Sukellusveneet

Video julki: Ydinsukellusvene makaa Jäämeren pohjassa

Siina Ekberg | 09.07.2019 | 23:55- päivitetty 09.07.2019 | 19:23

Tutkijat ovat kuvanneet 30 vuotta sitten uponnutta Komsomolets-ydinsukellusvenettä.

Norjan merentutkimuslaitos on julkaissut videokuvaa vuonna 1989 tuhoutuneen Komsomolets-ydinsukellusveneen hylystä. Video on katsottavissa jutun alla.
− Tältä näyttää Neuvostoliiton ydinsukellusvene Komsomolets 30 vuotta uppoamisensa jälkeen. Sukellusvene on lähes 1700 metrin syvyydessä, ja sitä kuvasi Ægir 6000 -luotain 7. heinäkuuta 2019, Norjan merentutkimuslaitos kertoo.

Uraanipolttoaineella täytetyn ydinreaktorin lisäksi aluksen uumenissa piilee kaksi plutonium-taistelukärjellä varustettua torpedoa.
Norjalaiset ja venäläiset tutkijat kertoivat huhtikuussa selvittävänsä kesällä, vuotaako neuvostoliittolaisen K-278 Komsomoletsin hylystä radioaktiivista jätettä ympäristöön. Sukellusvene makaa noin 180 kilometriä Norjan Karhusaaren eteläpuolella.

”Tikittävä ympäristökatastrofi”

Vuonna 1992 tehdyn luotainkuvauksen perusteella sukellusveneen rungossa on laajoja, jopa 40 senttimetriä leveitä halkeamia. Keulassa sijaitsevan torpedo-osaston seinässä havaittiin puolestaan yli kuusimetrinen aukko. Ongelma ei ole katoamassa aivan pian, sillä plutonium-239-isotoopin puoliintumisaika on 24 000 vuotta.

Ruotsalainen Aftonbladet uutisoi Komsomoletsin hylyn olevan ”tikittävä ympäristökatastrofi Norjan rannikon edustalla”.
Komsomolets oli suunniteltu kestämään äärimmäisen kovaa painetta ja toimimaan jopa noin tuhannen metrin syvyydessä. Esimerkiksi Venäjän uusien Jasen-luokan ydinsukellusveneiden turvallisen toimintasyvyyden arvioidaan olevan 450 metriä.

Komsomolets oli palaamassa Kuolan niemimaalla sijaitsevaan tukikohtaansa huhtikuun 7. päivänä 1989. Sukellusveneen perässä havaittiin yhtäkkiä tulipalo, joka pakotti aluksen nousemaan pinnalle reilun kymmenen minuutin kuluessa.
Miehistö ei saanut yrityksistä huolimatta liekkejä kuriin, minkä johdosta automaattinen turvajärjestelmä sammutti aluksen ydinreaktorin. Kun neuvostoliittolainen rahtialus Aleksandr Khloystsov saapui paikalle puolentoista tunnin kuluttua, oli enää 25 miestä hengissä. Yhteensä 69 miehistön jäsenestä 42 menehtyi.


 
Erikoista. Taiwanin laivastolla on käytössään toisen maailmansodan aikainen sukellusvene. Alkujaan jenkkilaivaston vene, joka otettiin palveluskäyttöön vuonna 1945.

Muistaakseni intialla on vielä toisen maailmansodan kalustoa ja suuri osa saman konfliktin aikana tehdyistä torpeedoista on vielä jonkin asteisessa käytössä. Jiv Turkyn mukaan jenkkilaivasto testaa jokaisen yksilön kymmenen kertaa ennenkuin se päätyy hyväksyttyjen aseiden listalle. Britit upottivat Argentiinan tukialuksen toisen maailmansodan aikaisella torpeedoilla.
 
Erikoista. Taiwanin laivastolla on käytössään toisen maailmansodan aikainen sukellusvene. Alkujaan jenkkilaivaston vene, joka otettiin palveluskäyttöön vuonna 1945.


Ihan hiljattain oli laivastoluettelossa maininta että tälle paatille olisi edelleen olemassa japanilaisia WW2-aikaisia torpedoja. Vaikea kyllä nähdä aluksella operatiivista merkitystä enää 2000-luvulla. Sukellussyvyyttäkin on muistaakseni reippaalla kädellä rajoitettu.
 
Ihan hiljattain oli laivastoluettelossa maininta että tälle paatille olisi edelleen olemassa japanilaisia WW2-aikaisia torpedoja. Vaikea kyllä nähdä aluksella operatiivista merkitystä enää 2000-luvulla. Sukellussyvyyttäkin on muistaakseni reippaalla kädellä rajoitettu.
Rankalla kädellä muokattu veneen runko. Googlettelin tänään ww2 aikaisia aluksia joita olisi vielä palveluksessa. Filippiineillä on partioalus, Venäjällä sairaalalaiva sekä brasseilla oikein ikuvanha sisävesialus. 1900 luvun alusta.
Vielä 90 luvun alussa oli vaikka mielenkiintoista kalustoa käytössä jopa amerikkalaisilla.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ctg
Rankalla kädellä muokattu veneen runko. Googlettelin tänään ww2 aikaisia aluksia joita olisi vielä palveluksessa. Filippiineillä on partioalus, Venäjällä sairaalalaiva sekä brasseilla oikein ikuvanha sisävesialus. 1900 luvun alusta.
Joo, ei ole Taiwanin vedenalainen WW2 asussaan. Tosin ulkomuoto on jenkkien sodan jälkeistä käsialaa, kun muokkasivat tästä ja lajitovereistaan jonkinlaisia "elektrobootteja" saksalaisten XXI-mallin innoittamana.
 
