Sukellusveneet

Kyllähän niillä on kolme västergotlandia ja kummatkin söderit rivissä kunnes A26 korvaa ne :unsure:

Edit. Aktiiviseksi ilmoitettuja Södermanland luokan sukellusveneitä ovat Södermanland ja Östergötland. Eli viisi yhteensä käytössä :)
Suomella unohtui raportoida 1000 tykkiä tai KRH:ta, jotka olivat virallisen selityksen mukaan "merivoimien kirjanpidossa". Ehkä tämä puuttuva Södermanland on Ruotsissa maavoimien kirjanpidossa...
:unsure:
 
Ruotsin kohdalla on virhe. Siellä on palveluksessa tietääkseni kaksi Södermanland- ja kaksi Gotland-luokan hyökkäyssukellusvenettä. Eli ei viittä.
Ja Puolalla on vissiin kolme kuvan viiden sijaan,luku voi olla pienempikin.
Yksi 80-luvun kilo ja 2 60-luvun saksassa rakennettuja kobben luokan aluksia. Alunperin Puolalla on ollu tuo 4 kobbenia nyt vissiin kaksi(wiki)

Ensimmäinen on poistettu 2017 ja ilmeisesti toinenkin jo romutettu.

The Polish Navy decommissioned the first of its four Kobben-class submarines – ORP Kondor – in a ceremony at the naval port in Gdynia on December 20.
With 50 years of service behind them, the remaining three submarines in the class are also set to be decommissioned in the near future.

https://mobile.navaltoday.com/2017/...ions-first-kobben-class-submarine-orp-kondor/


Edit: ja Romanian Kilo ei ole ollut käytössä yli kahteen kymmeneen vuoteen. Tuskin sukeltaa enää ikinä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja Puolalla on vissiin kolme kuvan viiden sijaan,luku voi olla pienempikin.
Yksi 80-luvun kilo ja 2 60-luvun saksassa rakennettuja kobben luokan aluksia. Alunperin Puolalla on ollu tuo 4 kobbenia nyt vissiin kaksi(wiki)

Ensimmäinen on poistettu 2017 ja ilmeisesti toinenkin jo romutettu.

The Polish Navy decommissioned the first of its four Kobben-class submarines – ORP Kondor – in a ceremony at the naval port in Gdynia on December 20.
With 50 years of service behind them, the remaining three submarines in the class are also set to be decommissioned in the near future.

https://mobile.navaltoday.com/2017/...ions-first-kobben-class-submarine-orp-kondor/


Edit: ja Romanian Kilo ei ole ollut käytössä yli kahteen kymmeneen vuoteen. Tuskin sukeltaa enää ikinä.
Kuva on nimenomaan vuodelta 2017. Ja kuvaa vain valtioiden hallussa olevia sukellusveneitä. Eihän tuossa sanota että onko veneet minttejä vai ruostekasoja.
 
Ainakin Gotlandeista ollaan modaamassa vain kaksi uushankintaveneiden rinnalle. Sitä en tiedä onko yksi jo ehditty poistaa?

Edit

Ruotsin YK:lle 2017 ilmoittama vahvuus on 3 Gotlandia ja 1 Södermanland.

https://www.unroca.org/sweden/report/2017/
Oikein. Tosin ilmeisesti vain 2 on päivitetty MLU:n. Gotland, Uppland ja Halland, joista viimeisin on päivittämättä ja todennäköisesti reservissä.
A relaunching ceremony for Gotland is scheduled to occur on June 20th. Her sister ship Uppland will also be going through the modification process which takes about a year to complete. The entire program cost roughly $250M for both boats, which is a bargain considering the increase in capability. The third ship in the Gotland class, HSwMS Halland, remains active and it isn't clear at this time if or when it will receive a similar mid-life treatment, although there was supposedly an option in the refit contract to proceed with the third boat at a fixed price.
https://www.thedrive.com/the-war-zo...rier-killing-sub-just-got-some-major-upgrades


Yle-Uutiset kirjoitti 2010 aiheesta:
Gotland-luokan kaksi sukellusvenettä aiotaan myös varustaa uudelleen. Kaikkiaan Ruotsin sukellusvenelaivaston uudistamisessa on kyse satojen miljoonien eurojen kaupoista. Ruotsilla on tällä hetkellä kolme Gotland-luokan ja kaksi Södermanland-luokan sukellusvenettä.
https://yle.fi/uutiset/3-5542640

The Sodermanland Class of submarine was modernised in 2010 with a lifetime extension programme: “it was basically a new submarine; we split the hull into two parts and we put in the Stirling AIP [air independent propulsion] plugin section. We have been using this since 1988 and it will also be used in the A-26 Class. It makes it possible for us to stay down there for weeks,” stated RADM Nykvist.

