Sukellusveneet

 
Tromssan Olavsvernin sukellusvenetukikohta avataan USAn painostuksesta Seawolfien käyttöä varten. Ollut säpissä vuodesta 2002.

Tässä puuttuva osa mikä jää muurin taa.

Nähtävästi muuttavat suorastaan asumaan Arktikselle eikä vain ajoittaisille vierailuille...

Nähtävästi kyse on niin hyvästä linnoitteesta että ei haittaa vaikka oletettavasti venäläiset tietää siitä kaiken.

Tässä vanhempi juttu.

Pyyntihinta oli rakennuskustannuksiin verrattuna hyvin vaatimaton: reilut 12 miljoonaa euroa. Sekin jäi haaveeksi, kun liikemies Gunnar Wilhelmsen lopulta kuittasin kompleksin omakseen reilulla neljällä miljoonalla eurolla.

Nyt Wilhelmsen vuokraa sitä edelleen venäläisten tutkimusalusten käyttöön.

Norjan laivaston entinen vara-amiraali Einar Skorgen kuvaili tukikohdan kauppaamista uutistoimisto AFP:lle perjantaina ”sulaksi hulluudeksi”.
 
^Onko tuossa AIP, vai onko niinkuin viimeiset Soryut että akustoa on vain ns. riittävästi eikä AIP:tä katsota tarvittavan?
 
^Onko tuossa AIP, vai onko niinkuin viimeiset Soryut että akustoa on vain ns. riittävästi eikä AIP:tä katsota tarvittavan?
Kuten kaksi viimeistä, akuilla. "The hull design of the Taigei-class is said to not differ too much from the Sōryū-class but will be 100 tons heavier than its predecessor. However, the Taigei-class submarines will be more advanced as they are equipped with newer equipment such as sonar systems, snorkel power generation system, and will use lithium-ion batteries much like the JS Ōryū and JS Tōryū submarines."

Sillä tuskin tuo snorkel power generation system aipiin viittaa?

 
Litium-akuissa on ideana myös se, että ne voidaan ladata huomattavasti nopeammin kuin perinteiset lyijyhappoakut, eikä niitä tarvitse tuulettaa vetykaasun varalta latauksen jälkeen. Taigei-luokan snorkel power generation system viittaa varmaan korkeamman tehon järjestelmän kehittämiseen, jotta akkuja voidaan ladata nopeasti. Kyseessä ei siis ole AIP, vaikka sellaista joskus Taigeihin alustavasti suunniteltiin.
 
Mitenköhän noiden turvallisuus, litiumakkupalo sukellusveneessä ei kuulosta kovin houkuttelevalta tulevaisuudennäkymältä. Tulee mieleen Boeing 787:n akut, jotka oli japanilaista tekoa...
Oletan että asiaa on kuitenkin jotenkin huomioitu.
 
Litium-akuissa on ideana myös se, että ne voidaan ladata huomattavasti nopeammin kuin perinteiset lyijyhappoakut, eikä niitä tarvitse tuulettaa vetykaasun varalta latauksen jälkeen.

Miksi suveissa ei käytetä super kondensaattoreita (nopea lataus ja hidas purkaus)?
 
Miksi suveissa ei käytetä super kondensaattoreita (nopea lataus ja hidas purkaus)?
Koska ne eivät pärjää akuille energiatiheydessä eikä itsepurkautumisen hitaudessa. Eli akkuteknologia on edelleen ylivoimainen tuossa käyttötarkoituksessa.

The specific energy of the supercapacitor ranges from 1Wh/kg to 30Wh/kg, 10–50 times less than Li-ion.
 
Ruotsissa painiskellaan kustannusongelmien kanssa, 2 uutta A26-sukellusvenettä voivat tulla miljardi kruunua suunniteltua kalliimmaksi ja nyt hintalappu on 8,6 mrd SEK:ssä (n. 860 M€).
 
Viimeksi muokattu:
Mitenköhän noiden turvallisuus, litiumakkupalo sukellusveneessä ei kuulosta kovin houkuttelevalta tulevaisuudennäkymältä. Tulee mieleen Boeing 787:n akut, jotka oli japanilaista tekoa...
Oletan että asiaa on kuitenkin jotenkin huomioitu.

Onhan noissa lyijyhappoakuissakin omat ongelmansa, kuten tuo vetykaasun muodostuminen ja syttyminen, mikä saattoi koitua ARA San Juanin kohtaloksi.
 
Ruotsissa painiskellaan kustannusongelmien kanssa, 2 uutta A26-sukellusvenettä voivat tulla miljardi kruunua suunniteltua kalliimmaksi ja nyt hintalappu on 8,6 mrd SEK:ssä (n. 860 M€).

Muistaakseni Israelin viimeksi tilattujen Dolphin II-veneiden (sama AIP kuin U-212 luokassa) hintalappu olisi noin 1 miljardi euroa/kippo. Eli kyllä swedujen veneet tulevat olemaan ihan kohtuuhintaisia.
 
Back
Top