Sukellusveneet

Tohon liittyen sellainen kysymys että panostettaisiinko tuossa vanhenevaan ja väistyvään järjestelmään?

Miehittämättömät sukeltavat laitteet kehittyvät hurjaa vauhtia. Niillä ei ole ison pötkylän tulivoimaa, mutta monessa muussa suhteessa voisivat sopia näihin mataliin ja vilkasliikenteisiin vesiin paremmin.

Jos ajattelee hankinta- ja käyttökustannusten summaa, uudistettavuutta ja myös hankinnan yleisempää turvallisuuspoliittista vaikutusta, niin miehittämättömät tuntuisivat Suomelle paljon paremmin sopivilta ratkaisuilta.

Voisivat sopia kokonaisuuteen paremmin.
Miehitetyt hyökkäyssukellusveneet eivät todellakaan ole mitään väistyviä järjestelmiä kun katselee miten niitä rakennetaan edelleen. Mikään AUV ei pysty hetkeen yhtä monipuoliseen, pitkäkestoiseen toimintaan ja hyökkäämään tehokkaasti pinta- ja sukellusaluksia vastaan. Tässä pitää nyt erottaa AUV ja SSK:t (NATO) toisistaan. Millään pienillä AUV:lla ei kyetä toimiman avomeriolosuhteissa itsenäisesti pitkiä aikoja eikä tiedustelemaan kauempana. AIP-veneelle ei tuota ongelmaa toimia jopa pari viikkoa pinnan alla yhtäjaksoisesti. Minusta puhutaan tyystin eri asioista siis.

Voi olla että tulevaisuudessa myös hyökkäyssukellusveneet toimivat miehittämättä mutta se ei tapahdu ihan hetkessä vaan vaatii AI:n kehittämisen ja täysin automatisoidut järjestelmät joten sitä odotellessa voi tulla aika pitkäksi. Hintakin on hirvittävä.

Södermanland-luokka (alunperin Västergötland-luokka) modernisoitiin 2003-2004 ja veneitä päivitettiin viimeksi 2010 kun USA:sta tilattiin uusi rengaslasergyroihin perustuva inertiapaikannusjärjestelmä.

Tietoa luokasta ja modernisoinnista:
The Class includes two submarines, namely HMS Södermanland and HMS Östergötland. These two were relaunched as a new class during 2003-2004 after a major refit by Kockums.


Södermanland Class subs are operated by the 1st Submarine Flotilla of the Swedish Navy. The class will remain in service until being replaced by the A26 submarines in 2018-19.
Södermanland refit

Kockums began the refit of the Södermanland at its shipyard in Malmö, Sweden, in late 2000. The pressure hull was cut into two parts and a new section was attached between tower and tail to insert a Stirling air-independent propulsion (AIP) system developed by Kockums.


The new section is fitted with two Stirling units, liquid oxygen (LOX) tanks and electrical equipment. The overall length of the submarine was increased from 48.5m to 60.5m by the insertion.


The Swedish Navy subs are intended to operate mainly in more frigid northern waters. Operations in higher water temperatures will increase ambient temperatures and relative humidity on board.


To overcome this problem, Södermanland Class is fitted with a completely new refrigeration system with heat exchangers in place of older direct seawater cooling systems. The Class is now ready to be deployed in international peacekeeping operations in warmer and saltier waters. The submarines also feature a new air-lock for divers.


HMS Södermanland was relaunched in September 2003 and returned to service in mid 2004. HMS Östergötland was relaunched in September 2004 and returned to service in 2005. The upgraded submarines can be operated for another 20 years without further modernisation.

Command and control

The original command and control system onboard the Södermanland Class submarines was upgraded to current standards. In January 2006, the Swedish Government placed a contract with Saab to supply four SESUB 960 command and control systems for Södermanland and Gotland submarines.


Södermanland Class is now equipped with SESUB 960 command and control system. SESUB 960 provides network enabled defence capabilities to the submarines.


