Spadehommat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pstsika
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tein tässä perinteistä ruisleipää. Pelkästään ruisjauhoja, vettä ja suolaa. Juuren valmistuminen vei sen neljä päivää. Kohotus kuusi tuntia ja vielä kaksi tuntia pellin päällä. Ohjeesta tulisi neljä leipää, laiskana poikana tein yhden, pellin kokoisen.
Katso liite: 126661

Ai että on hyvää. Ei niin hapanta, kun kotona (kai se pitää muutama kerta leipoa). Jauhoja ei olisi tarvinnut pintaan laittaa ja suolaa voisi olla ohjetta enemmän.

Mutta neljäsosa meni silti maistellessa.
Oo varovainen tuoreen ruisleivän kanssa...:p

Tein aamiaisen valmiiksi. Rautapannulla miedolla lämmöllä pari sataa grammaa parsakaalia, sipuli, paljon korianteria ja rucolaa. Makea paprika, piripiriä hiukan ja sinihometta. Lopuksi rikotaan kolme kananmunaa päälle ja valot pois. Saa seistä aamuun kannen alla siinä liedellä, entsyymit ehtii mukaan.

Tein aamiaisen valmiiksi. Rautapannulla miedolla lämmöllä pari sataa grammaa parsakaalia, sipuli, paljon korianteria ja rucolaa. Makea paprika, piripiriä hiukan ja sinihometta. Lopuksi rikotaan kolme kananmunaa päälle ja valot pois. Saa seistä aamuun kannen alla siinä liedellä, entsyymit ehtii mukaan.
Vaikuttaa herkulliselta. Sinihomejuusto on vähän semmoinen, että jakaa mielipiteitä. Tykkään Stilton-juustosta. Ajattelin laittaa tänään valurautapannulle pari kaalilohkoa, ja paistaa niihin ruskean pinnan. Sitten ehkä piimästä, ja Parmigiano Reggiano -murusta kastike kaalien päälle, ja pannu uuniin. Kenties 200-astetta, ja välillä grillivastuksilla. Ja tadaa, olisiko siinä jokin gratiinia muistuttava(?). Kypsennyksen jälkeen muutama raita oliiviöljyä.

Tosta parsakaalista tuli mieleen: yhdessä vaiheessa söin tätä keittoa säännöllisesti, siinä on sinihomejuustoa. Hyvin helppo tehdä, ja niin hyvä että vie kielen. (Ei menee låpi kuva jostain syystä, sanoo:to large)

Kohta taas rupean kokkaamaan, kun terv.tila tasaantuu, @Kuolovena mainitsema Stiltonista tuli mieleen toinen samalta sivulta poimittu resepti, mutta siinä oli joku muu vihannes. Se jäi tekemättä toistaiseksi.
Siinä oli jotain huippukokin reseptejä - nerokkaita koko yksinkertaisuudessa. Mutta juuri juustot tekee terän..pitää etsiä sen linkin, jossain tallennettu..

Nyt tilasin toistaiseksi aterioita Menumat palvelusta. Ovat ihan hyviä! Tuoneet mikronkin, kun en omistanut sellaista. Henkisesti helpottui, helppo ruoka, otat vain pakastimesta ja lämmität mikrossa. Tuoneet alkuun ilmaisen esittelyannoksen, kukkoa punaviinissa, ja muffinsin Cinnamon&apple, oli niin hyvä, että vei kielen. Suosittelen, jos sairastutte, vähän kallimpaa kun kaupan valmisruokaa, mutta terveellisempa, maukkampaa ja hätäratkaisuna paras. Asiakasohjaaja oli myös täysosuma.
Vointini on paranemaan päin, vatsaan ei enää koske. Uskon että kohta olen kunnossa.

Viimeksi muokattu:
Tosta parsakaalista tuli mieleen: yhdessä vaiheessa söin tätä keittoa säännöllisesti, siinä on sinihomejuustoa. Hyvin helppo tehdä, ja niin hyvä että vie kileen. (Ei menee kuva jostain syystä, sanoo to large)

Kohta taas rupean kokkaamaan, kun terv.tila tasaantuu, @Kuolovena mainitsema Stiltonista tuli mieleen toinen samalta sivulta poimittu resepti, mutta siinä oli joku muu vihannes. Se jäi tekemättä toistaiseksi.
Siinä oli jotain huippukokin reseptejä - nerokkaita koko yksinkertaisuudessa. Mutta juuri juustot tekee terän..pitää etsiä sen linkin, jossain tallennettu..

