Sukellusveneet

Merirosvolipun käyttö sukellusveneissä perinne on lähtöisin ensimmäisen maailmansodan ajoilta. Sillonen Britannina laivaston komentaja Amiraali Arthur Wilson sanoi sukellusveneiden käytön olevan epäoikeudenmukaista ja kirottua ja niiden miehistö tulisi hirttää kuten merirosvot. Tästä seurasi että jotkut Brittien omat sukellusveneet saapuivat onnistuneen tehtävän jälkeen kotisatamaan Jolly Roger mastossa. Perinnettä on myöhemmin harrastettu ainakin Australialaisissa ja näköjään myös US Navyssa.
 
Jenkkisukellusveneillä on ainakin ollut tapana purjehtia kotisatamaan luuta mastossa jos operaatio on ollut menestyksekäs, vanhaa hollantilaislegendaa mukaillen. Alunperin luuta nostettiin periskooppiin jos oltiin upotettu hyvä satsi vihollisaluksia, rauhan aikana perinne koki inflaation ja sitä alettiin pitämään melkein minkä tahansa menestyksekkään purjehduksen jälkeen. Sitten yksi luuta ei enää riittänyt. USS Seawolf palasi koepurjehduksiltaan 3 luutaa periskoopissaan, tätä pidettiin jo mauttomana pröystäilynä (ja luutien määrää epäiltiin muutenkin poliittiseksi tempuksi).
Mitäköhän tämä suve oli onnistunut tekemään?
 
Puola on neuvotellut koko alkuvuoden Ruotsin Södermanland- ja Östergötland -sukellusveneiden ostosta. Puolalle nuo muodostaisivat aikamoisen tasonnoston sukellusveneaselajille:
 
Puola on neuvotellut koko alkuvuoden Ruotsin Södermanland- ja Östergötland -sukellusveneiden ostosta. Puolalle nuo muodostaisivat aikamoisen tasonnoston sukellusveneaselajille:

Ellen väärin muista, niin Saksalaiset olisivat tarjonneet omia U-212 luokan veneitä ainakin liisattaviksi, mutta tarjous hylättiin?
 
@Analysti tule takaisin Pleace. Moni juttu kaipaa näkemyksiäsi. Tämä Puolan suunnitelma näin esimerkiksi.

Puolan aikomuksista ei varmaankaan kukaan tiedä mitään muuta kuin sen, että heillä on edelleenkin vakaa aikomus ylläpitää sukellusveneasetta.

Nykyiset Kobbenit ovat 1960 - luvulta, ja seuraajan hankinnassa alkaa olla jo kiire.

A17 - luokan peräänhaikailu ns gapfillerinä indikoisi kyllä sitä, että A26 olisi tavoitteena, mutta mutta...

Vaihtoehtona voisi edelleenkin olla norjalaisten Kobben-veneiden korvaaminen saman maan U210 - luokalla, ja siirtyä sitten saksalaisten U212 - luokkaan. Jostain syystä polskit totesivat jossain, ettei saksalainen vene täyttäisi heidän operatiivisia vaatimuksia, joihin nähtävästi kuuluu myös pitkän kantaman maamaaliohjusten käyttömahdollisuus.

Kaikenkaikkiaan mystinen kuvio, enkä usko ed avautuvan, ennenkuin puolalaisilta tulee joku julkinen ulostulo.
 
Puolan aikomuksista ei varmaankaan kukaan tiedä mitään muuta kuin sen, että heillä on edelleenkin vakaa aikomus ylläpitää sukellusveneasetta.

Nykyiset Kobbenit ovat 1960 - luvulta, ja seuraajan hankinnassa alkaa olla jo kiire.

A17 - luokan peräänhaikailu ns gapfillerinä indikoisi kyllä sitä, että A26 olisi tavoitteena, mutta mutta...

Vaihtoehtona voisi edelleenkin olla norjalaisten Kobben-veneiden korvaaminen saman maan U210 - luokalla, ja siirtyä sitten saksalaisten U212 - luokkaan. Jostain syystä polskit totesivat jossain, ettei saksalainen vene täyttäisi heidän operatiivisia vaatimuksia, joihin nähtävästi kuuluu myös pitkän kantaman maamaaliohjusten käyttömahdollisuus.

Kaikenkaikkiaan mystinen kuvio, enkä usko ed avautuvan, ennenkuin puolalaisilta tulee joku julkinen ulostulo.

Onko Saksa luopumassa U212-veneistä?
 
Onko Saksa luopumassa U212-veneistä?

Onhan niillä alkupään veneillä ikää melkein kakskyt vuotta, mutta kait niillä on tarve jos Saksa rupeaa näyttämään sulttaanille sitä keppiä. En tiedä miten hyvin toimivat välimeren altaassa kun on suunniteltu itämerelle.
 
Onko Saksa luopumassa U212-veneistä?

Ei suinkaan, vaan ovat hankkimassa pari lisää. He vain tarjoutuivat liisaamaan Puolalle pari venettä jokunen vuosi sitten. Norja taas on korvaamassa vanhat U210 -luokan veneet (sama ikä kuin A17-luokalla) neljällä U212 -tyyppisillä veneillä.
 
The Navy this week released hundreds of pages of previously undisclosed documents of testimony from the classified investigation into the sinking of the USS Thresher, which nearly 60 years later remains the worst submarine disaster in U.S. history.

The documents — the first 300 pages of the more than 1,700 pages of testimony from the Court of Inquiry — include witnesses and exhibits, findings of fact, opinions, recommendations and initial testimony, and provide insight into what Navy officials knew and their decision-making at the time. Up until this point, only 19 pages of testimony had been made public.

 
Olin väärässä, U212 on suunniteltu myös välimerelle.

Jep, Italia oli alusta lähtien mukana projektissa. Jos olen oikein ymmärtänyt niin Saksan neljä ensimmäistä ja Italian kaikki veneet ovat Kongsbergin taistelunjohtojärjestelmällä?
Saksan kaksi uusinta taas sitä vastoin STN Atlaksen järjestelmällä.
 
Tromssan Olavsvernin sukellusvenetukikohta avataan USAn painostuksesta Seawolfien käyttöä varten. Ollut säpissä vuodesta 2002.

Tässä puuttuva osa mikä jää muurin taa.
Russia has built up its northern fleet and Nato has become wary of Russian submarine activity in the Barents Sea and the North Atlantic.

Senior American officers have been seen at Olavsvern in recent weeks and last Friday the Norwegian Ministry of Defence approved an agreement that will allow the country’s armed forces and US military, as Nato allies, to use the base, which is 220 miles from the Russian border. It was shut during a thaw in relations with Russia and in 2015 was leased to seismic research vessels for Gazprom and other state companies.

In February Moscow accused Oslo of continuing to “escalate tension and increase the risk of military action” by allowing American nuclear submarines to use Norwegian ports.
The US navy has been using an open harbour at Malangen, south of Tromso, to resupply their Seawolfs. Modifications to the Tromso naval base, which has 270,000sq ft of housing and dockyards sheltered under 900ft of hard rock, include a secure berthing area for USS Jimmy Carter, the largest nuclear attack submarine.
Nähtävästi muuttavat suorastaan asumaan Arktikselle eikä vain ajoittaisille vierailuille...
 
Back
Top