Torpedoes

Södermanland Class is armed with six conventional 533mm torpedo tubes and three 400mm bow torpedo tubes. The 533mm tubes can launch type 613 heavy-weight, anti-surface ship torpedoes. Type 613 can carry a 240kg warhead up to a range of 20km. The 400mm tubes can fire Type 43 lightweight anti-submarine torpedoes.


Navigation

The existing spinning mass gyrocompasses on the submarines are being replaced with new inertial navigation systems. Kockums placed a contract with Northrop Grumman in March 2010 to upgrade the inertial navigation systems of two Gotland Class and two Södermanland Class submarines.


Northrop’s division, Sperry Marine, will deliver five mk39 mod 3C ring laser gyro (RLG) systems under the contract. Four units will be fitted to four subs of each class and one unit will be used for spares and training.


The mk39 mod 3C is a high-performance inertial navigation system offering superior shock and vibration resistance. It feeds accurate geographic position information and attitude data to the SESUB combat management systems.


Propulsion

Södermanland Class is powered by a diesel-electric and Stirling AIP system integrating two Hedemora diesel-electric engines and two Kockums v4-275R Sterling AIP units.


The AIP significantly increases the sub-merged endurance by acting as an alternative to battery power. It also reduces the noise levels created by the frequent battery recharge with diesel generators.

Pure oxygen and diesel fuel are burned in a controlled environment for maintaining high pressure. The combustion products exhausted from the engine will have higher pressure than the surrounding seawater pressure and hence released without the need for a compressor.


Cryogenic tanks fitted on the deck under engines are used to store liquid oxygen (LOX). The submerged endurance is determined by the amount of LOX stored in the submarine.


The submerged endurance of a Stirling AIP powered submarine can be extended from days to weeks. The propulsion system provides a speed of 20kt dived.
http://www.naval-technology.com/projects/sodermanland-class-submarines/
http://www.nti.org/analysis/articles/sweden-submarine-capabilities/

Södermanlandista löytyy siis jo valmiina ilmalukko sukeltajia varten joka lisättiin päivityksessä. 2003-2004 päivitettiin myös jäähdytysjärjestelmä lauhduttimineen joten harjoittelu lämpimissä vesissä ei tuota ongelmaa. Näkisin että sonarin päivitys ja uusien asejärjestelmien lisääminen (Torpedo 2000 Mod ja TP 47) sekä tst-järjestelmä peruskunnostuksineen takaisi hyvä iskukyvyn veneille tulevaisuuteen.

Mikäli veneitä on pidetty hyvin niin modernisaation jälkeen niillä huristelee hyvin 2030-luvulle ja kauemmaksikin. Luulen että tuo ei ole ongelma koska ruotsalaiset tekevät laatua ja sukellusveneiden runkoa ei rasita syvät sukellukset itämerellä kuten suurissa merissä. Suolapitoisuus on myös alhaisempi kuin valtamerissä joten korroosio ei ole niin suuri huoli.

Sukellusveneitä voisi tukea varmasti riittävästi HMS Louhella jossa on nostoihin soveltuva 20 tn. nosturi ja tilava kansi (painekammiolle ja siirrettävälle evakuointikellolle). Yhteistyötä ruotsalaisten kanssa voisi tehdä niin että HMS BELOS tukisi aluksia tarvittaessa lähellä ruotsin rannikkoa kriiseissä. Tämä onnistuisi varmasti helposti koska venetyyppi on ruotsalaisille tuttu ja myös aseistus olisi yhtenevä. Veneiden tst-järjestelmä voitaisiin helposti verkottaa sekä ruotsin että suomen tietojärjestelmiin ja tästä olisi hyötyä myös ruotsille.

Sukellusveneiden hankinta parantaisi myös suomen merivoimien SUTOa huomattavasti koska SUTOa voitaisiin harjoitella ilman ruotsalaisiakin ympäri vuoden. Myös sukellusveneiden miehistöt saisivat harjoitusta ruotsalaisia vastaan sukelluvenesodankäynnissä. Isommat huollot voitaisiin tehdä Kockumsilla koska se on lähellä ja vain pienemmät huollot kotisatamissa.

