Einomies1
Respected Leader
Miehitetyt hyökkäyssukellusveneet eivät todellakaan ole mitään väistyviä järjestelmiä kun katselee miten niitä rakennetaan edelleen. Mikään AUV ei pysty hetkeen yhtä monipuoliseen, pitkäkestoiseen toimintaan ja hyökkäämään tehokkaasti pinta- ja sukellusaluksia vastaan. Tässä pitää nyt erottaa AUV ja SSK:t (NATO) toisistaan. Millään pienillä AUV:lla ei kyetä toimiman avomeriolosuhteissa itsenäisesti pitkiä aikoja eikä tiedustelemaan kauempana. AIP-veneelle ei tuota ongelmaa toimia jopa pari viikkoa pinnan alla yhtäjaksoisesti. Minusta puhutaan tyystin eri asioista siis.Tohon liittyen sellainen kysymys että panostettaisiinko tuossa vanhenevaan ja väistyvään järjestelmään?
Miehittämättömät sukeltavat laitteet kehittyvät hurjaa vauhtia. Niillä ei ole ison pötkylän tulivoimaa, mutta monessa muussa suhteessa voisivat sopia näihin mataliin ja vilkasliikenteisiin vesiin paremmin.
Jos ajattelee hankinta- ja käyttökustannusten summaa, uudistettavuutta ja myös hankinnan yleisempää turvallisuuspoliittista vaikutusta, niin miehittämättömät tuntuisivat Suomelle paljon paremmin sopivilta ratkaisuilta.
Voisivat sopia kokonaisuuteen paremmin.
Voi olla että tulevaisuudessa myös hyökkäyssukellusveneet toimivat miehittämättä mutta se ei tapahdu ihan hetkessä vaan vaatii AI:n kehittämisen ja täysin automatisoidut järjestelmät joten sitä odotellessa voi tulla aika pitkäksi. Hintakin on hirvittävä.
Södermanland-luokka (alunperin Västergötland-luokka) modernisoitiin 2003-2004 ja veneitä päivitettiin viimeksi 2010 kun USA:sta tilattiin uusi rengaslasergyroihin perustuva inertiapaikannusjärjestelmä.
Tietoa luokasta ja modernisoinnista:
The Class includes two submarines, namely HMS Södermanland and HMS Östergötland. These two were relaunched as a new class during 2003-2004 after a major refit by Kockums.
Södermanland Class subs are operated by the 1st Submarine Flotilla of the Swedish Navy. The class will remain in service until being replaced by the A26 submarines in 2018-19.
Södermanland refit
Kockums began the refit of the Södermanland at its shipyard in Malmö, Sweden, in late 2000. The pressure hull was cut into two parts and a new section was attached between tower and tail to insert a Stirling air-independent propulsion (AIP) system developed by Kockums.
The new section is fitted with two Stirling units, liquid oxygen (LOX) tanks and electrical equipment. The overall length of the submarine was increased from 48.5m to 60.5m by the insertion.
The Swedish Navy subs are intended to operate mainly in more frigid northern waters. Operations in higher water temperatures will increase ambient temperatures and relative humidity on board.
To overcome this problem, Södermanland Class is fitted with a completely new refrigeration system with heat exchangers in place of older direct seawater cooling systems. The Class is now ready to be deployed in international peacekeeping operations in warmer and saltier waters. The submarines also feature a new air-lock for divers.
HMS Södermanland was relaunched in September 2003 and returned to service in mid 2004. HMS Östergötland was relaunched in September 2004 and returned to service in 2005. The upgraded submarines can be operated for another 20 years without further modernisation.
Command and control
The original command and control system onboard the Södermanland Class submarines was upgraded to current standards. In January 2006, the Swedish Government placed a contract with Saab to supply four SESUB 960 command and control systems for Södermanland and Gotland submarines.
Södermanland Class is now equipped with SESUB 960 command and control system. SESUB 960 provides network enabled defence capabilities to the submarines.
Torpedoes
Södermanland Class is armed with six conventional 533mm torpedo tubes and three 400mm bow torpedo tubes. The 533mm tubes can launch type 613 heavy-weight, anti-surface ship torpedoes. Type 613 can carry a 240kg warhead up to a range of 20km. The 400mm tubes can fire Type 43 lightweight anti-submarine torpedoes.