Nyt tilasin toistaiseksi aterioita Menumat palvelusta. Ovat ihan hyviä! Tuoneet mikronkin, kun en omistanut sellaista. Vointi on erinomainen, helppo ruoka, otat vain pakastimesta ja lämmität mikrossa. Tuoneet alkuun ilmaisen esittelyannoksen, kukkoa punaviinissa, ja muffinsin Cinnamon&apple, oli niin hyvä, että vei kielen. Suosittelen, jos sairastutte, vähän kallimpaa kun kaupan valmisruokaa, mutta terveellisempa, maukkampaa ja hätäratkaisuna paras. Asiakasohjaaja neuvoi tähän, hänkin oli täysosuma.
Mutta vointini on paranemaan päin, vatsa lähes normaali. Uskon että kohta olen kunnossa.
Parsakaalia olisi terveellistä syödä vaikka joka päivä lisukkeena. Kuulostaa hyvältä, että voit jo paremmin.

1765559845965.webp
Tämän tekijän pakaste muffinsi se oli. Onko kuka nähnyt sitä myynnissä jossain? Nimen perusteella en löytänyt mistään, paitsi vanha mainos K-kaupan Hermanni v 2024..

Puolitoista kiloa männävuotista hirvenlihaa ja 400g possua tuli jalostettua pihveiksi. Ottaa täräytin vastuualueelle muutaman lähipiirin ihmisen ruokahuollon, kun ateriapalvelun hinnalla syövät kunnon kotiruokaa. Ei käy kateeksi vanhanajan emäntiä. Ihan työstä käy, kun ruokkii oman sakin lisäksi pari mummoa. Tässä viikonlopun suurtalouskeittiössä saa onneksi särpiä kaljaa työn ohessa. Perunoita kuorimassa saisi kyllä olla joku apuna.

Puolitoista kiloa männävuotista hirvenlihaa ja 400g possua tuli jalostettua pihveiksi. Ottaa täräytin vastuualueelle muutaman lähipiirin ihmisen ruokahuollon, kun ateriapalvelun hinnalla syövät kunnon kotiruokaa. Ei käy kateeksi vanhanajan emäntiä. Ihan työstä käy, kun ruokkii oman sakin lisäksi pari mummoa. Tässä viikonlopun suurtalouskeittiössä saa onneksi särpiä kaljaa työn ohessa. Perunoita kuorimassa saisi kyllä olla joku apuna.
jossain kuorivat pottuja painepesurilla. potut ämpäriin ja turbosuutinta perään.

Muistin, ja seuraava leivontakerta on muuten tänään.

Pitää nyt hioa resepti kuntoon, kun on aloittanut (lisäsin suolaa).
Oliko kova homma tehdä juuri? Ohje?
Olen jo vuosikausia suunnitellut hapanjuuresta leivän tekoa, mutta ei ole vielä edennyt haaveilua pidemmälle.
Nykyään ostan leipää kaupasta äärimmäisen harvoin. Minulla on lähes aina sämpylä tai ruisleipä taikina jääkaapissa odottamassa paistamista.
Yleensä joka toinen päivä paistan, niin aina tuoretta tavaraa syötäväksi.

Oliko kova homma tehdä juuri? Ohje?
Olen jo vuosikausia suunnitellut hapanjuuresta leivän tekoa, mutta ei ole vielä edennyt haaveilua pidemmälle.
Nykyään ostan leipää kaupasta äärimmäisen harvoin. Minulla on lähes aina sämpylä tai ruisleipä taikina jääkaapissa odottamassa paistamista.
Yleensä joka toinen päivä paistan, niin aina tuoretta tavaraa syötäväksi.

Se oli helppoa, mutta vie vähän aikaa.

1. päivä
Lasipurkkiin kolme ruokalusikallista ruisjauhoa ja vettä (käytin jalopeno purkkia, mutta isompi olisi parempi). Laitetaan lämpimään paikkaan. (laitoin liesituulettimen päälle)
3. päivä
Llisätään ruisjauhoa ja vettä pari ruokalusikallista.
4. Päivä Pitäisi olla paljon kuplintaa. Lisätään sitten pari desiä vettä ja jauhoja (tai oikeammin, kaadoin juuren leivonta-astiaan ja sinne jauhot ja veden). Antaa sen vielä olla päivän lämpimässä ja se on käyttövalmis. Minulla se kupli hyvin tuossa vaiheessa, mutta jos ei niin odottelee pidempään.