Iso asia olisi myös tiedustelun parantuminen mereltä käsin. Sukellusvene kykenee antamaan maalitietoa lähestyvistä aluksista kaukaa horisontin takaa jonne eivät maa- ja alustutkat näe hyvin eikä kiinteä vesikuunteluverkko ulotu. Tällä olisi tilannekuvaan huomattava parannus ja myös meripuolustukseen/torjuntaan tulisi lisää tehoa ja ennakkovaroituskykyä.
 
Venäjän laivasto saa tulevaisuudessa P-650 tyypin pienoissukellusveneen joka on myös aseistettu. Vene voi kuljettaa myös 12 merimiinaa, 4 kpl 533mm torpedoa ja 8 kpl 400mm torpedoa sekä risteilyohjuksia. Veneessä on 9 hengen miehistö ja pituus 55m, uppouma 720 tonnia. Veneen toimintasäde on 3000 km josta pääosan se voi kulkea pinnanalla. Veneen päätarkoitus on toimia erikoisjoukkojen kuljetusaluksena mutta se kykenee hyökkäämään myös.

Tarvetta on kuulemma pienillä merillä joissa suuret ydinkäyttöiset sukellusveneet eivät voi toimia huomaamatta. Itämeri mainittu toiminta-alueena. SUTOn tarve korostuu meilläkin.
http://www.navyrecognition.com/inde...orces-to-receive-p-650-midget-submarines.html
 
Venäjän laivasto saa tulevaisuudessa P-650 tyypin pienoissukellusveneen joka on myös aseistettu. Vene voi kuljettaa myös 12 merimiinaa, 4 kpl 533mm torpedoa ja 8 kpl 400mm torpedoa sekä risteilyohjuksia. Veneessä on 9 hengen miehistö ja pituus 55m, uppouma 720 tonnia.

Pienoissukellusvene on suhteellinen käsite. Tuohan on samaa kokoa kuin Ruotsin "isot" sukellusveneet. Esim. Gotland-luokka on 60-metrinen.
 
Pienoissukellusvene on suhteellinen käsite. Tuohan on samaa kokoa kuin Ruotsin "isot" sukellusveneet. Esim. Gotland-luokka on 60-metrinen.

Tonnistossa on kuitenkin hieman eroa...
 
Tonnistossa on kuitenkin hieman eroa...

Rungon halkaisija jokseenkin sama kuin Gotlandissa ja pituutta vain 5m vähemmän. Maalina siis samaa kokoluokkaa. Ehkä runko on kuttaperkkaa kun on saatu noin köykäiseksi.

Pienoissukellusvenettä tuosta ei kyllä saa tekemälläkään. Tavanomaisen läntisen suklarin kokoinen.
 
Lockheed Martin will support the growth of the U.S. Navy's family of unmanned undersea systems under a design phase contract valued at $43.2 million for Orca, the U.S. Navy's Extra Large Unmanned Undersea Vehicle (XLUUV).

XLUUV Orca is a two phase competition, including the currently awarded design phase and a competitive production phase for up to nine vehicles to meet increasing demands for undersea operational awareness and payload delivery.

This long-range autonomous vehicle will perform a variety of missions, enabled by a reconfigurable payload bay. Key attributes include extended vehicle range, autonomy, and persistence. Orca will transit to an area of operation; loiter with the ability to periodically establish communications, deploy payloads, and transit home. A critical benefit of Orca is that Navy personnel launch, recover, operate, and communicate with the vehicle from a home base and are never placed in harm's way.

"With each new undersea vehicle that Lockheed Martin designs, we bring to bear the state-of-the-art in technology, and innovative system integration of those technologies, to increase the range, reach, and effectiveness of undersea forces and their missions," said Frank Drennan, director, submersibles and autonomous systems, business development.

"With decades of experience supporting the U.S. Navy's mission, our engineers are approaching this design with a sense of urgency and continued agility."

Lockheed Martin has over four decades of experience in unmanned and robotic systems for sea, air and land. From the depths of the ocean to the rarified air of the stratosphere, Lockheed Martin's unmanned systems help our customers accomplish their most difficult challenges.