Now two of the Gotland Class submarines are currently being given a mid-life upgrade at Kockums facility within the naval base at Karlskrona in southern Sweden. This upgrade process began at the end of 2015 and both hulls being welded together this summer sea trials will begin next year with delivery expected by the year’s end. The work upgraded the Sterling AIP to a Mark 3 version, as well as the submarine’s combat and ship management systems together with fins, antennas, and periscope (now an optronic sensor) and will allow both of the submarines to remain operational until 2030.
https://armadainternational.com/2018/08/swedish-navy-keeps-future-plans-quiet/

The original command and control system onboard the Södermanland Class submarines was upgraded to current standards. In January 2006, the Swedish Government placed a contract with Saab to supply four SESUB 960 command and control systems for Södermanland and Gotland submarines.

Södermanland Class is now equipped with SESUB 960 command and control system. SESUB 960 provides network enabled defence capabilities to the submarines.
https://www.naval-technology.com/projects/sodermanland-class-submarines/


Suomen Sotilaan artikkelin (julkaistu 6/2014) mukaan Ruotsi modernisoi entiset Västergötland-luokan 4 venettään AIP-tekniikalla 2003-2004 ja myi niistä Västergötlandin ja Hälsinglandin Singaporelle. Singaporessa veneet jatkavat Archer-luokaksi nimettyinä. Ruotsi piti itsellään Södermanlandin ja Östergötlannin ja muutti luokan nimeksi Södermanland.
https://www.naval-technology.com/projects/archer-class-submarines-singapore-navy/

Eli ruotsin laivastolla aktiivisessa käytössä on siis kaksi Södermanland-luokan venettä (korvataan A 26 veneillä) ja kaksi Gotland-luokan venettä. Aktiivisia siis 4 kpl, joista kaikki on päivitetty AIP-teknologiaan, uusimmalla SESUB 960 tst-järjestelmillä ja inertiapaikannusjärjestelmillä yms. Vanhentunut Halland on reservissä ja päivittämättä.

Ruotsi myi rauhanhuumassaan pois kaksi edistyksellistä sukellusvenettä päivitettyinä ja sitä on varmaankin kaduttu katkerasti ainakin laivaston esikunnan kabineteissa. Nyt toiveet on pantu A26 luokan Oceanic-versioihin, jotka tulevat 2020-luvulla käyttöön. Uusin parlamentaarinen esitys 2020-2025 vuosien puolustuksestahan esittää yhtä uutta A26-luokan venettä tilattavaksi heti.
 
@Einomies1 Siis jättikö Ruotsi päivittämättä yhden uudemmista veneistään? Söderit on päivitetty kummatkin, mutta vain kaksi uudempaa Gotlandia? :unsure:

Edit.
Defence and security company Saab has received an order from the Swedish Defence Materiel Administration (FMV) to overhaul the submarine HMS Halland.

https://mobile.navaltoday.com/2014/09/29/saab-to-overhaul-hms-halland-submarine/
Laitoin tuossa aika laajan otannan nettilinkeistä, joten niitä kun viitsit tutkia niin siltä näyttäisi. Täyttä varmuutta ei ole mutta ei ilmeisesti myöskään uutista että FMV olisi tilannut Kockumsilta tai Saabilta uudistusta tuon 2010 sopimuksen jälkeen. Eli sen perusteella olettaisin että tilanne on edelleen 2+2 valmiudessa/käytössä. Halland on varmaan säilössä varmuuden vuoksi.

Edit. huomasin vasta linkkisi tuosta Hallandista. Jos sopimus on karkeat 130 miljoonaa kruunua=13 miljoonaa euroa, niin se ei varmaankaan vielä riitä ainakaan AIP:n lisäämiseen, jos ottaa huomioon aikaisemmat sopparit. Tst-järjestelmät on myös navigoinnin ja sonarien osalta niin kalliita sukellusveneissä että ei tuo riittäne. Ehkä liittyy peruskunnossapitoon ja testaukseen. Voihan tuossa olla jotain ohjelmistopäivityksiä mukana.
 
