Spadehommat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pstsika
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Onpa hyvinkin! Siina on molassia, niinkuin coca colassa, ja anjovista. Pikkuisen paksumpaa kui worchesteshire, ja ehka vahemman etikkaista. Enemman sokeria. Hiukan enemman chlia.
No laitaisitko HP:ta itse anjovis pizzaan? 🙂

Tuli tehtyä taas retkievästä syksyä varten, niin kuin vuosi sittenkin... Litra kikkomanssia,pari pikkuvalkosipulia, savuaromia 1/2 dl, reilu 2dl vaaleeta siirappia ja pari rkl. sriracha maustetta... Sitte 1,5kg sisäpaistia ohkasiks viipaleiksi, tommonen 3-4mm (kannattaa jäädyttää melko kohmeiseksi niin helppo leikata). Vuorokausi lihat marinaadissa ja sitte kuivuriin... Meni semmoset 14h ja sitte oli sopivia. Kuivia, mutta ei murru taitettaessa. "musta" väri johtuu siitä siirapista koska lämpöähän on vaan 60 astetta kuivurin nappulan mukaan, todellinen on 55 astetta... Vakuumipakkaan ne nyt.

Hp:stä tuli mieleen edesmennyt grilliannos. Karjalanpiirakka, jauhelihapihvi, juusto ja paistettu kananmuna jossa keltuainen on hiukan löysä. mausteeksi ketsuppi, hp ja kurkkusalaatti/hapankurkku.

Jimmi Oliver väittää ettei 5 annosta vihanneksia ei riittä päivässä, pitäisi syödä puolet enemmän, ja toinen uutinen on punainen liha ei sitten tappakaa 🧐😂. Pieni määrä on jopa hyvä psyykelle. Mikä on annos vihanneksia? Mutta naudan liha pitää olla luomu, nyt kana kovasti bannissa!
Lihasta etsin linkkia, mutta Oliver on maksumuurin takaa.

Viimeksi muokattu:
Virossa olen syönyt taivaallista hapankaalia maalaismakkaran kera. Virossa on se maalaiskeittiö ihan vaikka maailmanperintölistalle käypä luomus. Ainoa miinus on se, että ne tuottavat reippaasti peräilmaa.

Paremman puutteessa taidan lämmittää widgrenin kaalikääryleet ja upottaa ne puolukkasurvokseen

Virossa olen syönyt taivaallista hapankaalia maalaismakkaran kera. Virossa on se maalaiskeittiö ihan vaikka maailmanperintölistalle käypä luomus. Ainoa miinus on se, että ne tuottavat reippaasti peräilmaa.

Paremman puutteessa taidan lämmittää widgrenin kaalikääryleet ja upottaa ne puolukkasurvokseen
Minulle ei hapankaali tuota mitään peränilma..Ostan Raisilasen valkosipuli hapankaalia..puolukka on suosikki marja, olen ihan hulluna siihen. Nyt alkoi sesonki..se sopii vaikka mihin.
Hapankaali vaikuttaa hyvin makrobiomiin, pitää terveena, sattumalta ostin hyvä suolakurkkua, tynnyrista, yleensä se on valitettavasti ihan pehmeä, ja sellaisena sitä ei saa edes myydä. Eastonissa. Aikaisemmin oli parempia suolakurkkuja.

Viimeksi muokattu:
Tuli tehtyä taas retkievästä syksyä varten, niin kuin vuosi sittenkin... Litra kikkomanssia,pari pikkuvalkosipulia, savuaromia 1/2 dl, reilu 2dl vaaleeta siirappia ja pari rkl. sriracha maustetta... Sitte 1,5kg sisäpaistia ohkasiks viipaleiksi, tommonen 3-4mm (kannattaa jäädyttää melko kohmeiseksi niin helppo leikata). Vuorokausi lihat marinaadissa ja sitte kuivuriin... Meni semmoset 14h ja sitte oli sopivia. Kuivia, mutta ei murru taitettaessa. "musta" väri johtuu siitä siirapista koska lämpöähän on vaan 60 astetta kuivurin nappulan mukaan, todellinen on 55 astetta... Vakuumipakkaan ne nyt.
Nam, ja kiitos reseptistä. Omassa reseptissäni käytän vähemmän kikkomanssia (makeaa versiota) tuolle lihamäärälle, ehkä 1 dl, hunajaa n. 2 rkl, 2 rkl Sambal Oelek -tahnaa, 1/2 rkl savuaromia (Poppamies), hyppysellinen ruokosokeria, sekä Maldon-merisuolaa. Tuo mainitsemasi jäädyttäminen kohmeiseksi ennen siivuiksi leikkaamista on hyvä idea. Lihan ollessa marinoitumassa musertelen/puristelen sitä silloin tällöin - kuvittelen sen auttavan makujen imeytymisessä.

