esiversion, ruotsia uhkasi kolmen rintaman sota. tanska oli liittoutunut ranskan kanssa kun britit olivat 1807 hävittäneet puolueettoman tanskan laivaston ja laivojensa tykistöllä aiheuttaneet suurta tuhoa kööpenhaminalle napoleonin ranskan marsalkka bernadotte (josta sittemmin vallankaappuksen jälkeen tuli ruotsin kruunuprinssi ja myöhemmin kuningas) oli joukkoinen jyllannissa ja uhkasi maihinnousulla skooneen, mistä ei kuitenkaan tanskan laivston tuhouduttua tullut mitään. ruotsi joutui sijoittamaan joukkoja skooneen. edelleen koska norja oli personaaliunionissa tanskan kanssa, joutui ruotsi sijoittamaan joukkoja myös norjan rajalle.

tämän jälkeen nykyisestä ruotsista ei riittänyt joukkoja nykyisen suomen alueelle. nykyiset sana on tässä oikea, koska silloin kokonaisuus oli ruotsi.

jos politiikalla on ajettu valtakunta tuollaiseen tilaan, ei mikään valmiuslainsäädäntö ratkaise ongelmaa.

tämähän oli ruotujakolaitoksen aikaa, ja armeijan mobilisointi tosi kankeata, tähänkö viittasit?

jos monarkkina olisi ollut vähemmän pässinpää näyttäisi historia aika lailla erilaiselta.

(samaan aikaan tanskankin monarkki Kristian VII oli hullu, jonka vuoksi hänen poikansa toimi sijaishallitsijana vuoteen 1808).
 
Trolli kirjoitti:
Haaste tulee siinä, kuinka nopeasti poliitikot uskaltavat näitä lakeja ottaa käyttöön, ei siinä että pitäisi päivässä ruveta uusia lakeja säätämään.

nuo molemmat lait saadaannyt voimaan presidentin asetuksella 3 kk. presidentti antaa astuksen presidentin esittelyssä , siis ei valtioneuvosaton myötävaikutuksella, vaan asianomaisen ministeriön valmistelun perusteella.

Puolustustilapäätöksen valmistelee puolustusministeriö.
en kyllä ole löytänyt mikä ministeriö valmistelee valmiustilapäätöksen.

onnetonta ettei tuota mainita laissa. se pitäisi varmaan löytää kyseistä ministerötä koskevasta laista... ?

hallituksen esitys uudeksi valmiustilalaiksi esittää että valmiustilalaki säädettäisiin voimaan valtioneuvoston asetuksella. ero on siis että päätöksen tekee hallitus+ presidentti valtioneuvoston esittelyssä. perusteluna lähinnä se, että nykyinen päätös kuitenkin oikeuttaa valtioneuvoston ottamaan käyttöön toimivaltuudet ja jos päätös tehdään suoraan valtioneuvoston asetuksella, saadaan tämä sitten ekalla kerralla määriteltyä.
uusi hall esitys
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2008/20080003


asiallinen kysymyshän on se, että koska päätökset uskallettaisiin tehdä...
 
Minusta tuntuu, että Suomessa valmiustilapäätös pantaisiin liikenteeseen keskeisimpien puolueiden siunauksella....jopa nopeasti. Eihän asiat sentään aivan kirkkaalta taivaalta putoa, kyllä noihin ehdittäisiin valmistautua ja marssijärjestys voi olla hyvinkin nopea ja kitkaton, mutta se päätös. Se voi olla hankale paikka.
 
baikal kirjoitti:
Minusta tuntuu, että Suomessa valmiustilapäätös pantaisiin liikenteeseen keskeisimpien puolueiden siunauksella....jopa nopeasti. Eihän asiat sentään aivan kirkkaalta taivaalta putoa, kyllä noihin ehdittäisiin valmistautua ja marssijärjestys voi olla hyvinkin nopea ja kitkaton, mutta se päätös. Se voi olla hankale paikka.

joo, vaikka tuo puolustustilalaki teoriassa menee puolustusministeriön valmistelulla ja presidentin esittelyllä, on täysin poissuljettua etteivät keskeisten puolueiden johto olisi pääosin samaa mieltä päätöksestä

kun hain sitä valmiuslain valmistelevaa ministeriötä, jossain hallinnon saitilla kerrottiin että myyrmäen pommin jälkeen halitus kokoontui heti, kun ei vielä tiedetty mistää on kyse.

samoin julkisuudessa on ollut juttua "tilannekeskuksesta", jossa seurataan, ..... "tilannetta" ja joka pitää pääministeriä ja varmaan pressaakin ajan tasalla

jos historiasta hakee oppia (valmistaudutaan käytyyn sotaan?) suomessa mobilisoitiin hyvässä ajassa ylimääräisillä kertausharjoituksilla, kun taas norjassa seuraavana keväänä ei mobilisoitu ajoissa ja strategisen ylläkön jo tapahduttua päätöksentekojärjestelmä tökki.

olen vuosikymmeniä kuullut valmiuden asteittaisesta kohottamisesta ja kun sekin on julkista tietoa että maanpuolustuskursseilla suoritetaan valmiusharjoituksia (ei mikään kotimainen keksintö) eri scenarioilla niin poliitikoilla, virkamiehillä ja elinkeinoelämän huipuilla on valmiutta ainakin ymmärtämään mistä on kyse.

no tämä on jo jonkin matkan päässä tuosta sotilaiden tunnistettavuudesta, joka minusta, aivan kuten täällä on todettu on kynnykseltään suht alhainen vaatimus.
 
Intiaan osuu ja kopsahtaa. Pakko mainita että kyseisten herrojen kypärä muuten on erinomainen tuntomerkki. Kyseessä on meinaan turbaania käyttävien joukkojen kypärä, joka teetettiin tilauksesta muistaakseni sikheille ja on aika eroava yksityiskohta. Mielestäni verrattavissa käsivarsinauhaan tunnusarvoltaan. Lisäksi kaikilla suojavarustus ja aseistus puhuu taistelevan joukon puolesta.
 
Back
Top