Lockheed Martin employees in Palm Beach, Florida, will perform the work on Orca, with additional support from employees at the company's locations in Manassas, Virginia, Syracuse, New York, and Owego, New York.
http://www.terradaily.com/reports/L...manned_Undersea_Vehicle_(XLUUV)_Orca_999.html
 
Lainaus wikistä:
Yhdysvaltain laivasto ilmoitti 6. elokuuta 2013 kongressille suunnitelmistaan keskeyttää aluksen korjaukset ja aluksen palveluksesta poistosta. Syynä oli uusien vikojen löytyminen ja kustannusten nousu 700 miljoonaan dollariin.[1] Alus poistettiin palveluksesta 28. maaliskuuta 2014.[2][1]
 
Lainaus wikistä:
Yhdysvaltain laivasto ilmoitti 6. elokuuta 2013 kongressille suunnitelmistaan keskeyttää aluksen korjaukset ja aluksen palveluksesta poistosta. Syynä oli uusien vikojen löytyminen ja kustannusten nousu 700 miljoonaan dollariin.[1] Alus poistettiin palveluksesta 28. maaliskuuta 2014.[2][1]

On 23 July 2012 Casey J. Fury, a civilian painter and sandblaster working on the sub, was indicted on two counts of arson after confessing to starting the fire. Fury admitted to setting the 23 May fire by igniting some rags on the top bunk of a bunk room. He claimed to have started the fire to get out of work early.[11][12][13][14] On 15 March 2013 Fury was sentenced to over 17 years in federal prison and ordered to pay $400 million in restitution.[15]

No se tuli halvaksi vapaaillaksi...

Edit. Vankilassa kun jengiläiset kysyy mistä syystä on tullut istumaan "poltin ydinsukellusveneen" :D

Edit.2 @Merten sheriffi mitä tuo savu muuten on mitä noista letkuista tulee?
 
On 23 July 2012 Casey J. Fury, a civilian painter and sandblaster working on the sub, was indicted on two counts of arson after confessing to starting the fire. Fury admitted to setting the 23 May fire by igniting some rags on the top bunk of a bunk room. He claimed to have started the fire to get out of work early.[11][12][13][14] On 15 March 2013 Fury was sentenced to over 17 years in federal prison and ordered to pay $400 million in restitution.[15]

No se tuli halvaksi vapaaillaksi...

Edit. Vankilassa kun jengiläiset kysyy mistä syystä on tullut istumaan "poltin ydinsukellusveneen" :D

Edit.2 @Merten sheriffi mitä tuo savu muuten on mitä noista letkuista tulee?
En tiedä savusta.
Offtopic. Mulla kaverin yhtiökumppani istunut Utahissa kovassa vankilassa jo 8 vuotta jengiläisten keskellä. Samasta olisi Suomessa tullut ehdollista jos sitäkään. Talous sotkuja.
 
ARGENTIINA
Argentiinan laivasto on käynnistänyt laajat etsintä- ja pelastustoimet kadonneen sukellusveneen vuoksi.
Argentiinan laivaston sukellusveneestä ei ole kuultu mitään sen jälkeen, kun se katosi Patagonian rannikon edustalla kaksi päivää sitten. Aluksella on 44 hengen miehistö.

Edellinen radioyhteys San Juan -sukellusveneeseen saatiin keskiviikkona, kun se oli San Jorgen lahdella, noin 430 kilometriä rannikosta.

– Emme ole onnistuneet paikantamaan, saamaan visuaalista tai tutkahavaintoa sukellusveneestä, totesi laivaston tiedottaja Enrique Balbi.

Sukellusvenettä on etsitty lentokoneen ja laivaston alusten avulla.

Argentiinan median mukaan yhteys San Juaniin menetettiin, kun sukellusveneessä syttynyt tulipalo oli tuhonnut sen radiolaitteistoa. Laivasto ei ole kommentoinut tulipalotietoja.