Laitoin tuossa aika laajan otannan nettilinkeistä, joten niitä kun viitsit tutkia niin siltä näyttäisi. Täyttä varmuutta ei ole mutta ei ilmeisesti myöskään uutista että FMV olisi tilannut Kockumsilta tai Saabilta uudistusta tuon 2010 sopimuksen jälkeen. Eli sen perusteella olettaisin että tilanne on edelleen 2+2 valmiudessa/käytössä. Halland on varmaan säilössä varmuuden vuoksi.
Selasin linkkisi kyllä. Se vain lisäsi hämmennystä. Toisilla sivustoilla Halland on päivitetty, toisilla reservissä, toisilla aktiivinen päivittämättä. Ota tässä nyt selvää mitä Ruotsilla on käytössä ja mitä ei..
 
Selasin linkkisi kyllä. Se vain lisäsi hämmennystä. Toisilla sivustoilla Halland on päivitetty, toisilla reservissä, toisilla aktiivinen päivittämättä. Ota tässä nyt selvää mitä Ruotsilla on käytössä ja mitä ei..
Tuossa thedriven-linkissä puhuttiin 250 milj.USD hinnasta koko Gotlandien MLU:lle ja siinä oli 2 paattia. Eli karkeasti 125 milj./vene. Siihen nähden 13 miljoonaa eskoa on todella vähän yhdelle veneelle.
Veikkaan että rahat eivät riitä ruotsilla täyteen päivitykseen A26 projektin vuoksi.
 
Noinhan se varmaan onkin (y)

Tämä Driven kohta on tosiaan luultavimmin oikeassa. Aktiivinen/reservissä oli kumpi vain, mutta riippuu siis varmasti tulevasta budjetista, että saadaanko Halland päivitettyä, vai poistetaanko kokonaan A26 valmistuessa :unsure:

The third ship in the Gotland class, HSwMS Halland, remains active and it isn't clear at this time if or when it will receive a similar mid-life treatment, although there was supposedly an option in the refit contract to proceed with the third boat at a fixed price.
 
Laitoin tuossa aika laajan otannan nettilinkeistä, joten niitä kun viitsit tutkia niin siltä näyttäisi. Täyttä varmuutta ei ole mutta ei ilmeisesti myöskään uutista että FMV olisi tilannut Kockumsilta tai Saabilta uudistusta tuon 2010 sopimuksen jälkeen. Eli sen perusteella olettaisin että tilanne on edelleen 2+2 valmiudessa/käytössä. Halland on varmaan säilössä varmuuden vuoksi.

Edit. huomasin vasta linkkisi tuosta Hallandista. Jos sopimus on karkeat 130 miljoonaa kruunua=13 miljoonaa euroa, niin se ei varmaankaan vielä riitä ainakaan AIP:n lisäämiseen, jos ottaa huomioon aikaisemmat sopparit. Tst-järjestelmät on myös navigoinnin ja sonarien osalta niin kalliita sukellusveneissä että ei tuo riittäne. Ehkä liittyy peruskunnossapitoon ja testaukseen. Voihan tuossa olla jotain ohjelmistopäivityksiä mukana.

Eikö Gotland-luokassa ole AIP ihan orkkisasennuksena?
 
Eikö Gotland-luokassa ole AIP ihan orkkisasennuksena?
Kuten tuolla linkkaamassani tekstissä lukee että on ollut vuodesta 1988 käytössä (Gotland-luokassa). 2015 päivityksessä asennettiin Sterling AIP Mk3 versio ja ilmeisesti noita motteja ei kannella palasina kansiluukuista. Teknologia on kumminkin kehittynyt 30 vuodessa aika paljon.
 
Kuten tuolla linkkaamassani tekstissä lukee että on ollut vuodesta 1988 käytössä (Gotland-luokassa). 2015 päivityksessä asennettiin Sterling AIP Mk3 versio ja ilmeisesti noita motteja ei kannella palasina kansiluukuista. Teknologia on kumminkin kehittynyt 30 vuodessa aika paljon.

Kuka niitä linkkejä jaksaa availla ;)

Kyseessä ei siis ole AIP-päivitys vaan AIP:n päivitys.
 
Back
Top