Navigation
The existing spinning mass gyrocompasses on the submarines are being replaced with new inertial navigation systems. Kockums placed a contract with Northrop Grumman in March 2010 to upgrade the inertial navigation systems of two Gotland Class and two Södermanland Class submarines.
Northrop’s division, Sperry Marine, will deliver five mk39 mod 3C ring laser gyro (RLG) systems under the contract. Four units will be fitted to four subs of each class and one unit will be used for spares and training.
The mk39 mod 3C is a high-performance inertial navigation system offering superior shock and vibration resistance. It feeds accurate geographic position information and attitude data to the SESUB combat management systems.
Propulsion
Södermanland Class is powered by a diesel-electric and Stirling AIP system integrating two Hedemora diesel-electric engines and two Kockums v4-275R Sterling AIP units.
The AIP significantly increases the sub-merged endurance by acting as an alternative to battery power. It also reduces the noise levels created by the frequent battery recharge with diesel generators.
Pure oxygen and diesel fuel are burned in a controlled environment for maintaining high pressure. The combustion products exhausted from the engine will have higher pressure than the surrounding seawater pressure and hence released without the need for a compressor.
Cryogenic tanks fitted on the deck under engines are used to store liquid oxygen (LOX). The submerged endurance is determined by the amount of LOX stored in the submarine.
The submerged endurance of a Stirling AIP powered submarine can be extended from days to weeks. The propulsion system provides a speed of 20kt dived.http://www.naval-technology.com/projects/sodermanland-class-submarines/
http://www.nti.org/analysis/articles/sweden-submarine-capabilities/
Södermanlandista löytyy siis jo valmiina ilmalukko sukeltajia varten joka lisättiin päivityksessä. 2003-2004 päivitettiin myös jäähdytysjärjestelmä lauhduttimineen joten harjoittelu lämpimissä vesissä ei tuota ongelmaa. Näkisin että sonarin päivitys ja uusien asejärjestelmien lisääminen (Torpedo 2000 Mod ja TP 47) sekä tst-järjestelmä peruskunnostuksineen takaisi hyvä iskukyvyn veneille tulevaisuuteen.
Mikäli veneitä on pidetty hyvin niin modernisaation jälkeen niillä huristelee hyvin 2030-luvulle ja kauemmaksikin. Luulen että tuo ei ole ongelma koska ruotsalaiset tekevät laatua ja sukellusveneiden runkoa ei rasita syvät sukellukset itämerellä kuten suurissa merissä. Suolapitoisuus on myös alhaisempi kuin valtamerissä joten korroosio ei ole niin suuri huoli.
Sukellusveneitä voisi tukea varmasti riittävästi HMS Louhella jossa on nostoihin soveltuva 20 tn. nosturi ja tilava kansi (painekammiolle ja siirrettävälle evakuointikellolle). Yhteistyötä ruotsalaisten kanssa voisi tehdä niin että HMS BELOS tukisi aluksia tarvittaessa lähellä ruotsin rannikkoa kriiseissä. Tämä onnistuisi varmasti helposti koska venetyyppi on ruotsalaisille tuttu ja myös aseistus olisi yhtenevä. Veneiden tst-järjestelmä voitaisiin helposti verkottaa sekä ruotsin että suomen tietojärjestelmiin ja tästä olisi hyötyä myös ruotsille.
Sukellusveneiden hankinta parantaisi myös suomen merivoimien SUTOa huomattavasti koska SUTOa voitaisiin harjoitella ilman ruotsalaisiakin ympäri vuoden. Myös sukellusveneiden miehistöt saisivat harjoitusta ruotsalaisia vastaan sukelluvenesodankäynnissä. Isommat huollot voitaisiin tehdä Kockumsilla koska se on lähellä ja vain pienemmät huollot kotisatamissa.
Iso asia olisi myös tiedustelun parantuminen mereltä käsin. Sukellusvene kykenee antamaan maalitietoa lähestyvistä aluksista kaukaa horisontin takaa jonne eivät maa- ja alustutkat näe hyvin eikä kiinteä vesikuunteluverkko ulotu. Tällä olisi tilannekuvaan huomattava parannus ja myös meripuolustukseen/torjuntaan tulisi lisää tehoa ja ennakkovaroituskykyä.