– Kyse voi olla esimerkiksi akkuongelmasta, Balbi kertoi huomauttaen, että ohjesäännön mukaan sukellusveneen täytyisi pintautua, jos sillä ilmenee voimavirtaongelmia.

San Juan on TR 1700 -luokan dieselsukellusvene ja yksi Argentiinan laivaston kolmesta vedenalaisesta. Vene on 66 metriä pitkä ja se ostettiin Saksasta 1985.

San Juan oli palaamassa rutiinitehtävältä Ushuaiasta Etelä-Amerikan eteläisimmästä kärjestä kohti tukikohtaansa Mar del Platassa, joka sijaitsee 400 kilometriä etelään Buenos Airesista.
 
Argentina: Navy submarine has gone missing, 44 crew members on board

Edit: Myöhästyin.

Today, the Argentinian Navy confirmed that the last time it made contact with one of its submarines was over 48 hours ago, and is conducting extensive searches in the area where it was last seen. The submarine has 44 crew members on board.

It has been over 48 hours since the Argentinian navy last made contact with one of its submarines, which has 44 crew members on board. The navy has launched a widespread search mission to locate the submarine that was last seen in southern Argentina.

According to Naval Spokesperson Enrique Balbi, the navy and air force are conducting extensive searches in the area where the submarine was last seen. “There is no serious indication that the submarine was damaged,” Balbi stated. “Communication just stopped.” He added that it is likely that the submarine continued its journey.

The submarine was made in Germany in 1985 and arrived in Argentina a year later. The navy emphasized that it took proper care and performed all repairs and changes on time.

http://www.jerusalemonline.com/news/world-news/around-the-globe/argentina-navy-submarine-has-gone-missing-32470?utm_source=ActiveCampaign&utm_medium=email&utm_content=North+Korea+sets+new+terms+for+negotiations,+IDF+encircles+car-ramming+terrorist+s+village,+German+court+rules+Kuwait+Airways+within+its+rights+to+refuse+Israeli+passengers+and+more+news+at+JerusalemOnline&utm_campaign=EveningNewsletter+-+Recurring+2017+(Oct)
 
Viimeksi muokattu:
Saksa on kyllä saanut Etelä-Ameriikassa hyvin kauppoja aikaiseksi. Lähes jokaisella taitaa olla sakemannien sukellusveneitä :) Tai sanotaanko että niitä on jokaisella sukellusveneitä omaavalla maalla. Chile taisi tuoreimman hankinnan myötä livetä ruodusta.
 
Saksa on kyllä saanut Etelä-Ameriikassa hyvin kauppoja aikaiseksi. Lähes jokaisella taitaa olla sakemannien sukellusveneitä :) Tai sanotaanko että niitä on jokaisella sukellusveneitä omaavalla maalla. Chile taisi tuoreimman hankinnan myötä livetä ruodusta.
Mikähän noissa viehättää paikallisia? Koetaanko tarvetta mahdollisesti kiistää suurvaltojen herruus merillä jos tuppaavat röyhkeiksi vai onko naapurikateutta? Argentiinan tarve kyllä realisoitui Falklandella Belgranon tapauksen jälkeen. Nykyisellään sukellusveneet ovat lähes ainoita joilla Argiet voisivat haastaa Britannian kyvyt Falklandien tukemisessa.
 
Mikähän noissa viehättää paikallisia? Koetaanko tarvetta mahdollisesti kiistää suurvaltojen herruus merillä jos tuppaavat röyhkeiksi vai onko naapurikateutta? Argentiinan tarve kyllä realisoitui Falklandella Belgranon tapauksen jälkeen. Nykyisellään sukellusveneet ovat lähes ainoita joilla Argiet voisivat haastaa Britannian kyvyt Falklandien tukemisessa.

Riittänee että naapurilla on. Jokseenkin jokainen pariskunta on jossain vaiheessa sotinut naapurin kanssa tai ainakin kisannut siitä kenellä on isoimmat vehkeet. Joskus hommasivat risteilijöitä ja sittemmin vaikka sukellusveneitä. Ja fiksu asekauppias myy tietysti molemmille osapuolille.
 