Rankalla kädellä muokattu veneen runko. Googlettelin tänään ww2 aikaisia aluksia joita olisi vielä palveluksessa. Filippiineillä on partioalus, Venäjällä sairaalalaiva sekä brasseilla oikein ikuvanha sisävesialus. 1900 luvun alusta.
Vielä 90 luvun alussa oli vaikka mielenkiintoista kalustoa käytössä jopa amerikkalaisilla.

Kommuna (ex volkhov) myös. Sukellusveneiden pelastusalus. Vm 1913:)


31305

Historiaa myös Suomesta.

Volkhov made her first successful salvage of a submarine in the summer of 1917, raising the Amerikanskiy Golland (Holland)-class submarine AG 15, which had sunk off the Åland Islands. On 24 September 1917, Volkhov refloated the Bars-classsubmarine Edinorog from a depth of 13.5 metres
 
Kommuna (ex volkhov) myös. Sukellusveneiden pelastusalus. Vm 1913:)


Katso liite: 31305

Historiaa myös Suomesta.

Volkhov made her first successful salvage of a submarine in the summer of 1917, raising the Amerikanskiy Golland (Holland)-class submarine AG 15, which had sunk off the Åland Islands. On 24 September 1917, Volkhov refloated the Bars-classsubmarine Edinorog from a depth of 13.5 metres
Mahdoinko tarkoittaa tuota samaa? Vaikea tietää Venäjän kaluston nykytilasta. Mikä käytössä mikä vuonon pohjassa, vaikka wiki kertoo muuta. Kiehtovia nämä historialliset paatit. Suomessa tuskin lienee enää muuta muistuttamassa sota-ajasta kuin jotkin luolastot.
 
Kommuna (ex volkhov) myös. Sukellusveneiden pelastusalus. Vm 1913:)


Katso liite: 31305

Historiaa myös Suomesta.

Volkhov made her first successful salvage of a submarine in the summer of 1917, raising the Amerikanskiy Golland (Holland)-class submarine AG 15, which had sunk off the Åland Islands. On 24 September 1917, Volkhov refloated the Bars-classsubmarine Edinorog from a depth of 13.5 metres

Paraguayn laivaston vartioalus Capitan Cabral on vuodelta 1908. Samalta organisaatiolta löytyy myös useampikin 1930-luvulla käyttöön otettu vartioalus.
 
Mahdoinko tarkoittaa tuota samaa? Vaikea tietää Venäjän kaluston nykytilasta. Mikä käytössä mikä vuonon pohjassa, vaikka wiki kertoo muuta. Kiehtovia nämä historialliset paatit. Suomessa tuskin lienee enää muuta muistuttamassa sota-ajasta kuin jotkin luolastot.

Mitä vielä, Itämeri on maailman suurin ulkoilmamerimuseo!
 
Ranskassa lasketaan vesille ensimmäinen uusista Suffren-luokan ydinsukellusveneistä. Venettä rakennettiin yli 10 vuotta, eli ei mikään pikkuprojekti.

French President Emmanuel Macron on Friday, July 12 launched the first of a new fleet of nuclear-powered attack submarines that aims to ensure French naval superiority in the coming decades.


The first French submarine to be launched in a decade, the Suffren is the frontrunner for a new line of Barracuda-class vessels.


A vast, 99-meter (325 foot) behemoth of black steel, the Suffren was launched at a dry-dock ceremony in the northern port of Cherbourg.


The dock where the Suffren is standing will be flooded later this month, then it will be trialled at sea. It will be formally delivered to the French navy at the southern port of Toulon near Marseille by summer 2020.

Suffren nuclear-powered attack submarine
Suffren, the first of France’s new Barracuda-class of nuclear-powered attack submarines was launched at a dry-dock ceremony, July 12, 2019. Image: @defense_gouv/Twitter
Built by French shipbuilder Naval Group for the French navy, the Suffren is a Barracuda-class nuclear attack submarine designed to replace the Rubis-class submarines which have been in service since the 1980s.


The vast billion-euro stealth vessel, whose sides were draped with the French flag, dwarfed a 700-strong crowd of international delegates who looked on as Macron officially launched the Suffren by simply pulling down a lever.


“With the Suffren, a hunter is born today, not a vessel which is going to hide in the depths of the ocean,” Admiral Christophe Prazuck, the French navy’s chief of staff, told reporters.


“This is a vessel which has been fashioned to fight … to face down enemies,” he said.


The SSN’s mission is to protect strategic vessels such as aircraft carriers and nuclear-powered submarines which are equipped with ballistic missiles (SSBNs) but also to track enemy vessels and to gather intelligence.


“This puts us in the top division,” said Naval Group’s chief executive Herve Guillou of the vessel, which took 10 years to develop and build as part of a €9.1 billion program.


The Barracuda also has other capabilities, including 1,000-km strike-range using cruise missiles, and a mini submarine for special forces which is housed in a dry-deck shelter fitted on the hull.


It can also lay mines.


French Minister of the Armed Forces Florence Parly was at the ceremony Friday alongside her Australian counterpart Linda Reynolds, whose country has signed a deal to buy 12 conventionally-powered attack submarines. Naval Group named the diesel electric variant the Shortfin Barracuda, while the Royal Australian Navy will name the first boat of its Attack-class HMAS Attack. The contract for the Australian vessels was valued at Au$50 billion in 2016, and they will be built in Australia.
 
Back
Top