Spadehommat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pstsika
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tosin nykyään vielä parempi ketsuppi on Mutti merkkinen. Siinä maistuu todella hyvin tomaatin hedelmäinen makeus. Harmi vaan että se on lasipullossa.
Pitää maista, ostan Mutti ketsupi vaihteeksi, onko siinä luomua?

Pitää maista, ostan Mutti ketsupi vaihteeksi, onko siinä luomua?

Luomusta en tiedä mutta tässä alla on linkki :
Nykyään on näköjään 2 lajia olemassa. Mä olen vain tota alkuperäistä ostanut. Detteriiniä täytyy ostaa kun seuraavaksi lähden kaupoille.
Noista Luomu tuotteista niin mä olen niitä myös jonkin verran ostanut mutta ei niitä kaikkia hyviksi voi kehua. Ajatus on kaunis mutta toteutus on vielä hieman vaiheessa.
Pahin pettymys on olleet juuri luomu kananmunat.

Tässä muuten pieni vertailu tavallinen muna ja luomu.
Arvaatko kumpi on luomu ?
Molemmat on saman tuotemerkin alla toinen on vaan se kallo luomu muna.
Maussa oli vastaava ero. En tiedä mitä noille luomu kanoille on syötetty mutta aika hailakka on jo värikin.

1750937330920.webp

Meillä lapsukaiset joskus ihmetteli makaronilaatikon aikaan miks mä aina haen erikseen jääkaapista ketsuppia (Heinz) vaikka pöydässä jo on ketsuppia (Felix).
Taisin mutista jotain tyyliin että F ketsupissa on huono maku/hinta suhde.
Josta tietty kysyivät että miks sitä sitten aina heille tarjotaan ?
Johon vaan totesin että tein äitee sitä aina kaupasta tuo ja teille tarjoo.

Jostain syystä se sitten johti sokko vertailuun. Jonka jälkeen lapset ei enään palanneet vanhaan käytäntöön.

Tosin nykyään vielä parempi ketsuppi on Mutti merkkinen. Siinä maistuu todella hyvin tomaatin hedelmäinen makeus. Harmi vaan että se on lasipullossa.

Eikä unohdeta Heinzin hot chiliä. Sillä saa helpolla chilin makua moneen.
Heinzin tuotteissa taitaa olla melkein vähiten tomaattia näistä perus tuotteista.

Heinzin tuotteissa taitaa olla melkein vähiten tomaattia näistä perus tuotteista.
Meillä teinille ei sovi muu kuin heinz. Yrittänyt boikotoida, kun taitaa olla vielä ryssän markkinoilla.
No vituiks menee joka tapauksessa. Samainen saatana vetää pepsi maxia, pesee hampaat pepsodentilla ja aino jäätelö on ainoa, mikä käy.

Luomu nyt on todellakin kaunis ajatus. Sitä on ihan tutkittukin ja yhdessäkään satunnaistetussa tutkimuksessa ei ole saatu aikaiseksi tulosta, että luomu olisi parempaa kuin perinteinen. Tosin ei ole saatu havaintoa, että luomu olisi huonompaakaan. Taikauskohan siinä taustalla on, mutta meillä on onneksi vapaus päättää ihan itse, mikä maistuu omasta mielestä parhaalta. Yksilötasolla tehdyt havainnot eivät ole yleisellä tasolla päteviä, mutta oma havainto on tietysti itselle tosi. Niitä makuasioita, joista on niin mukava vängätä.
Kananmuna ja ketsuppi: Jees, olen ihan pikku nöösistä alkaen tykännyt siitä yhdistelmästä, silloin ketsuppi oli vähävaraisessa kodissa oikeastaan luxusta, joten mieltymys voi johtua osittain siitäkin. Itsekin olen väsäillyt tomaattipyreeseen perustuvia soseita ja nehän saa sitten viritettyä oman maun mukaisiksi. Ilman etikkaa, joten ovat tuoretuotteita; pari päivää jääkaapissa säilyvät hyvin, joten ei nuita päntiönään viitsi ährätä. Kaupan sose ihan ok.

Kananmunan kaverina toinen mielitekoni on vadelmahillo. Kypsäksi molemmin puolin paistettu kananmuna ja siihen perusvadelmahilloa:love:

Luomu nyt on todellakin kaunis ajatus. Sitä on ihan tutkittukin ja yhdessäkään satunnaistetussa tutkimuksessa ei ole saatu aikaiseksi tulosta, että luomu olisi parempaa kuin perinteinen. Tosin ei ole saatu havaintoa, että luomu olisi huonompaakaan. Taikauskohan siinä taustalla on, mutta meillä on onneksi vapaus päättää ihan itse, mikä maistuu omasta mielestä parhaalta. Yksilötasolla tehdyt havainnot eivät ole yleisellä tasolla päteviä, mutta oma havainto on tietysti itselle tosi. Niitä makuasioita, joista on niin mukava vängätä.
Meillä on välillä ollut kanoja ja munat olivat hyviä ja keltuaiset väkevän värisiä kun saivat kuivattua nokkosta yms. Luomua tulee ostettua siksi että kanoilla on toivottavasti paremmat olot, maussa en ole huomannut mitään eroa. Hauskoja ja mielenkiintoisia eläimiä, siitä sympatiat!