Foorumin tietäjille kysymys:
Eikös noissa suveissa ole hätäpoiju joka laukaistaan hädässä? Nousee pinnalle ja lähettää hätäsignaalia sijainnilla.
 
Eikös noissa suveissa ole hätäpoiju joka laukaistaan hädässä? Nousee pinnalle ja lähettää hätäsignaalia sijainnilla.

Käsittääkseni sellainen on vakiovarusteena. Mutta käyttö on strategista, ja mahdollisuus on että poijua ei ole mukana taikka sitä ei ole huollettu aikoihin. Ongelma on että virtaukset voi viedä sen pitkälle veneestä, joten hyöty nolla.
 
800px-Submarine_emergency_buoy_nordkaparen.jpg
 
USA:n laivasto lähetti paikalle Poseidonien lisäksi vetenalaisia vehkeitä.

US Navy Deploys Unmanned Submersibles in Argentine Submarine Search
Story Number: NNS171119-02Release Date: 11/19/2017 8:40:00 PM

From U.S. Naval Forces Southern Command Public Affairs
NAVAL STATION MAYPORT, Fla. (NNS) -- The U.S. Navy has deployed unmanned underwater vehicles (UUV) to join in the search for the Argentine navy's submarine, A.R.A. San Juan, in South Atlantic waters.

The equipment consists of one Bluefin 12D (Deep) UUV and three Iver 580 UUVs, which are operated by the U.S. Navy's recently-established Unmanned Undersea Vehicle Squadron 1, based in Pearl Harbor, Hawaii.

140414-N-OV358-036.jpg

Bluefin-21

The UUVs are uniquely capable to help in the search. Both types are capable of deploying quickly and searching wide areas of the ocean using Side Scan Sonar, a system that is used to efficiently create an image of large areas of the sea floor. The Bluefin 12D is capable of conducting search operations at 3 knots (3.5 mph) at a maximum depth of almost 5,000 feet for 30 hours, while the Iver 580s can operate at a depth of 325 feet, traveling at 2.5 knots (2.8 mph) for up to 14 hours.

The U.S. government is providing rapid response capabilities, including aircraft, equipment and personnel to assist the government of Argentina in its search for the missing submarine.

In addition to the UUVs, the U.S. has deployed aircraft to assist in the search, as well as underwater equipment specifically designed for submarine search and rescue.

One Navy P-8A aircraft is already in Argentina, where it joined a NASA P-3 research aircraft currently supporting the ongoing search efforts over the submarine's last known location.

U.S. Southern Command (SOUTHCOM) directed the deployment of this equipment and personnel to Argentina to support the country's request for international assistance aimed at locating the missing submarine and crew.

SOUTHCOM is one of the nation's six geographically-focused unified commands with responsibility for U.S. military operations in the Caribbean, Central America, and South America.

http://www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=103420
 
Viime viikolla kadonneen argentiinalaisen sukellusveneen etsinnöissä on tullut takaisku. Argentiinan laivasto on ilmoittanut, että viikonloppuna havaitut yhteydenottoyritykset eivät tulleet kadonneen sukellusaluksen satelliittipuhelimesta.

Etsintäpartiot havaitsivat lauantaina seitsemän satelliittisignaalia. Epäonnistuneet yhteydenottoyritykset kestivät 4-6 sekuntia. Signaalit analysoineen yhtiön mukaan ne eivät kuitenkaan tulleet kadonneesta aluksesta.

ARA San Juan -sukellusvene katosi viime keskiviikkona noin 430 kilometrin päässä Argentiinan rannikosta. Sen jälkeen aluksesta ei ole havaintoja.

Satelliittisignaalit herättivät toiveita siitä, että kadonneen aluksen 44-henkinen miehistö olisi yhä elossa.

Etsintöjä sukellusveneen löytämiseksi on tehty myrskyisissä oloissa sekä merellä että ilmassa. Argentiina on saanut etsintöihin apua Brasiliasta, Chilestä, Uruguaysta, Britanniasta ja Yhdysvalloista.
 
Back
Top