Olen ajatellut tekeväni joskus pemmikaania omatekoisesta kuivalihasta. Hyllystäni löytyy klassikkokirja "Miten selviän luonnossa", jossa on yksi resepti pemmikaanille.

Tykkään myös säilöä kaikkea pikkelöimällä, ja fermentoimalla - Toivottavasti ei mene liian preppaus-aiheiseksi?

Naudanpaisti etusormen kokoisiksi siivuiksi ja satsi soijaöljyyn a kastikkeeseen uimaan 12-18 h. Ja kuivumaan miedolla lämmöllä. Simppeli temppu ja lihan maku tulee esille perfekto. Toimii hirven ja peuran lihalla myös. Säilyvyys kiitettävä. Pitkillä vaelluksilla oli ehdoton lisuke.

Minä kuivaan talouspaperin päällä. En edes tiedä miksi, mutta käytäntöjähän ei muuteta.

Kuolovena, alkuperäisiä pemmikaanireseptejä löytyy usa palstoilta. Osa niistä ei kyllä nosta vettä kielelle, tosin meillä ei ole nälkä. Nälkäinen ei makuja tai visuaalisuutta kaipaa.

Kuolovena, alkuperäisiä pemmikaanireseptejä löytyy usa palstoilta. Osa niistä ei kyllä nosta vettä kielelle, tosin meillä ei ole nälkä. Nälkäinen ei makuja tai visuaalisuutta kaipaa.
Kiitos. Tästä löytyy suomalaista aiheeseen liittyvää. Lisäksi perinneruokiin liittyen: kirjahyllystäni löytyy Jaakko Kolmosen "Karjalan ja Petsamon pitäjäruoat"-kirja. Enkä edes syyllisty kirjan ruokia (mahdollisesti) laittaessani kulttuuriseen omimiseen, koska olen äitini puolelta evakkosukua.

Itsehän olen jo jonkin aikaa himoinnut Sous vide sirkulaattorin hankkimista, siitä tuo vakuumimarinointikin tuli mieleen. Riskinä vaan on se, että innostus loppuu lyhyeen ja keittiön kaappi syö taas yhden turhan laitteen mustaan aukkoonsa.

Itsehän olen jo jonkin aikaa himoinnut Sous vide sirkulaattorin hankkimista, siitä tuo vakuumimarinointikin tuli mieleen. Riskinä vaan on se, että innostus loppuu lyhyeen ja keittiön kaappi syö taas yhden turhan laitteen mustaan aukkoonsa.
Kuulostaa hienolta. Toisaalta, kunpa olisikin keittiön kaapissa musta aukko, johon mikättimet katoaisivat. Kuinka monella on vielä vohvelirauta, tai leivänpaahdin kaapissa keräämässä pölyä? Nostan käden pystyyn.

Kuulostaa hienolta. Toisaalta, kunpa olisikin keittiön kaapissa musta aukko, johon mikättimet katoaisivat. Kuinka monella on vielä vohvelirauta, tai leivänpaahdin kaapissa keräämässä pölyä? Nostan käden pystyyn.
Eipä tuo minunkaan musta aukko täydellinen ole. Poikkeuksellisen paljon Hawkingin säteilyä tai jotain, kun putkahtelevat peijakkaat aika-ajoin takaisin näkyville. Viimeksi siivoillessa löytyi tälläinen:
1757362788253.webp

Ainoa paikkansa lunastanut laite on riisinkeitin, se on ollut yli 10 vuotta aktiivisessa käytössä ja paluuta kattilariisiin ei ole näköpiirissä.

Back