Olen luullut että sukellussyklit rasittavat painerunkoa ja niillä on joku sukellusmäärien perusteella laskettu elinkaari. Eli olisi vähän sama juttu kun matkustajalentokoneista, joissa tunnetusti lyhyttä reittiä sahaavat lentokoneet useine päivittäisine paineistussykleineen vanhenevat nopeammin kun mannertenvälisiä reittejä lentävät. Välillä noita on sitten joku insinööri laskenut väärin ja koneita on tullut tonttiin.
Toisaalta sukellusveneen runkoon tulee paljon tasaisempi rasitus kuin valtameren aallokossa ryskivään ja vääntyilevään pinta-alukseen. Puristus on kuormituksena paljon armollisempaa kuin venyttäminen.
Mistä johtuukin niin sukellusveneillä näyttää olevan erittäin pitkä elinkaari. Tämä ihan perstuntumana lähteitä tarkastamatta joten saatan olla väärässäkin.