Kananmunan kaverina toinen mielitekoni on vadelmahillo. Kypsäksi molemmin puolin paistettu kananmuna ja siihen perusvadelmahilloa:love:

Siis ei oo todellista. Kuullostaa samalta kun Norjassa mulle syöttivät lettujen ja mansikkahilloa sekä lisäkkeeksi pientä pekoni kuutiota. Oli niin hyvää että vieläkin sitä tulee tehtyä.
Joten tuota munia vattuhillolla täytyy myös kokeilla. :)

Olen myös itse tehnyt ketsuppia ja salsaa noista Mutti tomaatti säilykkeitä. Tulee väkisinkin tosi hyvää vaikka oma vaiva niistä on.

Tässä muuten pieni vertailu tavallinen muna ja luomu.
Arvaatko kumpi on luomu ?
Molemmat on saman tuotemerkin alla toinen on vaan se kallo luomu muna.
Maussa oli vastaava ero. En tiedä mitä noille luomu kanoille on syötetty mutta aika hailakka on jo värikin.

Katso liite: 122912
Ihan samanlaisia eroja on tullut vastaan jopa saman rasian eri munissa. En siis purematta niele, että nimenomaan luomu vaikuttaisi.

Kananmuna ja ketsuppi: Jees, olen ihan pikku nöösistä alkaen tykännyt siitä yhdistelmästä, silloin ketsuppi oli vähävaraisessa kodissa oikeastaan luxusta, joten mieltymys voi johtua osittain siitäkin. Itsekin olen väsäillyt tomaattipyreeseen perustuvia soseita ja nehän saa sitten viritettyä oman maun mukaisiksi. Ilman etikkaa, joten ovat tuoretuotteita; pari päivää jääkaapissa säilyvät hyvin, joten ei nuita päntiönään viitsi ährätä. Kaupan sose ihan ok.

Tai sinappia jäätelöön

Siis ei oo todellista. Kuullostaa samalta kun Norjassa mulle syöttivät lettujen ja mansikkahilloa sekä lisäkkeeksi pientä pekoni kuutiota. Oli niin hyvää että vieläkin sitä tulee tehtyä.
Joten tuota munia vattuhillolla täytyy myös kokeilla. :)
Olin nuorena usassa karjatilalla töissä ja siellä mansikka tai muun hillon sijasta laitettiin yleensä vaahterasiirappia aamiaislettujen ja kananmunien ja pekonin yms lihan päälle, kutsuivat aamiaista "sydänkohtaukseksi". Törkeen hyvää kuitenkin. Kumma kyllä lännessä ei ollu läskejä, no ehkä jotkut inkkarit. Muut joutuivat liikkumaan elääkseen:)
Olen myös itse tehnyt ketsuppia ja salsaa noista Mutti tomaatti säilykkeitä. Tulee väkisinkin tosi hyvää vaikka oma vaiva niistä on.
Omista kasvihuonetomaateista tulee parhaita kun voi poimia vain kypsiä, suomalaiset kun on totutettu raakoihin logistiikan takia. On kuin eri kasvista. Siksi säilykkeinä yleensä parempia. Ainoa kaupan tomaatti joka edes kaukaisesti muistuttaa tomaattia on K-kaupan Pirkka Parhaat Red Desire mutta hintakin on "kohdillaan ".

Ruotsissa riikinruotsalainen isäntä tarjosi päiväateriana pannukakkua, jonka päälle oli ladottu pekonia uuniin mennessä. Sitä sitten mansikkahillon kanssa.
Se oli oikein ökytalon poika ja sen vanhemmat kutsuivat sunnuntai-aterialle. Me Finnjävelit ajateltiin, että nyt pääsee pitopöydän ääreen: Helevetin iso talo ja maata ympärillä silmänkantamattomiin. Hernekeittoa ja näkkileipää ne tarjosivat.

Dijonia vaniljajäätelöön. 🤟
Itse herkuttelin nuorempana jouluisin kaatamalla kinkun kastiketta (siis kinkun paistoliemestä suurustettua) mansikkajäädykkeen päälle. Suolaisen ja makean yhdistelmä toimii joskus, mutta ehkä enää en tekisi noin.

Ihan samanlaisia eroja on tullut vastaan jopa saman rasian eri munissa. En siis purematta niele, että nimenomaan luomu vaikuttaisi.

Tuo pitää paikkaansa kun pakkaajat pakkaa mitä eri tuottajat heille toimitaa.
Tosin mä olen noita luomu munia ostanut jo 2 kertaa tän vuoden aikana ja aina on paistaessa sama havainto kaikista munista.
Toki tämä on vain yksittäisen ihmisen yksittäinen testi joka ei missään nimessä tarkoita että kaikki luomu munat olis tälläisiä. Vaikka some maailmassa tällainen johtopäätelmä täytyis heti tehdä.

Tuota pakkaajien laadun valvontaa joskus kyselin ja vastauksena tuli tosi naurettavia kommentteja. Summana munia tulee niin paljon että eivät he tiedä mitä pakkaavat, eivätkä itse ehdi valvomaan.

Back