Niin, lasipurkin desinfioin kiehuvassa vedessä ennen käyttöä. Ehkä sillä on jotain merkitystä.

Ensimmäisellä leivontakerralla oli miedompaa kuin nyt toisella. Nyt lisäsin vain sen vanhan taikinan purkista, pari desiä vettä ja jauhoja ja annoin olla yön yli.

Tein itse, kun ei kaupasta enää tunnu löytyvän. Mutta ei siihen näköjään kannata rahaa käyttää.

Kaivoin pakastimen kätköistä wotkinsin saksanhirvikuutioita mitä riistakäristyksenä myydään. Melkoista haketta 😆 Koostumus muistuttaa paistettaessa koirille jauhelihan nimellä syötettävää sisäelinsotkua. Pitänee laittaa pizza enrico soimaan ja alkaa taikinan vääntöön. Ei tuota ilman tuplapaistoa kehtaa tarjolle laittaa.

Tein itse, kun ei kaupasta enää tunnu löytyvän. Mutta ei siihen näköjään kannata rahaa käyttää.

Itse olen kanssa harmistunut kun ei enää nykyään saa kaupasta vanhalla hyväksi havaitulla reseptillä tehtyä ruisleipää. Paitsi ehkä Väyryn leipomon limppu. Mutta sekin on aika tyyristä.

Itse kun tekee niin saa just semmosta kun sattuu tulemaan...

Se oli helppoa, mutta vie vähän aikaa.

1. päivä
Lasipurkkiin kolme ruokalusikallista ruisjauhoa ja vettä (käytin jalopeno purkkia, mutta isompi olisi parempi). Laitetaan lämpimään paikkaan. (laitoin liesituulettimen päälle)
3. päivä
Llisätään ruisjauhoa ja vettä pari ruokalusikallista.
4. Päivä Pitäisi olla paljon kuplintaa. Lisätään sitten pari desiä vettä ja jauhoja (tai oikeammin, kaadoin juuren leivonta-astiaan ja sinne jauhot ja veden). Antaa sen vielä olla päivän lämpimässä ja se on käyttövalmis. Minulla se kupli hyvin tuossa vaiheessa, mutta jos ei niin odottelee pidempään.

Niin, lasipurkin desinfioin kiehuvassa vedessä ennen käyttöä. Ehkä sillä on jotain merkitystä.

Ensimmäisellä leivontakerralla oli miedompaa kuin nyt toisella. Nyt lisäsin vain sen vanhan taikinan purkista, pari desiä vettä ja jauhoja ja annoin olla yön yli.

Pitää ottaa ittiänsä niskasta kiinni ja huomenna laittaa juuri porisemaan.
Kansi ei ilmeisesti saa olla tiukasti kiinni?

Noh, jos se juuren tekeminen on noinkin "helppoa" niin.. Miksi sitä juurta pidetään hengissä ja miten sitä yleensä pidetään hengissä?

Muistaakseni jossain on jopa sellaisia "juurihotelleja" mihin voi viedä oman juurensa säilytykseen jos vaikka pitemmälle matkalle menee.

Kyllä meilläkin äitee leipoi silloin joskus ruislimppuja ja sellaisia katon rajassa pidettäviä kuivia kyrsiä mutten vaan muista millaista juurta käytti.

Noh, jos se juuren tekeminen on noinkin "helppoa" niin.. Miksi sitä juurta pidetään hengissä ja miten sitä yleensä pidetään hengissä?

Muistaakseni jossain on jopa sellaisia "juurihotelleja" mihin voi viedä oman juurensa säilytykseen jos vaikka pitemmälle matkalle menee.

Kyllä meilläkin äitee leipoi silloin joskus ruislimppuja ja sellaisia katon rajassa pidettäviä kuivia kyrsiä mutten vaan muista millaista juurta käytti.
Taisi ennen vanhaan "juuri" asustella siinä puisessa kiulussa jossa taikina valmistettiin.

Back